/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Hjælp til at fjerne skiven
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-01-05 14:58

Hejsa.

På min Listo 45 har jeg nu fået fjernet omdrejningsbegrænseren og den
løber nu 55-60Km/t ifølge dens speedometer. Diverse fartmålere der
står ved vejen siger - 5Km/t fra det som speedometeret siger.

Der sidder en skive i Listo'en også og den vil jeg gerne have fjernet.
Jeg har taget skjoldet af, der som kickstarteren sidder og skal have
fjernet den store møtrik der sidder nærmest forhjulet.
Problemet her er, at det tandhjul møtrikken sidder på også ryger med
rundt når jeg med en topnøgle vil have møtrikken af.

Jeg har desværre ikke nogen luftnøgle der kan få den af, så jeg
tænkte på, hvordan kan jeg få tandhjulet til at stå stille mens jeg
forsøger at få møtrikken af?

Håber nogen kan hjælpe

 
 
Thomas (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 28-01-05 15:34


"Stig Sørensen" <no@mail.nospam> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.01.28.13.58.20.788276@mail.nospam...
> Hejsa.



> Jeg har desværre ikke nogen luftnøgle der kan få den af, så jeg
> tænkte på, hvordan kan jeg få tandhjulet til at stå stille mens jeg
> forsøger at få møtrikken af?
>

Nu ved jeg ikke hvad du har adgang til. Hvis du har adgang til en svejser .
kan du selv lave et stykke værktøj ud af et par stykker fladjern og et
stykke rundjern og et par bolte. eller et par tænder fra et tandhjul der
passer på kransen. Selvfølgelig kun hvis der er krans på blæserhjulet på den
model.

På min katana brugte jeg i starten en skrugetræker til at låse starter
kransen. hvor skruge trækker kunne lægge an på et stykke af motorblokken men
pas på.

Men husk at at få spændt møtrikken ordenligt. Det kan blive meget dyrt hvis
den ryger af. En 4 takter er som regel ikke billig i stumper hvis uheldet er
ude. Gevindet på krumptappen kan ryge.

Ellers betal for et lille service af variatoren hvor skiven bliver glemt det
kan jo smutte *GG*.

Mvh. Thomas



Ole Pagh (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 28-01-05 17:03

Stig:
Vi (jeg) er nysgerrig.
- Hvordan gik det med dit tomgangsproblem fra ca. 15/1 ?

--
hilsen
Ole



Stig Sørensen (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-01-05 17:31

On Fri, 28 Jan 2005 17:02:52 +0100, Ole Pagh wrote:

> Stig:
> Vi (jeg) er nysgerrig.
> - Hvordan gik det med dit tomgangsproblem fra ca. 15/1 ?


Hej Ole.

Jeg kørte en tur til Vejen idag, til Lindbergmotor, hvor jeg købte
Listo'en.
Jeg havde en aftalt tid med en mekaniker der hedder Brian.
Først og fremmest må jeg sige flinker gut!

Han skiftede karburator, justeret ventil, skiftet olie og øvrige
servicecheck. Det var vist i karburatoren fejlen lå. Den kører perfekt
nu, ingen ting at klage over herfra.

Den kører jævn, holder tomgang jævn og kører nu 55-60Km/t i forhold
til 45-50Km/t førhen.

Han ville dog ikke fjerne skiven for mig, hvis jeg måske pressede ham
noget mere kunne jeg måske godt have fået ham til det, men han havde
været rigtig flink så ville ikke belemre ham med det. Han viste mig dog
hvad jeg skulle gøre og fik en ekstra dyse med som også skulle skiftes
hvis jeg valgte at fjerne skiven.

Men fejlen lå i karburatoren som altså blev skiftet - helt præcis
hvorhenne fik jeg aldrig helt med.

Mvh
Stig Sørensen

Ole Pagh (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 28-01-05 17:53

Stig Sørensen wrote:
>
> Jeg kørte en tur til Vejen idag, til Lindbergmotor, hvor jeg købte
> Listo'en.
> Jeg havde en aftalt tid med en mekaniker der hedder Brian.
> Først og fremmest må jeg sige flinker gut!
>
> Han skiftede karburator, justeret ventil, skiftet olie og øvrige
> servicecheck. Det var vist i karburatoren fejlen lå. Den kører perfekt
> nu, ingen ting at klage over herfra.
>
> Den kører jævn, holder tomgang jævn og kører nu 55-60Km/t i forhold
> til 45-50Km/t førhen.
>
Jamen, tillykke med det og held og lykke med køretøjet fremover.

Jeg kører ikke selv Listo, men Zip 4 takt. Er mere interesseret i rolig
kørsel og god økonomi end hurtig optræk m.v. og da jeg skiftede rullerne i
variatoren fra 5 til 8 gram, fik scooteren en meget mere behagelig motorgang
(lavere omdrejninger) ved moderate hastigheder.
Topfarten ændres ikke, men accelerationen er mere behersket og
benzinøkoniomien gik fra 40 km/l til 45 km/l ved blandet kørsel.
Det var måske en ide for dig hvis du er til mere stille og rolig kørsel.
PS: ved ikke om det trick dur på en Listo.

--
hilsen
Ole



Stig Sørensen (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-01-05 20:40

On Fri, 28 Jan 2005 17:52:59 +0100, Ole Pagh wrote:

> Stig Sørensen wrote:
>>
>> Jeg kørte en tur til Vejen idag, til Lindbergmotor, hvor jeg købte
>> Listo'en.
>> Jeg havde en aftalt tid med en mekaniker der hedder Brian.
>> Først og fremmest må jeg sige flinker gut!
>>
>> Han skiftede karburator, justeret ventil, skiftet olie og øvrige
>> servicecheck. Det var vist i karburatoren fejlen lå. Den kører perfekt
>> nu, ingen ting at klage over herfra.
>>
>> Den kører jævn, holder tomgang jævn og kører nu 55-60Km/t i forhold
>> til 45-50Km/t førhen.
>>
> Jamen, tillykke med det og held og lykke med køretøjet fremover.

Jo tak


> Jeg kører ikke selv Listo, men Zip 4 takt. Er mere interesseret i rolig
> kørsel og god økonomi end hurtig optræk m.v. og da jeg skiftede rullerne i
> variatoren fra 5 til 8 gram, fik scooteren en meget mere behagelig motorgang
> (lavere omdrejninger) ved moderate hastigheder.
> Topfarten ændres ikke, men accelerationen er mere behersket og
> benzinøkoniomien gik fra 40 km/l til 45 km/l ved blandet kørsel.
> Det var måske en ide for dig hvis du er til mere stille og rolig kørsel.
> PS: ved ikke om det trick dur på en Listo.

Tak for tippet, det er bestemt noteret.
Jeg går op i benzinøkonomien, og er blevet fortalt, at ved at fjerne
skiven vil den ikke bruge så mange omdrejninger ved stille kørsel, feks,
40Km/t, som hvis skiven stadig sad i.

Men det skal afprøves, jeg bogfører altid hvad mit benzinforbrug ligger
på.

Mvh
Stig Sørensen

Stig Sørensen (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-01-05 20:38

Jeg fik nu fjernet skiven og omdysset Listo'en.
Jeg har ikke prøvekørt den endnu, kun lige tændt den og rykket lidt i
håndtaget.

Den siger en lille fløjte-lyd nede fra koblingen - der hvor jeg lige har
fjernet skiven.

Fløjte-lyden kan bedst beskrives som, at man fløjter en tone - rent,
derefter gør man så mundhullet langsomt større indtil tonen bliver
betydeligt lavere og meget dybere. Sammenlignet lidt i et gammelt hus,
hvor en stærk vind rammer huset så det giver en lidt uhyggelig dyb
fløjte-lyd.

Hvad kan dette skyldes? Er møtrikken for hårdt spændt? For slap?
En hel trejde ting?

Håber nogen kan hjælpe inden det bliver alt for lyst i morgen tidligt -
ellers ender det sikkert med en tur :)

Stig Sørensen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 29-01-05 09:41

On Fri, 28 Jan 2005 20:37:30 +0100, Stig Sørensen wrote:

> Jeg fik nu fjernet skiven og omdysset Listo'en.
> Jeg har ikke prøvekørt den endnu, kun lige tændt den og rykket lidt i
> håndtaget.
>
> Den siger en lille fløjte-lyd nede fra koblingen - der hvor jeg lige har
> fjernet skiven.

Her i morges, efterspændt jeg lige møtrikken og sikrede at alt sad som
det nu skal. Ingen mislyde og den kører perfekt.


Tak for alt.

Chipmand (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Chipmand


Dato : 29-01-05 21:03

On Sat, 29 Jan 2005 09:41:10 +0100, Stig Sørensen <no@mail.nospam>
wrote:

>On Fri, 28 Jan 2005 20:37:30 +0100, Stig Sørensen wrote:
>
>> Jeg fik nu fjernet skiven og omdysset Listo'en.
>> Jeg har ikke prøvekørt den endnu, kun lige tændt den og rykket lidt i
>> håndtaget.
>>
>> Den siger en lille fløjte-lyd nede fra koblingen - der hvor jeg lige har
>> fjernet skiven.
>
>Her i morges, efterspændt jeg lige møtrikken og sikrede at alt sad som
>det nu skal. Ingen mislyde og den kører perfekt.
>
>
>Tak for alt.

Hej Stig

Hvad render listo´n uden skiven nu??. Tænker selv på at fjerne min.

mvh
Chipmand

Stig Sørensen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 29-01-05 22:45

On Sat, 29 Jan 2005 21:03:18 +0100, Chipmand wrote:


> Hej Stig
>
> Hvad render listo´n uden skiven nu??. Tænker selv på at fjerne min.
>
> mvh
> Chipmand

Med god vilje kan jeg få den op på 80Km/t.
Men det er altså på en lige strækning mens man ligger så lavt som
muligt for at formindske luftmodstanden.

Men 65Km/t vil den meget gerne, efter de 65km/t tager den lidt længere
tid at nå de 70/75Km/t.

Måske blev dysen en anelse for stor, det er en 25'er.
Vil prøve at skifte dyse en af de nærmeste dage når jeg lyster det og
tiden står til rådighed :)

Det fedeste ved at have fjernet skiven er hel klart de lave omdrejninger
den nu kører med. Det er virkelig blevet en hel anden scooter.

Mvh
Stig Sørensen

Psycho Cowboy (31-01-2005)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 31-01-05 16:57

Du skal bare kontakte en lokal mekaniker eller lignenden, og lige lade han
skrue det af med luftnøgle. det er kun lige at sætte nøglen på og skru... så
er den afe... og så er du fri for at komme til at ødelægge noget.

/Christiansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste