/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tilkørsel.
Fra : Ulvir


Dato : 01-04-05 13:19

Hej gruppe- Om en måneds tid henter jeg min alle første mc, en lille
CMS250C Rebel. Hvordan er det med at køre den til? Håndbogen siger 'nul
fuld gas de første 1000 kilometer + motoren må ikke slæbe.'
Clymers siger 'højst 1/3 gas de første 800 kilometer, de næste 800 kilometer
kan man gi' mere gas, men fuld gas skal først gi's efter 1,600 kilometer, og
da kun kortvarigt indtil 2,400 kilometer er kørt'.
Jeg har en fornemmelse at tilkørslen er meget vigtigt for motorens levetid,
derfor vil jeg helst gøre det korrekt. Hvad siger I?
Jeg har forresten købt en magnetisk olieprop til at samle spåner med. Den
skulle vist være ret effektiv. Har I nogen erfaringer med sådan en? Der er
ingen olie filter på CMX'eren.

Tak på forhånd- Ulvir.



 
 
Peter Jakobsen (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 01-04-05 17:11

Ulvir wrote:
> Hej gruppe- Om en måneds tid henter jeg min alle første mc, en lille
> CMS250C Rebel. Hvordan er det med at køre den til? Håndbogen siger
> 'nul fuld gas de første 1000 kilometer + motoren må ikke slæbe.'
> Clymers siger 'højst 1/3 gas de første 800 kilometer, de næste 800
> kilometer kan man gi' mere gas, men fuld gas skal først gi's efter
> 1,600 kilometer, og da kun kortvarigt indtil 2,400 kilometer er kørt'.
> Jeg har en fornemmelse at tilkørslen er meget vigtigt for motorens
> levetid, derfor vil jeg helst gøre det korrekt. Hvad siger I?
> Jeg har forresten købt en magnetisk olieprop til at samle spåner med.
> Den skulle vist være ret effektiv. Har I nogen erfaringer med sådan
> en? Der er ingen olie filter på CMX'eren.
>
> Tak på forhånd- Ulvir.

Læs denne side, det virker (personlig erfaring)...

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



p.jarnbak (01-04-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 01-04-05 18:03

>
> Læs denne side, det virker (personlig erfaring)...
>
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
> --
> M V H
>
> Peter Jakobsen
> KAWASAKI ZX12R '01
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Det paser jo meget godt med at fabrikanterne af luftkølede
motore til fly siger MINIMUM 75% af max ydelse når motoren er ny.
Hvis man ikke følger dette kan det give et stort olie forbrug og det koster
nye cylindre
til 15-20000 kr pr. stk.
Hej Palle.



Ulvir (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 01-04-05 20:36

Peter Jakobsen wrote:
..
> Læs denne side, det virker (personlig erfaring)...
>
> http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Fandt også denne her på en Yankie Rebel forum.

http://www.919.org/breakin.htm

Det ser ud til at frisk kørsel, uden at pine motoren i den høje eller lavere
dele af omdrejnings skalaen, er det motoren har bedst af. Det som Clymers
anbefaler, nemlig kun 1/3 del gas de første 500 kilometer opfordrer ikke
ligefrem til frisk kørsel, vel?



"J.C.Kløve" (01-04-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 01-04-05 17:18

Ulvir wrote:
> Hej gruppe- Om en måneds tid henter jeg min alle første mc, en lille
> CMS250C Rebel. Hvordan er det med at køre den til? Håndbogen siger 'nul
> fuld gas de første 1000 kilometer + motoren må ikke slæbe.'
> Clymers siger 'højst 1/3 gas de første 800 kilometer, de næste 800 kilometer
> kan man gi' mere gas, men fuld gas skal først gi's efter 1,600 kilometer, og
> da kun kortvarigt indtil 2,400 kilometer er kørt'.
> Jeg har en fornemmelse at tilkørslen er meget vigtigt for motorens levetid,
> derfor vil jeg helst gøre det korrekt. Hvad siger I?
> Jeg har forresten købt en magnetisk olieprop til at samle spåner med. Den
> skulle vist være ret effektiv. Har I nogen erfaringer med sådan en? Der er
> ingen olie filter på CMX'eren.
>
> Tak på forhånd- Ulvir.
>
>
Tilkøring er der givet mange meninger om, men jeg har selv gjort
følgende vaæg i forbindelse med tilkøringen af min SV'er

Bruger manualen siger:
max 5500 o/min de første 800km
max 8000 o/min de næste 800 km (dvs. til 1600km)
max 11.000 o/min over 1600 km (det røde felt)

Værksteds manualen (den forhandleren bruger ved rep.)
max 6.000 o/min de første 800 km
max 9.000 o/min de næste 800 km
over 1600km må maskinen udsættes for maksimal belastning, dog aldrig
over 12.500o/min (klarer omdrejningsbegrænseren)

Hvad skal man så vælge?
Det er jo begge publikationer udgivet af dem der har konstrueret
motoren, så de er vel ikke helt uvidende om hvad der er bedst.

Jeg mener ikke det har den store betydning om det er 5500, eller 6000,
o/min, det er jo ikke meningen at maskinen skal køre med konstante
omdrejninger i tilkøringsperioden, men at man varierer o/min og kører
lidt i alle gear, som det nu er muligt.

Det er da også sket at jeg har ramt 7.000 o/min, under acc. de seneste
par ture, men jeg mener ikke det gør noget, det er jo kun ganske kort at
nålen lige rammer der, generelt, 95% af tiden, har jeg lagt på 3500-5000
o/min - 4,99% af tiden mellem 5000 og 6000 o/min

Nå ja -
Jeg valgte værkstedsmanualen som "bibel"

JEg har kørt 945km d.d., og har tid ved forhandleren til 1. service på
torsdag den 7./4. kl.10:03:15

--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Thomas Jensen (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 01-04-05 17:46

Ulvir wrote:
> Hej gruppe- Om en måneds tid henter jeg min alle første mc, en lille
> CMS250C Rebel. Hvordan er det med at køre den til? Håndbogen siger 'nul
> fuld gas de første 1000 kilometer + motoren må ikke slæbe.'
> Clymers siger 'højst 1/3 gas de første 800 kilometer, de næste 800 kilometer
> kan man gi' mere gas, men fuld gas skal først gi's efter 1,600 kilometer, og
> da kun kortvarigt indtil 2,400 kilometer er kørt'.
> Jeg har en fornemmelse at tilkørslen er meget vigtigt for motorens levetid,
> derfor vil jeg helst gøre det korrekt. Hvad siger I?
> Jeg har forresten købt en magnetisk olieprop til at samle spåner med. Den
> skulle vist være ret effektiv. Har I nogen erfaringer med sådan en? Der er
> ingen olie filter på CMX'eren.
>
> Tak på forhånd- Ulvir.
>
>
Jeg købte en FZ6 sidste år.

Jeg kørte den til som manualen foreskrev.

Den går godt, har alle hypper og bruger intet olie her ved 15000km.

Så min erfaring er, at følge manualen virker.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Juel (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Juel


Dato : 02-04-05 10:06

> Jeg købte en FZ6 sidste år.
>
> Jeg kørte den til som manualen foreskrev.
>
> Den går godt, har alle hypper og bruger intet olie her ved 15000km.
>
> Så min erfaring er, at følge manualen virker.

Ved du om der ville ske noget hvis man gav den fuld pløre fra starten af ??
Jeg forstår det altså ikke, det der må skulle slides til er cylindervæggen,
har jeg ikke ret ? og det bliver den jo ved at stemplet køre X antal gange
op og ned i den, i mine øjne kan farten på den procedure være ligegyldig..
eller ??
Er der en der har en logisk forklaring på at det i gør efter manualen skulle
være bedre ??

Mvh
Morten **den nysgerrige**



"J.C.Kløve" (02-04-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 02-04-05 10:31

Juel wrote:
>>Jeg købte en FZ6 sidste år.
>>
>>Jeg kørte den til som manualen foreskrev.
>>
>>Den går godt, har alle hypper og bruger intet olie her ved 15000km.
>>
>>Så min erfaring er, at følge manualen virker.
>
>
> Ved du om der ville ske noget hvis man gav den fuld pløre fra starten af ??
> Jeg forstår det altså ikke, det der må skulle slides til er cylindervæggen,
> har jeg ikke ret ? og det bliver den jo ved at stemplet køre X antal gange
> op og ned i den, i mine øjne kan farten på den procedure være ligegyldig..
> eller ??
> Er der en der har en logisk forklaring på at det i gør efter manualen skulle
> være bedre ??
>
> Mvh
> Morten **den nysgerrige**
>
>
Logisk?
Næppe, men man kunne jo antage at de mennesker der har evnen til at
konstruere og beregne en motor også ved hvordan det er bedst at tilkøre
samme motor.

Nuvel, selvfølgelig kan man opstille en konspirationsteori, gående på at
fabrikkerne på et hemligt møde er endedes om at anbefale køberne noget
der med garanti ikke giver den bedste oplevelse for køberen, men
tilgengæld sikrer at køberen kommer tilbage for at købe en ny motor,
eller for at få renoveret den gamle.

Nu er jeg bare ikke lige til konspirationsteorier, så jeg holder mig i
al væsentlighed til fabrikkens anbefalinger

Jeg tror på, at på er konkurrencepræget marked, ville mindst enn fabrik
med kyshåd gribe den fremsatte teori om at en motor yder bedst og
tilkøres bedst ved at få fuld høvl fra dag 1, km 0,3 - det er der bare
ikke nogen der har gjort..... såååå

my 0.02$
--
Dun@nt
Kilo SFau's 's is for silver
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745

Armand (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-05 12:12

J.C.Kløve wrote:
>
> Nu er jeg bare ikke lige til konspirationsteorier...........
> Jeg tror på, at på er konkurrencepræget marked, ville mindst enn fabrik
> med kyshåd gribe den fremsatte teori om at en motor yder bedst og
> tilkøres bedst ved at få fuld høvl fra dag 1, km 0,3 - det er der bare
> ikke nogen der har gjort..... såååå

På den anden side, så her jeg oplevet hvorledes at ma På Ducati pisker
modeller igennem på rullefeltet direkte fra båndet af.
Og ejerne af de modeller får ikke særskilt rabat endsige varsel om
risiko for større olieforbrug :-/

--
Armand.

Ukendt (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-05 10:40


Juel skrev i meddelelsen
<424e6090$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Ved du om der ville ske noget hvis man gav den fuld pløre fra starten af ??
>Jeg forstår det altså ikke, det der må skulle slides til er cylindervæggen,
>har jeg ikke ret ? og det bliver den jo ved at stemplet køre X antal gange
>op og ned i den, i mine øjne kan farten på den procedure være ligegyldig..
>eller ??


+ det givne sidetryk på cylindervæggen, (belastning), + temperatur fra
friktionen. Der er mange faktorer der spiller ind.

>Er der en der har en logisk forklaring på at det i gør efter manualen
skulle
>være bedre ??


Specielt temperatur taler mod høj belastning, og høje omdrejningstal.
Derimod er det også vigtigt at der rent faktisk sker en tilpasning, hvilket
taler for mellem til høj belastning.

Derfor korte "blasts" med fuld power, og så god tid til at køle af under let
belastning, er et godt kompromis. :-/

mvh
Orla

>Mvh
>Morten **den nysgerrige**




Steen Gruby (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-05 11:54

On Sat, 2 Apr 2005 11:39:45 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
>Specielt temperatur taler mod høj belastning, og høje omdrejningstal.
>Derimod er det også vigtigt at der rent faktisk sker en tilpasning, hvilket
>taler for mellem til høj belastning.
>
>Derfor korte "blasts" med fuld power, og så god tid til at køle af under let
>belastning, er et godt kompromis. :-/
>
Jeg er meget enig.
Tråden minder mig dog om en tid for længe siden fra hvilken
nedenstående procedure stammer.
(Den fremkalder stadig et smil med minder om en lystig tid )

For en sikkerheds skyld: Følg IKKE dette eksempel

I min omgangskreds havde vi to gutter der kørte Adler MB250, der vel
bedst kan betragtes som fortidens svar på RD350.
Altså en to cylindret totakter med en, for den tid, helt sindssyg
acceleration.
Som alle totaktere kræver den boring og nye stempler med jævne
mellemrum, og det fik den så, med deraf følgende tilkøringsperiode.
Lige meget hvor stille de gik til den de første 1000 Km var det næsten
sikkert at skidtet på et eller andet tidspunkt satte sig.
Det var ved at udvikle sig til et traume da "en eller anden" fik den
sindssyge ide at slæbe skidtet ud, at køre til den satte sig, op i en
varevogn og så hjem med den.
Af med cylinderen, pudse sættemærkerne på stemplet ganske let med
meget fint sandpapir, og så samle motoren igen.
Den satte sig ikke igen, så vi betragtede "tilkøringsperioden" som
tilendebragt, hvilket senere overgik til standardprocedure for
tilkøring af Adler MB250 når der både var boret cylinder og skiftet
stempler. .


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ib Jakobsen (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-04-05 23:08

Steen Gruby skrev:

>
> I min omgangskreds havde vi to gutter der kørte Adler MB250, der vel
> bedst kan betragtes som fortidens svar på RD350.
> Altså en to cylindret totakter med en, for den tid, helt sindssyg
> acceleration.

Ha, sådan en havde min mor da hun kørte motorcykel først i
tredserne. Jeg kan huske den har helstøbt krumtapshus, og
krumtappen skal skrues sammen inde i huset med en specialnøgle.







--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Steen Gruby (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-04-05 23:23

On Sun, 03 Apr 2005 00:08:24 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.
>
>Ha, sådan en havde min mor da hun kørte motorcykel først i
>tredserne. Jeg kan huske den har helstøbt krumtapshus, og
>krumtappen skal skrues sammen inde i huset med en specialnøgle.

Ja, og gearkassen skal samles fra venstre side.
Fanden til konstruktion

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-05 12:08

Juel wrote:
>>Jeg købte en FZ6 sidste år.
>>
>>Jeg kørte den til som manualen foreskrev.
>>
>>Den går godt, har alle hypper og bruger intet olie her ved 15000km.
>>
>>Så min erfaring er, at følge manualen virker.
>
>
> Ved du om der ville ske noget hvis man gav den fuld pløre fra starten af ??
> Jeg forstår det altså ikke, det der må skulle slides til er cylindervæggen,
> har jeg ikke ret ? og det bliver den jo ved at stemplet køre X antal gange
> op og ned i den, i mine øjne kan farten på den procedure være ligegyldig..
> eller ??

Jeg er den, der siden salig Jørund bragte synspunktet ind i debatten,
har været skeptisk p.g.a. min barnelærdom:
Stempelringene er svagt skrå fra ny af, hvorved at de kun ligger an mod
foringen med den nederste kant. Fidusen er at de hurtigere/bedre kan
slides til og derfor også ligge bedre til mod cylindervæggen.
Et så fint anlægspunkt vil til gengæld medføre en større friktion og
varmeopbygning samtidig med at det ikke kan slippe nær så let af med
varmen som den tilslidte flade kan. Derved kan man forestille sig at
kanten ligefrem brændes af i tilfælde af høje
omdrejninger/stempelhastigheder :-/

--
Armand.

Jesper Gadegaard (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Gadegaard


Dato : 02-04-05 13:03

Thomas Jensen wrote:
> Ulvir wrote:
>
>> Hej gruppe- Om en måneds tid henter jeg min alle første mc, en lille
>> CMS250C Rebel. Hvordan er det med at køre den til? Håndbogen siger 'nul
>> fuld gas de første 1000 kilometer + motoren må ikke slæbe.'
>> Clymers siger 'højst 1/3 gas de første 800 kilometer, de næste 800
>> kilometer
>> kan man gi' mere gas, men fuld gas skal først gi's efter 1,600
>> kilometer, og
>> da kun kortvarigt indtil 2,400 kilometer er kørt'.
>> Jeg har en fornemmelse at tilkørslen er meget vigtigt for motorens
>> levetid,
>> derfor vil jeg helst gøre det korrekt. Hvad siger I?
>> Jeg har forresten købt en magnetisk olieprop til at samle spåner med.
>> Den
>> skulle vist være ret effektiv. Har I nogen erfaringer med sådan en?
>> Der er
>> ingen olie filter på CMX'eren.
>>
>> Tak på forhånd- Ulvir.
>>
>>
> Jeg købte en FZ6 sidste år.
>
> Jeg kørte den til som manualen foreskrev.
>
> Den går godt, har alle hypper og bruger intet olie her ved 15000km.
>
> Så min erfaring er, at følge manualen virker.
>
> mvh
>
> Thomas Jensen
> Yamaha FZ6S ´04
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11


Jeg kan også give et tilsvarende modsat eksempel.
Da jeg var inde ved mili, fik jeg udleveret en splinterny (ca 100km på
klokken) neddroslet BMW 650'er.. Den fik ikke en jordisk chance for at
blive tilkørt.. I starten kunne den gå ca 140 km/t. Den blev kastet
rundt i det ganske danske land. Specielt i tærren, men også en del alm
vej. Da jeg afleverede den (efter 4-5 kkm) kunne den kun køre ca 120
km/t og der var mærkbar effektnedsættelse i forhold til nogle af de
nyere maskiner.
Ergo. Det er ikke det bedste at tilkøre en maskine i tærræn med meget
høj belastning samt ret høj rpm og ofte uden videre opvarmning.. Ikke
noget jeg ville byde min egen maskine.

Mvh
Jesper Gadegaard
GS500E

Armand (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-04-05 21:31

Jesper Gadegaard wrote:
> Thomas Jensen wrote
>
> Jeg kan også give et tilsvarende modsat eksempel.
> Da jeg var inde ved mili, fik jeg udleveret en splinterny (ca 100km på
> klokken) neddroslet BMW 650'er.. Den fik ikke en jordisk chance for at
> blive tilkørt..

Øhh?
Det er sgu' noget af en historie i mine ører.
En af mine bekendte havde sine sidste år ved HMAK da man gik over til
BMW, og han havde hvad der må være enhver motorcyklists ønskejob; at
køre hver og en af regimentets nye BMW'er til. Og proceduren var "først
trille lidt rundt på de små veje på Fyn, og derefter Jylland på langs ad
landevejen og endelig motorvejen hjem".
Fra min tid ved cirkusset genkender jeg HMAK som meget nidkære omkring
nye køretøjer, og jeg stiller mig meget uforstående for at noget
regiment skulle have sendt utilkørte motorcykler direkte "i felten" :-/

--
Armand

Anna M. Andersen (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 01-04-05 17:54

Ulvir <augustus@mail.dk> wrote:

> Hej gruppe- Om en måneds tid henter jeg min alle første mc, en lille
> CMS250C Rebel. Hvordan er det med at køre den til? Håndbogen siger 'nul
> fuld gas de første 1000 kilometer + motoren må ikke slæbe.'
> Clymers siger 'højst 1/3 gas de første 800 kilometer, de næste 800 kilometer
> kan man gi' mere gas, men fuld gas skal først gi's efter 1,600 kilometer, og
> da kun kortvarigt indtil 2,400 kilometer er kørt'.
> Jeg har en fornemmelse at tilkørslen er meget vigtigt for motorens levetid,
> derfor vil jeg helst gøre det korrekt. Hvad siger I?
> Jeg har forresten købt en magnetisk olieprop til at samle spåner med. Den
> skulle vist være ret effektiv. Har I nogen erfaringer med sådan en? Der er
> ingen olie filter på CMX'eren.
>
> Tak på forhånd- Ulvir.

Hej

Jeg er selv ved at køre Ducati M1000'eren til. Jeg holder mig primært
under 6-7000 omdrejninger som brugermanualen siger. Det vigtigste tror
jeg er at holde omdrejninger på. Den må ikke slæbe sig op gennem
gearene, hvilket jo godt kan være fristende på sådan en momentstærk
cykel For mit vedkommende betyder det at cyklen ikke må komme under
2000 omdrejninger (når den da først er i gang sæ'fø'lig)... Der ud over
tror jeg at det er godt at køre lidt friskt til på små landeveje hvor
man kører gennem gearene så motoren får sig noget motion.


Mvh
Anna





--
Anna M. Andersen
AIM/AOL chat: annabassand
http://homepage.mac.com/anna.andersen

Richard (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 01-04-05 22:39

Anna M. Andersen wrote:

> Ulvir <augustus@mail.dk> wrote:

> For mit vedkommende betyder det at cyklen ikke må komme under
> 2000 omdrejninger (når den da først er i gang sæ'fø'lig)... Der ud over
> tror jeg at det er godt at køre lidt friskt til på små landeveje hvor
> man kører gennem gearene så motoren får sig noget motion.

Det sidste lyder som en rigtig god idé, men de 2 kRPM som min. ville jeg
nu doble i den fase i det mindste - uden at kende din motor i særdeleshed.
De 2 kRPM er jo blot høj tomgang; men når først motoren er kørt til, kan
den måske nok tåle at trække op dernedefra. Og når ellers den er kørt
ordentlig varm, hvilket typisk vil sige efter 12-18 km's pæn kørsel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK







Anna M. Andersen (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 02-04-05 07:09

Richard <rpaderichard@netscape.net> wrote:

> Anna M. Andersen wrote:
>
> > Ulvir <augustus@mail.dk> wrote:
>
> > For mit vedkommende betyder det at cyklen ikke må komme under
> > 2000 omdrejninger (når den da først er i gang sæ'fø'lig)... Der ud over
> > tror jeg at det er godt at køre lidt friskt til på små landeveje hvor
> > man kører gennem gearene så motoren får sig noget motion.
>
> Det sidste lyder som en rigtig god idé, men de 2 kRPM som min. ville jeg
> nu doble i den fase i det mindste - uden at kende din motor i særdeleshed.
> De 2 kRPM er jo blot høj tomgang; men når først motoren er kørt til, kan
> den måske nok tåle at trække op dernedefra. Og når ellers den er kørt
> ordentlig varm, hvilket typisk vil sige efter 12-18 km's pæn kørsel
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Hejsa

Du har helt sikkert ret. Det er også den måde jeg kører på når cyklen
skal trække. Her skifter jeg ved ca. min 3,5k RPM men i bykørsel vil jeg
gerne have den lidt længere ned. Her arbejder cyklen jo ikke og der er
en H***** larm på sådan en Ducati med carbonpotter :->>>>>

/Anna


--
Anna M. Andersen
AIM/AOL chat: annabassand
http://homepage.mac.com/anna.andersen

Ukendt (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-05 08:46


Anna M. Andersen skrev i meddelelsen
<1gudsnz.xgk0h455s9o5N%noname@domain.dk>...

>Her arbejder cyklen jo ikke og der er
>en H***** larm på sådan en Ducati med carbonpotter :->>>>>


Øhh !? Hvad med at montere de originale potter ? Så kunne Du jo tage
dæmperulden fra tåberørene og stoppe i BH'en...

mvh
Orla
Notorisk tinitusbefængt støjhader.

>--
>Anna M. Andersen
>AIM/AOL chat: annabassand
>http://homepage.mac.com/anna.andersen



Anna M. Andersen (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Anna M. Andersen


Dato : 02-04-05 11:23

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Anna M. Andersen skrev i meddelelsen
> <1gudsnz.xgk0h455s9o5N%noname@domain.dk>...
>
> >Her arbejder cyklen jo ikke og der er
> >en H***** larm på sådan en Ducati med carbonpotter :->>>>>
>
>
> Øhh !? Hvad med at montere de originale potter ? Så kunne Du jo tage
> dæmperulden fra tåberørene og stoppe i BH'en...
>
> mvh
> Orla
> Notorisk tinitusbefængt støjhader.
>

Nej det går da virkelig ikke. Jeg elsker larmen og lyden men modsat
visse andre motorcyklister tager jeg meget hensyn til andre omkring mig
når jeg kører gennem bebyggede områder.

/Anna


--
Anna M. Andersen
AIM/AOL chat: annabassand
http://homepage.mac.com/anna.andersen

Richard (02-04-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-04-05 13:13

Anna M. Andersen wrote:

>> > For mit vedkommende betyder det at cyklen ikke må komme under
>> > 2000 omdrejninger (når den da først er i gang sæ'fø'lig)... Der ud over
>> > tror jeg at det er godt at køre lidt friskt til på små landeveje hvor
>> > man kører gennem gearene så motoren får sig noget motion.
>>
>> Det sidste lyder som en rigtig god idé, men de 2 kRPM som min. ville jeg
>> nu doble i den fase i det mindste - uden at kende din motor i særdeleshed.
>> De 2 kRPM er jo blot høj tomgang; men når først motoren er kørt til, kan
>> den måske nok tåle at trække op dernedefra. Og når ellers den er kørt
>> ordentlig varm, hvilket typisk vil sige efter 12-18 km's pæn kørsel
>
> Du har helt sikkert ret. Det er også den måde jeg kører på når cyklen
> skal trække. Her skifter jeg ved ca. min 3,5k RPM men i bykørsel vil jeg
> gerne have den lidt længere ned. Her arbejder cyklen jo ikke og der er
> en H***** larm på sådan en Ducati med carbonpotter :->>>>>

Dit hensyn er både forståeligt og al ære værd, Anna - jeg er helt enig og
tager det også selv.

Vi taler sikkert forbi hinanden om det at trække: Når jeg undtagelsesvis
ruller gennem en by med lavere omdr. end de 3 hhv 4 kRPM, jeg normalt
lader min GB500 hhv VF750S trække med som minimum i varmkørt tilstand,
kalder jeg det at motoren triller. Ringelyden i især VF750S-potterne
minder også mest om fuglekvidder i den driftstilstand

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste