/ Forside / Interesser / Fritid / Rollespil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rollespil
#NavnPoint
Nordsted1 430
e.c 210
CLAN 210
refi 200
tedd 150
fun2 110
sambo 110
pallebhan.. 110
Rellom 100
10  Muncken 100
Borgporte´s åbningstider
Fra : Allan Sofuserous


Dato : 05-01-05 18:31

Jeg har lige nogle få ting som jeg gerne vil stille usenet herinde. Det
drejer sig ikke om nogen bestemt system eller rollespil, men blot i alm.
spil. På forhånd tak.

Punkt 1.
Jeg kom til at tænke på hvornår en borgporte til en by åbner?. Det må være
nogle fast regler hvornår dem åbner og lukker. Jeg kunne godt forstille mig
at den åbner temmelig tidelig på morgen så bønderne kan komme ud, men nok
lidt efter at solen er stået op, så vagterne har bedre oversigt. Der kunne
være at der lå banditter eller fjendtlige styrker i nærheden som blot venter
på muligheden. Jeg går også udfra at den lukker tæt ved solnedgang igen da
det begynder at blive mørkt igen. Det er ihverfald mit bud. hvad synes i om
det punkt ?

Punkt 2.
En anden punkt som har gjort mig betænksom er at det må da også koste noget
at komme ind i byen hvis man er rejsende, som f.eks. et sølvstykke eller 1%
del af lastens værdi hvis man er handlende?. Denne regel vil ikke gøre sig
gældende for de lokale bønder som går benytter porten helle tiden. Synes i
ikke at det lyder fair at man skal betale en lille skat for at komme ind i
byen som anyway beskytter en fra evt. fare udfra.

Punkt 3.
Hvilken regler kan der evt. være for at tage våben med ind i byen. Der går
vel ikke at lade folk gå derinde i helrustninger, samt to-håndsværd og ladt
armbryst. Jeg vil selv være meget rolig for at lukke sådan en person ind i
byen eller en hel gruppe derinde, medmindre at de kunne dokumenter at de var
ridder. Men hvad?.

Allan S



 
 
Peter Knutsen (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 05-01-05 21:04



Allan Sofuserous wrote:
> Jeg har lige nogle få ting som jeg gerne vil stille usenet herinde. Det
> drejer sig ikke om nogen bestemt system eller rollespil, men blot i alm.
> spil. På forhånd tak.
>
> Punkt 1.
> Jeg kom til at tænke på hvornår en borgporte til en by åbner?. Det må være

Porten sidder, historisk, ikke i en borg men i en mur.
Bymure er ikke nødvendigvis specielt høje; Selvfølgelig har
de en defensiv funktion, men den primære funktion er at
styre trafikken ud og ind af byen, men henblik på $$$$. Man
kan godt forestille sig at fokus er på at styre trafik med
tungt gods, således at det rent faktisk er forholdsvis let
at klatre over bymuren, for en person der vil ind eller ud,
eller at snige sig ind eller ud gennem kloaksystemet.

Du kan da godt have byportene siddende i en borg i din
verden, men så skal du have en logisk grund til det, og jeg
kan ikke umiddelbart komme på én.

> nogle fast regler hvornår dem åbner og lukker. Jeg kunne godt forstille mig
> at den åbner temmelig tidelig på morgen så bønderne kan komme ud, men nok
> lidt efter at solen er stået op, så vagterne har bedre oversigt. Der kunne

Det lyder klogt.

> være at der lå banditter eller fjendtlige styrker i nærheden som blot venter
> på muligheden. Jeg går også udfra at den lukker tæt ved solnedgang igen da
> det begynder at blive mørkt igen. Det er ihverfald mit bud. hvad synes i om
> det punkt ?

Lyder fornuftigt nok, men alt efter hvilken kultur der er
tale om så vil de fleste byer nok lukke adelige og gejstlige
ind også efter mørkets frembrud.

> Punkt 2.
> En anden punkt som har gjort mig betænksom er at det må da også koste noget
> at komme ind i byen hvis man er rejsende, som f.eks. et sølvstykke eller 1%
> del af lastens værdi hvis man er handlende?. Denne regel vil ikke gøre sig

Det mener jeg kun er logisk hvis en person medbringer varer
med henblik på salg, altså en told. Hvis man bare vil besøge
byen, evt. for at købe noget derinde, eller sælge ydelser,
så bør man ikke pålægges told.

> gældende for de lokale bønder som går benytter porten helle tiden. Synes i

Det mener jeg netop det bør. Hvis en bonde kommer kørende
med en vognfuld korn eller grøntsager, så kan byen da godt
afkræve told på et sølvstykke (penny) eller to, også selv om
han er "lokal".

> ikke at det lyder fair at man skal betale en lille skat for at komme ind i
> byen som anyway beskytter en fra evt. fare udfra.

Nej. Byen har glæde af at folk besøger den, idet de
forventes at spendere penge mens de er derinde. Derfor bør
portafgift kun opkræves for varer der bringes ind, med
henblik på salg. Evt. kan man også opkræve afgift på
salgbare varer, eksempelvis en flok smukke slavinder, selv
om den besøgende hævder at han ikke har tænkt sig at sælge -
for han kunne jo lyve. Men vagterne vil næppe være
hysteriske, og toldbelægge f.eks. en kistefuld fint tøj,
hvis alt tøjet nogenlunde er i den besøgendes størrelse,
eller hvis han har en enkelt slavinde med til personlig
opvartning.

> Punkt 3.
> Hvilken regler kan der evt. være for at tage våben med ind i byen. Der går
> vel ikke at lade folk gå derinde i helrustninger, samt to-håndsværd og ladt
> armbryst. Jeg vil selv være meget rolig for at lukke sådan en person ind i

Du mener Urolig, ikke?

> byen eller en hel gruppe derinde, medmindre at de kunne dokumenter at de var
> ridder. Men hvad?.

Rustninger er ubekvemme at gå i, så det styrer sig selv,
forudsat naturligvis at du bruger et ordentlig regelsæt. Ud
over diverse fysiske penalties (udholdenhed,
bevægelseshastighed, smidighed), så kan du bruge
regelsættets "reaction roll" subsystem til at give penalties
på "first impression" rul. Folk er jo generelt tilbøjelige
til at reagere negativt over for folk der opfører sig
underligt, og det inkluderer skam også folk der går rundt i
ringbrynje eller pladerustning inde i en by.

En anden ting er at man kan lave noget der hedder
"peacebond" på sværd. Det er nogle snore, der er bundet til
skæftet og skeden, sådan at sværdet ikke umiddelbart skal
trækkes - det tager en del sekunder at binde knuderne op
(her skal du i øvrigt tænke på at peacebonds er et større
problem i et hurtigt system som GURPS, med 1 sekund lange
runder, end i de fleste andre systemer hvor runderne er på
5, 6 eller 10 sekunder, fordi man i et system med korte
runder risikerer at man slet ikke når at deltage i kampen).

I nogle kulturer er det overhovedet ikke tilladt for
ikke-adelige at gå med sværd (men man kan jo diskutere
hvornår noget er et sværd, og hvornår det er en lang kniv),
men i andre kulturer kan der være krav om at ikke-adelige
har deres sværd peacebonded indenfor bymurene.

Mit system, Sagatafl, har en række Perks, social advantages,
som går på at rollepersonen har særskilt tilladeelse til at
gå rundt i en bestemt by (Town eller City, alt efter
størrelsen), eller et bestemt grevskab, kongerige eller
imperium, uden at have sit sværd peacebonded.

En del systemer har en Fast-Draw skill, der kan gælde for en
hvilken som helst type våben (altså ikke kun seksløbere). En
sådan skill kan man godt specialisere i peacebonded sværd,
sådan at det f.eks. normalt tager 5 kamprunder a' 6 sekunder
at binde knuderne op, men med et godt rul på Fast-Draw kan
man gøre det på 4 eller endda 3 runder.

Man kan også forestille sig at en Forgery skill kan bruges
til at binde knuder der ser ægte ud, dvs. de kan modstå en
mere eller mindre grundig visuel inspektion, men som i
virkeligheden ingen effekt har - sværdet kan trækkes
umiddelbart, hvilket jo er en stor fordel.

Endelig skal du tænke på, at hvis magi er tilpas udbredt i
spilverdenen, så giver det slet ikke mening at kræve at
sværd bliver peacebonded, får så forbyder man jo kun et ud
af to typer drabsvåben. Jeg mener dog at min egen verden,
Ærth, ligger lige under grænsen. Det hjælper helt klart også
på det at magi er forbudt i store dele af Ærth.

Ang. armbrøster, så forekommer det mig logisk at de fleste
byer, der kender til armbrøster, har forbud mod at folk går
rundt med dem spændt. Men decideret at forbyde det at bære
en armbrøst, det kan jeg ikke rigtig se for mig. Det må
styres med de samme "reaction roll" penalties som du kan
give for folk der insisterer på at gå i ringbrynje indenfor
bymurene.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Torben Ægidius Mogen~ (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 06-01-05 11:21

"Allan Sofuserous" <nuclear75@hotmail.com> writes:

> Jeg har lige nogle få ting som jeg gerne vil stille usenet herinde. Det
> drejer sig ikke om nogen bestemt system eller rollespil, men blot i alm.
> spil. På forhånd tak.
>
> Punkt 1.
> Jeg kom til at tænke på hvornår en borgporte til en by åbner?. Det må være
> nogle fast regler hvornår dem åbner og lukker. Jeg kunne godt forstille mig
> at den åbner temmelig tidelig på morgen så bønderne kan komme ud, men nok
> lidt efter at solen er stået op, så vagterne har bedre oversigt. Der kunne
> være at der lå banditter eller fjendtlige styrker i nærheden som blot venter
> på muligheden. Jeg går også udfra at den lukker tæt ved solnedgang igen da
> det begynder at blive mørkt igen. Det er ihverfald mit bud. hvad synes i om
> det punkt ?
>
> Punkt 2.
> En anden punkt som har gjort mig betænksom er at det må da også koste noget
> at komme ind i byen hvis man er rejsende, som f.eks. et sølvstykke eller 1%
> del af lastens værdi hvis man er handlende?. Denne regel vil ikke gøre sig
> gældende for de lokale bønder som går benytter porten helle tiden. Synes i
> ikke at det lyder fair at man skal betale en lille skat for at komme ind i
> byen som anyway beskytter en fra evt. fare udfra.
>
> Punkt 3.
> Hvilken regler kan der evt. være for at tage våben med ind i byen. Der går
> vel ikke at lade folk gå derinde i helrustninger, samt to-håndsværd og ladt
> armbryst. Jeg vil selv være meget rolig for at lukke sådan en person ind i
> byen eller en hel gruppe derinde, medmindre at de kunne dokumenter at de var
> ridder. Men hvad?.

Som Peter siger, er der kulturelle forskelle for ovenstående og hans
forklaringer er egentligt ret gode. En god beskrivelse af hvordan
dette fungerer i et middelaldersamfund kan findes i "Harnplayer", som
er en spillerguide til den middelalderbaserede rollespilsverden "Harn"
(columbiagames.com).

Kort sagt:

1) Solopgang/nedgang er almindeligt. Man kan i visse tilfælde blive
lukket ind/ud, hvis man har en god grund, høj status eller
bestikker portvagten.

2) Nogle større byer tillader ikke markeder indenfor en vis radius
udenom byen, så handel i større stil sker kun i byen. Byen
afkræver så told af indførte handelsvarer. Det kræver
selvfølgelig, at byen har magt til at gennemføre et sådant forbud.

3) Harnplayer har en meget sjov dialog mellem en byvagt og en svært
bevæbnet "eventyrer", som ender med at sidstnævnte bliver smidt i
kachotten, fordi han ikke kan komme med en god forklaring på, hvad
han skal bruge sit udstyr til inde i byen. Generelt skal man
enten være vagt, soldat i den lokale hær eller adelig for at bære
våben i byen, men det er ikke ualmindeligt at andre mennesker har
mindre skjulte våben, såsom knive, eller at de går med stok, der i
nødsfald kan anvendes som forsvarsvåben.

Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste