/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Arbejde efter konkurs
Fra : K. Larsen


Dato : 29-01-05 22:08

Hej

Min arbejdsplads gik konkurs i onsdags, men både advokat og min tidl. chef
"glemte" at fortælle os ansatte det !

Vi havde fået at vide at virksomheden var gået i betalingsstandsning, men at
der var sikret midler til vores løn og at vi derfor skulle arbejde i vores
opsigelsesperiode - til slutningen af april.

I dag, lørdag, modtager jeg så brev fra advokaten om at virksomheden i
onsdags blev erklæret konkurs ved skifteretten og at vi med omgående
virkning fra den dag, er fritstillet.

Spørgsmålet er nu : Hvem betaler for det arbejde som jeg har udført onsdag,
torsdag og fredag ?

Kim



 
 
Per H. Nielsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 29-01-05 23:16

K. Larsen wrote:
> I dag, lørdag, modtager jeg så brev fra advokaten om at virksomheden i
> onsdags blev erklæret konkurs ved skifteretten og at vi med omgående
> virkning fra den dag, er fritstillet.
>
> Spørgsmålet er nu : Hvem betaler for det arbejde som jeg har udført
> onsdag, torsdag og fredag ?

I det omfang virksomheden ikke kan betale dit tilgodehavende dækker
Lønmodtagernes Garantifond. Det gælder også dit krav på løn i
opsigelsesperioden.


--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


K. Larsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : K. Larsen


Dato : 30-01-05 01:13

Ja, men reelt set har jeg jo været fritstillet i den periode hvor
arbejdsgiver har sat mig til at arbejde. Ergo har han benyttet min
arbejdskraft, hvor han ikke har haft lov.

LG dækker fint nok løn og opsigelsesvarsel, men er de 3 dage på nogen måde
at regne ind under dette ?

Kim



Keld Lergren Nielsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Keld Lergren Nielsen


Dato : 30-01-05 02:34

"K. Larsen" skrev ...
> .... Ergo har han benyttet min arbejdskraft, hvor han ikke har haft lov.
>
> LG dækker fint nok løn og opsigelsesvarsel, men er de 3 dage på nogen måde
> at regne ind under dette ?

Ja og hvis du er medlem af en fagforening, så kontakt dem hurtigst muligt,
så hjælper de dig med alt det praktiske (krav om løn, tilgodehavende ferie-
penge, arbejdsgiverbetalt pensionsbidrag m.v.).

Hvis ikke så prøv i første omgang Lønmodtagernes Garantifond´s hjemmeside:
http://www.atp.dk/www/portal.nsf/startfrms!readform&Area=LG-loenmodtagere&ExpandAlias=&Src=/www/area.nsf/AllByDocID/lg-forside-loenmodtagere!OpenDocument

Hvis du ikke kan åbne det link, er indgangen her:
http://www.lg.dk/

--
Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen

"Sandheden er ofte så enkel, at man må
nærme sig den via det komplicerede"



Karina og Christian (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 30-01-05 12:04

"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> wrote in message
news:41fbfb29$0$48681$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
[klip]
> Spørgsmålet er nu : Hvem betaler for det arbejde som jeg har udført
onsdag,
> torsdag og fredag ?

Det arbejde, du har udført efter dekretdagen (altså den dag, hvor dit firma
er gået konkurs) skal dækkes af boet i medfør af konkurslovens § 93, nr. 3.
Derfor skal I huske at anmelde kravet i boet.

Krav efter konkurslovens § 93 dækkes ikke af Lønmodtagernes Garantifond, så
hvis I skal udføre mere arbejde for virksomheden, bør I betinge jer, at boet
stiller sikkerhed, før I arbejder.

Har I udført andet arbejde, I ikke har fået betaling for?

Karina



K. Larsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : K. Larsen


Dato : 30-01-05 17:14

Hej Karina

Nej. Og i meddelsen fra advokaten som kom lørdag, står der vi er
fritstillet, så jeg sover længe mandag morgen

kim



Karina og Christian (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Karina og Christian


Dato : 30-01-05 18:55


"K. Larsen" <webpoint@[invalid]gmx.net> wrote in message
news:41fd07be$0$48729$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
[klip]
> Nej. Og i meddelsen fra advokaten som kom lørdag, står der vi er
> fritstillet, så jeg sover længe mandag morgen

Mit råd vil være, at du når du er stået op i morgen (efter at have sovet
længe) tager kontakt til din faglige organisation, hvis du er medlem af
sådan en, og får dem til at se på sagen.

En fritstilling betyder normalt, at man ikke skal erlægge sin arbejdsydelse,
men at man får løn.

Karina




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste