/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Unge og motorcykler
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 27-03-05 22:51

Hej,

Er det bare mig som er helt gal på den, eller har de unge som i
virkeligheden burde begynde at interessere sig for motorcykler(18-25)
mistet gnisten og måske også respekten til emnet?

Jeg kan da lige starte med at fortælle lidt om min egen situation.
Jeg har aldrig haft nogen egentlig interesse i "motorcykler" siden jeg
først kørte på knallert, det var en Suzuki K50 fra 1974 (3 gears
udgaven, hvis der er nogen som husker den ;)).
Lige nu er jeg 19 år og har allerede haft 4 motorcykler, har dog kun 3
på nuværende tidspunkt.
Det skal dog lige siges at jeg betragter mig selv som lidt gammeldags og
ville ønske, at jeg hørte til den generation som oplevede 70'ernes
motorcyklisme.

Af hvad jeg har hørt fra forældre og bekendte som nu er nået op i deres
bedste alder, kørte alle jo næsten motorcykel dengang og da ikke
nødvendigvis kun dem i den lovlige alder med kørekort.

Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.
Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
eller lader simpelthen bare være med at lytte :(

Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

 
 
Dan (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Dan


Dato : 27-03-05 23:16


"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:42472aa4$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Er det bare mig som er helt gal på den, eller har de unge som i
> virkeligheden burde begynde at interessere sig for motorcykler(18-25)
> mistet gnisten og måske også respekten til emnet?
>
> Jeg kan da lige starte med at fortælle lidt om min egen situation.
> Jeg har aldrig haft nogen egentlig interesse i "motorcykler" siden jeg
> først kørte på knallert, det var en Suzuki K50 fra 1974 (3 gears
> udgaven, hvis der er nogen som husker den ;)).
> Lige nu er jeg 19 år og har allerede haft 4 motorcykler, har dog kun 3
> på nuværende tidspunkt.
> Det skal dog lige siges at jeg betragter mig selv som lidt gammeldags og
> ville ønske, at jeg hørte til den generation som oplevede 70'ernes
> motorcyklisme.
>
> Af hvad jeg har hørt fra forældre og bekendte som nu er nået op i deres
> bedste alder, kørte alle jo næsten motorcykel dengang og da ikke
> nødvendigvis kun dem i den lovlige alder med kørekort.
>
> Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
> alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.
> Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
> noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
> eller lader simpelthen bare være med at lytte :(
>
> Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
> at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
> med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".
>

Sån har du det sikkert når nogen begynder at snakke om madlavning
og bolschekogning.. Vi har vel alle forskellige interesser..


--
Mvh
Dan





Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 00:25

Dan wrote:
>
> Sån har du det sikkert når nogen begynder at snakke om madlavning
> og bolschekogning.. Vi har vel alle forskellige interesser..
>

Ja, jeg havde nu ellers altid haft den forestilling om at folk som ikke
bryder sig om motorcykler enten ikke havde prøvet det eller bare ikke turde.

Til dem som ikke havde prøvet det kan en smule overtalelse uheldigvis
ende i ubehagelige ulykker og politianmeldelser, hehe :(

Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Kim \(Bandit600\) (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Kim \(Bandit600\)


Dato : 27-03-05 23:34


"Kenneth Østrup" skrev

>Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
>alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.
>Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
>noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
>eller lader simpelthen bare være med at lytte :(

Motorcyklister ER mærkelige, og dem der ikke er det, BLIVER det!!!



Kim..




Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 00:27

Kim (Bandit600) wrote:
>
> Motorcyklister ER mærkelige, og dem der ikke er det, BLIVER det!!!
>
>
>

Det er der nok noget om, jeg er vidst allerede godt på vej ;)

Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Hekto (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-03-05 23:34

In article <42472aa4$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
>
> Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
> at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
> med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".
>

Datidens generation voksede op med nogle helt andre forudsætninger:

1)
Mechanosættet var i høj kurs som julegave.
2)
Det var nærmest 'lovpligtigt' at man købte en knallert når man blev 16,
for det gjorde alle andre.
3)
Knallerterne havde gear og indeholdt, i miniatureudgave, stort set de
samme komponenter som motorcykler.
4)
Meget væsentligt! Deres forældre pungede ikke automatisk ud med penge
til noget som helst der ikke var direkte relateret til 'pænt tøj',
sunde interesser eller uddannelse - så man måtte betale knallerten,
reservedelene og værkstedet selv = D.I.Y.

Knallerten var det mest indviklede og interessante man havde, når man
så bort fra den obligatoriske båndoptager i konfirmationsgave. Ikke
noget med Hi-Fi, PC'er eller masser af penge til at hænge ud for.
Knallerten var samlingspunktet, når man mødtes henne på gadehjørnet..
Motorcyklerne var på det tidspunkt ikke længere den lille mands
transportmiddel, men var ved at blive et 'hobby-objekt' som 'rockere'
og 'læderjakker' brugte som 'symbol' for deres kultur. Det var bestemt
noget de fleste forældre frygtede at deres lille vandkæmmede pode
skulle rode sig ud i.
Uden ret mange penge, og en stadig trang til at køre hurtigere end
naboknægten, samt masser af 'eksperimentel tuning' basseret på
uvidenhed - medførte at der kun var een vej frem - at gøre alt selv.
Desværre afstedkom manglen på reservedele også en syndflod af
knallerttyverier!!!
Til gengæld var alle over 17 år velbevandrede i at skrue på knallert.
En totalt uddød videnskab i disse dage, hvor en knallert = en scooter,
med elstiktræk, og billige tundele fra T Hansen, der alligevel overgår
hvad man frembragte på høvlebænken, dengang.

Motorcykelerne er blevet endnu mere hobbypræget. De unge har ikke råd
til forsikringerne. De ældre vælter sig i penge, og køber det de drømte
om som unge.
2/3 af dem der ankommer på stor HD, Ducati eller noget andet dyrt, har
gråt hår og strittende skæg under styrthjelmen!
De unge under 18 får alt forærende af velmenende forældre, og har mange
flere penge imellem hænderne, så de er ikke tvunget ud i at besvære sig
med at reparere elastikraceren når den brækker sig.
Desuden har PC'en overtaget rollen som 'det vigtigeste'. Bajere og fest
i week-enden tager næsten resten af opmærksomheden, og efterlader kun
ganske lidt til MC'er!

Tendensen følger også med m.h.t. MC.
Man vælger en eller anden skridt-raket direkte fra hylden, og skifter
den ud til en større og mere moderne næste år. Mode betyder meget her!
Tænk på alle de ældre herrer, der går hen og køber en HD eller en look-
alike, mit alles! Så skal lillemor op på hattehylden, og så skal vi på
langelinie og ha' en is!
Selvfølgelig hygger de sig, og får sikkert fuld valuta for pengene; men
det ligger laaaangt fra det de egentlig drømte om da de var unge - uden
penge.
Få, uden for denne gruppe, køber et ældre vrag, og går igang med at
sætte deres personlige præg på den, styret af lyst, evner og pengepung.

- tilværelsens ulidelig lethed!



--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 01:20

Hekto wrote:

> Knallerten var det mest indviklede og interessante man havde, når man
> så bort fra den obligatoriske båndoptager i konfirmationsgave. Ikke
> noget med Hi-Fi, PC'er eller masser af penge til at hænge ud for.
> Knallerten var samlingspunktet, når man mødtes henne på gadehjørnet.
> Motorcyklerne var på det tidspunkt ikke længere den lille mands
> transportmiddel, men var ved at blive et 'hobby-objekt' som 'rockere'
> og 'læderjakker' brugte som 'symbol' for deres kultur. Det var bestemt
> noget de fleste forældre frygtede at deres lille vandkæmmede pode
> skulle rode sig ud i.
> Uden ret mange penge, og en stadig trang til at køre hurtigere end
> naboknægten, samt masser af 'eksperimentel tuning' basseret på
> uvidenhed - medførte at der kun var een vej frem - at gøre alt selv.
> Desværre afstedkom manglen på reservedele også en syndflod af
> knallerttyverier!!!
> Til gengæld var alle over 17 år velbevandrede i at skrue på knallert.
> En totalt uddød videnskab i disse dage, hvor en knallert = en scooter,
> med elstiktræk, og billige tundele fra T Hansen, der alligevel overgår
> hvad man frembragte på høvlebænken, dengang.

Sådan er det givetvis stadigvæk, de fleste jeg kender fik sig en
knallert for derefter at udskifte den som 18 årig med en bil.

Knallert og scooter tuning kredsende er dog en smule mere lukkede og
træf afholdes mest afsidige steder hvor politiet næppe vil dukke op.

Der findes stadigvæk og bliver stadigvæk lavet "rigtige knallerter" med
gear!

Efter 1 sæson på min Suzuki K50, fik jeg min Suzuki RMX 50 knallert ny
fra 2002 (tror jeg nok) med vandkøling, 6 gear og upside-down forgaffel.
- sjovt så meget den lignede min Suzuki RM 250, næsten samme
størrelsesforhold.

På det tidspunkt og stadigvæk nu, er der mange som gik meget op i tuning
af deres knallerter, dog mest scootere :S

Og ganske rigtigt so du nævner går det skam stadigvæk ud på at den kan
køre hurtigere end nabo knægtens ;)

Min, fik en lettere og stærkere krumtap, nye lejer, boret cylinder, nye
stempler, portet skyllekanaler, større karburator, anden udstødning,
indsugnings forstærker, anden gearing, nyt luftfilter og så var det
vidst det. Det er dog mere samlesæt end hjemmebyg.

Men de fleste kan jo køre 70-80 km/t i dag så snart begrænsningen er
taget, nok højere på speedometeret, så det er jo ikke alle som har behov
for at tune den.
Min gik til sidst 110-115 km/t som også er en pæn fart for en knallert.

Man kunne - tro det eller ej, ikke få tun dele hos t-svansen dengang jeg
var på udkig :)

>
> Motorcykelerne er blevet endnu mere hobbypræget. De unge har ikke råd
> til forsikringerne. De ældre vælter sig i penge, og køber det de drømte
> om som unge.
> 2/3 af dem der ankommer på stor HD, Ducati eller noget andet dyrt, har
> gråt hår og strittende skæg under styrthjelmen!
>

Ja, det er der noget om ;)


> De unge under 18 får alt forærende af velmenende forældre, og har mange
> flere penge imellem hænderne, så de er ikke tvunget ud i at besvære sig
> med at reparere elastikraceren når den brækker sig.
> Desuden har PC'en overtaget rollen som 'det vigtigeste'. Bajere og fest
> i week-enden tager næsten resten af opmærksomheden, og efterlader kun
> ganske lidt til MC'er!
>

Der er jeg helt enig.

> Tendensen følger også med m.h.t. MC.
> Man vælger en eller anden skridt-raket direkte fra hylden, og skifter
> den ud til en større og mere moderne næste år. Mode betyder meget her!
> Tænk på alle de ældre herrer, der går hen og køber en HD eller en look-
> alike, mit alles! Så skal lillemor op på hattehylden, og så skal vi på
> langelinie og ha' en is!
> Selvfølgelig hygger de sig, og får sikkert fuld valuta for pengene; men
> det ligger laaaangt fra det de egentlig drømte om da de var unge - uden
> penge.
> Få, uden for denne gruppe, køber et ældre vrag, og går igang med at
> sætte deres personlige præg på den, styret af lyst, evner og pengepung.
>
> - tilværelsens ulidelig lethed!
>
>
>

Jeg er knapt færdig med min ene Honda 400 Four og alligevel tænker jeg
på at anskaffe mig en ældre Honda four på 750 eller 900 ccm snart, nu må
det store kørekort jo også gerne komme på plads :(


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Tommy Fer (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 28-03-05 09:22


>
> Jeg er knapt færdig med min ene Honda 400 Four og alligevel tænker jeg
> på at anskaffe mig en ældre Honda four på 750 eller 900 ccm snart, nu må
> det store kørekort jo også gerne komme på plads :(


Prøv evt med lidt nyere og mindre... I min verden er en sports 400ccm
langt sjovere end en "gammel" 900ccm...

mvh Tommy Fer
VFR400R (med planer om en 750ccm motor )

Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 10:21

Tommy Fer wrote:
>
>>
>> Jeg er knapt færdig med min ene Honda 400 Four og alligevel tænker jeg
>> på at anskaffe mig en ældre Honda four på 750 eller 900 ccm snart, nu må
>> det store kørekort jo også gerne komme på plads :(
>
>
>
> Prøv evt med lidt nyere og mindre... I min verden er en sports 400ccm
> langt sjovere end en "gammel" 900ccm...
>
> mvh Tommy Fer
> VFR400R (med planer om en 750ccm motor )

Okay,

Problemet for mig ligger mest ved indkøbsprisen/afgift, samt forsikring
for ikke at tale om de fysiske dimensioner på cyklen.
Jeg er desværre lidt for stor til min Honda, men det går lige, det er
også en lille cykel.

Det er utvivlsomt langt billigere for mig med en ældre større motorcykel
end en ny sporty "mindre" MC i ca. 400-550cc klassen, selvom
effektområdet nok ligger meget nær hindanden og vægt/handling langt fra ;)

Personligt synes jeg der er meget stor glæde i bare at tøffe rundt på en
>30 år gammel maskine, det kræver naturligvis længere tids
vedligeholdelse end en ny sportsmaskine - men det hører jo med :)


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Tommy Fer (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 28-03-05 15:27

Kenneth Østrup wrote:
> Tommy Fer wrote:
>
>>>Jeg er knapt færdig med min ene Honda 400 Four og alligevel tænker jeg
>>>på at anskaffe mig en ældre Honda four på 750 eller 900 ccm snart, nu må
>>>det store kørekort jo også gerne komme på plads :(
>>
>>
>>
>>Prøv evt med lidt nyere og mindre... I min verden er en sports 400ccm
>>langt sjovere end en "gammel" 900ccm...
>>
>>mvh Tommy Fer
>>VFR400R (med planer om en 750ccm motor )
>
>
> Okay,
>
> Problemet for mig ligger mest ved indkøbsprisen/afgift, samt forsikring
> for ikke at tale om de fysiske dimensioner på cyklen.
> Jeg er desværre lidt for stor til min Honda, men det går lige, det er
> også en lille cykel.
>
> Det er utvivlsomt langt billigere for mig med en ældre større motorcykel
> end en ny sporty "mindre" MC i ca. 400-550cc klassen, selvom
> effektområdet nok ligger meget nær hindanden og vægt/handling langt fra ;)
>
> Personligt synes jeg der er meget stor glæde i bare at tøffe rundt på en
>
>>30 år gammel maskine, det kræver naturligvis længere tids
>
> vedligeholdelse end en ny sportsmaskine - men det hører jo med :)
>
>

Hej Kenneth

Det er jo det... Nu er 400ccmerne fra omkring 1990 allesammen, får i
prisklassen 30-60K... så helt umulige er de ikke.... ang. forsikring,
kan det være billigt, men også dyrt alt efter selskab og annc. osv.

Er helt sikker på en "ældre" dame som en CB 400 supersport har sin
charme... :D Det som jeg finder som det største problem med de ælder er
især bremser og køreegenskaber.

Hvis du skul finde en du kan være på.. uha.. det er nok værrer. men
meget af det er tilvænning. Jeg har en kammerat på 188 (tror jeg) der
har taget flere ture på min VFR uden at havde problemer, men min
kærestes GSXR400 har han ikke samme oplevelse med. Tror det skal prøves,
plus at man skal acceptere man sidder anderledes.

mvh Tommy Fer

Hekto (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-03-05 10:21

In article <42474db0$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
..
>
> Sådan er det givetvis stadigvæk, de fleste jeg kender fik sig en
> knallert for derefter at udskifte den som 18 årig med en bil.

Du gør dig ikke begreb om hvor mange knallerter der var, og hvor meget
de larmede!
>
>
> Efter 1 sæson på min Suzuki K50, fik jeg min Suzuki RMX 50 knallert ny
> fra 2002 (tror jeg nok) med vandkøling, 6 gear og upside-down forgaffel..
> - sjovt så meget den lignede min Suzuki RM 250, næsten samme
> størrelsesforhold.

Ja, se! bare købe og købe! Sådan noget fandtes overhovedet ikke den
gang!
>
>
> Min, fik en lettere og stærkere krumtap, nye lejer, boret cylinder, nye
> stempler, portet skyllekanaler, større karburator, anden udstødning,
> indsugnings forstærker, anden gearing, nyt luftfilter og så var det
> vidst det. Det er dog mere samlesæt end hjemmebyg.

Ja, igen! Købe og købe!
>

Jeg er også enig med Fer. Hvorfor bare bevidstløst gå op i
motorstørrelse? Det er ikke det det kommer an på, ude på de små veje.
Det er ren porno og imponatoreffekt ... samt penge i lommen på T&S,
forsikringsselskaberne og forhandlerne.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 10:43

Hekto wrote:
> Ja, igen! Købe og købe!
>
Jeg er først lige blevet færdig med at betale af på det lån her for
nylig! ;)

Men ja, av. tvivler på at man kunne have skudt SÅ MANGE penge efter det
dengang :o

>
> Jeg er også enig med Fer. Hvorfor bare bevidstløst gå op i
> motorstørrelse? Det er ikke det det kommer an på, ude på de små veje.
> Det er ren porno og imponatoreffekt ... samt penge i lommen på T&S,
> forsikringsselskaberne og forhandlerne.

Det er faktisk ikke motor volumen som lokker, men jeg må da ærligt
indrømme at tanken om en 750'er fremfor en 350'er umiddelbart er lidt
mere lokkende.

Egentlig er det det, at jeg har set mig meget lun på en 1969 Honda CB
750 Four, det er ikke blot en smuk cykel men også stykke historie.

Det vil betyde meget for mig at have en ældre cykel med lidt mere
potentiale i min fremtid, som jeg ikke bare bliver træt af lige med det
samme, som af samme årsag gør det mere attraktivt for mig at
vedligeholde den.

Som jeg nævnte til Fer, var de fysiske dimensioner på cyklen også en
væsentlig faktor, da jeg er 195 cm høj er min 400/4 ikke just cyklen som
"bare passer" :( - De fleste cykler fra 69-79 som passer mig er 750'ere.

Jeg håber i kan forstå mig :)
Det har absolut intet at gøre med: godt = størst motorvolumen mulig.


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Stefan Jacobsen (29-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 29-03-05 21:15



Du gør dig ikke begreb om hvor mange knallerter der var, og hvor meget
de larmede!
>
Der var nu ikke noget som en maxi 2 gear, uden potte, som udpint gik 65 kmt
indtil den kunne stå selv.... det var sgu tider. Og så var den bygge til en
ks. pils mellem benene.... og ned ad bakke kunne man tale om nærdøds
oplevelser.. jo det var der sgu noget ved, specielt når svinghjulet trillede
fra knallerten.. hæ hæ... jo de unge idag ved sgu ikke havd de går glib
af.... måske man skulle finde en gl. maxi i den blå

Stef



Armand (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-03-05 09:27

Stefan Jacobsen wrote:
> Du gør dig ikke begreb om hvor mange knallerter der var, og hvor meget
> de larmede!
>
> Der var nu ikke noget som en maxi 2 gear, uden potte, .........
> ........ de unge ved sgu ikke havd de går glib af, måske man skulle
> finde en gl. maxi i den blå

Bring money with you - Lots of money!

Polle Fra Snave har gjort meget ved prislejet på Maxi

--
Armand.

Stefan Jacobsen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 30-03-05 10:22

Armand wrote:
> Stefan Jacobsen wrote:
>
>> Du gør dig ikke begreb om hvor mange knallerter der var, og hvor meget
>> de larmede!
>>
>> Der var nu ikke noget som en maxi 2 gear, uden potte, .........
>
> > ........ de unge ved sgu ikke havd de går glib af, måske man skulle
> > finde en gl. maxi i den blå
>
> Bring money with you - Lots of money!
>
> Polle Fra Snave har gjort meget ved prislejet på Maxi
>

Det er da ikke slemt

Puch maxi 2 gear, '79, 1000 km, Tuborg grøn, Puch maxi 2 gear sælges
1500 kr. pris kan forhandles. Kører fantastik og har ikke kørt
vinterkørt. Starter hver gang! Pæn og velholdt   1.500,-   

Moller (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 30-03-05 10:27

Stefan Jacobsen wrote:

> Det er da ikke slemt
>
> Puch maxi 2 gear, '79, 1000 km, Tuborg grøn, Puch maxi 2 gear sælges
> 1500 kr. pris kan forhandles. Kører fantastik og har ikke kørt
> vinterkørt. Starter hver gang! Pæn og velholdt 1.500,-

   hmmm, det kan man jo købe en Jawa, CZ, eller en MZ for ;) måske hele 2
MZ'ere for de penge :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Torben Scheel (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-03-05 11:57

Moller wrote:
> Stefan Jacobsen wrote:
>
>> Det er da ikke slemt
>>
>> Puch maxi 2 gear, '79, 1000 km, Tuborg grøn, Puch maxi 2 gear sælges
>> 1500 kr. pris kan forhandles. Kører fantastik og har ikke kørt
>> vinterkørt. Starter hver gang! Pæn og velholdt 1.500,-
>
>
> hmmm, det kan man jo købe en Jawa, CZ, eller en MZ for ;) måske hele
> 2 MZ'ere for de penge :)
>
Mine første (og sidste) 2 TS'ere kostede 1200,-

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Stefan Jacobsen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 30-03-05 11:02

Moller wrote:
> Stefan Jacobsen wrote:
>
>> Det er da ikke slemt
>>
>> Puch maxi 2 gear, '79, 1000 km, Tuborg grøn, Puch maxi 2 gear sælges
>> 1500 kr. pris kan forhandles. Kører fantastik og har ikke kørt
>> vinterkørt. Starter hver gang! Pæn og velholdt 1.500,-
>
>
> hmmm, det kan man jo købe en Jawa, CZ, eller en MZ for ;) måske hele
> 2 MZ'ere for de penge :)
>

Men de vil bestemt ikke være nær så farlige at køre 60-70 på

Stef

Moller (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 30-03-05 11:31

Stefan Jacobsen wrote:
> Moller wrote:
>
>> Stefan Jacobsen wrote:
>>
>>> Det er da ikke slemt
>>>
>>> Puch maxi 2 gear, '79, 1000 km, Tuborg grøn, Puch maxi 2 gear sælges
>>> 1500 kr. pris kan forhandles. Kører fantastik og har ikke kørt
>>> vinterkørt. Starter hver gang! Pæn og velholdt 1.500,-
>>
>>
>>
>> hmmm, det kan man jo købe en Jawa, CZ, eller en MZ for ;) måske
>> hele 2 MZ'ere for de penge :)
>>
>
> Men de vil bestemt ikke være nær så farlige at køre 60-70 på

   Igen... man fatter ikke 45'erne vælges frem for en lille MC ;) i begge
tilfælde skal man være over 18 år ;) og til prisen en 45'er koster, kan
man få MC pap + en lille MC ;)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Steen Gruby (27-03-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-03-05 23:56

On Sun, 27 Mar 2005 23:50:38 +0200, Kenneth Østrup
<ksFJERN@skysovs.com> wrote:

Hej Kenneth.
>
>Er det bare mig som er helt gal på den, eller har de unge som i
>virkeligheden burde begynde at interessere sig for motorcykler(18-25)
>mistet gnisten og måske også respekten til emnet?
>
Grundlæggende er der vel ingen der "bør" interessere sig særligt for
motorcykler.
Enten har man det eller ikke.

>Jeg kan da lige starte med at fortælle lidt om min egen situation.
>Jeg har aldrig haft nogen egentlig interesse i "motorcykler" siden jeg
>først kørte på knallert, det var en Suzuki K50 fra 1974 (3 gears
>udgaven, hvis der er nogen som husker den ;)).
>Lige nu er jeg 19 år og har allerede haft 4 motorcykler, har dog kun 3
>på nuværende tidspunkt.
>Det skal dog lige siges at jeg betragter mig selv som lidt gammeldags og
>ville ønske, at jeg hørte til den generation som oplevede 70'ernes
>motorcyklisme.
>
Dengang var indgangsvinklen til at køre MC en ganske anden.
De fleste af os ejede ikke saltet til et æg, og at købe en bil var
helt uden for rækkevidde.
Til gengæld var der mange gamle MC'er på markedet til en rimelig pris.
Det vi kunne få råd til var i en skrækkelig forfatning, så de fleste
af os lærte at skrue i skidtet selv for overhovedet at have råd til at
have dem.
Kasko forsikring var overhovedet ikke på tale ;--)
Til gengæld havde vi et billigt transportmiddel - Når det ellers ville
køre.
Mange af de unge mennesker der køber nye MC i dag har et helt andet
økonomisk fundament end det vi havde i 60'erne.
Til gengæld straffes ungdommen i dag med skyhøje priser på
forsikringer.
Her er der ikke gehør for gamle knokler som mener at de blot kan købe
en lidt ældre MC hvor det ikke er nødvendigt med en kasko forsikring.
Det skal læses som at MC'er købt med bankens mellemkomst skal
"tvangsforsikres".
Hvis købet lå i en lettere vægtklasse kunne den dyre forsikring spares
til en vis ancenitet er opnået.
Den holdning er heller ikke populær

>Af hvad jeg har hørt fra forældre og bekendte som nu er nået op i deres
>bedste alder, kørte alle jo næsten motorcykel dengang og da ikke
>nødvendigvis kun dem i den lovlige alder med kørekort.
>
Jeg kan garantere dig at det man så gennem fingre med dengang aldrig
ville gå i dag.
Der hvor jeg boede som knægt var en af naboerne politibetjent.
At han kunne se på mine eksperimenter på to hjul uden at gribe ind må
have krævet en kolosal selvbeherskelse.
Det var samme betjent der udstedte mit førerbevis på min 18 års
fødselsdag med et lettelsens suk : Endelig

>Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
>alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.
>Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
>noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
>eller lader simpelthen bare være med at lytte :(
>
Sådan er det med al hobby eller interesser.
Enten fænger det eller også er det helt uinteressant.
Hvis jeg går tilbage til 60'erne havde alle mine kumpaner et tohjulet
køretøj, vi hjalp hinanden så godt vi kunne.
Det gav sammenhold og kammeratskab, men vi havde heller ingen TV eller
computer til at ødelægge det for os.
Vi mødtes på den lokale kaffebar eller ishytte.
Og snakken startede med motorer og teknik, og med alderen gik vi til
livets mere "alvorlige" emner, og efterhånden som de fleste overgik
til "redebyggeri" sprængtes gruppen og MC'en var fortid.
Mange af os var, rent mentalt, slet ikke færdige med livet på to hjul
men forpligtelserne blev taget alvorligt.
Da forpligtelserne med "redebyggeri", opfostring af afkom og
konsolidering var et overstået stadium var det med at finde en MC
igen.
Og sørme om man ikke møder mange af de gamle kumpaner for hvem det er
gået lige så.

>Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
>at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
>med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".
>
Du skal ikke lytte til alle de gamle affældige nostalgiryttere for
hvem det meste af livet er forbi, men finde ligesindede hvor
kammeratskabet kan trives.
Det er lettere at kigge fremad end hele tiden at skulle se sig over
skulderen for at opleve en tid der for længst er forbi

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 00:53

Hej Steen,

Tak for dit svar :)

> Grundlæggende er der vel ingen der "bør" interessere sig særligt for
> motorcykler.
> Enten har man det eller ikke.

Jeg vil tro at det som undrer mig mest er at der næsten ingen
jævnaldrene med mig er som har interesse i motorcykler.

Jeg vil tro at en tur på en knallert med kædedrev og gearkasse eller en
tur på en "rigtig" motorcykel ville ændre mange menneskers
indfaldsvinkel og i langt de fleste tilfælde vække stor interesse.

Det er jo helt ubeskriveligt, at køre rundt ude på de snoede landeveje.
I sidste sommerperiode kørte jeg mindst 200 km i døgnet, bare i
'lokalområdet' :)

Her til sommer går turen sydpå.

> Dengang var indgangsvinklen til at køre MC en ganske anden.
> De fleste af os ejede ikke saltet til et æg, og at købe en bil var
> helt uden for rækkevidde.
> Til gengæld var der mange gamle MC'er på markedet til en rimelig pris.
> Det vi kunne få råd til var i en skrækkelig forfatning, så de fleste
> af os lærte at skrue i skidtet selv for overhovedet at have råd til at
> have dem.
> Kasko forsikring var overhovedet ikke på tale ;--)
> Til gengæld havde vi et billigt transportmiddel - Når det ellers ville
> køre.
> Mange af de unge mennesker der køber nye MC i dag har et helt andet
> økonomisk fundament end det vi havde i 60'erne.
> Til gengæld straffes ungdommen i dag med skyhøje priser på
> forsikringer.
> Her er der ikke gehør for gamle knokler som mener at de blot kan købe
> en lidt ældre MC hvor det ikke er nødvendigt med en kasko forsikring.
> Det skal læses som at MC'er købt med bankens mellemkomst skal
> "tvangsforsikres".
> Hvis købet lå i en lettere vægtklasse kunne den dyre forsikring spares
> til en vis ancenitet er opnået.
> Den holdning er heller ikke populær

Det er stadigvæk langt billigere for en ung knægt i min alder at købe
motorcykel, sat i forhold til bil.
Det afhænger naturligvis af hvilken motorcykel man vælger!

Som nævnt skal man jo have kasko forsikring som sikkerhed hvis man låner
penge til en sprit ny motorcykel.
Men ved at købe en ældre Honda med absolut fuld valuta for pengene kan
det i de fleste tilfælde slet ikke betale sig at betale for kasko
forsikring.

Jeg skulle som 18 årig betale 3,000 kr om året hos Top Danmark i ansvars
forsikring til min '75 Honda 400/4. Det skal lige siges at min Yamaha DT
175 fra '96 kostede 3,500 kr om året.

Jeg tør næsten ikke overveje at købe en ny MC i dag med den afgift og
forsikringspris vi har i dag, det må vente til jeg bliver lidt ældre.

>
> Jeg kan garantere dig at det man så gennem fingre med dengang aldrig
> ville gå i dag.
> Der hvor jeg boede som knægt var en af naboerne politibetjent.
> At han kunne se på mine eksperimenter på to hjul uden at gribe ind må
> have krævet en kolosal selvbeherskelse.
> Det var samme betjent der udstedte mit førerbevis på min 18 års
> fødselsdag med et lettelsens suk : Endelig
>

Haha :)

Der bor uheldigvis også en politibetjent i nærheden af mig, han har godt
nok også skulet lidt efter mig de gange jeg har sat ud af indkørslen på
min 250cc crosser. Men han er heldigvis ikke på arbejde når det sker ;)

>
> Sådan er det med al hobby eller interesser.
> Enten fænger det eller også er det helt uinteressant.
> Hvis jeg går tilbage til 60'erne havde alle mine kumpaner et tohjulet
> køretøj, vi hjalp hinanden så godt vi kunne.
> Det gav sammenhold og kammeratskab, men vi havde heller ingen TV eller
> computer til at ødelægge det for os.
> Vi mødtes på den lokale kaffebar eller ishytte.
> Og snakken startede med motorer og teknik, og med alderen gik vi til
> livets mere "alvorlige" emner, og efterhånden som de fleste overgik
> til "redebyggeri" sprængtes gruppen og MC'en var fortid.
> Mange af os var, rent mentalt, slet ikke færdige med livet på to hjul
> men forpligtelserne blev taget alvorligt.
> Da forpligtelserne med "redebyggeri", opfostring af afkom og
> konsolidering var et overstået stadium var det med at finde en MC
> igen.
> Og sørme om man ikke møder mange af de gamle kumpaner for hvem det er
> gået lige så.
>

Ja, det kan være jeg blot må indse at interessen for motorcykler bliver
overdøvet af Computere og TV.
Jeg er dog selv en 'lidt' nørdet type som har brugt praktisk talt hele
mit liv foran computeren, indtil jeg tilfældigvis landede på en knallert.

Men jeg vil mene at motorcyklen i mine øjne er et langt mere interessant
legetøj, det er dog ikke op til mig at bestemme ;)


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Torben Scheel (29-03-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-03-05 11:50

Kenneth Østrup wrote:
> Hej Steen,
>
> Tak for dit svar :)
>
>
>>Grundlæggende er der vel ingen der "bør" interessere sig særligt for
>>motorcykler.
>>Enten har man det eller ikke.
>
>
> Jeg vil tro at det som undrer mig mest er at der næsten ingen
> jævnaldrene med mig er som har interesse i motorcykler.
>
> Jeg vil tro at en tur på en knallert med kædedrev og gearkasse eller en
> tur på en "rigtig" motorcykel ville ændre mange menneskers
> indfaldsvinkel og i langt de fleste tilfælde vække stor interesse.
>
> Det er jo helt ubeskriveligt, at køre rundt ude på de snoede landeveje.
> I sidste sommerperiode kørte jeg mindst 200 km i døgnet, bare i
> 'lokalområdet' :)
>
> Her til sommer går turen sydpå.
>
>
>>Dengang var indgangsvinklen til at køre MC en ganske anden.
>>De fleste af os ejede ikke saltet til et æg, og at købe en bil var
>>helt uden for rækkevidde.
>>Til gengæld var der mange gamle MC'er på markedet til en rimelig pris.
>>Det vi kunne få råd til var i en skrækkelig forfatning, så de fleste
>>af os lærte at skrue i skidtet selv for overhovedet at have råd til at
>>have dem.
>>Kasko forsikring var overhovedet ikke på tale ;--)
>>Til gengæld havde vi et billigt transportmiddel - Når det ellers ville
>>køre.
>>Mange af de unge mennesker der køber nye MC i dag har et helt andet
>>økonomisk fundament end det vi havde i 60'erne.
>>Til gengæld straffes ungdommen i dag med skyhøje priser på
>>forsikringer.
>>Her er der ikke gehør for gamle knokler som mener at de blot kan købe
>>en lidt ældre MC hvor det ikke er nødvendigt med en kasko forsikring.
>>Det skal læses som at MC'er købt med bankens mellemkomst skal
>>"tvangsforsikres".
>>Hvis købet lå i en lettere vægtklasse kunne den dyre forsikring spares
>>til en vis ancenitet er opnået.
>>Den holdning er heller ikke populær
>
>
> Det er stadigvæk langt billigere for en ung knægt i min alder at købe
> motorcykel, sat i forhold til bil.
> Det afhænger naturligvis af hvilken motorcykel man vælger!
>
> Som nævnt skal man jo have kasko forsikring som sikkerhed hvis man låner
> penge til en sprit ny motorcykel.
> Men ved at købe en ældre Honda med absolut fuld valuta for pengene kan
> det i de fleste tilfælde slet ikke betale sig at betale for kasko
> forsikring.
>
> Jeg skulle som 18 årig betale 3,000 kr om året hos Top Danmark i ansvars
> forsikring til min '75 Honda 400/4. Det skal lige siges at min Yamaha DT
> 175 fra '96 kostede 3,500 kr om året.
>
> Jeg tør næsten ikke overveje at købe en ny MC i dag med den afgift og
> forsikringspris vi har i dag, det må vente til jeg bliver lidt ældre.
>
>
>>Jeg kan garantere dig at det man så gennem fingre med dengang aldrig
>>ville gå i dag.
>>Der hvor jeg boede som knægt var en af naboerne politibetjent.
>>At han kunne se på mine eksperimenter på to hjul uden at gribe ind må
>>have krævet en kolosal selvbeherskelse.
>>Det var samme betjent der udstedte mit førerbevis på min 18 års
>>fødselsdag med et lettelsens suk : Endelig
>>
>
>
> Haha :)
>
> Der bor uheldigvis også en politibetjent i nærheden af mig, han har godt
> nok også skulet lidt efter mig de gange jeg har sat ud af indkørslen på
> min 250cc crosser. Men han er heldigvis ikke på arbejde når det sker ;)
>
>
>>Sådan er det med al hobby eller interesser.
>>Enten fænger det eller også er det helt uinteressant.
>>Hvis jeg går tilbage til 60'erne havde alle mine kumpaner et tohjulet
>>køretøj, vi hjalp hinanden så godt vi kunne.
>>Det gav sammenhold og kammeratskab, men vi havde heller ingen TV eller
>>computer til at ødelægge det for os.
>>Vi mødtes på den lokale kaffebar eller ishytte.
>>Og snakken startede med motorer og teknik, og med alderen gik vi til
>>livets mere "alvorlige" emner, og efterhånden som de fleste overgik
>>til "redebyggeri" sprængtes gruppen og MC'en var fortid.
>>Mange af os var, rent mentalt, slet ikke færdige med livet på to hjul
>>men forpligtelserne blev taget alvorligt.
>>Da forpligtelserne med "redebyggeri", opfostring af afkom og
>>konsolidering var et overstået stadium var det med at finde en MC
>>igen.
>>Og sørme om man ikke møder mange af de gamle kumpaner for hvem det er
>>gået lige så.
>>
>
>
> Ja, det kan være jeg blot må indse at interessen for motorcykler bliver
> overdøvet af Computere og TV.
> Jeg er dog selv en 'lidt' nørdet type som har brugt praktisk talt hele
> mit liv foran computeren, indtil jeg tilfældigvis landede på en knallert.

Så har du jo selv svaret - dem der vender ryggen reagerer som du ville
have gjort før tilfældet tilsmilede dig
>
> Men jeg vil mene at motorcyklen i mine øjne er et langt mere interessant
> legetøj, det er dog ikke op til mig at bestemme ;)
>
Forled ikke nogen til at køre MC, men vejlede den der absolut vil, for
nu at omskive et gammelt dykkerordsprog.

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Martin Sørensen (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-03-05 02:03

> Er det bare mig som er helt gal på den, eller har de unge som i
> virkeligheden burde begynde at interessere sig for motorcykler(18-25)
> mistet gnisten og måske også respekten til emnet?

Det synes jeg nu ikke at kunne genkende. Med dem jeg kender i min forældres
generation er der ikke frygteligt mange der har interesseret sig for
motorcykler og endnu færre der også har kørekort til det. Der er nogle
stykker, men jeg vil vurdere at der blandt min egen generation (24 år) er
mindst lige så mange, på trods af at de ikke har haft så mange år at lære
det at kende i. Jeg kender adskillige på min egen alder der også har MC, og
det inkluderer også folk jeg har kendt fra før vi alle gik hen og købte
motorcykler.

> Jeg kan da lige starte med at fortælle lidt om min egen situation.
> Jeg har aldrig haft nogen egentlig interesse i "motorcykler" siden jeg
> først kørte på knallert, det var en Suzuki K50 fra 1974 (3 gears
> udgaven, hvis der er nogen som husker den ;)).

Næh, jeg var Yamaha-mand, så Suzuki kender jeg intet til. Jeg kørte på en
Yamaha FS-1 fra 1976.
Rent faktisk har jeg altid kun kørt Yamaha, lidt sjovt egentligt. Har haft
to styk Yamaha knallerter og nu en Yamaha MC.

> Af hvad jeg har hørt fra forældre og bekendte som nu er nået op i
> deres bedste alder, kørte alle jo næsten motorcykel dengang og da ikke
> nødvendigvis kun dem i den lovlige alder med kørekort.

Det kan også ske at det bare var din familie der var anderledes.
I min familie er det ikke motorcykler der dominerer de gamle fotos fra
70'erne, det er nærmere Folkevogne osv. De fleste i familien har kørt
knallerter på et tidspunkt, men der er ikke ret mange der har haft en
motorcykel, da de motorinteresserede typisk er hoppet direkte til bilen da
de blev gamle nok.

> Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
> alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.
> Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
> noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
> eller lader simpelthen bare være med at lytte :(

Bare fordi de ikke er interesserede i det, så betyder det jo ikke at de vil
"skide alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke". Det er nok bare
ikke noget der kan fastholde deres opmærksomhed. Jeg tror f.eks. også at jeg
ville virke uinteresseret hvis snakken faldt på noget sytøjs-relateret.

> Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber
> da at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan
> være med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".

Well, jeg kan ikke se noget problem, tværtimod så er der da vist kommet en
del flere motorcykler på vejene her i det sidste årti, så helt galt kan det
da ikke være.

signing off.. Martin Sørensen



Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 02:35

Hej Martin,

> Næh, jeg var Yamaha-mand, så Suzuki kender jeg intet til. Jeg kørte på en
> Yamaha FS-1 fra 1976.
> Rent faktisk har jeg altid kun kørt Yamaha, lidt sjovt egentligt. Har haft
> to styk Yamaha knallerter og nu en Yamaha MC.
>

Jep, den kender jeg udemærket godt :)
Ja, det er sjovt sådan som ens første valg godt kan hænge ved, jeg har
haft 3 Suzuki'er, 1 Yamaha og 2 Honda'er. Fremover vil valget nok mest
falde på Honda, Suzuki eller Ducati(når økonomien passer ;))

Jeg har dog købt en af de dårligere Yamaha modeller som desværre ikke
har givet mig så meget smag for Yamaha, desuden er jeg mest til de ældre
Honda maskiners design ;)

>
> Det kan også ske at det bare var din familie der var anderledes.
> I min familie er det ikke motorcykler der dominerer de gamle fotos fra
> 70'erne, det er nærmere Folkevogne osv. De fleste i familien har kørt
> knallerter på et tidspunkt, men der er ikke ret mange der har haft en
> motorcykel, da de motorinteresserede typisk er hoppet direkte til bilen da
> de blev gamle nok.
>

Tja, det er lidt sjovt, min far har haft en Honda 400 Four magen til
min, tilbage i 70'erne, men jeg snakker ikke så meget med ham først her
for nylig jeg fandt ud af det :)

Dog har ingen andre fra min familie rigtig haft det, mest min families
bekendte og mine venners bekendte.

Det afhænger nok meget af omgangskredsen så :)

Dem jeg kender som har haft motorcykel og ikke kører mere, savner det
tilgengæld rigtig meget :)

>
> Bare fordi de ikke er interesserede i det, så betyder det jo ikke at de vil
> "skide alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke". Det er nok bare
> ikke noget der kan fastholde deres opmærksomhed. Jeg tror f.eks. også at jeg
> ville virke uinteresseret hvis snakken faldt på noget sytøjs-relateret.
>

Nej naturligvis, mit eksempel var også lidt tåbeligt, dog kommer det fra
en ordret situation jeg har oplevet :)

>
> Well, jeg kan ikke se noget problem, tværtimod så er der da vist kommet en
> del flere motorcykler på vejene her i det sidste årti, så helt galt kan det
> da ikke være.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>

Jeg begyndte først, at køre MC her for 2 år siden, så der tager jeg nok
fejl :)


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Hekto (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-03-05 10:50

In article <424757af$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...
> Det kan også ske at det bare var din familie der var anderledes.
> I min familie er det ikke motorcykler der dominerer de gamle fotos fra
> 70'erne, det er nærmere Folkevogne osv. De fleste i familien har kørt
> knallerter på et tidspunkt, men der er ikke ret mange der har haft en
> motorcykel, da de motorinteresserede typisk er hoppet direkte til bilen da
> de blev gamle nok.
>
Problemet er at du er født for sent!
Det var først op i 60'erne at man begyndte at få råd til bil i alle
familier.
Ellers var det Velo'en der var altdominerende!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 10:59

Hekto wrote:
> In article <424757af$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> mos@laxity.invalid says...
>
>>Det kan også ske at det bare var din familie der var anderledes.
>>I min familie er det ikke motorcykler der dominerer de gamle fotos fra
>>70'erne, det er nærmere Folkevogne osv. De fleste i familien har kørt
>>knallerter på et tidspunkt, men der er ikke ret mange der har haft en
>>motorcykel, da de motorinteresserede typisk er hoppet direkte til bilen da
>>de blev gamle nok.
>>
>
> Problemet er at du er født for sent!
> Det var først op i 60'erne at man begyndte at få råd til bil i alle
> familier.
> Ellers var det Velo'en der var altdominerende!

Ja, det har jeg også ladet mig høre af mange ;)

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Jesper (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 28-03-05 02:05

> Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
> at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
> med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".

Problem vil jeg ikke kalde det, men motorcykelismen opfatter jeg som meget
effektorienteret, og føler tit at jeg står aleme når jeg som 25-årig står
og savler over en honda fra 70'erne.
For mit vedkommende er jeg overbevist om at kan kan have det ligeså sjovt
på en MZ250 som på en GSXR-jegskalkommeefterdig-model.

Men hvis du mangler nogle unge for hvem motorcykelismen er i højseædet, så
kig her
www.buff-mc.dk

Mvh
Jesper


Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 02:25

Jesper wrote:
> Problem vil jeg ikke kalde det, men motorcykelismen opfatter jeg som
> meget effektorienteret, og føler tit at jeg står aleme når jeg som
> 25-årig står og savler over en honda fra 70'erne.
> For mit vedkommende er jeg overbevist om at kan kan have det ligeså
> sjovt på en MZ250 som på en GSXR-jegskalkommeefterdig-model.
>

Hej Jesper,

Jeg har det på helt samme måde, med at stå alene og savle over
Honda'erne fra 70'erne, heldigvis har jeg dog fundet 1 ven som også
deler den interesse!

> Men hvis du mangler nogle unge for hvem motorcykelismen er i højseædet,
> så kig her
> www.buff-mc.dk

Det lyder meget interessant!
Kan være vi kan køre nogle ture sammen en dag når min Honda er klar, jeg
kommer fra Søborg/Buddinge området.


Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Jesper (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 28-03-05 14:05

>> Men hvis du mangler nogle unge for hvem motorcykelismen er i højseædet,
>> så kig her
>> www.buff-mc.dk

> Det lyder meget interessant!
> Kan være vi kan køre nogle ture sammen en dag når min Honda er klar, jeg
> kommer fra Søborg/Buddinge området.

Jeg kommer selv fra Lyngby, så der skal nok blive mulighed for en tur et
tre.
Hvor meget mangler du at lave på den?
Satte selv en CB400F i stand sidste år, og nu har jeg en CB400N stående
som skal have en god tur

Jesper


Kenneth Østrup (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 28-03-05 16:00

Jesper wrote:
>>> Men hvis du mangler nogle unge for hvem motorcykelismen er i højseædet,
>>> så kig her
>>> www.buff-mc.dk
>
>
>> Det lyder meget interessant!
>> Kan være vi kan køre nogle ture sammen en dag når min Honda er klar, jeg
>> kommer fra Søborg/Buddinge området.
>
>
> Jeg kommer selv fra Lyngby, så der skal nok blive mulighed for en tur et
> tre.
> Hvor meget mangler du at lave på den?
> Satte selv en CB400F i stand sidste år, og nu har jeg en CB400N stående
> som skal have en god tur
>
> Jesper
>

Hej Jesper,

Lige nu mangler jeg:

Montering af forbremse,
Montering af bremsepedal/bremsestang til bagbremsen,
Montering af koblingskabel,
Montering af karburatorer.
Montering baglygte/nummerpladeholder,
Forskærm+Forhjul, kædeskærm,

og så var det vidst det, jeg har lige fået lavet en hel masse på den her
i dag, håber jo på at den kan køre lovligt her til aften :)


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Martin Sørensen (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-03-05 02:51

> Men hvis du mangler nogle unge for hvem motorcykelismen er i
> højseædet, så kig her www.buff-mc.dk

Ja, det kan sørme ses, kig f.eks. på denne tekst: "Når vi mødes, er et af
vores mest brugte ord "skål" "
Det er vist nærmere drikkeri der er i højsædet.

signing off.. Martin Sørensen



Armand (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-03-05 03:30

Jesper wrote:
>>
> For mit vedkommende er jeg overbevist om at kan kan have det ligeså
> sjovt på en MZ250 som på en GSXR-jegskalkommeefterdig-model.

Køreglæde kan ikke defineres v.h.a. pris eller effekt :-|

--
Armand.

Hekto (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-03-05 10:54

In article <d27l8j$1mq$1@abbeden.bunk.cc>, tiper@tiscali.dk says...
> Problem vil jeg ikke kalde det, men motorcykelismen opfatter jeg som meget
> effektorienteret, og føler tit at jeg står aleme når jeg som 25-årig står
> og savler over en honda fra 70'erne.
> For mit vedkommende er jeg overbevist om at kan kan have det ligeså sjovt
> på en MZ250 som på en GSXR-jegskalkommeefterdig-model.
>
Det har jo noget med imponatoreffekten at gøre. Mange har jo også for
3-400.000 kr bil holdende i carporten, som de bruger 2 x 20 min. hver
dag! Det er ene alene får at blære sig over for naboen.
HK og CC er det der tæller, sammen med bredden på bagdækket!

De samme mennesker tror det hele forgår i læ af kåben, ude på
motrvejen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Schlæger (28-03-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 28-03-05 04:53

Kenneth Østrup wrote:

> Hej,

> Er det bare mig som er helt gal på den, eller har de unge som i
> virkeligheden burde begynde at interessere sig for motorcykler(18-25)
> mistet gnisten og måske også respekten til emnet?

Jeg oplever nu, at mange unge er tændt på motorcykler, og at de ønsker at
tage MC kørekort samtidig med eller i forlængelse af kort til bil.

> Af hvad jeg har hørt fra forældre og bekendte som nu er nået op i deres
> bedste alder, kørte alle jo næsten motorcykel dengang

Alle er måske så meget sagt, men i bilismens barndom var MC'ere dog lige
ved at være markedsførende som transportmiddel. Det var dog vist nok før
dine forældres ungdom.

> Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
> alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.

Det håber jeg da ikke. Vi skal give plads til hinanden og til de
forskellige interesser, som vi vælger at bruge tid og penge på. Ellers har
du måske en forkert "generel omgangskreds".

> Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
> noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
> eller lader simpelthen bare være med at lytte :(

Jeg oplever det modsatte - nemlig stor interesse for min MC som
fritidsinteresse fra mine omgivelser. Det er desuden ikke noget problem at
falde i snak med fremmede - i den henseende synes jeg næsten at en MC
"virker" lige så godt som en hundehvalp.

> Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
> at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
> med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".

Du fik i hvert fald mange kommentarer.

Det var i øvrigt et forfriskende indspark, du gav, og det var sjovt at
læse kommentarerne.

Mch Schlæger


Christian Neess (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Christian Neess


Dato : 22-04-05 13:11

Tror skam ikke de har mistet gnisten. Men idag er man længere og længere
under uddannelse. Og er man på SU så er 30.000,- meget lige at ofre på en
cykel.
Når man knap har råd til at komme i fredags bar, hvordan skal man så få råd
til cyklen.

Er man blevet uddannet skal man have hus,børn osv. så tror bare verden er
indrettet anderleds en i gamle dage

"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> wrote in message
news:42472aa4$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Er det bare mig som er helt gal på den, eller har de unge som i
> virkeligheden burde begynde at interessere sig for motorcykler(18-25)
> mistet gnisten og måske også respekten til emnet?
>
> Jeg kan da lige starte med at fortælle lidt om min egen situation.
> Jeg har aldrig haft nogen egentlig interesse i "motorcykler" siden jeg
> først kørte på knallert, det var en Suzuki K50 fra 1974 (3 gears
> udgaven, hvis der er nogen som husker den ;)).
> Lige nu er jeg 19 år og har allerede haft 4 motorcykler, har dog kun 3
> på nuværende tidspunkt.
> Det skal dog lige siges at jeg betragter mig selv som lidt gammeldags og
> ville ønske, at jeg hørte til den generation som oplevede 70'ernes
> motorcyklisme.
>
> Af hvad jeg har hørt fra forældre og bekendte som nu er nået op i deres
> bedste alder, kørte alle jo næsten motorcykel dengang og da ikke
> nødvendigvis kun dem i den lovlige alder med kørekort.
>
> Det kan godt være det bare er min generelle omgangskreds som vil skide
> alle motorcyklerne og motorcyklisterne et stykke.
> Men jeg føler dog at hver gang jeg åbner munden, og det naturligvis er
> noget MC relateret jeg vil bringe på banen, så vender folk ryggen til
> eller lader simpelthen bare være med at lytte :(
>
> Det kan godt være jeg bare lige skal ud med noget her, men jeg håber da
> at der er nogen derude som har det på samme måde. Og, at jeg kan være
> med til at starte en lille interessant debat omkring "problemet".
>
>
> Med venlig hilsen
> Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>



Martin Sørensen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-04-05 13:23

> Tror skam ikke de har mistet gnisten. Men idag er man længere og
> længere under uddannelse. Og er man på SU så er 30.000,- meget lige
> at ofre på en cykel.
> Når man knap har råd til at komme i fredags bar, hvordan skal man så
> få råd til cyklen.

Prioritering.
Der er mange i den alder som har bil, og den er altså ikke ligefrem
billigere at have kørende..

> Er man blevet uddannet skal man have hus,børn osv.

_Skal_ man det?
De fleste jeg kender går ikke lige ud og køber et hus lige efter endt
uddannelse, men bor ofte i lejlighed. Det med huset plejer ofte først at ske
efter de første børn er kommet og privatøkonomien er blevet forholdsvis
stabil, måske pga. faste fuldtidsjob for begge parter.

> så tror bare verden er indrettet anderleds en i gamle dage

Det den nok, men det forhindrer os da ikke i at køre motorcykel.

signing off.. Martin Sørensen



Lars T. Thomsen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 22-04-05 13:58



Moller (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-04-05 14:20

Lars T. Thomsen wrote:

> Man kan ikke blæse og have mel i munden!
> Jeg er så ualmindelig træt af tuden over SU. Jeg har selv været på SU og
> ved, at det mere er et spørgsmål om prioritering: Man kan ikke få _ALT_
> foræret!

   Kan næsten ikke siges bedre ;) udtrykket "Dem på SU er nogen rige svin"
er ikke kommet uden grund, man opdager det bare ikke før man er færdig
som studerende :) ... mens man er studerende har man sygt mere fritid
end når man får fast arbejde, og derved tilgang til langt flere
muligheder, så længe man ikke absolut skal hænge over i kælderbaren.

> Har man ikke lyst/tid til fritidsjobs, så må man skære ned på ølrunderne,
> hvis man skal have råd til et billigt hakkejern. For kombineret med
> rimelige (u-luxoriøse) boligforhold, så kan det godt hænge sammen, hvis
> man altså gider!

   Der er jo stadig mange eksempler på studerende med cykler til langt
mere end 30k... og det er ikke fordi Mor og Far sponsorere.

> Om ikke andet, så er en billig MC billigere, end en billig bil. Både mht.
> benzinøkonomi, vægtafgift mv.

   Tjaaa... men man kan ikke cruise op og ned af Vordingborg hovedegade på
en MC nær så godt som i en gammel lilla Golf GTi ;) Men det må da være
ensomt vs. MC træf, og hyggeklub ture :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jacob Larsen (23-04-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 23-04-05 12:07

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.dk> wrote in
message
news:Pine.GSO.4.33.0504221449010.8967-100000@zil.kom.auc.dk
> > Tror skam ikke de har mistet gnisten. Men idag er man
> > længere og længere under uddannelse. Og er man på SU så
> > er 30.000,- meget lige at ofre på en cykel.
>
> > Når man knap har råd til at komme i fredags bar,
> > hvordan skal man så
> > få råd til cyklen.
>
> Man kan ikke blæse og have mel i munden!
> Jeg er så ualmindelig træt af tuden over SU. Jeg har selv
> været på SU og ved, at det mere er et spørgsmål om
> prioritering: Man kan ikke få _ALT_ foræret!
>
> Har man ikke lyst/tid til fritidsjobs, så må man skære
> ned på ølrunderne, hvis man skal have råd til et billigt
> hakkejern. For kombineret med rimelige (u-luxoriøse)
> boligforhold, så kan det godt hænge sammen, hvis man
> altså gider!

Helt enig. Unge mennesker er generelt bare for øsle med deres ressourcer i
dag og kombineret med dovenskab, kan man jo ikke få råd til alt det, man
gerne vil have. Jeg har ikke haft et økonomisk problem med at have
motorcykler, og jeg har været studerende i en del år efterhånden.

Jeg sætter en ære i at være gældfri, og forstår ikke at andre unge ikke gør
det samme. Her mener jeg så forbrugslån, for at låne til f.eks. hus eller
bil, hvor der er sikkerhed for lånet, kan jeg nu sagtens forstå, selvom jeg
dog ikke selv har gjort det.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste