/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Gær
Fra : Svend Andersen


Dato : 03-03-05 08:58

Mine døtre skulle drille lidt i går og hjembragte 20 små pakker gær fra
NETTO

Kan jeg fryse noget af det ?
Det bliver vel hurtigt "for gammelt" i køleskab ?

Svend


 
 
Inger Pedersen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 03-03-05 09:16


"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg fryse noget af det ?

Ja.

> Det bliver vel hurtigt "for gammelt" i køleskab ?

hurtigt og hurtigt...
Men gæren fylder mindre i fryseren end 40 plader boller

Hilsen Inger




Svend Andersen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Andersen


Dato : 03-03-05 13:22

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skriver:
>> Kan jeg fryse noget af det ?
>
>Ja.

Sikker ?

Jeg mener jeg engang for flere år siden frøs en enkelt pakke.
Da jeg så skulle bruge den var det var det helt udflydt og vandet, -men
det er måske underordnet ?

Svend


Hauge (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 03-03-05 15:40

Hejsa
Svend Andersen wrote:
>> Ja.
>
> Sikker ?

Ja.

> Jeg mener jeg engang for flere år siden frøs en enkelt pakke.
> Da jeg så skulle bruge den var det var det helt udflydt og vandet,
> -men det er måske underordnet ?

Det gør ingenting, jeg husker tydeligt for nogle få år siden, dengang man
hamstrede gær, der havde jeg fryser-gær i flere måneder efter den strejke


/Hauge



Inger Pedersen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 03-03-05 17:00


"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b06cbc3e30073fb6b06cb91d0.6cbc422@net.dialog.dk...
> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skriver:
>>> Kan jeg fryse noget af det ?
>>
>>Ja.
>
> Sikker ?
>
Ja.

> Jeg mener jeg engang for flere år siden frøs en enkelt pakke.
> Da jeg så skulle bruge den var det var det helt udflydt og vandet, -men
> det er måske underordnet ?

Ja.
Normalt mener jeg, det er spild af fryserplads og energi at fryse gær - men
med 20 pakker...

Hilsen Inger



Ukendt (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-03-05 19:55


"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b06cbc3e30073fb6b06cb91d0.6cbc422@net.dialog.dk...

>
> Jeg mener jeg engang for flere år siden frøs en enkelt pakke.
> Da jeg så skulle bruge den var det var det helt udflydt og vandet, -men
> det er måske underordnet ?
>

Gær bliver flydende når det har været frosset og tør op. Det har ingen
betydning for hæveevnen.

Tina



Jens Bruun (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 03-03-05 18:48

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b06cb91d00073fb6b06cb91d0.6cb928e@net.dialog.dk
> Mine døtre skulle drille lidt i går og hjembragte 20 små pakker gær
> fra NETTO
>
> Kan jeg fryse noget af det ?

Vi snakker om gær til 50 øre pakken? Med så store mængder bør du da købe en
ny kummefryser til "guldet". Hvem ved - måske gærkursen stiger, og du kan
tjene en formue?

Kan du ikke overskue at have disse voldsomme mængder/værdier liggende på
frys, kan du overveje en annonce i DBA, på QXL eller måske ligefrem i
dk.marked.*-hierakiet. Venter du et par år, tager Bruun-Rasmussen garanteret
gæren i kommision, da den så har status som "blivende kulturværdi" og
"antikvitet". Du skal nok dele en eventuel auktion op i flere mindre
auktioner, så du ikke dumper markedet fuldstændigt med deraf følgende
ringere efterspørgsel på gæren.

For en anden gangs skyld skal du nok ikke offentligt bralre op med, at du
ligger inde med _så_ store mængder gær. Nu er har du jo pådraget dig
opmærksomhed fra alle landets gærtyve. Ja, du risikerer endda besøg fra den
Lettiske gærmafia, der som bekendt er meget voldsom.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Hauge (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 03-03-05 19:17

Hejsa
Jens Bruun wrote:
> Vi snakker om gær til 50 øre pakken?

Velkommen til denne verden, det koster omkring 1 kr. pr. pakke.

> Med så store mængder bør du da
> købe en ny kummefryser til "guldet". Hvem ved - måske gærkursen
> stiger, og du kan tjene en formue?

Selvom du prøver at være sjov, så har du generelt svært ved at tage andre
end dig selv seriøst.
Var det ikke bedre at du lukkede arret?

/Hauge



Jens Bruun (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 03-03-05 22:58

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
news:422754ea$0$717$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Selvom du prøver at være sjov, så har du generelt svært ved at tage
> andre end dig selv seriøst.

Tak, Hauge. Når det kommer fra dig har det jo stor vægt.

> Var det ikke bedre at du lukkede arret?

Du kan jo møde mig ansigt-til-ansigt og bede mig om det. Jeg bor i
Hvidovre - hvor bor du?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Hauge (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 03-03-05 23:31

Jens Bruun wrote:
> Du kan jo møde mig ansigt-til-ansigt og bede mig om det. Jeg bor i
> Hvidovre - hvor bor du?

Jeg bor på den danske side af vandet, heldigvis ikke ovre i nærheden af dig.
For med den udtalelse, tyder det jo på at du er ude på at true folk.
Voldelige klovne burde ligge ca. 3 alen under jorden. Fjols.

/Hauge



Christian (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 04-03-05 20:22

LOL!

--
/Christian
csa [AT] snog [DOT] dk

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:d07ilb$2cmr$1@news.cybercity.dk...
> "Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> news:fc.0073fb6b06cb91d00073fb6b06cb91d0.6cb928e@net.dialog.dk
>> Mine døtre skulle drille lidt i går og hjembragte 20 små pakker gær
>> fra NETTO
>>
>> Kan jeg fryse noget af det ?
>
> Vi snakker om gær til 50 øre pakken? Med så store mængder bør du da købe
> en ny kummefryser til "guldet". Hvem ved - måske gærkursen stiger, og du
> kan tjene en formue?
>
> Kan du ikke overskue at have disse voldsomme mængder/værdier liggende på
> frys, kan du overveje en annonce i DBA, på QXL eller måske ligefrem i
> dk.marked.*-hierakiet. Venter du et par år, tager Bruun-Rasmussen
> garanteret gæren i kommision, da den så har status som "blivende
> kulturværdi" og "antikvitet". Du skal nok dele en eventuel auktion op i
> flere mindre auktioner, så du ikke dumper markedet fuldstændigt med deraf
> følgende ringere efterspørgsel på gæren.
>
> For en anden gangs skyld skal du nok ikke offentligt bralre op med, at du
> ligger inde med _så_ store mængder gær. Nu er har du jo pådraget dig
> opmærksomhed fra alle landets gærtyve. Ja, du risikerer endda besøg fra
> den Lettiske gærmafia, der som bekendt er meget voldsom.
>
> --
> -Jens B.
> http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)
> http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery
>



Svend Andersen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Andersen


Dato : 03-03-05 19:07

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skriver:
>Vi snakker om gær til 50 øre pakken?

Hvor køber du gær til den pris ?

Svend


Jens Bruun (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 03-03-05 19:31

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b06cbfeef0073fb6b06cb91d0.6cbfef5@net.dialog.dk

> Hvor køber du gær til den pris ?

Sorry. Jeg tog fejl. Gær koster én krone pakken, hvis man ikke køber det i
f.eks. Metro. Jamen så er du jo endnu mere formuende, og kravet om en
kummerfryser til opbevaring endnu mere relevant. Jeg mener, du har jo gær
liggende for T Y V E kroner.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Jens Bruun (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 03-03-05 19:35

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:d07l4d$2f75$1@news.cybercity.dk

NB: Mine indlæg er ment som en spøg, hvis du skulle være i tvivl.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Jørn Ibsen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Jørn Ibsen


Dato : 03-03-05 23:03

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:
>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:d07l4d$2f75$1@news.cybercity.dk
>
>NB: Mine indlæg er ment som en spøg, hvis du skulle være i tvivl.
>
Hva'! Hvorfor skrev du ikke det?

For helvede, nu fik du mig til at købe 40 pakker gær og bestille
en kummefryser.

Æv.


Svend Andersen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Svend Andersen


Dato : 03-03-05 19:48

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skriver:
>NB: Mine indlæg er ment som en spøg, hvis du skulle være i tvivl.

Det har jeg aldrig været

Svend


Emil (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 03-03-05 21:55

On Thu, 03 Mar 2005 08:58:13 +0100, Svend Andersen wrote:

>Mine døtre skulle drille lidt i går og hjembragte 20 små pakker gær fra
>NETTO

Nu véd jeg ikke hvor gamle døtrene er. Hvis de er mindreåerige,
så argumentér med dem for, at de HVER skal betale udgiften
tilbage til kostpengekassen. Så kan de lære det.


>Kan jeg fryse noget af det ?

Ja. For mange år siden kunne man have behov for det, da
butikkernes åbningstider og transportmulighederne var stærkt
begrænsede. I dag gider jeg ikke, da der jævnligt kan købes
friskt gær de fleste steder.

Ved frysning af gær sker der to ting.
1. De gærceller som ikke indeholde frit vand, vil overleve.
D.v.s. at tørgør er velegnet til nedfrysning, for at forlænge
holdbarheden. Men nu snakker vi ikke om tørgær.
2. Gærceller som indeholder frit vand vil ødelægges, da cellerne
sprænges når isen udvidder sig under frysningen.

I praksis vil du opleve, at gærens hævningsevne er kraftigt
nedsat efter indfrysning og optøning. Nogle forsøg for omkring
10-15 år siden viste, at kun 5-15% af gærcellerne overlevede en
nedfrysning. Resten splattede ud til noget, som kun tilføjer
dejen smag af døde gærceller.

Vil du seriøst nedfryse gær, så alle gærceller overlever og
bliver aktive efter optøningen, skal det frie vand erstattes af
bundet vand.
Det sker ved at oprøre vægten af gær med min. 15-16% glycerin, og
lade blandingen hvile i nogle timer før nedfrysningen, så
glycerinen er blevet bundet i alle cellernes vand.

Ovenstående kan være til hjælp for dem, som bor langt væk fra
mulighed for indkøb af friske varer på vilkårlige tider af dagen.


Hils tøserne fra mig, og fortæl dem, at gær er levende
organismer, som man skal passe meget på.


m.v.h. Emil

Søren Mors (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Søren Mors


Dato : 03-03-05 22:14

Emil wrote:

> Hils tøserne fra mig, og fortæl dem, at gær er levende
> organismer, som man skal passe meget på.

Vil det sige at man skal sørge for at de har det godt, f.eks ikke noget
med at udsætte det for temperaturer over ca. 40 grader. Det kan man da
kalde langtidsbagt brød.

Søren Mors

Emil (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 03-03-05 23:50

On Thu, 03 Mar 2005, Søren Mors wrote:

>Vil det sige at man skal sørge for at de har det godt, f.eks ikke noget
>med at udsætte det for temperaturer over ca. 40 grader. Det kan man da
>kalde langtidsbagt brød.

Du vil blive forbavset over, hvilken indflydelse temperaturen
har, når du bager brød. Det gælder både for hævningen og
bagningen


m.v.h. Emil

Inger Pedersen (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 03-03-05 22:32


"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> I praksis vil du opleve, at gærens hævningsevne er kraftigt
> nedsat efter indfrysning og optøning. Nogle forsøg for omkring
> 10-15 år siden viste, at kun 5-15% af gærcellerne overlevede en
> nedfrysning. Resten splattede ud til noget, som kun tilføjer
> dejen smag af døde gærceller.

Jeg har arbejdet et sted, hvor der var en mystisk holdning til, at stort set
alt blev opbevaret i fryser i stedet for spisekammer - også gær.
Jeg rystede på hovedet af det, men bolledejen hævede nu rimeligt alligevel.

> Hils tøserne fra mig, og fortæl dem, at gær er levende
> organismer, som man skal passe meget på.

Jeg kan næsten se det for mig: Tøserne sidder i den lune sofa og aer hver
deres pakke gær, mens hamsteren må passe sig selv i buret

Hilsen Inger



Emil (03-03-2005)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 03-03-05 23:58

Inger Pedersen wrote:


>Jeg kan næsten se det for mig: Tøserne sidder i den lune sofa og aer hver
>deres pakke gær, mens hamsteren må passe sig selv i buret

Næh, nej. Hamstere, hunde og katte skal spises. De smager
udmærket. Google evt. efter opskrifter.


m.v.h. Emil

Kevin Edelvang (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 04-03-05 00:28

Emil wrote:

> Næh, nej. Hamstere, hunde og katte skal spises. De smager
> udmærket. Google evt. efter opskrifter.

Du må da godt poste afprøvede opskrifter her. Så er det bare at få slagteren
(eller en bekendt med et grovkøkken) om at tage sig af kræene. Jeg kunne
faktisk godt tænke mig at smage alle tre ting, selv om hamster lyder en
kende kedeligt. Hvordan er de tre dyrs kød?

Mvh
Kevin Edelvang



Emil (04-03-2005)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 04-03-05 01:29

Kevin Edelvang wrote:

>Emil wrote:
>> Næh, nej. Hamstere, hunde og katte skal spises. De smager
>> udmærket. Google evt. efter opskrifter.

>Du må da godt poste afprøvede opskrifter her. Så er det bare at få slagteren
>(eller en bekendt med et grovkøkken) om at tage sig af kræene. Jeg kunne
>faktisk godt tænke mig at smage alle tre ting, selv om hamster lyder en
>kende kedeligt. Hvordan er de tre dyrs kød?


Tak. Mit svar var egentligt med henvisning til gæeceller, som
også er levende, men lidet anderkendt som noget man kan bekymrer
sig om.

M.h.t. småkræ, som nævnt ovenfor, er det en normal spise i Østen,
hvor det serveres på mange spisesteder. Tag et trip derover, og
smag det hele.

Tamkræ er ikke egnet til spisning, da deres muskelvæv ikke er
udviklet tilstrækkeligt = smag som burkyllinger = ingen smag.

Vildtlevende dyr har en helt anderledes muskelopbygning, og jeg
kan ikke redegøre nærmere herom. Sammenligningen er vel nærmest
som mellem kyllinger (opvokser stillestående i egen afføring) og
duer (som har brugt musklerne til langdistanceflyvninger).

Kyllingernes kød er lyst og smagsløst, duernes kød er rødt og
smagsfuldt.

Nu kan du selv drage slutninger om, hvordan kødet fra de
forskellige kæledyr smager.

Nuomdage er det vanskeligt at finde en rigtig slagter. Jeg har
været heldig, og har fået slagtet mange dyr hos ham. Ofte har en
del af kødet været en del af betalingen.

Og nej: Jeg har ikke spist danske kæledyr.


m.v.h. Emil

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste