/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
Kan det betale sig at opgradere?
Fra : Peter \(8464\)


Dato : 17-04-05 08:14

Hej NG.

Jeg har ikke vildt meget forstand på gfxkort, og jeg spiller ikke særlig
meget. Men vil det kunne betale sig at opgradere fra et GF TI4200 til et
GF FX5200 ? Det koster jo 3-400kr...
Vil man overhovedet kunne mærke forskel? Jeg tror ikke der er
flaskehalse andre steder i pc'en..

Eller skulle jeg købe noget andet, evt. ATI? Jeg vil ikke give mere end
500kr.

--
Mvh.
Peter Bak
Erstat "invalid" med "dk" i min e-mail
Replace "invalid" with "dk" in my e-mail


 
 
Kurt Lund (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 17-04-05 09:09


"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
news:42620d7c$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har ikke vildt meget forstand på gfxkort, og jeg spiller ikke særlig
> meget. Men vil det kunne betale sig at opgradere fra et GF TI4200 til et
> GF FX5200 ? Det koster jo 3-400kr...
> Vil man overhovedet kunne mærke forskel? Jeg tror ikke der er
> flaskehalse andre steder i pc'en..
>
> Eller skulle jeg købe noget andet, evt. ATI? Jeg vil ikke give mere end
> 500kr.

Hej

For guds ikke et FX5200, der er dit TI4200 bedre
køb evt et brugt TI4600 eller et TI4800 eller ATI 9700 - 9800

Kurt



Peter \(8464\) (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter \(8464\)


Dato : 17-04-05 09:18

Kurt Lund wrote:
> For guds ikke et FX5200, der er dit TI4200 bedre
> køb evt et brugt TI4600 eller et TI4800 eller ATI 9700 - 9800

Det var lige det jeg var bange for.. men det er jo ikke helt til at
gennemskue med de modelnumre

Vil et Sapphire RADEON 9600SE Atlantis til 500kr. være et godt køb som
godt kan trække de nye spil i "ok" kvalli´? Og vil det være udgiften
værd i forhold til mit TI4200?

--
Mvh.
Peter Bak
Erstat "invalid" med "dk" i min e-mail
Replace "invalid" with "dk" in my e-mail


Jesper G. Poulsen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 17-04-05 10:37

Peter (8464) skrev:

> Vil et Sapphire RADEON 9600SE Atlantis til 500kr. være et godt køb som

Betyder SE ikke "Slow Edition" ?
Radeon 9600 SE er _dårligere_ end GF4 Ti4200.

> godt kan trække de nye spil i "ok" kvalli´? Og vil det være udgiften
> værd i forhold til mit TI4200?

http://tinyurl.com/3za3k

Sådan som jeg ser det, så skal man op i GF 6600 GT for at det kan
betale sig...


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Kurt Lund (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 17-04-05 11:12


"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
news:42621bf9$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kurt Lund wrote:
>> For guds ikke et FX5200, der er dit TI4200 bedre
>> køb evt et brugt TI4600 eller et TI4800 eller ATI 9700 - 9800
>
> Det var lige det jeg var bange for.. men det er jo ikke helt til at
> gennemskue med de modelnumre
>
> Vil et Sapphire RADEON 9600SE Atlantis til 500kr. være et godt køb som
> godt kan trække de nye spil i "ok" kvalli´? Og vil det være udgiften
> værd i forhold til mit TI4200?

Neejj.

SE: står for skrabet, er dårlige end nogen uden noget bagefter.
Pro: lidt extra power
XT: endnu mere power
PE: det yperste "men dyrt"

Jeg vil give Jesper ret.

Spar min 1500 kr mere op, ellers får du ikke noget der giver noget for
pengene.

Kurt



Peter \(8464\) (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter \(8464\)


Dato : 17-04-05 13:34

Kurt Lund wrote:
>> Vil et Sapphire RADEON 9600SE Atlantis til 500kr. være et godt køb
>> som godt kan trække de nye spil i "ok" kvalli´? Og vil det være
>> udgiften værd i forhold til mit TI4200?

> Neejj.
> SE: står for skrabet, er dårlige end nogen uden noget bagefter.
> Pro: lidt extra power
> XT: endnu mere power
> PE: det yperste "men dyrt"

Okaaay! Der kan man bare se, jeg troede at SE stod for noget i stil med
Second Edition (ala Win98SE) Jeg må vist hellere sætte mig lidt mere
ind i det i stedet for at gætte.

> Jeg vil give Jesper ret.
> Spar min 1500 kr mere op, ellers får du ikke noget der giver noget for
> pengene.

Jeg tror bare jeg venter med at skifte det ud så.. men tak for hjælpen


--
Mvh.
Peter Bak
Erstat "invalid" med "dk" i min e-mail
Replace "invalid" with "dk" in my e-mail


Woodi (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Woodi


Dato : 17-04-05 21:01


"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
news:426258b5$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Okaaay! Der kan man bare se, jeg troede at SE stod for noget i stil med
> Second Edition (ala Win98SE) Jeg må vist hellere sætte mig lidt mere
> ind i det i stedet for at gætte.
>
> Mvh.
> Peter Bak
>

Her skal du endelig bare spørge løs Peter - dem der ved noget, svarer dig så
godt de kan.

Vh. Woodi.



Morten Reippuert Knu~ (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 19-04-05 08:57

Kurt Lund <klander52@hotmail.com> wrote:

> For guds ikke et FX5200, der er dit TI4200 bedre

Det kommer da an på om han bruger den til spil (og om der er tale om
tunge spil eller DX9 spil) eller ej. Hvis ikke er FX5200 kortet klart at
fortrække, især hvis han bruger den til film afspilning eller
redigering.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Jesper G. Poulsen (19-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 19-04-05 17:09

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> tunge spil eller DX9 spil) eller ej. Hvis ikke er FX5200 kortet klart
> at fortrække, især hvis han bruger den til film afspilning eller
> redigering.

Hvad er det for noget vrøvl?

Til film er der ikke noget at hente i grafikkortet.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Morten Reippuert Knu~ (20-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 20-04-05 21:11

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> > tunge spil eller DX9 spil) eller ej. Hvis ikke er FX5200 kortet klart
> > at fortrække, især hvis han bruger den til film afspilning eller
> > redigering.
>
> Hvad er det for noget vrøvl?

Det er bestemt ikke noget vrøvl, hvis du vil køre dine DVD film gennem
VMR9 filtre... eller CoreIMage/Video på Mac OS X.

> Til film er der ikke noget at hente i grafikkortet.

jo...

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Jesper G. Poulsen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-04-05 08:25

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> > Til film er der ikke noget at hente i grafikkortet.
> jo...

Nej. Ikke med FX5200. Det er langsomt til alt andet end kunstige
benchmarks.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Morten Reippuert Knu~ (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 21-04-05 18:08

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>
> > > Til film er der ikke noget at hente i grafikkortet.
> > jo...
>
> Nej. Ikke med FX5200. Det er langsomt til alt andet end kunstige
> benchmarks.

ikke rigtigt - du taler om 3D spil. Jeg taler om video afkodning og
kvaliteten af disse , og her der noget at hente.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Jesper G. Poulsen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-04-05 20:21

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ikke rigtigt - du taler om 3D spil. Jeg taler om video afkodning og
> kvaliteten af disse , og her der noget at hente.

Videokortet afkoder ikke film. Det gør din medie-afspiller...


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Morten Reippuert Knu~ (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 21-04-05 23:42

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Videokortet afkoder ikke film. Det gør din medie-afspiller...

øhh. medie afspilleren bruger da forhåbenligt GPU'en for at spare på
CPU'en. De gode decodere kan i samspil med GPU'en lave et væsenligt
pænere billede end en uaccelreret SW afspiller.

Diverse filtre man efterbehandler filmen i inden visninng kan osse bruge
GPU'en, og her kan FX5200 noget som GF4 ikke kan. GF6 kan endnu mere -
bla osse hjælpe til indkodning.

Det er dog ved afspilning at det giver mest ening idet slige filtre
scaleringer etc gerne skulle ske realtime.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Jesper G. Poulsen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 22-04-05 10:29

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> øhh. medie afspilleren bruger da forhåbenligt GPU'en for at spare på
> CPU'en. De gode decodere kan i samspil med GPU'en lave et væsenligt

Medieafspilleren er ikke GPU-specifik, så det er ret vanskeligt at lave
noget samspil.

> pænere billede end en uaccelreret SW afspiller.

Nå!

Softwareafspillere bruger CPU og intet andet.

> Diverse filtre man efterbehandler filmen i inden visninng kan osse

Nej.

> bruge GPU'en, og her kan FX5200 noget som GF4 ikke kan. GF6 kan endnu
> mere - bla osse hjælpe til indkodning.

GF6xxx har MPEG on-chip.

> Det er dog ved afspilning at det giver mest ening idet slige filtre
> scaleringer etc gerne skulle ske realtime.

Det er drømmetænkning fra din side. Læs lidt om det, vil du?

- Jeg har læst om det.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Jesper G. Poulsen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-04-05 10:15

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> > Hvad er det for noget vrøvl?
> Det er bestemt ikke noget vrøvl, hvis du vil køre dine DVD film gennem
> VMR9 filtre... eller CoreIMage/Video på Mac OS X.

Det er ikke video'en. Det er samspillet mellem flere typer af software.
Video'en i sig selv er ligeglad.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Morten Reippuert Knu~ (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 21-04-05 18:08

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>
> > > Hvad er det for noget vrøvl?
> > Det er bestemt ikke noget vrøvl, hvis du vil køre dine DVD film gennem
> > VMR9 filtre... eller CoreIMage/Video på Mac OS X.
>
> Det er ikke video'en. Det er samspillet mellem flere typer af software.
> Video'en i sig selv er ligeglad.
>

tror du bevidst misforstår mig.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Jesper G. Poulsen (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 21-04-05 20:23

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> tror du bevidst misforstår mig.

Nej. Det er dig der misforstår det du læser rundt om. Jeg har været
ikke og kigge på VMR9. VMR9 er et interface til samspil mellem
software. Det har intet med filmen at gøre, kun hvordan filmsoftwaren
spiller sammen med andet software i maskinen (OS'et feks).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Morten Reippuert Knu~ (21-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 21-04-05 23:42

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Nej. Det er dig der misforstår det du læser rundt om. Jeg har været
> ikke og kigge på VMR9. VMR9 er et interface til samspil mellem
> software. Det har intet med filmen at gøre, kun hvordan filmsoftwaren
> spiller sammen med andet software i maskinen (OS'et feks).

og SW's samspil med GPU'ens realtime effekter.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Jesper G. Poulsen (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 22-04-05 10:31

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> og SW's samspil med GPU'ens realtime effekter.

Det er video-uafhængigt det der sker i grafikkortet. Det er de samme
funktioner der anvendes som ved tegning at et ordinært vindue. Derfor
er der ikke noget at hente i et monsterkort, medmindre man spiller.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Morten Reippuert Knu~ (22-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 22-04-05 17:04

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen skrev:
>
> > og SW's samspil med GPU'ens realtime effekter.
>
> Det er video-uafhængigt det der sker i grafikkortet. Det er de samme
> funktioner der anvendes som ved tegning at et ordinært vindue. Derfor
> er der ikke noget at hente i et monsterkort, medmindre man spiller.

Jeg tale ikke om et mosterkort... men om nyere teknologi. Dvs. at selv
et 64bit bus FX5200 er at fortrække frem for et (i 3D hurtigere) GF4 til
MPEG2 og DVD encoding. Og at et GF6200 er at fortrække frem for et
FX5900.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Carsten (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 18-04-05 07:38


"Peter (8464)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
news:42620d7c$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg har ikke vildt meget forstand på gfxkort, og jeg spiller ikke særlig
> meget. Men vil det kunne betale sig at opgradere fra et GF TI4200 til et
> GF FX5200 ? Det koster jo 3-400kr...
> Vil man overhovedet kunne mærke forskel? Jeg tror ikke der er
> flaskehalse andre steder i pc'en..
>

Overlock evt. dit grafikkort, da GF4-TI4200 kortene næsten alle kunne
overclockes mellem 10-30%, og det giver mere ydelse.

Det kan evt. være din Windows installation er ældre (½-1 år) og derved
er belastet af mange installerede/afinstallerede programmer og derfor
kræves der måske en "rensning" af din windows registreringsdatabase.

En oprydning og frigørelse af harddisk plads skader ikke ligesom en
defragmenterring af harddisken kan gøre PC'en kvikkere ved opstart
af spil og programmer.

Hilsen Carsten.




Peter \(8464\) (18-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter \(8464\)


Dato : 18-04-05 18:40

Carsten wrote:
> Overlock evt. dit grafikkort, da GF4-TI4200 kortene næsten alle kunne
> overclockes mellem 10-30%, og det giver mere ydelse.

Ja det var da en mulighed.. der er fin køling på, og godt gennemtræk i
kabinettet, så det tror jeg måske jeg vil se nærmere på.

> Det kan evt. være din Windows installation er ældre (½-1 år) og derved
> er belastet af mange installerede/afinstallerede programmer og derfor
> kræves der måske en "rensning" af din windows registreringsdatabase.

Min windows-installation har jeg helt styr på. Den er helt frisk, og
installeret efter at have brugt nLite.
Det er faktisk rigtig godt.. kig selv: http://nuhi.msfn.org/

--
Mvh.
Peter Bak
Erstat "invalid" med "dk" i min e-mail
Replace "invalid" with "dk" in my e-mail


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste