/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hvad skal vi med momsen ?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 15-03-05 17:04

En kammerat og jeg sad og diskuterede over et par øl forleden...og min
kammerat langede ud med den påstand at moms var skabt for at holde T&S folk
i arbejde i og med firmaer der køber noget får den igen og sælger de varen
igen skal de af med momsen men firmaet som køber ens vare får momsen igen...
ergo en masse tidsspilde og papir byrder for virksomhederne samt T&S.

Hvorfor har vi egentligt moms mellem firmaer går det alligevel ikke op i en
højere enhed og udligner sig selv...

/M.v.h.
L. Madsen & Ole







 
 
Holst (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-03-05 17:16


Lasse Madsen wrote:

> En kammerat og jeg sad og diskuterede over et par øl forleden...og min
> kammerat langede ud med den påstand at moms var skabt for at holde T&S folk
> i arbejde i og med firmaer der køber noget får den igen og sælger de varen
> igen skal de af med momsen men firmaet som køber ens vare får momsen igen...
> ergo en masse tidsspilde og papir byrder for virksomhederne samt T&S.
>
> Hvorfor har vi egentligt moms mellem firmaer går det alligevel ikke op i en
> højere enhed og udligner sig selv...

Hvis et firma skal løbe rundt, skal der jo gerne være flere indtægter
end udgifter, hvilket også vil afspejle sig i moms, dvs. de skal betale
mere i moms, end de får.

Og så er der alle de private kunder i den sidste ende, der køber varen.
De skal jo betale momsen.

Allan Soerensen (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 15-03-05 17:24

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42370a52$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hvis et firma skal løbe rundt, skal der jo gerne være flere indtægter end
> udgifter, hvilket også vil afspejle sig i moms, dvs. de skal betale mere i
> moms, end de får.

Det er en udbredt misforståelse at virksomheden "betaler" moms.
Det gør den ikke. Virksomheden opkræver blot moms hos kunden på statens
vegne.



Skindbeni (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Skindbeni


Dato : 15-03-05 17:28

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:42370c40$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> news:42370a52$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Hvis et firma skal løbe rundt, skal der jo gerne være flere indtægter end
>> udgifter, hvilket også vil afspejle sig i moms, dvs. de skal betale mere
>> i moms, end de får.
>
> Det er en udbredt misforståelse at virksomheden "betaler" moms.
> Det gør den ikke. Virksomheden opkræver blot moms hos kunden på statens
> vegne.

Ja. Enig.

Den moms, som bliver lagt på ved hver mellemhandel, den havner i sidste ende
altid ved forbrugeren.

Det er udelukkende private og ikke-momsregistrerede, der kommer til at
betale moms i sidste ende.

Og den er *ikke* en ubetydelig indtægt for staten



Holst (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-03-05 17:36


Allan Soerensen wrote:

>>Hvis et firma skal løbe rundt, skal der jo gerne være flere indtægter end
>>udgifter, hvilket også vil afspejle sig i moms, dvs. de skal betale mere i
>>moms, end de får.
>
> Det er en udbredt misforståelse at virksomheden "betaler" moms.
> Det gør den ikke. Virksomheden opkræver blot moms hos kunden på statens
> vegne.

Ja, man kan jo kalde det, hvad man vil. Jeg må nu indrømme, at jeg
stadig føler, at jeg "betaler" for meget i moms én gang i kvartalet

Knud Rasmussen (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Knud Rasmussen


Dato : 15-03-05 22:35


"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42370eeb$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Allan Soerensen wrote:
>
>>>Hvis et firma skal løbe rundt, skal der jo gerne være flere indtægter end
>>>udgifter, hvilket også vil afspejle sig i moms, dvs. de skal betale mere
>>>i moms, end de får.
>>
>> Det er en udbredt misforståelse at virksomheden "betaler" moms.
>> Det gør den ikke. Virksomheden opkræver blot moms hos kunden på statens
>> vegne.
>
> Ja, man kan jo kalde det, hvad man vil. Jeg må nu indrømme, at jeg stadig
> føler, at jeg "betaler" for meget i moms én gang i kvartalet

ÅH hyl ikke - hvad med alt det du bruger privat taget fra lageret uden at
bon'e privatforbrugskontoen og derved snyder for momsafregning, hvilket
private ikke momsregistrede ikke kan

vh KR



Holst (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-03-05 22:52


Knud Rasmussen wrote:

>>Ja, man kan jo kalde det, hvad man vil. Jeg må nu indrømme, at jeg stadig
>>føler, at jeg "betaler" for meget i moms én gang i kvartalet
>
> ÅH hyl ikke - hvad med alt det du bruger privat taget fra lageret uden at
> bon'e privatforbrugskontoen og derved snyder for momsafregning, hvilket
> private ikke momsregistrede ikke kan

Der er desværre ikke særlig meget af det. Jeg arbejder på freelancebasis
for et oversættelsesbureau, så ja, jeg kan da lave mig en lille
oversættelse uden at betale for den

Men faktisk synes jeg, at det meget svært at finde noget at sætte på
firmaregnskabet.

Ja, selvfølgelig papir og toner til min printer - som jeg da også bruger
privat - men det er nok ikke helt ved siden af, når jeg siger, at
printeren bliver brugt 99,5 % i firmaøjemed og 0,5 % i privat øjemed.

Og en ny ordbog, ja, men man kan jo ikke blive ved med at købe ordboger.
Blot fordi der kommer en ny udgave af Gyldendals Store Røde Ordbog, så
er den forrige udgave altså ikke blevet så ringe, at det er værd at
bruge 1000+ kr. på den nye udgave, når den gamle er god nok endnu.

Så jeg synes egentlig, at det er lidt svært at finde ting at skrive på
firmaet. Kontorartikler og transport til kundemøder er ligesom det.

Selvom nok 1/3 af f.eks. mit elforbrug sker i arbejdstiden, så kan jeg
jo ikke skrive det på nogen steder. Jeg kan jo heller ikke lade firmaet
betale min to flade med leverpostej. Ellers min avis, jeg typisk læser i
frokostpausen.

Næh, skal man have noget ud af at være momsregistreret, så tror jeg
ikke, at man skal være arbejde freelance for et oversættelsesbureau.

Uffe Kousgaard (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 15-03-05 22:57

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> wrote in message
news:42375903$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Selvom nok 1/3 af f.eks. mit elforbrug sker i arbejdstiden, så kan jeg
> jo ikke skrive det på nogen steder.

Elforbrug til din pc kan du bestemt skrive på regnskabet. Det gør jeg.
Ca. 1600 kr om året, men det inkluderer også en server, der kører i
døgndrift.

hilsen
Uffe


Holst (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 15-03-05 23:15


Uffe Kousgaard wrote:

> Elforbrug til din pc kan du bestemt skrive på regnskabet. Det gør jeg.
> Ca. 1600 kr om året, men det inkluderer også en server, der kører i
> døgndrift.

Da jeg i sin tid lod mig momsregistrere for små ti år siden, snakkede
jeg jo med Told & Skat om diverse ting.

Da fik jeg at vide, at ting som husleje, elektricitet og varme kun kunne
skrives på regnskabet, såfremt man havde et lokale i huset, som
udelukkende blev brugt til arbejdslokale. Og i så fald med en andel
maksimalt svarende til lokalets andel af boligens areal, dvs. er huset
på 100 m2 og arbejdslokalet på 10 m2, så kan jeg skrive 1/10 af husleje,
elektricitet og varme på firmaets regnskab.

Og i de første år boede jeg i en lejlighed, hvor "arbejdsværelset" var
halvdelen af soveværelset. Ak ja, så har man ikke langt på arbejde, når
man står op

I dag er det så en integreret del af køkken/alrummet. Jeg overvejede i
sin tid at bruge gæsteværelset som arbejdsværelse, netop så jeg kunne
skrive disse udgifter på regnskabet. Men konsekvensen ville være, at jeg
ville sidde buret inde på et lille hummer i den bageste del af huset
hele dagen. Så hellere sidde i køkken/alrummet, der er lyst og åbent og
halvåbent til stuen, hvor stereoanlægget står og lignende. Og med mit
valg af arbejdssted, så er det jo ikke et decideret arbejdsværelse, der
udelukkende bliver anvendt til arbejde.

Men måske er jeg blot for naiv.

Knud Rasmussen (15-03-2005)
Kommentar
Fra : Knud Rasmussen


Dato : 15-03-05 23:44


"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42375e67$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Uffe Kousgaard wrote:
>
>> Elforbrug til din pc kan du bestemt skrive på regnskabet. Det gør jeg.
>> Ca. 1600 kr om året, men det inkluderer også en server, der kører i
>> døgndrift.
>
> Da jeg i sin tid lod mig momsregistrere for små ti år siden, snakkede jeg
> jo med Told & Skat om diverse ting.
>
> Da fik jeg at vide, at ting som husleje, elektricitet og varme kun kunne
> skrives på regnskabet, såfremt man havde et lokale i huset, som
> udelukkende blev brugt til arbejdslokale. Og i så fald med en andel
> maksimalt svarende til lokalets andel af boligens areal, dvs. er huset på
> 100 m2 og arbejdslokalet på 10 m2, så kan jeg skrive 1/10 af husleje,
> elektricitet og varme på firmaets regnskab.
>
Fint nok - Jeg kender en frisør der har salon i huset + lagerlokale +
vaskeri + alrum hvor kunderne venter og drikker en kop kaffe, vasker selv
alle håndklæder mm, så må han fratrække kvadratmeterandelen som leje i egen
hus fra, samt alt den kaffe, sæbe, el, vand, varme. Heldigvis har hun 2
telefonnr en privat og en forretning (tilsluttet tlf.svarer om aftenen)
men ringer altid selv fra forretningens - ha - ha -

vh KR



BJ (15-03-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 15-03-05 23:46


"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
news:42375a10$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Elforbrug til din pc kan du bestemt skrive på regnskabet. Det gør jeg.
> Ca. 1600 kr om året, men det inkluderer også en server, der kører i
> døgndrift.

Så skal du vel også tage de 1.600,- kr. som indtægt i din private
indkomst..?

--
Bjørn J.



Uffe Kousgaard (16-03-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 16-03-05 07:39

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
news:4237659e$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Så skal du vel også tage de 1.600,- kr. som indtægt i din private
> indkomst..?

Hvorfor? Det er en alm. firma-relateret udgift, som jeg lægger ud for.


Nico de Jong (16-03-2005)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 16-03-05 08:58


"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
news:4237d487$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
> news:4237659e$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > Så skal du vel også tage de 1.600,- kr. som indtægt i din private
> > indkomst..?
>
> Hvorfor? Det er en alm. firma-relateret udgift, som jeg lægger ud for.
>
Jeg har haft en diskussion med min revisor vedr. udlæg.
I det aktuelle tilfælde er det sådan, at firmaet ikke har selvstændig
el-måler, men trækker el fra privaten.
Iflg revisoren må man gerne fordele forholdsvis, MEN momsen af den
firmarelaterede del kan ikke refunderes ! (Nok samme problemstilling som
firmakørsel i hvidpladebil)

Nico



Allan Soerensen (16-03-2005)
Kommentar
Fra : Allan Soerensen


Dato : 16-03-05 08:48

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42370eeb$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Det er en udbredt misforståelse at virksomheden "betaler" moms.
>> Det gør den ikke. Virksomheden opkræver blot moms hos kunden på statens
>> vegne.
>
> Ja, man kan jo kalde det, hvad man vil. Jeg må nu indrømme, at jeg stadig
> føler, at jeg "betaler" for meget i moms én gang i kvartalet

Det har du absolut ingen grund til at "føle".
Det er penge, du har opkrævet hos dine kunder. Du får endda lov til at råde
over dem indtil næste moms-afregning selv om det ikke er dine penge, så de
har en positiv indflydelse på din kassekredit



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste