/ Forside / Interesser / Fritid / Computerspil / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Computerspil
#NavnPoint
tedd 8528
mikael_ha.. 7820
refi 7305
Nordsted1 5883
ostemanden 4941
pallebhan.. 4708
HJV9222 4392
Klaudi 3560
miritdk 2521
10  Tri 2316
~ tasten ???
Fra : Miks


Dato : 28-12-04 13:51

Hejsa,
I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op consollen. (ja,
det ER for at enable cheats),
men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??

På forhånd tak for hjælpen:
Michael



 
 
Flemming Ploug (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Ploug


Dato : 28-12-04 15:11

Det er den lige over TAB og til venstre for "1" den her : ½§

Flemming
"Miks" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
news:xEcAd.564$l%7.279@news.get2net.dk...
> Hejsa,
> I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op consollen.
(ja,
> det ER for at enable cheats),
> men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??
>
> På forhånd tak for hjælpen:
> Michael
>
>



Ukendt (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-12-04 18:34

> I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op consollen.
(ja,
> det ER for at enable cheats),
> men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??
>
> På forhånd tak for hjælpen:
> Michael

Den er på tasten til højre for å'et.

Alt Gr + ~ så får du den.

Man skal så trykke på en tast bagefter for at få den, bruger man a får man
den her ã, bruger man b får man den her ~b, så det er ikke lige meget
hvilken tast man bruger.

Normalt sidder den til venster for 1 tallet på ikke danske keyboards.

--

mvh

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk



Ukendt (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-12-04 18:38

> I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op consollen.
(ja,
> det ER for at enable cheats),
> men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??

Nu var jeg for hurtig til at læse dit indlæg og hvis det er snyd til f.eks
HL2 skal man ind og vælge en ande tast man ikke bruger.
Man skal så lige aktiverer consolenunder options.
Jeg har valgt tasten M da jeg ikke bruger den til noget.
Tasten over tab tasten virker ikke i det her spil som den gør i andre spil.

--

mvh

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk



Thomas Finnerup (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Finnerup


Dato : 29-12-04 14:24

On Tue, 28 Dec 2004 18:37:44 +0100, "Kim Michael Larsen" <kimila
snabel a mail dot dk> wrote:

> Nu var jeg for hurtig til at læse dit indlæg og hvis det er snyd til f.eks
> HL2 skal man ind og vælge en ande tast man ikke bruger.
> Man skal så lige aktiverer consolenunder options.
> Jeg har valgt tasten M da jeg ikke bruger den til noget.
> Tasten over tab tasten virker ikke i det her spil som den gør i andre spil.

Jo, hvis man binder "\" til "toggleconsole", som nævnt i flere
HL2-tråde.


Venligst
Thomas

Miks (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Miks


Dato : 30-12-04 18:51


> Man skal så lige aktiverer consolenunder options.
Dette har jeg nu gjort (under keyboard - advanced)

> Jeg har valgt tasten M da jeg ikke bruger den til noget.
Men hvordan definerer du at det eks. er M tasten, du vil anvende ?
Jeg kan kun finde taster til bevægelse, våben osv.






Sune Salminen (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 28-12-04 18:50

Miks wrote:
> Hejsa,
> I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op
> consollen. (ja, det ER for at enable cheats),
> men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??
>
> På forhånd tak for hjælpen:
> Michael

Som de andre siger er det tasten under Esc, til venstre for 1.

På et 'udenlandsk' (jeg ved ikke hvilke, sikkert amerikanske og
engelske, sikkert også andre) tastatur ligger ~ på den tast.

Da spillet bare læser selve tastens 'scancode' (går jeg ud fra) er det
ligemeget hvad der egentlig står på den.

-Sune

--
Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.



Simon Nejmann (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nejmann


Dato : 29-12-04 01:42

On Tue, 28 Dec 2004 18:49:47 +0100, "Sune Salminen"
<salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

>Miks wrote:

>> I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op
>> consollen. (ja, det ER for at enable cheats),
>> men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??

>Som de andre siger er det tasten under Esc, til venstre for 1.
>
>På et 'udenlandsk' (jeg ved ikke hvilke, sikkert amerikanske og
>engelske, sikkert også andre) tastatur ligger ~ på den tast.

Yep.

>Da spillet bare læser selve tastens 'scancode' (går jeg ud fra) er det
>ligemeget hvad der egentlig står på den.

Og det er så lige det de ikke alle sammen gør... :)
Nogen kigger faktisk efter tilde tegnet, hvorefter man skal bruge
altgr + <tasten til højre for å med ^¨~ tegnene>.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Radio (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Radio


Dato : 29-12-04 12:37

On Wed, 29 Dec 2004 01:42:22 +0100, Simon Nejmann
<snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:

>On Tue, 28 Dec 2004 18:49:47 +0100, "Sune Salminen"
><salminen@monkeydoktor.dk> wrote:
>
>>Miks wrote:
>
>>> I mange spil skal man trykke på - " ~ " knappen for at få op
>>> consollen. (ja, det ER for at enable cheats),
>>> men hvordan aktiverer man ~ på et dansk tastatur ??
>
>>Som de andre siger er det tasten under Esc, til venstre for 1.
>>
>>På et 'udenlandsk' (jeg ved ikke hvilke, sikkert amerikanske og
>>engelske, sikkert også andre) tastatur ligger ~ på den tast.
>
>Yep.
>
>>Da spillet bare læser selve tastens 'scancode' (går jeg ud fra) er det
>>ligemeget hvad der egentlig står på den.
>
>Og det er så lige det de ikke alle sammen gør... :)
>Nogen kigger faktisk efter tilde tegnet, hvorefter man skal bruge
>altgr + <tasten til højre for å med ^¨~ tegnene>.

Så i og med der trykkes på altgr. samtidigt, hvilket tegn "ser" programmet så ?
Det vil nok ikke være koden for tilde.

--
Gerner

Bang
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Simon Nejmann (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nejmann


Dato : 29-12-04 21:34

On Wed, 29 Dec 2004 12:36:38 +0100, Radio <fjernspam@postkasse.rg>
wrote:

>On Wed, 29 Dec 2004 01:42:22 +0100, Simon Nejmann
><snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:

>>On Tue, 28 Dec 2004 18:49:47 +0100, "Sune Salminen"
>><salminen@monkeydoktor.dk> wrote:

>>>Da spillet bare læser selve tastens 'scancode' (går jeg ud fra) er det
>>>ligemeget hvad der egentlig står på den.
>>
>>Og det er så lige det de ikke alle sammen gør... :)
>>Nogen kigger faktisk efter tilde tegnet, hvorefter man skal bruge
>>altgr + <tasten til højre for å med ^¨~ tegnene>.
>
>Så i og med der trykkes på altgr. samtidigt, hvilket tegn "ser" programmet så ?
>Det vil nok ikke være koden for tilde.

Tja, du tager fejl og har ret på samme tid, men mest blander du to
ting sammen. :)

Tasten under Esc, over Tab, og til venstre for 1, og som på danske
tastaturer har tegnene ½ og §, har scancode 1. Alle taster på et
tastatur har en fast scancode tilknyttet - det er ligemeget hvad der
står på tasten og om man har sit tastatur sat til dansk eller engelsk
layout, scancoden for en tast er altid den samme.
http://www.barcodeman.com/altek/mule/scandoc.php

Så hvis man lader sit program kigge efter scancodes, og smider
konsollen ned når man får scancode 1, så er det _altid_ "over tab,
venstre for 1" tasten der aktiverer konsollen - og brugerens
keyboardlayout er ligemeget.


Derimod er ~ (tilde) et tegn ligesom a, 2 og $, og har dermed et ASCII
nummer. Når du trykker på en tast, så får programmet en scancode som
det så holder op mod dit keyboard layout, her finder programmet så ud
af hvilket tegn du mener den scancode skal oversættes til, og
returnerer derefter det korrekte ASCII tegn. Og i ASCII er ~ _altid_
nr. 126 - ligemeget hvilken keyboard tast eller tastekombination der
blev brugt til at frembringe det med.
http://www.asciitable.com/

Så hvis programmet kigger efter ASCII tegnet ~, så bliver du nød til
at producerer det - og på et dansk tastatur sker det med AltGr +
<tasten til højre for å>. For at gøre det endnu bedre, så kan det være
at programmørene gerne vil bruge "over tab, venstre for 1" tasten på
deres tastatur, men så sætter deres program til at kigge efter det
ASCII tegn der nu ligger på den tast hos dem (jeg aner ikke hvad der
ligger der på f.eks. tyske tastaturer), og resultatet er at du, for at
aktivere konsollen, bliver nød til at fodre programmet med et eller
underligt tegn - det er dog, heldigvis, sjældent.

Det betyder også, at hvis man ikke kan få "over tab, venstre for 1"
tasten til at virke, så burde man kunne sætte sit tastatur til US
layout (eller hvad nu programmørene brugte) hvorefter den tast burde
fungerer.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Sune Salminen (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 29-12-04 22:37

Simon Nejmann wrote:
> On Wed, 29 Dec 2004 12:36:38 +0100, Radio <fjernspam@postkasse.rg>
> wrote:
>
>> On Wed, 29 Dec 2004 01:42:22 +0100, Simon Nejmann
>> <snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:
>
>>> On Tue, 28 Dec 2004 18:49:47 +0100, "Sune Salminen"
>>> <salminen@monkeydoktor.dk> wrote:
>
>>>> Da spillet bare læser selve tastens 'scancode' (går jeg ud fra) er
>>>> det ligemeget hvad der egentlig står på den.
>>>
>>> Og det er så lige det de ikke alle sammen gør... :)
>>> Nogen kigger faktisk efter tilde tegnet, hvorefter man skal bruge
>>> altgr + <tasten til højre for å med ^¨~ tegnene>.
>>
>> Så i og med der trykkes på altgr. samtidigt, hvilket tegn "ser"
>> programmet så ? Det vil nok ikke være koden for tilde.
>
> Tja, du tager fejl og har ret på samme tid, men mest blander du to
> ting sammen. :)
>
> Tasten under Esc, over Tab, og til venstre for 1, og som på danske
> tastaturer har tegnene ½ og §, har scancode 1. Alle taster på et
> tastatur har en fast scancode tilknyttet - det er ligemeget hvad der
> står på tasten og om man har sit tastatur sat til dansk eller engelsk
> layout, scancoden for en tast er altid den samme.
> http://www.barcodeman.com/altek/mule/scandoc.php
>
> Så hvis man lader sit program kigge efter scancodes, og smider
> konsollen ned når man får scancode 1, så er det _altid_ "over tab,
> venstre for 1" tasten der aktiverer konsollen - og brugerens
> keyboardlayout er ligemeget.
>
>
> Derimod er ~ (tilde) et tegn ligesom a, 2 og $, og har dermed et ASCII
> nummer. Når du trykker på en tast, så får programmet en scancode som
> det så holder op mod dit keyboard layout, her finder programmet så ud
> af hvilket tegn du mener den scancode skal oversættes til, og
> returnerer derefter det korrekte ASCII tegn. Og i ASCII er ~ _altid_
> nr. 126 - ligemeget hvilken keyboard tast eller tastekombination der
> blev brugt til at frembringe det med.
> http://www.asciitable.com/
>
> Så hvis programmet kigger efter ASCII tegnet ~, så bliver du nød til
> at producerer det - og på et dansk tastatur sker det med AltGr +
> <tasten til højre for å>. For at gøre det endnu bedre, så kan det være
> at programmørene gerne vil bruge "over tab, venstre for 1" tasten på
> deres tastatur, men så sætter deres program til at kigge efter det
> ASCII tegn der nu ligger på den tast hos dem (jeg aner ikke hvad der
> ligger der på f.eks. tyske tastaturer), og resultatet er at du, for at
> aktivere konsollen, bliver nød til at fodre programmet med et eller
> underligt tegn - det er dog, heldigvis, sjældent.
>
> Det betyder også, at hvis man ikke kan få "over tab, venstre for 1"
> tasten til at virke, så burde man kunne sætte sit tastatur til US
> layout (eller hvad nu programmørene brugte) hvorefter den tast burde
> fungerer.

Tak.

Og nu vil vi gerne se dit indlæg postet som ASCII koder.

*trommehvirvel*

lol

-Sune

--
Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.



Nytårsknald (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Nytårsknald


Dato : 30-12-04 14:19

On Wed, 29 Dec 2004 21:33:47 +0100, Simon Nejmann
<snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:


>Tasten under Esc, over Tab, og til venstre for 1, og som på danske
>tastaturer har tegnene ½ og §, har scancode 1. Alle taster på et

Scankoder er hexadecimale. På et amerikansk AT samt et dansk AT tastatur har ~
(på tasten ½/§) scankoden hex 0E og det er ligemeget hvilket tegn af "½/§" man
vil sende til computeren.
Så er det op til tastaturets bios hvordan tasten tolkes. Hvis man trykker på
shift samtidigt får man § men det er en anden kode end hvis man kun trykkede ½
som bios'en sender til computeren. Det samme vil ske hvis man trykker "alt"
eller "ctrl" samtidigt med ½ eller for den del "ctrl+alt" sammen med ½.
Resultatkoden er en anden end når blot 1 tast trykkes.

Scankoderne for venstre "alt" er hex 11 og "shift" er 12 og "ctrl" er 14.

>tastatur har en fast scancode tilknyttet - det er ligemeget hvad der
>står på tasten og om man har sit tastatur sat til dansk eller engelsk
>layout, scancoden for en tast er altid den samme.
>http://www.barcodeman.com/altek/mule/scandoc.php

Du har taget fejl af tastenummereringen og scankoder
"tegnene ½ og §, har scancode 1" skriver du, men det er altså tastenummeret.
På et AT tastatur har tast 1 scankoden 0E.

Et amerikansk tastatur har ikke 3 tegn på den tast vi har ~ på.

Naar jeg skifter til en(usa) tastatur finder tasten ` og ~ sin plads til venstre
for 1. } og } findes saa hvor vi har ~

Der er en forskel på scankoderne, henholdsvis hex 0E og hex 5B, derfor kan spil
der kikker på scankoden for en tast ikke bruge altgr+~ i stedet for ½ tasten.

HL2 er vist et spil der kikker på tegnet i stedet og har sat console til "`"
Om man så kan ændre det til "~" og dermed bruge altgr+~ ved jeg ikke.
Uden ændring burde man kunne bruge shift "´" = "`" på et dk tastatur, men det
fungerer tilsyneladende ikke.

--
Gerner

Bang
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Simon Nejmann (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nejmann


Dato : 30-12-04 16:41

On Thu, 30 Dec 2004 14:19:15 +0100, Nytårsknald
<fjernspam@postkasse.rg> wrote:

>On Wed, 29 Dec 2004 21:33:47 +0100, Simon Nejmann
><snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:

>Du har taget fejl af tastenummereringen og scankoder

Ja, det lader det til. Jeg beklager.


>>Tasten under Esc, over Tab, og til venstre for 1, og som på danske
>>tastaturer har tegnene ½ og §, har scancode 1. Alle taster på et
>
>Scankoder er hexadecimale.

Det er irrelevant hvilket talsystem du bruger, så længe dem der læser
det ved hvad du mener. 0E hex = 14 dec = 1110 bin.

>På et amerikansk AT samt et dansk AT tastatur har ~
>(på tasten ½/§) scankoden hex 0E og det er ligemeget hvilket tegn af "½/§" man
>vil sende til computeren.

Tasten med nummer 1 har på AT tastaturer scancode 0E hex, ligemeget
hvad der står på den, ja.

>Så er det op til tastaturets bios hvordan tasten tolkes. Hvis man trykker på
>shift samtidigt får man § men det er en anden kode end hvis man kun trykkede ½
>som bios'en sender til computeren.

Nej. Ligemeget hvilken tastekombination du holder nede mens du trykker
på tast 1, så vil du altid få scancode 0E.

>Det samme vil ske hvis man trykker "alt"
>eller "ctrl" samtidigt med ½ eller for den del "ctrl+alt" sammen med ½.
>Resultatkoden er en anden end når blot 1 tast trykkes.

Nej. Al håndtering af tastekombinationer sker i software - det er
programmets opgave at holde styr på om shift bliver holdt nede mens
der bliver trykket på b, men ofte kan man bruge nogle funktioner som
styresystemet leverer til det.

>"tegnene ½ og §, har scancode 1" skriver du, men det er altså tastenummeret.
>På et AT tastatur har tast 1 scankoden 0E.

Jeg skrev altså at tasten (ikke tegnet) havde scancode 1, det passer
så ikke - den har nummer 1 og scancode 0E hex (på et AT tastatur).

>Naar jeg skifter til en(usa) tastatur finder tasten ` og ~ sin plads til venstre
>for 1. } og } findes saa hvor vi har ~
>
>Der er en forskel på scankoderne, henholdsvis hex 0E og hex 5B, derfor kan spil
>der kikker på scankoden for en tast ikke bruge altgr+~ i stedet for ½ tasten.

Tasten skifter ikke nummer eller scancode når du skifter tastatur
layout. Derimod bliver tastens scancode fortolket anderledes af
styresystemet. På et AT tastatur vil tasten over tab og til venstre
for 1 altid have scancode 0E hex, ligemeget hvilket tastatur layout du
har sat styresystemet til at bruge.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Nytårsknald (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Nytårsknald


Dato : 30-12-04 19:11

On Thu, 30 Dec 2004 16:40:40 +0100, Simon Nejmann
<snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:

>On Thu, 30 Dec 2004 14:19:15 +0100, Nytårsknald
><fjernspam@postkasse.rg> wrote:
>
>>On Wed, 29 Dec 2004 21:33:47 +0100, Simon Nejmann
>><snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:
>
>>Du har taget fejl af tastenummereringen og scankoder
>
>Ja, det lader det til. Jeg beklager.
>
>
>>>Tasten under Esc, over Tab, og til venstre for 1, og som på danske
>>>tastaturer har tegnene ½ og §, har scancode 1. Alle taster på et
>>
>>Scankoder er hexadecimale.
>
>Det er irrelevant hvilket talsystem du bruger, så længe dem der læser
>det ved hvad du mener. 0E hex = 14 dec = 1110 bin.
>
>>På et amerikansk AT samt et dansk AT tastatur har ~
>>(på tasten ½/§) scankoden hex 0E og det er ligemeget hvilket tegn af "½/§" man
>>vil sende til computeren.
>
>Tasten med nummer 1 har på AT tastaturer scancode 0E hex, ligemeget
>hvad der står på den, ja.
>
>>Så er det op til tastaturets bios hvordan tasten tolkes. Hvis man trykker på
>>shift samtidigt får man § men det er en anden kode end hvis man kun trykkede ½
>>som bios'en sender til computeren.
>
>Nej. Ligemeget hvilken tastekombination du holder nede mens du trykker
>på tast 1, så vil du altid få scancode 0E.

Det er jo det vi skriver, du vil bare ikke annerkende at computeren får en kode
bestemt af keyboardbios, som ikke er 0E hvis en anden tast er trykket ned
samtidigt. Det er altså bios som får en scankode der altid er den samme for den
samme tast, men tolker koden og sender den videre. Hvis en anden tast er
nedtrykket samtidigt får bios 2 set koder, den ene er 0E den anden f.eks.
venstre shift har hex 14. Disse koder tolker bios og sender en kode til
computeren. Bios har vist 256 koder til rådighed.

Ovenstående forstår jeg du selv skriver, men det ser ud som om du retter mig,
men mener det samme. (du kalder bios for software (er samme sag))
Nu har jeg så penslet det ud, så må du se om det ikke er korrekt.

--
Gerner

Bang
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Simon Nejmann (31-12-2004)
Kommentar
Fra : Simon Nejmann


Dato : 31-12-04 13:07

On Thu, 30 Dec 2004 19:11:16 +0100, Nytårsknald
<fjernspam@postkasse.rg> wrote:

>Det er jo det vi skriver, du vil bare ikke annerkende at computeren får en kode
>bestemt af keyboardbios, som ikke er 0E hvis en anden tast er trykket ned
>samtidigt. Det er altså bios som får en scankode der altid er den samme for den
>samme tast, men tolker koden og sender den videre. Hvis en anden tast er
>nedtrykket samtidigt får bios 2 set koder, den ene er 0E den anden f.eks.
>venstre shift har hex 14. Disse koder tolker bios og sender en kode til
>computeren. Bios har vist 256 koder til rådighed.
>
>Ovenstående forstår jeg du selv skriver, men det ser ud som om du retter mig,
>men mener det samme. (du kalder bios for software (er samme sag))
>Nu har jeg så penslet det ud, så må du se om det ikke er korrekt.

Det er væsentligt hvor den her konvertering foregår, ikke for brugere
- de er jo ligeglade bare de får de tegn de regner med, men for
programmører er det vigtigt.

Dit keyboard sender de rå scancodes til computeren. Der bliver de rå
scancodes fortolket af den software der kører på computeren, og det er
der (i software) der bliver taget højde for at 'b' bliver til 'B' hvis
shift er trykket ned samtidig.

Det er det program du skriver der får en "nu bliver shift trykket ned"
kode, og det er programmet der skal huske på det, sådan at når
programmet senere får en "nu blev b trykket ned" kode, så kan
programmet finde ud af at skrive B og ikke b. Ok, faktisk får
programmet scancoderne for de taster shift og b er på, og bliver så
nød til at slå op hvilke taster det drejer sig om, og så håndterer det
derfra.

Hvis man bare skal lave et normal windows program, så kan alt det der
såmænd også være ligemeget - så kan windows sagtens finde ud af at
gøre det for dig, så du bare får udleveret det korrekte ASCII (eller
Unicode) tegn. Men hvis man f.eks. skal lave et spil, så kan det
sagtens være en fordel at lave sin egen keyboard handler, og så bliver
det ligepludseligt meget væsentligt hvordan det virker.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Nytårsknald (31-12-2004)
Kommentar
Fra : Nytårsknald


Dato : 31-12-04 17:18

On Fri, 31 Dec 2004 13:06:51 +0100, Simon Nejmann
<snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in dk.spil.computer:

>On Thu, 30 Dec 2004 19:11:16 +0100, Nytårsknald
><fjernspam@postkasse.rg> wrote:
>
>>Det er jo det vi skriver, du vil bare ikke annerkende at computeren får en kode
>>bestemt af keyboardbios, som ikke er 0E hvis en anden tast er trykket ned
>>samtidigt. Det er altså bios som får en scankode der altid er den samme for den
>>samme tast, men tolker koden og sender den videre. Hvis en anden tast er
>>nedtrykket samtidigt får bios 2 set koder, den ene er 0E den anden f.eks.
>>venstre shift har hex 14. Disse koder tolker bios og sender en kode til
>>computeren. Bios har vist 256 koder til rådighed.
>>
>>Ovenstående forstår jeg du selv skriver, men det ser ud som om du retter mig,
>>men mener det samme. (du kalder bios for software (er samme sag))
>>Nu har jeg så penslet det ud, så må du se om det ikke er korrekt.
>
>Det er væsentligt hvor den her konvertering foregår, ikke for brugere
>- de er jo ligeglade bare de får de tegn de regner med, men for
>programmører er det vigtigt.
>
>Dit keyboard sender de rå scancodes til computeren. Der bliver de rå
>scancodes fortolket af den software der kører på computeren, og det er
>der (i software) der bliver taget højde for at 'b' bliver til 'B' hvis
>shift er trykket ned samtidig.
>
>Det er det program du skriver der får en "nu bliver shift trykket ned"
>kode, og det er programmet der skal huske på det, sådan at når
>programmet senere får en "nu blev b trykket ned" kode, så kan
>programmet finde ud af at skrive B og ikke b. Ok, faktisk får
>programmet scancoderne for de taster shift og b er på, og bliver så
>nød til at slå op hvilke taster det drejer sig om, og så håndterer det
>derfra.
>
>Hvis man bare skal lave et normal windows program, så kan alt det der
>såmænd også være ligemeget - så kan windows sagtens finde ud af at
>gøre det for dig, så du bare får udleveret det korrekte ASCII (eller
>Unicode) tegn. Men hvis man f.eks. skal lave et spil, så kan det
>sagtens være en fordel at lave sin egen keyboard handler, og så bliver
>det ligepludseligt meget væsentligt hvordan det virker.

Du er ikke enig og så er den ikke længere.

--
Gerner

Bang
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Poul F. Andersen (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Poul F. Andersen


Dato : 28-12-04 23:55

Blot for at komplettere:

Det tegn I taler om: (~) kaldes for en "tilde".

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste