/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Børn / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Børn
#NavnPoint
Nordsted1 7553
ans 5201
HelleBirg.. 3023
dova 2960
granner01 1261
jakjoe 1192
CLAN 1183
refi 1159
dkwM327 1100
10  jeb3 1067
Anbringelse af børn
Fra : Carina Nielsen


Dato : 21-02-05 16:36

Hej.

Jeg er journaliststuderende og vil meget gerne i kontakt med unge,
forældre eller plejeforældre, der kender til problematikken med, at
anbragte børn bliver sendt hjem til deres biologiske forældre mod
deres eget ønske.

Har du det selv inde på livet, eller kender du nogen, der har oplevet
det, så skriv til mig.

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Carina
cbni01@journet.sdu.dk

 
 
Lisbeth Jacobsen (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 21-02-05 17:10

"Carina Nielsen" <cbni01@journet.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:e45dad09.0502210735.5accfde3@posting.google.com...

> Jeg er journaliststuderende og vil meget gerne i kontakt med unge,
> forældre eller plejeforældre, der kender til problematikken med, at
> anbragte børn bliver sendt hjem til deres biologiske forældre mod
> deres eget ønske.

Er det et problem?

Ja... jeg ved godt spørgsmålet er provokerende, men ikke desto mindre - det
er ikke sikkert, at et barn er i stand til at vurdere, om det er godt eller
skidt, at det "sendes hjem" til forældrene. Jeg mener derfor ikke, at man
blot kan konstatere, at der er tale om et problem eller "en problematik"
fordi det sker mod barnets ønske. Der er dælme meget, der sker mod børns
ønske under deres opvækst.

Det er derimod problematisk, at du allerede har besluttet, at det ER et
problem. For det kan jo også være, at det vil være et langt større problem,
hvis barnet IKKE kommer hjem til forældrene. Det må altsammen afhænge af
mange forhold, som jeg ikke tror, at barnet er den eneste eller bedste til
at vurdere.

Mvh. Lisbeth



Nette (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Nette


Dato : 21-02-05 20:30


"Lisbeth Jacobsen" skrev

> Det er derimod problematisk, at du allerede har besluttet, at det ER et
> problem. For det kan jo også være, at det vil være et langt større
problem,
> hvis barnet IKKE kommer hjem til forældrene. Det må altsammen afhænge af
> mange forhold, som jeg ikke tror, at barnet er den eneste eller bedste til
> at vurdere.

Ååh, Lisbeth. Ind imellem elsker jeg dig virkelig for din måde at dreje
tingene om på.

Selvfølgelig ER det et problem for barnet, når der sker noget barnet ikke
bryder sig om. Som du er inde på behøver det selvfølgelig ikke betyde, det
er et reelt problem for barnets videre liv.

Mine børn har i dag haft følgende problemer:

- Måtte ikke få historie nr. 3. læst højt i sengen
- Måtte ikke sidde og smide mad på gulvet
- Måtte ikke kravle rundt i køkkenet imens ovnen var tændt
- Måtte ikke få frugt ti minutter før middagen
- Måtte vente til i morgen med at se den video, som ungen mente at ville se
ti minutter før sengetid.

Og så selvfølgelig alt det løse fra institutionerne.



Nette



Lisbeth Jacobsen (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 21-02-05 21:16

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:421a3a9e$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...

> Selvfølgelig ER det et problem for barnet, når der sker noget barnet ikke
> bryder sig om.

Det er vi bestemt ikke uenige om! *S*

> Som du er inde på behøver det selvfølgelig ikke betyde, det
> er et reelt problem for barnets videre liv.

Det er jo lige det.

Og nogle gange er man ikke - specielt ikke børn - i stand til at overskue
konsekvenserne af dit og dat.
Det kan sagtens være et stort problem at skulle hjem til sine forældre - og
man kan sagtens tro, at det ikke kan blive værre. Men det udelukker desværre
ikke, at det rent faktisk ER værre, hvis man IKKE kommer hjem.

> Mine børn har i dag haft følgende problemer:
> - Måtte ikke få historie nr. 3. læst højt i sengen
> - Måtte ikke sidde og smide mad på gulvet
> - Måtte ikke kravle rundt i køkkenet imens ovnen var tændt
> - Måtte ikke få frugt ti minutter før middagen
> - Måtte vente til i morgen med at se den video, som ungen mente at ville
se
> ti minutter før sengetid.
> Og så selvfølgelig alt det løse fra institutionerne.

*GG*

Det er i det hele taget problematisk at være barn. Og det skal det måske
også helst være?

Mvh. Lisbeth



SHM (22-02-2005)
Kommentar
Fra : SHM


Dato : 22-02-05 08:57


> Er det et problem?

JA!

>
> Ja... jeg ved godt spørgsmålet er provokerende, men ikke desto mindre -
> det
> er ikke sikkert, at et barn er i stand til at vurdere, om det er godt
> eller
> skidt, at det "sendes hjem" til forældrene. Jeg mener derfor ikke, at man
> blot kan konstatere, at der er tale om et problem eller "en problematik"
> fordi det sker mod barnets ønske. Der er dælme meget, der sker mod børns
> ønske under deres opvækst.

Her handler det ikke kun om ønsker!
Dine børn elsker dig selvom du sætter grænser og ønsker bestemt ikke at
blive anbragt udenfor hjemmet.
Det skal faktisk være MEGET grælt for at børn ikke vil hjem til deres
forældre.
Som hovedregel elsker børn deres forældre også selvom der er problemer!!!
Jeg har oplevet et barn, der på trods af tæsk og mangel på mad fra en
fordrukken mor ønskede at blive hos hende, - for at passe hende!

SHM



David Rasmussen (22-02-2005)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 22-02-05 09:35

SHM wrote:
>
> Som hovedregel elsker børn deres forældre også selvom der er problemer!!!
> Jeg har oplevet et barn, der på trods af tæsk og mangel på mad fra en
> fordrukken mor ønskede at blive hos hende, - for at passe hende!
>

Og det mener du er sundt? Det er en sund udvikling?

/David

SHM (22-02-2005)
Kommentar
Fra : SHM


Dato : 22-02-05 12:23

Nej!! Det var netop min pointe!

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:421aeea8$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> SHM wrote:
>>
>> Som hovedregel elsker børn deres forældre også selvom der er problemer!!!
>> Jeg har oplevet et barn, der på trods af tæsk og mangel på mad fra en
>> fordrukken mor ønskede at blive hos hende, - for at passe hende!
>>
>
> Og det mener du er sundt? Det er en sund udvikling?
>
> /David



Lisbeth Jacobsen (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-02-05 09:37

"SHM" <mikaelsen.smed@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:a3001$421ae5e6$3e3d8532$26183@nf4.news-service.com...

> > Er det et problem?
>
> JA!

Undrer mig! Meget endda!

Det fremgår nemlig ikke af det oprindeligt indlæg, om vi taler om børn, der
skal hjem igen til forældrene og bo permanent - eller om der er tale om
anbragte børn, der skal hjem på besøg. Vi ved med andre ord ikke, hvad det
påståede problem hander om. Vi kender heller ikke det påståede problems
omfang, det er nemlig ikke oplyst. Vi ved ikke, hvilklen type børn, der er
tale om - herunder deres alder. Vi ved ikke, hvorfor der er tale om at
"sende dem hjem" Og vi har heller ikke fået oplyst, om der er tale om få og
enkeltstående problemer eller et særdeles udbredt og generelt problem.

Handler det eksempelvis om efterskolebørn, der ikke gider tage hjem til mor
og far i weekenderne?
Handler det om tvangsanbragte børn, der ikke mere skal være tvangsanbragte,
men hjem til forældrene - og under hvilke omstændigheder foregår det i givet
fald.
Eller....

Vi har faktisk fået så lidt at vide, at vi reelt intet ved. Ikke desto
mindre synes du - endda uden at vide hvad problemet er og hvor udbredt det
er - at være med på, at der ER et problem og at det ALTID er et problem. *S*

> Dine børn elsker dig selvom du sætter grænser og ønsker bestemt ikke at
> blive anbragt udenfor hjemmet.

Altid og uden undtagelse?

> Som hovedregel elsker børn deres forældre også selvom der er problemer!!!

Gad nok vide, hvad du mener med "som hovedregel" og "elsker sine forældre"?

Børn har voldsomt BRUG FOR deres forældre - og ikke mindst brug for at
mærke, at forældrene elsker dem - men det skal sørme ikke forveksles med, at
børnene elsker forældrene. Og jeg ved ikke, om det er det, du gør?

> Jeg har oplevet et barn, der på trods af tæsk og mangel på mad fra en
> fordrukken mor ønskede at blive hos hende, - for at passe hende!

Ja. Men hvad har det lige at gøre med, at der måske er nogle børn, der måske
har problemer med, at de mod deres ønske skal hjem til forældrene? Er det
ikke den stik modsatte situation du her taler om - om børn, der fjernes fra
hjemmet mod deres ønske. (At det sker mod børnenes ønske er i øvrigt heller
ikke nødvendigvis et problem)

Mvh. Lisbeth



Mus (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Mus


Dato : 22-02-05 12:07

>om børn, der fjernes fra
> hjemmet mod deres ønske. (At det sker mod børnenes ønske er i øvrigt
heller
> ikke nødvendigvis et problem)
>
> Mvh. Lisbeth
>
>

Det er vel heller aldrig problemfrit. Jeg ville da betegne det som et
problem. Enten for forældre, børn, omsorgspersoner mm. Det er jo en
forfærdelig situation at være i. Alle vil vel helst være i en lykkelig og
velfungerende familie.

At det kan være til børnenes bedste er korrekt men at sige, det kan være
problemfrit, det tror jeg næppe på.

LN



Mus (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Mus


Dato : 22-02-05 12:16

> > Handler det eksempelvis om efterskolebørn, der ikke gider tage hjem til
mor
> og far i weekenderne?

Nok ikke. I indlægget står der i overskriften anbragte børn og der er rettet
henvendelse til bla plejeforældre.
Jeg har i hvert fald aldrig hørt betegnelsen, anbragte børn, blive brugt på
efterskolebørn.. Men det kan selvfølgelig bare være mig den er galt med

LN



Lisbeth Jacobsen (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-02-05 17:47

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:421b1fc5$0$48656$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt betegnelsen, anbragte børn, blive brugt

> efterskolebørn.. Men det kan selvfølgelig bare være mig den er galt med


I 2001 var der 14.171 børn, der var "anbragt" udenfor hjemmet.
Heraf var der "kun" 1.299, der var tvangsanbragte!

Resten er frivilligt anbragt. Børn på efterskole og kostskole tæller med i
opgørelsen over anbragte børn - og de udgør cirka en trejdedel af de
anbragte børn. De tæller med, fordi der er en kommunal udgift til disse
børn, der reelt er "anbragt" udenfor hjemmet selvom det bestemt ikke behøver
handle om, at de er anbragt fordi der er problemer.

Carina, der postede det oprindelige indlæg nævner intet om, hvilken type
anbringelse hun har i tankerne - og ejeheller hvor børnene er anbragt. Men
hun skriver blot, at hun gerne vil i kontakt med "unge,
forældre eller plejeforældre" der har kendskab til emnet.

Mvh. Lisbeth






Lisbeth Jacobsen (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Lisbeth Jacobsen


Dato : 22-02-05 10:35

"SHM" <mikaelsen.smed@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:a3001$421ae5e6$3e3d8532$26183@nf4.news-service.com...

> > Er det et problem?
>
> JA!

Undrer mig! Meget endda!

Det fremgår nemlig ikke af det oprindeligt indlæg, om vi taler om børn, der
skal hjem igen til forældrene og bo permanent - eller om der er tale om
anbragte børn, der skal hjem på besøg. Vi ved med andre ord ikke, hvad det
påståede problem handler om. Det påståede problems omfang og udbredelse har
vi heller ikke fået oplyst. Vi ved ikke, hvilklen type børn, der er tale
om - herunder deres alder. Vi ved ikke, hvorfor der er tale om at
"sende dem hjem" og hvordan det foregår. Vi har heller ikke fået oplyst, om
der er tale om få og
enkeltstående problemer eller et særdeles udbredt og generelt problem.

Handler det eksempelvis om efterskolebørn, der ikke gider tage hjem til mor
og far i weekenderne?
Handler det om tvangsanbragte børn, der ikke mere skal være tvangsanbragte,
men hjem til forældrene - og under hvilke omstændigheder foregår det i givet
fald.
Eller....

Vi har faktisk fået så lidt at vide, at vi reelt intet ved. Ikke desto
mindre synes du at mene, at der ER et problem og at det ALTID er et problem?
Kan du i givet fald informere om de nærmere omstændigheder og forklaringen
på, at der (endda altid) er tale om et problem.

> Dine børn elsker dig selvom du sætter grænser og ønsker bestemt ikke at
> blive anbragt udenfor hjemmet.

Altid og uden undtagelse?

> Som hovedregel elsker børn deres forældre også selvom der er problemer!!!

Gad nok vide, hvad du mener med "som hovedregel" og "elsker sine forældre"?

Børn har voldsomt BRUG FOR deres forældre - og ikke mindst brug for at
mærke, at forældrene elsker dem - men det skal sørme ikke forveksles med, at
børnene elsker forældrene. Og jeg ved ikke, om det er det, du gør?

> Jeg har oplevet et barn, der på trods af tæsk og mangel på mad fra en
> fordrukken mor ønskede at blive hos hende, - for at passe hende!

Ja. Men hvad har det lige at gøre med, at der måske er nogle børn, der måske
har problemer med, at de mod deres ønske skal hjem til forældrene? Er det
ikke den stik modsatte situation du her taler om - om børn, der fjernes fra
hjemmet mod deres ønske. (At det sker mod børnenes ønske er i øvrigt heller
ikke nødvendigvis et problem)

Mvh. Lisbeth




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste