/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Grafikkort futtet af - hvad nu?
Fra : f00ge


Dato : 13-12-04 20:59

Jeg har (havde) et Geforce 6800GT, som er et par måneder gammelt.

I dag satte jeg en bedre/dyrere/stærkere strømforsyning i min pc.
Da jeg tændte den var der "Commodore-64 loading skærm' på min skærm.
Atlså, bare en masse farver og firkanter.
Det viser sig, at kortet er stået af (prøvede det i en anden pc for at være
sikker)

Så hvad gør jeg nu?
Er der garanti på sådan et kort? Dækker den garanti også, hvad der er sket?
Og er det dem, der har solgt mig strømforsyningen, der skal hæfte?
Eller skal jeg prøve at få byttet kortet der, hvor jeg købte selve
grafikkortet?
Og skal jeg i det hele taget fortælle dem, hvad der skete? Hvis de får at
vide, at den nye strømforsyning brændte grafikkorte af, vil de vel sige, at
jeg skal søge erstatning der, hvor jeg fik strømforsyningen?

Nogen, der har gode råd?

På forhånd tak.



 
 
f00ge (13-12-2004)
Kommentar
Fra : f00ge


Dato : 13-12-04 21:14

Har lige opdaget, at det er samme sted, jeg har købt begge dele...

Skal de erstatte det?
Kan de bare sige, at det ikke er deres ansvar, at kunden ikke samler det
korrekt.

Selv om jeg nok har samlet 300-400 maskiner gennem de sidste 8 år. Jeg ved
godt, hvad jeg laver.
Men de kunne jo påstå noget andet?



Bjarke Hansen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 13-12-04 21:23

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
news:41bdf813$0$56358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Har lige opdaget, at det er samme sted, jeg har købt begge dele...
>
> Skal de erstatte det?
> Kan de bare sige, at det ikke er deres ansvar, at kunden ikke samler det
> korrekt.

Du kan vel bare sige hvad der er galt, når det er under 6 måneder er det dem
der butikken der skal bevise at det er dig der evt har gjort noget galt.



Jesper G. Poulsen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-12-04 21:22

f00ge wrote:

> Så hvad gør jeg nu?

Kender du den nøjagtige årsag til afbrændingen?
Virker dit hardware i andre sammenhænge?

Har du draget forhastede konklusioner?


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

f00ge (13-12-2004)
Kommentar
Fra : f00ge


Dato : 13-12-04 21:37

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>
> Kender du den nøjagtige årsag til afbrændingen?

Nej.

> Virker dit hardware i andre sammenhænge?

Ja, det funker fint med et PCI grafikkort i nu.

> Har du draget forhastede konklusioner?

Om at det er brændt af? Næppe.
Sætter ny PSU i, starter pc = dødt grafikkort
Sætter gammel PSU i igen, starter pc = dødt grafikkort
Sætter grafikkort i anden pc = dødt grafikkort

Så det kan næppe være bundkortet, da grafikkortet heller ikke virker i en
helt anden pc.



Jesper G. Poulsen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-12-04 21:44

f00ge wrote:

> Om at det er brændt af? Næppe.

Jeg slukkede min PC efter flere dages konstant drift. Da jeg forsøgte
at tænde den igen var den død. Jeg afprøvede bundkortet men alternativ
hardware - død.

Leverandøren har ikke fundet fejl ved bundkortet.

Er du sikker på at PSU'en er årsag til at grafikkortet er færdigt?
Grafikkortet kan sagtens have haft en latent fejl. Denne fejl skulle
lige have et skub (du skilte maskine ad).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

f00ge (13-12-2004)
Kommentar
Fra : f00ge


Dato : 13-12-04 22:04

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:


> Er du sikker på at PSU'en er årsag til at grafikkortet er færdigt?

Nej. Ved bare, at det skete samtidigt.

> Grafikkortet kan sagtens have haft en latent fejl. Denne fejl skulle
> lige have et skub (du skilte maskine ad).

Det første, jeg gjorde, var at tage kortet helt ud og sætte det i igen, for
at se, om det sad løst.
Plus jeg jo satte det i en helt anden maskine, hvor det heller ikke funkede.



Jesper G. Poulsen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-12-04 23:53

f00ge wrote:

> Det første, jeg gjorde, var at tage kortet helt ud og sætte det i
> igen, for at se, om det sad løst.
> Plus jeg jo satte det i en helt anden maskine, hvor det heller ikke
> funkede.

Vi er enige om at det er færdigt - spørgsmålet er: hvorfor?


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Henning (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 13-12-04 21:53


>
>Nogen, der har gode råd?

Hvordan var du ESD-sikret under operationen?
Jeg ville nok vælge at melde grafikkortet "pludselig defekt" uden
yderligere forklaring - lad være med at rode dig ud i forklaringer,
som senere kan gå galt...



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

f00ge (13-12-2004)
Kommentar
Fra : f00ge


Dato : 13-12-04 22:01

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote:

> Hvordan var du ESD-sikret under operationen?

Jeg rører altid ved PSU og kabinet inden jeg rører ved ting som fx.
grafikkort.
Det har jeg gjort sådan i mange år. Har aldrig futtet noget af indtil nu.



Rasmus (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 13-12-04 23:02


"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
news:41be0319$0$56318$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Henning" <nomail@all.invalid> wrote:
>
> > Hvordan var du ESD-sikret under operationen?
>
> Jeg rører altid ved PSU og kabinet inden jeg rører ved ting som fx.
> grafikkort.
> Det har jeg gjort sådan i mange år. Har aldrig futtet noget af indtil nu.

En gang skal jo være den første....

Jeg har prøvet flere(2 eller 3) grafikkort der er pludseligt er stået af ved
start af maskinen, jeg tror ikke det har noget med dit skift af
strømforsyning at gøre (da dit bundkort stadigt virker).

Har du mulighed for at prøve et andet grafikkort i din AGP port? (for at se
om den stadig virker)

Jeg ville sende kortet retur til forhandleren, så må han jo afgøre hvad der
er sket med det.

mvh
Rasmus



Henning (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 14-12-04 09:10

On Mon, 13 Dec 2004 22:01:10 +0100, "f00ge"
<f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> wrote:
>
>> Hvordan var du ESD-sikret under operationen?
>
>Jeg rører altid ved PSU og kabinet inden jeg rører ved ting som fx.
>grafikkort.
>Det har jeg gjort sådan i mange år. Har aldrig futtet noget af indtil nu.

Ikke nok - du skal have konstant kontakt med de emner du arbejder med,
det er ikke nok at aflade sig før.


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Emil Jensen [2100] (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Emil Jensen [2100]


Dato : 13-12-04 22:25

> Jeg ville nok vælge at melde grafikkortet "pludselig defekt" uden
> yderligere forklaring - lad være med at rode dig ud i forklaringer,
> som senere kan gå galt...

Netop... I de første 6 måneder i reklamationsretten, er det butikken som
skal bevise at der ikke var fejl på kortet fra starten. Efter 6 måneder er
det omvendt dig som skal bevise at der var fejl på kortet allerede ved
indkøb. Så da kortet er 2 måneder gammelt, indleverer du det bare og
fortæller at det ikke virker mere, så er det op til butikken at ordne det.

Mvh

Emil



Zulu (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Zulu


Dato : 13-12-04 22:32

Emil Jensen [2100] wrote:
>> Jeg ville nok vælge at melde grafikkortet "pludselig defekt" uden
>> yderligere forklaring - lad være med at rode dig ud i forklaringer,
>> som senere kan gå galt...
>
> Netop... I de første 6 måneder i reklamationsretten, er det butikken
> som skal bevise at der ikke var fejl på kortet fra starten. Efter 6
> måneder er det omvendt dig som skal bevise at der var fejl på kortet
> allerede ved indkøb. Så da kortet er 2 måneder gammelt, indleverer du
> det bare og fortæller at det ikke virker mere, så er det op til
> butikken at ordne det.

Ganske korrekt.

Ofte yder producenten dog også 1 års garanti på deres produkter, udover den
reklamationsret, der er lovpligtig for forretningen.

Zulu



David T. Metz (14-12-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-12-04 11:34

Emil Jensen [2100] wrote:

> Netop... I de første 6 måneder i reklamationsretten, er det butikken
> som skal bevise at der ikke var fejl på kortet fra starten.

Kun i forbrugerkøb. Når spørger samler ca en pc om ugen kan det vel ikke
være til sig selv og vennerne alle sammen?

David



Jesper G. Poulsen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 14-12-04 15:36

David T. Metz wrote:

> Kun i forbrugerkøb. Når spørger samler ca en pc om ugen kan det vel
> ikke være til sig selv og vennerne alle sammen?

Én ting er hvad man laver på arbejde, noget andet er hvad man laver
derhjemme!


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

David T. Metz (14-12-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 14-12-04 16:42

Jesper G. Poulsen wrote:
> David T. Metz wrote:
>
>> Kun i forbrugerkøb. Når spørger samler ca en pc om ugen kan det vel
>> ikke være til sig selv og vennerne alle sammen?
>
> Én ting er hvad man laver på arbejde, noget andet er hvad man laver
> derhjemme!

Nåja ...

David



Christian Riis (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Christian Riis


Dato : 14-12-04 13:25

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> writes:

> Jeg har (havde) et Geforce 6800GT, som er et par måneder gammelt.

Det er vist et kendt problem for NVIDIA, så jeg tror ikke, en
butikken vil lave problemer ved en ombytning.

MVH
Christian (der hellere ville have et brændende 6800 end det
Radeon X800, han har nu :( )

--
echo 'crash dike.<>' | tr 'ash <> e' 'iis dk@u'

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste