/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Alpekørsel med oppakning / Martigny-Münche~
Fra : Henrik Olsen


Dato : 01-04-05 17:48

Omkring midt i juni har min kæreste og jeg omkring en uge til at køre fra
Martigny (eller omegn) til München, hvorfra autotoget fragter os nordover.

"Problemet" er, at vi har en ordentlig gang oppakning med til teltferie, og
jeg synes arrangementet(BMW K100RS) er for stor en mundfuld til hårnålesving
med passager og tung bagage hængende udover anderumpen på speciallavet
bagagebærer -- praktisk til transport og teltferie, men dårligt for balance
og køreegenskaber (særligt i terræn). Vi har tre års sommerferieerfaring med
denne oppakning, og det har generelt fungeret godt, men ved hårnålesving
begynder det at knibe, så det sjove går af. Meget er naturligvis teknik, som
også forbedres år for år, men det er stadig (for) svært, når bagagen udover
anderumpen forstyrrer balancen godt og vel.

Vi elsker bjergene, og har tidligere gjort det sådan omkring La Route des
Grandes Alpes, at vi lagde den tunge bagage på campingplads e.l. og kørte
ture derudfra, evt. over flere dage med hytteovernatning. Turen til
campingplads er så foregået på "rimelige" veje.

Søgning i nyhedsgruppen, boglæsning m.m. indikerer at turen fra Martigny
bl.a. bør/kan gå over Brig og Furkapasset, og at Simplonpasset også er meget
smukt (på Brig-siden). Men det kunne se ud til at selv "hovedvejen" igennem
området er lidt vel svær med oppakning og passager.

Har I derfor et bud på, hvordan vi får den bedste totaloplevelse på turen
fra Martigny til München (inden Martigny, har vi selv rimeligt styr på ruten
:)? Råd og erfaringer med området modtages med tak.

Hilsen
Henrik og Katrine



 
 
Niels Pein (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 01-04-05 22:30

"Henrik Olsen" skrev ...
>
> "Problemet" er, at vi har en ordentlig gang oppakning med til teltferie,
> og jeg synes arrangementet(BMW K100RS) er for stor en mundfuld til
> hårnålesving
.... snip ...
Og her lurer jeg så lige lidt.

> Søgning i nyhedsgruppen, boglæsning m.m. indikerer at turen fra Martigny
> bl.a. bør/kan gå over Brig og Furkapasset,
Det er nemlig rigtigt.

> og at Simplonpasset også er meget smukt (på Brig-siden).
Det er nemlig rigtigt.

> Men det kunne se ud til at selv "hovedvejen" igennem området er lidt vel
> svær med oppakning og passager.
>
Ok, så faldt tiøren.
Det var en af dagens bedre aprilsnar jokes

En lille detalje dog: Hvis I vælger Grimsel pass, så vær opmærksom på at et
enkelt højresving på nedkørslen på nord-vest siden, faktisk indeholder et
hårnålesving inde midt i en kort tunnel.
--
Mvh. Niels Pein
TransAlp (der er blevet brugt til det navnet hentyder til)



Henrik Olsen (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 02-04-05 10:04

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
news:424dbd75$0$73710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Henrik Olsen" skrev ...
>>
>> "Problemet" er, at vi har en ordentlig gang oppakning med til teltferie,
>> og jeg synes arrangementet(BMW K100RS) er for stor en mundfuld til
>> hårnålesving
> ... snip ...
> Og her lurer jeg så lige lidt.

?

>> Men det kunne se ud til at selv "hovedvejen" igennem området er lidt vel
>> svær med oppakning og passager.
>>
> Ok, så faldt tiøren.
> Det var en af dagens bedre aprilsnar jokes

Ingen aprilsnar. Jeg mener helt seriøst at den store bagagemængde placeret
på/udover anderumpen forstyrrer balancen så væsentligt at maskinen, for mig,
er svær at tumle i snævre hårnålesving. Effekten ligner lidt den man mærker
med en tung passager på bagagebæret på trædecykel (hvor vægten endda stort
set er lige over bagakslen og ikke også lidt udover).

Som beskrevet, så er jeg overordnet glad for løsningen, da det har givet
mulighed for nogle fantastiske og lange teltferier for to, på én maskine.
Dog søger jeg sommetider ruter igennem ukendt terræn, som ikke sætter mig på
unødigt svære prøver inden vi får smidt bagagen på en campingplads eller i
en hytte. Derefter er vi klar til at tackle de sjove hårnåle meget bedre.

Så igen. Har nogle, måske du Niels, råd til hvordan man kan lægge en rute på
turen, hvor sværhedsgraden ikke er for høj med bagage, men samtidig tæt nok
på de sjove veje, når endelig bagagen er smidt? Hvis ikke, så må vi bare
tage det som det kommer, omend fornøjelsen kan dale lidt, hvis jeg føler det
_for_ anstrengende.

> En lille detalje dog: Hvis I vælger Grimsel pass, så vær opmærksom på at
> et enkelt højresving på nedkørslen på nord-vest siden, faktisk indeholder
> et hårnålesving inde midt i en kort tunnel.

Det er noteret.

/Henrik



Squish (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 02-04-05 16:12

Henrik Olsen wrote:
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
> news:424dbd75$0$73710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>"Henrik Olsen" skrev ...

>>>Men det kunne se ud til at selv "hovedvejen" igennem området er lidt vel
>>>svær med oppakning og passager.
>>>
>>
>>Ok, så faldt tiøren.
>>Det var en af dagens bedre aprilsnar jokes
>
> Ingen aprilsnar. Jeg mener helt seriøst at den store bagagemængde placeret
> på/udover anderumpen forstyrrer balancen så væsentligt at maskinen, for mig,
> er svær at tumle i snævre hårnålesving. Effekten ligner lidt den man mærker
> med en tung passager på bagagebæret på trædecykel (hvor vægten endda stort
> set er lige over bagakslen og ikke også lidt udover).

Hvad med at arbejde lidt med vægtfordelingen? F.eks. en stor tanktaske
med de tungeste ting i, samt evt. pakke sidetaskerne omhyggeligt, så
vægten ligger så langt fremme/nede som muligt?

--
Squish
VFR750F
CB400F

Henrik Olsen (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 02-04-05 17:36


"Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> wrote in message
news:424eb521$0$43985$14726298@news.sunsite.dk...
>>>"Henrik Olsen" skrev ...
>> Ingen aprilsnar. Jeg mener helt seriøst at den store bagagemængde
>> placeret på/udover anderumpen forstyrrer balancen så væsentligt at
>> maskinen, for mig, er svær at tumle i snævre hårnålesving. Effekten
>> ligner lidt den man mærker med en tung passager på bagagebæret på
>> trædecykel (hvor vægten endda stort set er lige over bagakslen og ikke
>> også lidt udover).
>
> Hvad med at arbejde lidt med vægtfordelingen? F.eks. en stor tanktaske med
> de tungeste ting i, samt evt. pakke sidetaskerne omhyggeligt, så vægten
> ligger så langt fremme/nede som muligt?

Godt forslag, som vi dog allerede har arbejdet med (fik det bare ikke
beskrevet i indlægget). Vi anvender allerede en tanktaske til mindre, tunge,
ting. Sidste år blev sidetaskerne også pakket tungere jfr. dit råd, og det
hjalp på bagagen på anderumpet (2 x vandtætte paktasker).

/Henrik



Niels Pein (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 02-04-05 21:11

"Henrik Olsen" skrev ...
>
> Ingen aprilsnar.
>
Ups, undskyld. Men det passede ellers fint med årstiden.

> Så igen. Har nogle, måske du Niels, råd til hvordan man kan lægge en rute
> på turen, hvor sværhedsgraden ikke er for høj med bagage, men samtidig tæt
> nok på de sjove veje, når endelig bagagen er smidt?
>
Jo da.
I kan selvfølgelig køre nordpå fra Martigny, men det vil altså være synd.
Men hvis I vælger det, så sørg i det mindste for at køre op langs Lac Léman
til Lausanne. Der vil I komme forbi et slot der ligger ude i vandet (Chateau
de Chillon så vidt jeg husker) og en ret fin park i kanten af Lausanne.
Derfra mod Yverdon og op langs Lac de Neuchâtel.

Men den fine tur går mod øst fra Martigny. Så undgår I ikke en enkelt pasvej
eller to, men de er ikke alle lige svære.
Den flotteste udsigt over bjergmassivet (fra en større vej) har man efter
min mening fra Simplonpass, der til gengæld er en ret kedelig vej straks man
passerer grænsen til Italien. Så i Brig (eller lige før Brig) vil jeg
anbefale at I tager en afstikker op i Simplon og vender tilbage til Brig når
I ikke gider Simplon mere. Forhåbentlig når I til toppen (bedst udsigt)
eller i det mindste til den gallerivej der går under et vandfald. I midten
af juni er der stadig god gang i vandmængderne, og det er da lidt sjovt at
køre under et vandfald. Det er en god vej. Langt fra det sværeste pas, men I
kan jo bare vende om hvis det bliver for meget.
Ud til den vej der går ind i Brig fra Simplon, ligger der en campingplads,
men hvis I kører et par 100 meter længere ind mod centrum og drejer ind bag
svømmebadet, ligger der en der er bedre. Det er dog nogle år siden vi sidst
var der.
Når (hvis) I kører ud af Brig mod øst, passerer I en god stor MC forretning
i udkanten af byen.

Længere mod øst må I så vælge en pasvej. Nu er der ingen vej udenom,
bogstaveligt talt. Første gang jeg kom der, tog jeg Nufenen, St. Gotthard,
Furka, Grimsel og Susten i eet hug. Fedest.
Hvis I smider bagagen i det område, så tag dem alle. Nufenen har en rå
natur, St.Gotthard er sjov i godt vejr ad den gamle vej (godt vejr fordi den
gamle vej har små sving med brosten, og det er intet problem blot det ikke
er regnvejr), Furka har fantastiske udsigter, Grimsel har mange søer (den
lille ekstra tur ad ensrettet vej til Oberaarsee er dog spild af tid), og
Susten har masser af korte tunneler og fede udsigter.
Hvis I tager Grimsel videre, bliver I nødt til at tage et enkelt pas mere
hvis I ikke skal komme på en omvej mod vest, men til gengæld får I mulighed
for at checke Aare slugten.
Grimsel er ikke den letteste vej (men heller ikke den sværeste), og husk det
der sving hvis I kører den vej.

Men jeg vil anbefale Furka for at komme videre. En lettere vej med bedre
udsigt, hvor I bl.a. kommer ret tæt på en gletcher. Om man stadig kan komme
på vandretur inde i den ved jeg ikke, men det kunne man engang. Stop et par
gange i Furka, og nyd udsigten bagud mod vest og over Grimselpass.
Efter Furka kommer I til Andermatt og skal tage endnu en beslutning.
Kørselsmæssigt er det lettest at køre nordpå, men jeg vil _klart_ anbefale
at køre østpå mod Chur. Det eneste svære på den vej kommer straks efter
Andermatt, så I kan jo bare vende om hvis I fortryder, uden at spilde meget
tid. Det er Oberalppass. Igen en af de lettere pasveje, og efter Oberalp er
der en fantastisk vej uden problemer helt til Chur.
Derfra kan I så bare køre nordpå ad lette veje.

Så kort fortalt anbefaler jeg at I forsøger et smut op i Simplonpass (udsigt
og vandfald), og derefter overvinder Furka og Oberalppass, som begge er
overkommelige pasveje, og dermed kommer til Chur ad nogle af de flotteste
veje i Europa. IMHO.
Og hvis I f.eks. lige tager Grimsel og Susten uden bagage så kommer I næsten
lige forbi Aare slugten, så brug lige en halv time der også.

Der er faktisk også pasveje hvor jeg synes at det med balancen kan være lidt
tricky med fuldt læs. Der er Stelvio fra østsiden, hvor svingene er meget
skarpe. Men Stelvio er nu værre fra nord, for det er grusvej. Nogle vil sige
det er bedre.
Og så skal man passe lidt på i Italien. Veje der på kortet ser store ud, kan
blive til smalle stenede offroad gedestier inden man når toppen, som f.eks.
SS300 til Pso di Gavia. Vi mødte engang et par på en Ducati på vej ned der
mens vi var på vej på. De så ikke ud til at more sig, men vi hyggede os godt
nok på TransAlp'en - indtil vi mødte sne på toppen. Så blev der kørt
forsigtigt.

God tur, hvad end I vælger.

Med venlig hilsen
Niels Pein
TransAlp



Henrik Olsen (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Olsen


Dato : 03-04-05 11:45

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
news:424efc65$0$73703$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Henrik Olsen" skrev ...
>>
>> Ingen aprilsnar.
>>
> Ups, undskyld. Men det passede ellers fint med årstiden.

Du er undskyldt med det meget anvendelige efterfølgende svar, med hjælp til
ruter, camping m.m. Mange tak.

/Henrik



Henrik Nielsen - Rap~ (03-04-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 03-04-05 21:54

Det er en flot rute. Har været der 2 gange.

Det er fine veje, men skarpe sving.... Hvis det er uvejr, så lad være med at
køre derop, så vent hellere en dag (har prøvet det..)

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Torben Scheel (04-04-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 04-04-05 09:04

Henrik Olsen wrote:

> Har I derfor et bud på, hvordan vi får den bedste totaloplevelse på turen
> fra Martigny til München (inden Martigny, har vi selv rimeligt styr på ruten
> :)? Råd og erfaringer med området modtages med tak.
>
Kør dog

Dette fungerede til nordkap og algarve for min og min kæreste :
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=9379&m=full.

Det er så dejligt når det holder op

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste