/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nye stempelringe ??
Fra : Juel


Dato : 03-04-05 08:52

Nu er det ved at være tid til at samle min modificerede motor igen, Skal jeg
gi gs500 stemplerne nye stempelringe, når jeg nu har den åben ?
Og hvis jeg gør, skal den så **gys** køres til bagefter ??

Mvh
Morten



 
 
Ukendt (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-05 09:58


Juel skrev i meddelelsen
<424fa09c$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Nu er det ved at være tid til at samle min modificerede motor igen, Skal
jeg
>gi gs500 stemplerne nye stempelringe, når jeg nu har den åben ?
>Og hvis jeg gør, skal den så **gys** køres til bagefter ??


Jup, nye ringe, en ganske let "afpudsning" med honeværktøjet i cylindrene,
så man kan se slibemønstret, og fjerne kanten i toppen af cylindrene hvor
stempelringene vender. Specielt da Du sætter cylinderblokken på en anden
motorblok, og sansynligvis får vendepunktet for ringene nogle tiendedele
over, eller under hvor de vendte før. Rammer øverste stempelring den gamle
kant i cylinderen, knækker ringene. :-/

Og så tilkørsel !

Spareløsning:

Kanten i cylindrene fjernes, der hones, og de gamle ringe genbruges, og man
lever med olieforbruget.

mvh
Orla


>Morten




Juel (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Juel


Dato : 03-04-05 11:41

> Jup, nye ringe, en ganske let "afpudsning" med honeværktøjet i cylindrene,
> så man kan se slibemønstret, og fjerne kanten i toppen af cylindrene hvor
> stempelringene vender. Specielt da Du sætter cylinderblokken på en anden
> motorblok, og sansynligvis får vendepunktet for ringene nogle tiendedele
> over, eller under hvor de vendte før. Rammer øverste stempelring den gamle
> kant i cylinderen, knækker ringene. :-/
>
> Og så tilkørsel !

Oki, vil jeg så gøre Tak for rådet, hvad forslår du af tilkørsel ??

Mvh
Morten



Ukendt (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-05 12:37


Juel skrev i meddelelsen
<424fc867$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>> Og så tilkørsel !
>
>Oki, vil jeg så gøre Tak for rådet, hvad forslår du af tilkørsel ??


Jeg er ateist såe.... Blandet kørsel uden sejgtræk, vel 500 - 1.000 Km.
Fortløbende mere og mere belastning.

mvh
Orla

>Mvh
>Morten




Armand (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-05 17:05

Orla Pedersen wrote:
>
>
>>gi gs500 stemplerne nye stempelringe, når jeg nu har den åben ?
>>Og hvis jeg gør, skal den så **gys** køres til bagefter ??
>
>
>
> Jup, nye ringe, en ganske let "afpudsning" med honeværktøjet i cylindrene..
>
> Spareløsning:
> Kanten i cylindrene fjernes, der hones, og de gamle ringe genbruges, og man
> lever med olieforbruget.

Velovervejet spareløsning:
Hon og isæt stempelringene for sig selv i cylinderen - og mål med
søgeblade hvor stort et gab der er mellem stempelringens ender:
0,7mm er absolut max!

Er gabet større end 0,7mm bør du få målt cylinderen ud, for at
konstantere om det er stempelringene der er slidt eller om det er
honingen der har slidt for meget på foringen - Er det foringen, bør
sagerne bores op til næste overstørrelse!
Det tror jeg personligt ikke at du gider ofre uanset målingerne; men
uanset hvad så er dine handlinger ud fra måltagningen omend ikke
velovervejede, så i det mindste overvejede.

--
Armand.

Ukendt (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-05 18:03

> Velovervejet spareløsning:
> Hon og isæt stempelringene for sig selv i cylinderen - og mål med
> søgeblade hvor stort et gab der er mellem stempelringens ender:
> 0,7mm er absolut max!
>
> Er gabet større end 0,7mm bør du få målt cylinderen ud, for at
> konstantere om det er stempelringene der er slidt eller om det er
> honingen der har slidt for meget på foringen - Er det foringen, bør
> sagerne bores op til næste overstørrelse!
> Det tror jeg personligt ikke at du gider ofre uanset målingerne; men
> uanset hvad så er dine handlinger ud fra måltagningen omend ikke
> velovervejede, så i det mindste overvejede.

Ok, kan man ikke gøre dette så:

1. hone cylinderen en lille smule.
2. måle som du beskrev (fed metode btw.) med de gamle stempelringe og se om
de er ok, eller ?

Hvad koster stempler og stempelringe ??

Mvh
Morten



Armand (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-04-05 19:08

Juel wrote:
>>Velovervejet spareløsning:
>>Hon og isæt stempelringene for sig selv i cylinderen - og mål med
>>søgeblade hvor stort et gab der er mellem stempelringens ender:
>>0,7mm er absolut max!
>>
>>Er gabet større end 0,7mm bør du få målt cylinderen ud, for at
>>konstantere om det er stempelringene der er slidt eller om det er
>>honingen der har slidt for meget på foringen - Er det foringen, bør
>>sagerne bores op til næste overstørrelse!
>>Det tror jeg personligt ikke at du gider ofre uanset målingerne; men
>>uanset hvad så er dine handlinger ud fra måltagningen omend ikke
>>velovervejede, så i det mindste overvejede.

>>(fed metode btw.)

Ganske velkendt procedure der står nævnt i enhver værkstedsmanual!
Jeg måtte faktisk lige igennem mine nærmeststående manualer for at sikre
mig målets rigtighed, og det er nævnt i såvel min originale Kawa-manual,
som Haynes og Buchelli!
Men den er ikke desto mindre ganske effektiv i al sin enkelthed
>
> Ok, kan man ikke gøre dette så:
>
> 1. hone cylinderen en lille smule.
> 2. måle som du beskrev........

Formålet med honing er normalt at ringene skal kunne tilslides med
cylinderoverfladen.
Men det er et tungt argument at Orla bringer for dagen omkring den
deciderede kant der kan forekomme omkring stempelringenes vendezoner (=
øverst og nederst i bevægelsen), hvorfor en honing bør foregå under
observation af at behandlingen når ned i dette dybeste punkt af
foringens overflade :-|

Man kan springe meget møje over ved måle pågældende område med en løs
stempelring inden honing: Hvis cylinderen allerede er slidt ned under
mål (á stempelringens gab)dér, kan man ligesåvel spare sig honeriet og
få boret op med det samme :-|

> Hvad koster stempler og stempelringe ??

En opboring plejer at kunne gøres for ca. 1.300,- pr hul alt incl.!

--
Armand.

Ukendt (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-05 19:19


Juel skrev i meddelelsen <425021b8$0$43990$14726298@news.sunsite.dk>...

>Ok, kan man ikke gøre dette så:
>
>1. hone cylinderen en lille smule.


Nej, det kan man ikke, enten honer man indtil at der er en ensartet ny
overflade, eller også lader man helt være. Nu må Du ikke forveksle honing
med at bore op til næste overstørrelse, boring til overstørrelse bruger man
et præcist boreværk til, det kan et honeværktøj ikke gøre.

>2. måle som du beskrev (fed metode btw.) med de gamle stempelringe og se om
>de er ok, eller ?


Har man nye ringe, kan man jo se om det er cylinderen der er slidt. Det
største slid er som regel nogenlunde en halv slaglængde fra toppen, der er
det højeste sidetryk på stemplet, og dermed det største slid.

>Hvad koster stempler og stempelringe ??


Noget mere end at Du ønsker at bruge på "budgetraceren"

mvh
Orla

>Mvh
>Morten
>
>



Ukendt (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-04-05 20:06

> >Hvad koster stempler og stempelringe ??
>
>
> Noget mere end at Du ønsker at bruge på "budgetraceren"

hehe det med budget er vis røget... hehehe

Jeg gør det på den rigtige måde, honer og nye stempelringe, gider ikke
skulle åbne skidtet igen..

tak for rådene, lad mig så komme i værkstedet

Mvh
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste