/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Ang links og A elementet
Fra : Thomas G


Dato : 14-02-05 17:50

Hey NG.
endnu et spørgsmål.

jeg har nogle links i min menu og nogle links på selve indholdssiden på min
hjemmeside.
Hvordan skriver jeg min .css så jeg får en class til hver af de to
linktyper?

min hjemmeside kan ses her:
http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php
hvor der også er et link til mit .css dokument

Mvh. Thomas



 
 
Jesper Frandsen (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Frandsen


Dato : 14-02-05 17:56

Thomas G wrote:

> Hvordan skriver jeg min .css så jeg får en class til hver af de to
> linktyper?

Her er en opskrift: http://www.9am.dk/css/format.asp

--
Jesper Frandsen

http://9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

René Lønstrup (14-02-2005)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 14-02-05 18:04

Thomas G wrote:
> jeg har nogle links i min menu og nogle links på selve indholdssiden
> på min hjemmeside.
> Hvordan skriver jeg min .css så jeg får en class til hver af de to
> linktyper?

Du kan sætte classes på A ved at skrive:
a.minClass {
color: pink;
}
a.minClass:hover {
color: brown;
}

og så sætte class på hvert A tag: <a href="bla.htm" class="minClass">

Eller du kan definere en stil for links i menuen og en anden for links i
indhold som sådan:

#menu a {
color: yellow;
}
#menu a:hover {
color: orange;
}
#indhold a {
color: blue;
}
#indhold a:hover {
color: green;
}

Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
indhold der skal se anderledes ud.


--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
email: se om du kan regne dén ud..



Erik Ginnerskov (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 14-02-05 18:51

René Lønstrup wrote:

> #menu a {
> color: yellow;
> }
> #menu a:hover {
> color: orange;
> }
> #indhold a {
> color: blue;
> }
> #indhold a:hover {
> color: green;
> }
>
> Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
> indhold der skal se anderledes ud.

Ikke, hvis man benytter id. Der kan kun være et element på en side, der har
id="menu" og kun en med id="indhold".

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



René Lønstrup (14-02-2005)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 14-02-05 19:25

Erik Ginnerskov wrote:
>> Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
>> indhold der skal se anderledes ud.
>
> Ikke, hvis man benytter id. Der kan kun være et element på en side,
> der har id="menu" og kun en med id="indhold".

Ja, men det jeg mente var at man godt kan have noget alá:

#menu a {
color: blue;
}
#indhold a {
color: red;
}
#indhold a.markeret {
background-color: yellow;
}

Så der er et overordnet stilskema for A-tags i hhv. id="menu" og
id="indhold", samt en class til evt. links i id="indhold" der skal
skille sig ud:


<div id="menu">
<a href="#">blah</a>
<a href="#">blah</a>
</div>
<div id="indhold">
<a href="#">blah</a>
<a href="#">blah</a>
<a href="#" class="markeret">blah</a>
</div>


--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
email: se om du kan regne dén ud..



Erik Ginnerskov (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 15-02-05 01:45

René Lønstrup wrote:

> Ja, men det jeg mente var at man godt kan have noget alá:
>
> #menu a {
> color: blue;
> }
> #indhold a {
> color: red;
> }
> #indhold a.markeret {
> background-color: yellow;
> }

Så er vi enige.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://ginnerskov.frac.dk



Thomas G (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G


Dato : 14-02-05 20:14

>
> Du kan sætte classes på A ved at skrive:
> a.minClass {
> color: pink;
> }
> a.minClass:hover {
> color: brown;
> }
>
> og så sætte class på hvert A tag: <a href="bla.htm" class="minClass">
>
> Eller du kan definere en stil for links i menuen og en anden for links i
> indhold som sådan:
>
> #menu a {
> color: yellow;
> }
> #menu a:hover {
> color: orange;
> }
> #indhold a {
> color: blue;
> }
> #indhold a:hover {
> color: green;
> }
>
> Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
> indhold der skal se anderledes ud.

tak for det omfattende svar..det var lige hvad jeg havde brug for..
gider du eventuelt at forklare hvordan det der med
#menu a {...
fungere? er det så de link der er inden i blokken med id'et menu der får de
specificerede styles?

mvh. Thomas



Leonard (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 14-02-05 20:17

"Thomas G" <thomasgi@FJERNvfemail.com> wrote:

>gider du eventuelt at forklare hvordan det der med
> #menu a {...
>fungere? er det så de link der er inden i blokken med id'et menu der får de
>specificerede styles?

Ja, men det er skrevet forkert. Når du vil bruge den samme style flere
gange på samme side, så skal det være i class="stylenavn" og i css
skal det skrives
..stylenavn {


--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

René Lønstrup (14-02-2005)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 14-02-05 22:06

Leonard wrote:
>> gider du eventuelt at forklare hvordan det der med
>> #menu a {...
>> fungere? er det så de link der er inden i blokken med id'et menu der
>> får de specificerede styles?

Lige præcis. Alt udenfor bliver ikke berørt før du skriver enten nogle
helt generelle regler for links eller specificerede regler for de
resterende (som f.eks. dem for links i blokken med id="indhold")..

> Ja, men det er skrevet forkert.

Såh, det er da ellers valid CSS, jævnfør:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.rel7star.dk%2Fmisc%2Ftemp%2Ftestting.html&usermedium=all

- Men hvad mener du da der er forkert ved at gøre det sådan?

> Når du vil bruge den samme style flere
> gange på samme side, så skal det være i class="stylenavn"

Det er _også_ en mulighed ja...


--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
email: se om du kan regne dén ud..



Leonard (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-02-05 08:32

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote:

>- Men hvad mener du da der er forkert ved at gøre det sådan?

Jeg mener at da du nedenunder skriver:

>>Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
>>indhold der skal se anderledes ud.

så duer det ikke, for så gentager du id og det må man ikke.


--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

René Lønstrup (15-02-2005)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 15-02-05 11:18

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> >- Men hvad mener du da der er forkert ved at gøre det sådan?
>
> Jeg mener at da du nedenunder skriver:
>
> >>Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
> >>indhold der skal se anderledes ud.
>
> så duer det ikke, for så gentager du id og det må man ikke.

Jeg tror du misforstår mig. Det jeg mener med at blande metoderne, er
noget alá:

#menu a {...}
#indhold a {...}
#indhold a.markeret {...}

Altså både en generalisering der siger at alle links under id="menu" og
id="indhold" skal se ud på hver sin måde, samt brug af en class der
specificerer at links med class="markeret" og som ligger under
id="indhold" skal se anderledes ud.

I koden er de 2 id'er jo stadig unikke:

<div id="menu">
<a href="#">blah</a>
<a href="#">blah</a>
<a href="#">blah</a>
</div>
<div id="indhold">
<a href="#">blah</a>
<a href="#" class="markeret">blah</a>
<a href="#">blah</a>
</div>


Mvh
René Lønstrup

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Leonard (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 15-02-05 19:42

René Lønstrup <7star@iname.com> wrote:

>Jeg tror du misforstår mig. Det jeg mener med at blande metoderne, er
>noget alá:
>
>#menu a {...}
>#indhold a {...}
>#indhold a.markeret {...}

>I koden er de 2 id'er jo stadig unikke:

Ja, når du skriver det sådan så er det korrekt kode, jeg ville bare
gøre en tilsyneladende nybegynder opmærksom på, at der er en væsentlig
forskel mellem id og class, som vi ofte ser her i gruppen bruges
forkert.

Jeg synes ikke det var tydeligt i dit oprindelige indlæg, og du har
ikke forstået hvad jeg forsøgte at skrive, så om det har hjulpet vores
første spørger ... ja, hvem ved

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

René Lønstrup (15-02-2005)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 15-02-05 22:04

Leonard wrote:
> Ja, når du skriver det sådan så er det korrekt kode

Nå, det var da godt ;)

> jeg ville bare
> gøre en tilsyneladende nybegynder opmærksom på, at der er en væsentlig
> forskel mellem id og class, som vi ofte ser her i gruppen bruges
> forkert.

Okay..

> Jeg synes ikke det var tydeligt i dit oprindelige indlæg

Næh, det er såmænd rigtigt nok (det var nok også lidt for hurtigt
skrevet, men aftensmaden ventede, såeh ;) ).

> og du har ikke forstået hvad jeg forsøgte at skrive

Nej, for du skrev (åbenbart heller) ikke hvad du mente


--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
email: se om du kan regne dén ud..



Claus Jacobsen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Jacobsen


Dato : 15-02-05 01:33

Leonard skrev:

> Ja, men det er skrevet forkert. Når du vil bruge den samme style flere
> gange på samme side, så skal det være i class="stylenavn" og i css
> skal det skrives
> .stylenavn {

Der er ikke noget forkert i det han har gjort! Han har blot lavet en
generalisering fremfor en specificering!
Når man skriver #menu a {} så betyder det at ALLE links som er i
elementet med id=menu bliver sådan, så er du fri for at skulle sætte
klasse på hver link i din menu! Det er faktisk en ganske fin måde at
lave tingene på, idet du ofte har forskellige områder i dit dokument,
hvor der findes ens elementer, men du ønsker at de skal vises
forskelligt, men uden at man skal sidde og sætte klasse på alle
instancer af dem. Men udover det, så kan man bruge både klasser og id
til det. Det afhænger af situationen og strukturen.

Claus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste