/ Forside / Teknologi / Hardware / Server / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Server
#NavnPoint
dk 1398
EXTERMINA.. 1330
webnoob 1267
o.v.n. 820
stone47 800
Klaudi 720
severino 580
granner01 580
rotw 500
10  Uffe29 470
"server" løsning på loft
Fra : Jacob E.


Dato : 22-01-05 13:46

Hejsa,

Har fået den idé at sætte en ældre pc fyldt med harddiske op som server på
mit loft, men er ikke sikker på det er en god idé...?!

Loftet er ikke isoleret, og der bliver ret koldt om vinteren og ret varmt om
sommeren (har ikke målt temp), og sandsynligvis er luftfugtigheden også over
det normale.

Jeg går ikke ud fra at en pc vil overleve uden at stå i et isoleret skab
ell. lign. men er der nogen af jer, som har erfaring med noget lign.?

Mvh Jacob



 
 
Jesper G. Poulsen (22-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 22-01-05 21:19

Jacob E. wrote:

> Jeg går ikke ud fra at en pc vil overleve uden at stå i et isoleret
> skab ell. lign. men er der nogen af jer, som har erfaring med noget
> lign.?

PC'en er såmænd ligeglad med om det er isoleret eller ej, sålænge den
kører i døgndrift. Problemet er ikke temperaturen, med luftfugtigheden.
Der _kan_ skabes kondens inde i kabinettet, men igen - kører den i
døgndrift er risikoen minimal.

Det var oppe i dk.teknik.elektronik for et år siden:
news:4032529f$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Asbjorn Hojmark (22-01-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 22-01-05 23:43

On 22 Jan 2005 20:18:45 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> PC'en er såmænd ligeglad med om det er isoleret eller ej, sålænge den
> kører i døgndrift. Problemet er ikke temperaturen, med luftfugtigheden.

Det er da i så fald underligt, at leverandørerne specificerer et
tilladt temperatur-område for deres udstyr. Hvis det var ligegyldigt,
hvorfor så nedkskrive begrænsninger?

-A
--
http://www.hojmark.org/

t3ch (23-01-2005)
Kommentar
Fra : t3ch


Dato : 23-01-05 00:04

> Det er da i så fald underligt, at leverandørerne specificerer et
> tilladt temperatur-område for deres udstyr. Hvis det var ligegyldigt,
> hvorfor så nedkskrive begrænsninger?

Er rumtemp. fx. 5c grader, og står computeren tændt 24/7, mon så ikke
cpu, hd, etc. er mere end de 5c grader (som i øvrigt er min. temp for en
hd)?



Jesper G. Poulsen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 23-01-05 00:32

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det er da i så fald underligt, at leverandørerne specificerer et
> tilladt temperatur-område for deres udstyr. Hvis det var ligegyldigt,
> hvorfor så nedkskrive begrænsninger?

Ved 24/7-drift er temperatur-områderne ret irrelevante, idet driften
holder delene varme. Temperatur-områderne får først relevans når der er
tale om idriftsættelse.

Har du læst den tråd jeg linkede til?


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Asbjorn Hojmark (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 23-01-05 13:25

On 22 Jan 2005 23:31:47 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>> Det er da i så fald underligt, at leverandørerne specificerer et
>> tilladt temperatur-område for deres udstyr. Hvis det var ligegyldigt,
>> hvorfor så nedkskrive begrænsninger?

> Ved 24/7-drift er temperatur-områderne ret irrelevante, idet driften
> holder delene varme. Temperatur-områderne får først relevans når der er
> tale om idriftsættelse.

Hmm.

> Har du læst den tråd jeg linkede til?

Nej, jeg indrømmer, at jeg stoler mere på leverandørerne.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Esben (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 23-01-05 14:35

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:xn0dxkz5ja2far1009@dtext.news.tele.dk...
> Asbjorn Hojmark wrote:
>
>> Det er da i så fald underligt, at leverandørerne specificerer et
>> tilladt temperatur-område for deres udstyr. Hvis det var ligegyldigt,
>> hvorfor så nedkskrive begrænsninger?
>
> Ved 24/7-drift er temperatur-områderne ret irrelevante, idet driften
> holder delene varme. Temperatur-områderne får først relevans når der er
> tale om idriftsættelse.

Levetiden på komponenterne vil da blive nedsat, hvis omgivelsestemperaturen
svinger op og ned hele tiden - og sikkert i højere grad, hvis de kommer
udenfor de anbefalede områder. Det er vel heller ikke uden grund at man i
servermiljøer tilstræber at holde en stabil temperatur.

--
Esben



Jesper G. Poulsen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-01-05 14:36

Esben wrote:

> Levetiden på komponenterne vil da blive nedsat, hvis
> omgivelsestemperaturen svinger op og ned hele tiden - og sikkert i

Det afhænger af udsvingende.

> højere grad, hvis de kommer udenfor de anbefalede områder. Det er vel

Det kan vi hurtigt blive enige om.

> heller ikke uden grund at man i servermiljøer tilstræber at holde en
> stabil temperatur.

Det udstyr der forsøger at holde en temperatur på eks.vis 18°C vil
bedre kunne håndtere varme dage og kolde dage, end det udstyr der bare
skal holde en temperatur mellem 20°C og 30°C. En snæver
reguleringssløjfe kan bedre kompensere for udsving i omgivelserne (der
opstår ikke så nemt selvsving i systemet).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Simon [2700] (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Simon [2700]


Dato : 29-01-05 12:33


> PC'en er såmænd ligeglad med om det er isoleret eller ej, sålænge den
> kører i døgndrift. Problemet er ikke temperaturen, med luftfugtigheden.

Det passer ikke, harddiskene er _meget_ afhængige af ikke at blive for
varme,
om vinteren bør man ikke bekymre sig da de nok skal holde sig så varme som
de nu
skal være hvis de bare er tændt, men om sommeren kan der _nemt_ blive 40-50C
i et loftrum,
og det er absolut mere end hvad en hdd har godt af i længere perioder. selve
hdd'en skal helst ikke
overstige de 50C og 40C er bedre, men hvis der er 45C i selve rummet så
stikker diskene en del over
denne grænse, hvilket forkorter levetiden på dem drastisk hvis ikke de
ellers ikke bare går ned.
Der er så også problemet med fugtigheden som du også nævner, det er også ret
relevant, jeg ville
ikke anbefale at sætte en maskine op på et loftrum uden kontrollerede
forhold.

mvh.Simon



Jesper G. Poulsen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 29-01-05 15:17

Simon [2700] wrote:

> Det passer ikke, harddiskene er meget afhængige af ikke at blive for

Jo. På et koldt loft er det irrelvant om der er isoleret eller ej, for
PC'en skal nok overleve. På et varmt loft er det også irrelevant om der
er isoleret eller ej, for PC'en overlever det ikke.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Michael Andersen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Michael Andersen


Dato : 30-01-05 00:54

Jesper G. Poulsen wrote:
> Jo. På et koldt loft er det irrelvant om der er isoleret eller ej, for
> PC'en skal nok overleve. På et varmt loft er det også irrelevant om der
> er isoleret eller ej, for PC'en overlever det ikke.

Det synes jeg da lyder interessant. Jeg har nu haft en server staaende
paa loftet de sidste 2-3 aar uden nogen form for problemer. Den har
fungeret fint med de forholdsvis store temperatur udsving. Der har
vaeret nul problemer.

Det var en Sun SparcServer 20 - nu er den opgraderet til en Alpha.

Hvor mange af de _kloge_ hoveder i denne traad har faktisk haft en
maskine paa loftet?

MVH
Michael A.



--

erstat skrammel med dk i min mail adr.

Jesper G. Poulsen (30-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 30-01-05 12:05

Michael Andersen wrote:

> Det var en Sun SparcServer 20 - nu er den opgraderet til en Alpha.

Den er også mere hårdfør end en tilfældig PC.

> Hvor mange af de kloge hoveder i denne traad har faktisk haft en
> maskine paa loftet?

Ikke på loftet, men andre ubehagelige steder. Jeg har mistet en disk på
det.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Jacob Bunk Nielsen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 23-01-05 00:42

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:
> Asbjorn Hojmark wrote:
>
>> Det er da i så fald underligt, at leverandørerne specificerer et
>> tilladt temperatur-område for deres udstyr. Hvis det var ligegyldigt,
>> hvorfor så nedkskrive begrænsninger?
>
> Ved 24/7-drift er temperatur-områderne ret irrelevante, idet driften
> holder delene varme. Temperatur-områderne får først relevans når der er
> tale om idriftsættelse.

Glemmer I ikke at det også bliver sommer om et halvt års tid? Det er
sikkert ikke noget stort problem at holde en fin temperatur i et
computerkabinet med lidt varmende dimser i her om vinteren, men hvad
sker der mon når der er 40-50 grader i rummet hvor computeren står?

--
Jacob - www.bunk.cc
All men have the right to wait in line.

Jesper G. Poulsen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 23-01-05 00:58

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> computerkabinet med lidt varmende dimser i her om vinteren, men hvad
> sker der mon når der er 40-50 grader i rummet hvor computeren står?

Så bliver maskinen utvivlsomt varm. Det hjælper isolering dog ikke
videre på. Det kræver luft, masser af luft. Gerne luft suget ind
udefra, fra skyggesiden, naturligvis.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Jacob Bunk Nielsen (23-01-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 23-01-05 01:01

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:
> Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
>> computerkabinet med lidt varmende dimser i her om vinteren, men hvad
>> sker der mon når der er 40-50 grader i rummet hvor computeren står?
>
> Så bliver maskinen utvivlsomt varm. Det hjælper isolering dog ikke
> videre på. Det kræver luft, masser af luft. Gerne luft suget ind
> udefra, fra skyggesiden, naturligvis.

Det jeg prøvede at skrive var at hvis rumtemperaturen er over det
temperaturinterval hardwareproducenten angiver som
driftstemperaturinterval, så bliver temperaturen i computeren sikkert
også højere, og så giver det mening at læse de begrænsninger
hardwareproducenten har angivet.

--
Jacob - www.bunk.cc
An evil mind is a great comfort.

Jesper G. Poulsen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-01-05 14:30

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> også højere, og så giver det mening at læse de begrænsninger
> hardwareproducenten har angivet.

Jo, så absolut. Man bør nok anvende en af de diske Hitachi har lavet
til ekstremt klima (-10°C - 80°C).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Jacob E. (26-01-2005)
Kommentar
Fra : Jacob E.


Dato : 26-01-05 18:50

Takker for alle svar.

Har umiddelbart droppet idéen.

Mvh Jacob E.



Flemming Lynggaard (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Lynggaard


Dato : 10-04-05 12:53


"Jacob E." <sp@mmergotohell.invalid> wrote in message
news:41f24b0f$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Har fået den idé at sætte en ældre pc fyldt med harddiske op som server på
> mit loft, men er ikke sikker på det er en god idé...?!
>

Jeg har længe haft en w2k3 server stående på mit uisolerede loft og der
bliver 0 grader til tider og det modsatte sker også, er dog en "rigtig"
server altså en ældre Dell 2400 - men det gør det jo ikke mere sundt.. man
skal regne med at det kan gå galt, min har ikke pevet en eneste gang endnu..
jo alle alarmer mht temp står ofte i rødt pga kulde, ikke så ofte pga varme
der er mere "loft"..

Hvis man kører raid bekymrer det mig ikke, men igen man skal da overveje
hvad men hoster på sådan en spand

Hygge
F



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste