/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vil en kortvarig *tørstart* på land ødelæg~
Fra : mlt


Dato : 10-04-05 18:20

Hej NG.

Vil en kortvarig start af en PH motor på land skade en impeller?

Vi kender alle den med vandtønden ind under båden, og benet i vand før
start. Men er det nødvendigt hvis man bare skal se om motoren kan starte og
herefter stopper den efter f.eks.10 sek.?

Spørgsmålet dukker op da nogle af vennerne siger at det afhænger af
impeller-typen(kan man få nogle af metal?).
Dem af plast/gummi kan ikke holde til det, men dem af hård plast/metal
skulle ikke tage skade ved hurtig start.

mvh Michael



 
 
Leon Hulstroem \(422~ (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 10-04-05 18:54

> Vil en kortvarig start af en PH motor på land skade en impeller?
>
> Vi kender alle den med vandtønden ind under båden, og benet i vand før
> start. Men er det nødvendigt hvis man bare skal se om motoren kan starte
og
> herefter stopper den efter f.eks.10 sek.?

Jeg har droppet tønden og er gået over til "høreværn"-typen, det virker fint
og er et must, da den jo skal skylles igennem hvergang efter brug.

> Spørgsmålet dukker op da nogle af vennerne siger at det afhænger af
> impeller-typen(kan man få nogle af metal?).
> Dem af plast/gummi kan ikke holde til det, men dem af hård plast/metal
> skulle ikke tage skade ved hurtig start.

Metal eller hård plast impell i en PH (eller andet) har jeg aldrig hørt om,
men jo en gummi impell tager let skade, men hvis den nu er den "gamle" fra
sidste år så skidt.. skal jo aligevel skiftet hvert år.

Mvh
Leon
Nybagt Hobie ejer
http://home6.inet.tele.dk/hulstrom/images/HC18.jpg



Per Christiansen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 17-04-05 17:55

> Metal eller hård plast impell i en PH (eller andet) har jeg aldrig hørt
> om,
> men jo en gummi impell tager let skade, men hvis den nu er den "gamle" fra
> sidste år så skidt.. skal jo aligevel skiftet hvert år.
>
> Mvh
> Leon

Hvorfor skifter du impelleren hvert år.



Leon Hulstroem \(422~ (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 17-04-05 21:13

> Hvorfor skifter du impelleren hvert år.

Fordi at det ville være dumt at en sprøjtestøbt dims til 200 spir, skulle
koste mig en ny motor og haveri på vandet.
Min erfaring viser at man efter 1½ sæson kan se tydelige sprækker og knæk på
impellens vinger og helt galt går det hvis den får en mundfuld sand.

Der er 2 hoved grunde til at en motor over hoved holder, den ene er smøring
og den anden køling.
Ingen smøring = friktions-svejsning
Ingen køling = først toppakning, så topstykke og til sidst vand i cylinder
og der givet så en knækket plejestang, bukket krumtap og et ben ud igennem
siden.

At skifte impell er lige så fornuftigt som at skifte olie og filter.
På indbordsmotorer er det ret let, hvorimod at det tager lidt mere end 15min
at skifte på en påhængsmotor.
At det så i praksis tager 2-3timer fordi man lige skal udvæksle en "røver"
med naboen og dele en "cola" er jo en anden sag

Mvh
Leon



Torben Henriksen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-04-05 21:48


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4262c333$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Hvorfor skifter du impelleren hvert år.
>
> Fordi at det ville være dumt at en sprøjtestøbt dims til 200 spir, skulle
> koste mig en ny motor og haveri på vandet.
> Min erfaring viser at man efter 1½ sæson kan se tydelige sprækker og knæk

> impellens vinger og helt galt går det hvis den får en mundfuld sand.
>
> Der er 2 hoved grunde til at en motor over hoved holder, den ene er
smøring
> og den anden køling.
> Ingen smøring = friktions-svejsning
> Ingen køling = først toppakning, så topstykke og til sidst vand i cylinder
> og der givet så en knækket plejestang, bukket krumtap og et ben ud igennem
> siden.
>
> At skifte impell er lige så fornuftigt som at skifte olie og filter.
> På indbordsmotorer er det ret let, hvorimod at det tager lidt mere end
15min
> at skifte på en påhængsmotor.
> At det så i praksis tager 2-3timer fordi man lige skal udvæksle en "røver"
> med naboen og dele en "cola" er jo en anden sag
>
> Mvh
> Leon


Jeg har en Albin o22 benzinmotor, der er der ikke skiftet impeller i de
sidste 5 til 6 år iflg. de to forrige ejere jeg har talt med. Båden er lige
kommet i vandet og efter en tur på 2 timer fungerede alt perfekt, jo
de gamle motorer kan sagtens.
MEN det kunne være det var på tide at skifte, bare for en sikkerheds
skyld, det lyder sikkert ikke så godt hvis motoren rasler som en
hel sæk møtrikker.!

Mvh/Torben H






Leon Hulstroem \(422~ (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 17-04-05 22:01

> Jeg har en Albin o22 benzinmotor, der er der ikke skiftet impeller i de
> sidste 5 til 6 år iflg. de to forrige ejere jeg har talt med. Båden er
lige
> kommet i vandet og efter en tur på 2 timer fungerede alt perfekt, jo
> de gamle motorer kan sagtens.
> MEN det kunne være det var på tide at skifte, bare for en sikkerheds
> skyld, det lyder sikkert ikke så godt hvis motoren rasler som en
> hel sæk møtrikker.!

Ville sige det er høje tid.... har de heller ikke skiftet olie i 5-6 år !!!

Mvh
Leon



Torben Henriksen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 17-04-05 23:37


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4262ce63$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg har en Albin o22 benzinmotor, der er der ikke skiftet impeller i de
> > sidste 5 til 6 år iflg. de to forrige ejere jeg har talt med. Båden er
> lige
> > kommet i vandet og efter en tur på 2 timer fungerede alt perfekt, jo
> > de gamle motorer kan sagtens.
> > MEN det kunne være det var på tide at skifte, bare for en sikkerheds
> > skyld, det lyder sikkert ikke så godt hvis motoren rasler som en
> > hel sæk møtrikker.!
>
> Ville sige det er høje tid.... har de heller ikke skiftet olie i 5-6 år
!!!
>
> Mvh
> Leon

Det vil jeg tro de har, men for en sikkerheds skyld har jeg skiftet

Mvh/Torben H.



Per Christiansen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 17-04-05 22:01


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:4262c333$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hvorfor skifter du impelleren hvert år.
>
> Fordi at det ville være dumt at en sprøjtestøbt dims til 200 spir, skulle
> koste mig en ny motor og haveri på vandet.
> Min erfaring viser at man efter 1½ sæson kan se tydelige sprækker og knæk
> på
> impellens vinger og helt galt går det hvis den får en mundfuld sand.

Jamen det er da en fornuftig holdning det er bare ikke min erfaring
3 år kan den nemt holde, men selvfølgelig ikke hvis man sejler i sand
hver gang man sejler, men så ryger der jo også nemt en propel.



Bjarke Christensen (17-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 17-04-05 22:33

En u/b impeller holder vel også længere end en i/b impeller. Sidstnævnte
kører jo af og til tør. Det gør en u/b impellar ikke.


/Bjarke



"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
news:4262ce87$0$73771$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> news:4262c333$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Hvorfor skifter du impelleren hvert år.
>>
>> Fordi at det ville være dumt at en sprøjtestøbt dims til 200 spir, skulle
>> koste mig en ny motor og haveri på vandet.
>> Min erfaring viser at man efter 1½ sæson kan se tydelige sprækker og knæk
>> på
>> impellens vinger og helt galt går det hvis den får en mundfuld sand.
>
> Jamen det er da en fornuftig holdning det er bare ikke min erfaring
> 3 år kan den nemt holde, men selvfølgelig ikke hvis man sejler i sand
> hver gang man sejler, men så ryger der jo også nemt en propel.
>



MAXI-87 (10-04-2005)
Kommentar
Fra : MAXI-87


Dato : 10-04-05 20:05

"mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev i en meddelelse
news:4259602d$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vil en kortvarig start af en PH motor på land skade en impeller?
Hej
Du bør købe en sådan:
http://www.nordjysk-marine.dk/product_nautisk.asp?product=18392
det er bedre.
Hilsen
Hans



Bjarke Christensen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 10-04-05 20:16

Ja, sådan en købte jeg også før jeg fik set ordentligt på min motor. Den
tager vand ind i en lille firkantet si lige over propellen. Hvad gør man så
??

Bjarke

"MAXI-87" <ho@net.dk> wrote in message
news:425978fb$0$79466$14726298@news.sunsite.dk...
> "mlt" <mlt@husbygningHXZ.dk> skrev i en meddelelse
> news:4259602d$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Vil en kortvarig start af en PH motor på land skade en impeller?
> Hej
> Du bør købe en sådan:
> http://www.nordjysk-marine.dk/product_nautisk.asp?product=18392
> det er bedre.
> Hilsen
> Hans
>



Leon Hulstroem \(422~ (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 10-04-05 22:40

> Ja, sådan en købte jeg også før jeg fik set ordentligt på min motor. Den
> tager vand ind i en lille firkantet si lige over propellen. Hvad gør man

> ??

På mine tidligere ældre modeller Ph'er som jeg har haft, kunne man tage en
skrue ud og skrue en slange fitting i, dette er jo nok det optimale.

Mvh
Leon



mlt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : mlt


Dato : 11-04-05 19:57

Ved min 4 hk PH tog jeg bare min haveslange og holdt til ved spulehullet
(skruen ud først) og skyllede igennem efter sejlads, men man kan altså købe
et "høreværn" eller en spulestuds til at sætte på istedet, og så starte
motoren op uden impelleren tager skade mener I? Selvfølgelig sørger man for
at der kommer rigeligt vand gennem kølesystemet under motorstart.

Tak for hjælpen, det prøver jeg !

Michael


"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:42599d1c$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Ja, sådan en købte jeg også før jeg fik set ordentligt på min motor. Den
> > tager vand ind i en lille firkantet si lige over propellen. Hvad gør man
> så
> > ??
>
> På mine tidligere ældre modeller Ph'er som jeg har haft, kunne man tage en
> skrue ud og skrue en slange fitting i, dette er jo nok det optimale.
>
> Mvh
> Leon
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste