/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Den lille detalje der glemmes af statsmini~
Fra : Kim2000


Dato : 18-12-04 18:37

I Metroen i går fortæller statsministeren om sine ideer med tests i
folkeskolen, og ikke uventet er hans argumenter mere sammenhængende end hans
inkompetente undervisningsministers. På den modstående side kan man så læse
skoleninspektøren for Esbjerg Bakkeskolen, der fortæller om sin skole, der
er markant bedre til at få givet indvandrerne læsefærdigheder,
regnefærdigheder osv. I skøn forening erklærer både statsministeren og
inspektøren at Bakkeskolens løsning er et forbillede for resten af landet.

Inspektøren nævner konstante tests for at afsløre svagheder, så disse kan
udbedres. Disciplin nævnes som nøgleord, samt dygtige lærere, og det er jo
altsammen meget fint, her er altså en skole, der virker og få eleverne lært
noget mere end resten af landets skoler.

Der er bare et par små detaljer man glemt:

"Bakkeskolen har ansat 2 lærere til at evaluere og gennemføre tests af
skolens elever" Aha - 2 stillinger er opslået udelukkende for at teste om
eleverne lære noget, men ligeså vigtigt så kan disse folk altså fortælle
hvordan hver enkelt test bør bruges evalueringsmæssigt i forhold til hver
enkelt elev, dermed synes en centralstyret testform allerede fra starten
udelukket.

Men de sidste fire linjer afslører pludselig noget som hverken
skoleinspektøren, statsministeren og da slet ikke tåben
undervisningministeren har overvejet:

"Bakkeskolen modtager en særbevilling på 4 millioner, der bla. er gået til
flere lærere og mindre klasser"

Kunne man ikke forstille sig at mange elever ville klare sig bedre i skolen,
hvis de ikke skulle vente 10 minutter på hjælp fra læreren? En lærer der har
15 elever vil unægtelig nemmere og bedre kunne lave bedre
undervisningsdifferentiering end en lærer der har 28 elever. Der vil oftest
være væsentlig mere ro i lille klasse end i stor, og trivslen er oftest
ligeledes langt bedre i små klasser end i store.

Disse overvejelser har man åbenbart slet ikke gjort sig.

Vil man mon følge op med tiltag til at gøre klasserne mindre i fremtiden?
Standarden i de fleste større byer er i dag 26-30 elever, og forresten så er
alle skoler bygget før 1970 bygget til klassestørrelser på 20-24.

mvh
Kim



 
 
Inger Pedersen (18-12-2004)
Kommentar
Fra : Inger Pedersen


Dato : 18-12-04 18:47


"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

>
> Der er bare et par små detaljer man glemt:

- klip -

Og det er vist ikke de eneste.
Midtjyllands Avis bragte en artikel i går, hvor det fremgår, at en skole i
Hammel har deltaget i PISA undersøgelsen.
Af de 28 elever, der var "udtaget" til PISA, gik 6 i specialklasse, og 2 var
indvandrerbørn, der havde været i Danmark 2-3 år.
Skoleinspektøren havde bragt sagen til undervisningsministeriet, men sådan
skulle det nu være.

Begynder andre end mig at ane en hensigt?

Hilsen Inger




Hans Houmøller (20-12-2004)
Kommentar
Fra : Hans Houmøller


Dato : 20-12-04 22:05

.... og vi ved at flere af de lande regeringen og dens støtteparti
sammenligner os med har meget forskellige forhold fra danske folkeskoler.
Elever der ikke er dygtige nok ved test rykker ikke op i næste klasse,
svage elever går i specialklasser eller på specialskoler. Alene det giver
et skævvredet billede der på forhånd er os imod!
) Hans

Henning Sørensen (19-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 19-12-04 00:02

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:41c46ad4$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>I Metroen i går fortæller statsministeren om sine ideer med tests i
>folkeskolen, og ikke uventet er hans argumenter mere sammenhængende end
>hans inkompetente undervisningsministers. På den modstående side kan man så
>læse skoleninspektøren for Esbjerg Bakkeskolen, der fortæller om sin skole,
>der er markant bedre til at få givet indvandrerne læsefærdigheder,
>regnefærdigheder osv. I skøn forening erklærer både statsministeren og
>inspektøren at Bakkeskolens løsning er et forbillede for resten af landet.
>
> Inspektøren nævner konstante tests for at afsløre svagheder, så disse kan
> udbedres. Disciplin nævnes som nøgleord, samt dygtige lærere, og det er jo
> altsammen meget fint, her er altså en skole, der virker og få eleverne
> lært noget mere end resten af landets skoler.
>
> Der er bare et par små detaljer man glemt:
>
> "Bakkeskolen har ansat 2 lærere til at evaluere og gennemføre tests af
> skolens elever" Aha - 2 stillinger er opslået udelukkende for at teste om
> eleverne lære noget, men ligeså vigtigt så kan disse folk altså fortælle
> hvordan hver enkelt test bør bruges evalueringsmæssigt i forhold til hver
> enkelt elev, dermed synes en centralstyret testform allerede fra starten
> udelukket.
>
> Men de sidste fire linjer afslører pludselig noget som hverken
> skoleinspektøren, statsministeren og da slet ikke tåben
> undervisningministeren har overvejet:
>
> "Bakkeskolen modtager en særbevilling på 4 millioner, der bla. er gået til
> flere lærere og mindre klasser"
>
> Kunne man ikke forstille sig at mange elever ville klare sig bedre i
> skolen, hvis de ikke skulle vente 10 minutter på hjælp fra læreren? En
> lærer der har 15 elever vil unægtelig nemmere og bedre kunne lave bedre
> undervisningsdifferentiering end en lærer der har 28 elever. Der vil
> oftest være væsentlig mere ro i lille klasse end i stor, og trivslen er
> oftest ligeledes langt bedre i små klasser end i store.
>
> Disse overvejelser har man åbenbart slet ikke gjort sig.
>
> Vil man mon følge op med tiltag til at gøre klasserne mindre i fremtiden?
> Standarden i de fleste større byer er i dag 26-30 elever, og forresten så
> er alle skoler bygget før 1970 bygget til klassestørrelser på 20-24.
>
> mvh
> Kim

Uden iøvrigt at tro på hverken den ene eller anden form for presse, der ofte
har et politisk styret bagland, så kunne man forledes til at tro, at
regeringen ønsker at afsætte flere økonomiske midler til folkeskolen - i så
fald: "Godt initiativ - og ikke et sekund for tidligt!"
Nu ser det godt nok ud til, at vi skal have forårsvalg, så......

/Henning.



Thomas Jacobsen (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 09-01-05 01:45

Kim2000 wrote:
> I Metroen i går fortæller statsministeren om sine ideer med tests i
> folkeskolen, og ikke uventet er hans argumenter mere sammenhængende
> end hans inkompetente undervisningsministers. På den modstående side
> kan man så læse skoleninspektøren for Esbjerg Bakkeskolen, der
> fortæller om sin skole, der er markant bedre til at få givet
> indvandrerne læsefærdigheder, regnefærdigheder osv. I skøn forening
> erklærer både statsministeren og inspektøren at Bakkeskolens løsning
> er et forbillede for resten af landet.
>
> Inspektøren nævner konstante tests for at afsløre svagheder, så disse
> kan udbedres. Disciplin nævnes som nøgleord, samt dygtige lærere, og
> det er jo altsammen meget fint, her er altså en skole, der virker og
> få eleverne lært noget mere end resten af landets skoler.
>
> Der er bare et par små detaljer man glemt:
>
> "Bakkeskolen har ansat 2 lærere til at evaluere og gennemføre tests af
> skolens elever" Aha - 2 stillinger er opslået udelukkende for at
> teste om eleverne lære noget, men ligeså vigtigt så kan disse folk
> altså fortælle hvordan hver enkelt test bør bruges evalueringsmæssigt
> i forhold til hver enkelt elev, dermed synes en centralstyret
> testform allerede fra starten udelukket.
>
> Men de sidste fire linjer afslører pludselig noget som hverken
> skoleinspektøren, statsministeren og da slet ikke tåben
> undervisningministeren har overvejet:
>
> "Bakkeskolen modtager en særbevilling på 4 millioner, der bla. er
> gået til flere lærere og mindre klasser"
>
> Kunne man ikke forstille sig at mange elever ville klare sig bedre i
> skolen, hvis de ikke skulle vente 10 minutter på hjælp fra læreren?
> En lærer der har 15 elever vil unægtelig nemmere og bedre kunne lave
> bedre undervisningsdifferentiering end en lærer der har 28 elever.
> Der vil oftest være væsentlig mere ro i lille klasse end i stor, og
> trivslen er oftest ligeledes langt bedre i små klasser end i store.
>
> Disse overvejelser har man åbenbart slet ikke gjort sig.
>
> Vil man mon følge op med tiltag til at gøre klasserne mindre i
> fremtiden? Standarden i de fleste større byer er i dag 26-30 elever,
> og forresten så er alle skoler bygget før 1970 bygget til
> klassestørrelser på 20-24.
>
> mvh
> Kim


Tak - fint skrevet, Kim!
/ Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste