/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Køb af Kawasaki Z1 900
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 17-04-05 23:34

Hej NG,

En af mine venner går og kigger lidt på en Kawasaki Z1 900 fra 70'erne,
som han godt kunne tænke sig at købe og sætte lidt i stand sammen med mig.

Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på denne model,
nogle ting som kan give særlige problemer med lige netop model?

I så fald, hvad burde prisen ligge på, sådan ca. med 5.000 kr's
interval, hvis standen er OK, cyklen kører godt?

Jeg synes ikke umiddelbart at kunne finde nogen til salg rundt omkring,
men har hørt at de ligger på ca. 35.000 kr ?


Hvis i kender nogle gode websites med reservedele og billeder, vil jeg
være meget taknemmelig for nogle links :)

På forhånd tusind tak for hjælpen.


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

 
 
Hans Paulin (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 17-04-05 23:55

Kenneth Østrup skrev:

> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på denne model,
> nogle ting som kan give særlige problemer med lige netop model?

Topstykkerne havde det med at revne fra tændrørshullerne og udefter - giv
den en gang sæbevand når den er varm og se om den blæser bobler.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286







Armand (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-05 00:45

Hans Paulin wrote:
> Kenneth Østrup skrev:
>
>
>>Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på denne model,
>>nogle ting som kan give særlige problemer med lige netop model?
>
>
> Topstykkerne havde det med at revne fra tændrørshullerne og udefter - giv
> den en gang sæbevand når den er varm og se om den blæser bobler.

Før(!) den er varm! Ellers kan man ikke se en pind for sig p.g.a. damp :-|

--
Armand.

Hans Paulin (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 18-04-05 10:07

Armand skrev:

> Før(!) den er varm! Ellers kan man ikke se en pind for sig p.g.a.
> damp :-|

Nå hæ hæ
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Ukendt (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-05 23:58


"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:4262e4d4$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
>
> Hvis i kender nogle gode websites med reservedele

www.z-klasmo.de

stedet for klassiske Kawa´er

--
Mvh.
Dannie
http://www.zx-r.dk
http://www.dfmc.dk/?id=75



Steen E. (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 18-04-05 08:09


>
> En af mine venner går og kigger lidt på en Kawasaki Z1 900 fra
> 70'erne,
> som han godt kunne tænke sig at købe og sætte lidt i stand sammen med
> mig.
>
> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på denne model,
> nogle ting som kan give særlige problemer med lige netop model?



Det er en dejlig maskine - jeg havde en af de første i DK, og den kørte
perfekt i 3 år (indtil den blev stjålet på tur i Tyskland . I de
tidlige 1970'ere den hurtigste serieproducerede mc du kunne få. Cycle
Magazine skrev i '72 "Every inch a King". Målte den til 0-200 kmt på 15
sek, hvilket kun den 3-cyl Kawa 750 cc totakter kunne matche dengang.

Den brugte et par sæt dæk, men kæden, som er smurt af en lille
oliepumpe, klarede fint de ca. 20K km jeg havde den. Ventilerne holdt
tolerancen også. Laderelæet havde en periodisk fejl, og kogte dermed
batteriet ned et par gange. Et blinklys faldt af, den vibrerede lidt
mere end f.x. min nuværende Fazer 1000, så de originale styrmonterede
spejle står ikke helt rolige ved alle rpm. Støddæmpere og tromlebagbrems
er ikke op til nutidens standard.

Men det er så også alt. Ellers overhovedet ingen problemer, den kørte
bare, så held og lykke !

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Kenneth Østrup (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-04-05 08:22

Steen E. wrote:
>
> Det er en dejlig maskine - jeg havde en af de første i DK, og den kørte
> perfekt i 3 år (indtil den blev stjålet på tur i Tyskland . I de
> tidlige 1970'ere den hurtigste serieproducerede mc du kunne få. Cycle
> Magazine skrev i '72 "Every inch a King". Målte den til 0-200 kmt på 15
> sek, hvilket kun den 3-cyl Kawa 750 cc totakter kunne matche dengang.
>
> Den brugte et par sæt dæk, men kæden, som er smurt af en lille
> oliepumpe, klarede fint de ca. 20K km jeg havde den. Ventilerne holdt
> tolerancen også. Laderelæet havde en periodisk fejl, og kogte dermed
> batteriet ned et par gange. Et blinklys faldt af, den vibrerede lidt
> mere end f.x. min nuværende Fazer 1000, så de originale styrmonterede
> spejle står ikke helt rolige ved alle rpm. Støddæmpere og tromlebagbrems
> er ikke op til nutidens standard.
>

Det må vi prøve at være opmærksomme på, hvis det bliver den model.
Det lyder dog ud fra din og andres besvarelser som om det er en ganske
udemærket cykel.

Vi har dog også tænkt os at udskifte ting som forgaffel, bagsvinger,
støddæmpere, hjul og bremser med tiden, så den bliver lidt mere uptodate.

> Men det er så også alt. Ellers overhovedet ingen problemer, den kørte
> bare, så held og lykke !
>

Mange tak :)


Vi har indtil videre kigget på et eksemplar som koster 20.000 kr.
Den er ikke særlig køn, og kræver MEGET kosmetisk renovation som eks.
sandblæsning+pulverlak af stel, nye skruer, glasblæsning og evt. maling
af motor, samt maling på tank+skjolde og diverse andre ting.
Muligvis renovering af ledningsnet, nyt batteri, polering af nav, nye
fælge+eger, nye dæk osv.

Det kommer nok til at blive en dyr fornøjelse :)

Jeg har kun set maskinen udfra billeder selv, indtil videre.
Det er derfor svært for mig at vurdere dens tekniske stand, og om
motoren er "ok".

Cyklen har gået ca. 75.000 på uret.

Er det en rimeig pris, selvom man får en maskine som nok mindst kræver
½-1 års totalrenovation.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Steen E. (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 19-04-05 08:51

>
> Det kommer nok til at blive en dyr fornøjelse :)
>


Ja, men hvad er den rigtige pris på en klassiker som klart vil gå ind i
fremtidens mc-historiebøger ?

Vil du bruge den som hverdagsmaskine ? Så kan du sikkert finde noget som
er væsentligt bedre. Men hvis du bevarer den i så original stand som
muligt, så vil det være en af dem som tiltrækker opmærksomhed på
Langelinie, og som efter endt renovering vil være lidt af et
investeringsobjekt.

Sikkert bedre end både aktier og obligationer

(der er et billede af Z1'eren på dfmc-linket)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Kenneth Østrup (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-04-05 09:21

Steen E. wrote:
>>Det kommer nok til at blive en dyr fornøjelse :)
>>
>
>
>
> Ja, men hvad er den rigtige pris på en klassiker som klart vil gå ind i
> fremtidens mc-historiebøger ?
>
> Vil du bruge den som hverdagsmaskine ? Så kan du sikkert finde noget som
> er væsentligt bedre. Men hvis du bevarer den i så original stand som
> muligt, så vil det være en af dem som tiltrækker opmærksomhed på
> Langelinie, og som efter endt renovering vil være lidt af et
> investeringsobjekt.
>
> Sikkert bedre end både aktier og obligationer
>
> (der er et billede af Z1'eren på dfmc-linket)
>

Ja, det er rigtigt :)

Jeg ved ikke hvorvidt den skal holdes 100% original, da den gerne skulle
opdateres med nogle lidt bedre køre og bremseegenskaber, derudover skal
den da holdes så original som mulig.

Men du har naturligvis fuldstændig ret, det er en legendarisk maskine,
som absolut ikke vil falde i værdi med tiden, hvis den sættes i stand og
holdes rigtigt.

Men jeg ved bare ikke om 20.000 er den rigtige pris for et mere eller
mindre "vrag", lyder 15.000 mere rimeligt?
Det kan også være mig som tager fejl.

Så vidt jeg ved har min ven tænkt sig at bruge cyklen som normalt
transportmiddel og til sjov/ture.

Du har nok ret i at MANGE andre cykler vil være bedre som
transportmiddel og til hverdagskørsel, men hvis man nu brænder for den,
så skal det vel være sådan.


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Kenneth Østrup (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-04-05 09:26

Steen E. wrote:
>>Det kommer nok til at blive en dyr fornøjelse :)
>>
>
>
>
> Ja, men hvad er den rigtige pris på en klassiker som klart vil gå ind i
> fremtidens mc-historiebøger ?
>
> Vil du bruge den som hverdagsmaskine ? Så kan du sikkert finde noget som
> er væsentligt bedre. Men hvis du bevarer den i så original stand som
> muligt, så vil det være en af dem som tiltrækker opmærksomhed på
> Langelinie, og som efter endt renovering vil være lidt af et
> investeringsobjekt.
>
> Sikkert bedre end både aktier og obligationer
>
> (der er et billede af Z1'eren på dfmc-linket)
>

Tak for svaret.
Jeg har vidst set billedet i din profil før, det var sgu en flot maskine!

Jeg har lige et andet spørgsmål :)

Er det nemt at få motoren hovedrenoveret, med nye lejer, 0.25 eller 0.50
overstørrelsestempler (alt efter hvad der er sket før), kæder, kobling
osv. ?

Er der nogle generelle ting som kan drille ved lige netop denne model
og sådan en hoved renovering af motoren?

På forhånd mange tak! :)

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Steen E. (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 19-04-05 09:56


> Jeg har vidst set billedet i din profil før, det var sgu en flot
> maskine!
>
> Jeg har lige et andet spørgsmål :)
>
> Er det nemt at få motoren hovedrenoveret, med nye lejer, 0.25 eller
> 0.50
> overstørrelsestempler (alt efter hvad der er sket før), kæder, kobling
> osv. ?
>
> Er der nogle generelle ting som kan drille ved lige netop denne model
> og sådan en hoved renovering af motoren?

Tak.

Nu havde jeg den kun 3 år, så desværre ingen erfaringer med renovering.

Måske Armand eller andre her ved mere ??

Lidt Google viser mange Z1 klubber, bl.a. en norsk
http://www.kawaz1.com/ som også har danske medlemmer, så hvis i køber
den, så er medlemsskab af en sådan Z1-klub nok en god investering ? De
må jo have samme problemer med reservedele etc.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Futte & Co. (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 20-04-05 14:56

Kenneth Østrup wrote:
> Hej NG,
>
> En af mine venner går og kigger lidt på en Kawasaki Z1 900 fra 70'erne,
> som han godt kunne tænke sig at købe og sætte lidt i stand sammen med mig.
>
> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på denne model,
> nogle ting som kan give særlige problemer med lige netop model?
>
> I så fald, hvad burde prisen ligge på, sådan ca. med 5.000 kr's
> interval, hvis standen er OK, cyklen kører godt?
>
> Jeg synes ikke umiddelbart at kunne finde nogen til salg rundt omkring,
> men har hørt at de ligger på ca. 35.000 kr ?
>
>
> Hvis i kender nogle gode websites med reservedele og billeder, vil jeg
> være meget taknemmelig for nogle links :)
>
> På forhånd tusind tak for hjælpen.
>
>

Der er en 10 siders artikel i april nummeret af "Classic Bike",
omhandlende Z1

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975
BSA B40, en go' '68, stadig til salg
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er, nysynet

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177562
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408956
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste