/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Rettigheder til C64 musik :-)
Fra : Jimmy


Dato : 13-12-04 14:41

Hej

Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?

Jeg skal bruge musikken til baggrundsmusik på en DVD.

Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Mvh
Jimmy



 
 
Peter Mogensen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 13-12-04 15:43

Jimmy wrote:
> Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
> længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Spillene er beskyttet af ophavsret i mindst 50 år. Om så dem, der har
rettighederne har givet lov til fri anvendelse er en anden ting, men det
skal man jo checke først.

Peter

Kristian Storgaard (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 13-12-04 20:02

"Jimmy" skrev 13.12.2004 14:40:

> Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?

Ja. (Jeg går ud fra, at det har værkshøjde. Selvom det sikkert er elendig
musik, så har det med stor sikkerhed.)

> Jeg skal bruge musikken til baggrundsmusik på en DVD.

Det kræver samtykke. Prøv at kontakte NCB (www.ncb.dk) for at høre, om det
er noget de dækker.

> Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
> længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Spillene er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter ophavsmandens død.
(Men jeg har hørt om, at nogen af producenterne har valgt at opgive
rettighederne, men du skal nok tjekke efter.)

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Cubus (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Cubus


Dato : 13-12-04 20:33

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev

> Spillene er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter ophavsmandens død.
> (Men jeg har hørt om, at nogen af producenterne har valgt at opgive
> rettighederne, men du skal nok tjekke efter.)

Jeg har hørt den med de 70 år flere gange. Men er der noget med
småt ved denne regel?

En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på internettet?

Kan enhver fx lægge H C Andersens eventyr lovligt på internettet?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/




Kristian Storgaard (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 13-12-04 21:21

"Cubus" skrev 13.12.2004 20:32:

> Jeg har hørt den med de 70 år flere gange. Men er der noget med
> småt ved denne regel?

Faktisk ikke. (Men der er selvfølgelig beregningsregler m.v.)

> En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
> så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på internettet?

Ja, så er ophavsretten udløbet. (Men vær opmærksom på, at hvis det fx. er et
musikværk, så har musikeren, der har indspillet det og pladeselskabet også
rettigheder.)

> Kan enhver fx lægge H C Andersens eventyr lovligt på internettet?

Ja, men der er dog en principielt evigtvarende "droit moral"-forpligtelse
til at navngive ophavsmanden og til ikke at gengive eller ændre det på en
krænkende måde jf. ophavsretslovens § 3 stk. 1 og 2 jf. § 75, hvis
kulturelle interesser er involveret. Og det er de nok med HCA.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Cubus (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Cubus


Dato : 14-12-04 11:29

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev

> > Jeg har hørt den med de 70 år flere gange. Men er der noget med
> > småt ved denne regel?
>
> Faktisk ikke. (Men der er selvfølgelig beregningsregler m.v.)
>
> > En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
> > så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på internettet?
>
> Ja, så er ophavsretten udløbet. (Men vær opmærksom på, at hvis det fx. er et
> musikværk, så har musikeren, der har indspillet det og pladeselskabet også
> rettigheder.)

Den tekst fra dr.dk er så egentlig forkert:

"De bøger og manuskripter, der vil blive gratis tilgængelige på nettet,
er alle uden ophavsretsindskrænkninger. Det vil sige, at de typisk er mere
end 70 år gamle."

http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=220863

eftersom det er forfatteren der skal have været død i 70 år og det ikke har
noget med selve værkets alder at gøre?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/



Kim Ludvigsen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 14-12-04 11:37

Cubus wrote:

> Den tekst fra dr.dk er så egentlig forkert:
>
> "De bøger og manuskripter, der vil blive gratis tilgængelige på nettet,
> er alle uden ophavsretsindskrænkninger. Det vil sige, at de typisk er mere
> end 70 år gamle."

Eftersom de fleste forfattere har skrevet deres værker, før de døde, så
er der ikke noget forkert i ovenstående.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stop spyware i Internet Explorer med det gratis program SpywareGuard
http://kimludvigsen.dk

Bertel Lund Hansen (14-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-12-04 14:44

Kim Ludvigsen skrev:

>> "De bøger og manuskripter, der vil blive gratis tilgængelige på nettet,
>> er alle uden ophavsretsindskrænkninger. Det vil sige, at de typisk er mere
>> end 70 år gamle."

>Eftersom de fleste forfattere har skrevet deres værker, før de døde, så
>er der ikke noget forkert i ovenstående.

Og dog. Teksten kan forlede ukyndige til at tro at ophavsretten
falder væk når et værk er 70 år gammelt, og det er forkert.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-04 20:42

Kristian Storgaard skrev:

>Ja. (Jeg går ud fra, at det har værkshøjde. Selvom det sikkert er elendig
>musik, så har det med stor sikkerhed.)

Der blev lavet meget fin, musik til 64'eren.

>Spillene er beskyttet af ophavsret indtil 70 år efter ophavsmandens død.
>(Men jeg har hørt om, at nogen af producenterne har valgt at opgive
>rettighederne, men du skal nok tjekke efter.)

Hvis vi nu siger at de har givet spillet fri, betyder det så at
man må rippe musikken og bruge den frti?

Jeg mener nej. Det er spillet som helhed der må benyttes (hvis
der ikke er givet en speciel tilladelse). I øvrigt kan det være
at en anden end spilproducenten har ophavsretten til musikken.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Storgaard (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 13-12-04 21:28

"Bertel Lund Hansen" skrev 13.12.2004 20:42:

> Der blev lavet meget fin, musik til 64'eren.

Ok, så siger vi det

> Hvis vi nu siger at de har givet spillet fri, betyder det så at
> man må rippe musikken og bruge den frti?
>
> Jeg mener nej. Det er spillet som helhed der må benyttes (hvis
> der ikke er givet en speciel tilladelse). I øvrigt kan det være
> at en anden end spilproducenten har ophavsretten til musikken.

Enig.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Bertel Lund Hansen (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-12-04 22:16

Kristian Storgaard skrev:

>> Der blev lavet meget fin, musik til 64'eren.

>Ok, så siger vi det

Dér var navnet (i et andet svar): Rob Hubbard! Prøv at høre hvad
han lavede. Det er lige til at blive i godt humør af.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jimmy (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 13-12-04 23:06


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:vi1sr0dtjnpp4p7h3q6qva5478v14pt8k5@news.stofanet.dk...
> Kristian Storgaard skrev:
>
> >> Der blev lavet meget fin, musik til 64'eren.

Ja for søren da også!


> Dér var navnet (i et andet svar): Rob Hubbard! Prøv at høre hvad
> han lavede. Det er lige til at blive i godt humør af.

Det er sjovt som folk (inkl. mig selv) altid fremhæver RH. Han var bestemt
dygtig, men der var mange andre der lavede væsentligt bedre musik i en
højere teknisk kvalitet, f.eks. Martin Galway og Ben Daglish.

RH er dog blevet en legende og de facto ham man nævner når man snakker god
musik på 64'eren.

Han har i øvrigt fanklubber rundt omkring og er af en engelsk gruppe blevet
inviteret med til en hyldestfest de holdte. Han udbrød noget i stil med
"Jamen, det var jo bare lidt hobby musik vi lavede dengang"

Mvh
Jimmy



Henning Makholm (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-12-04 21:16

Scripsit "Cubus" <cubus@sol.dk>

> En bog der er udgivet i 1890 og forfatteren er død i 1930, må man
> så pr definition mangfoldigøre indholdet af denne bog fx på
> internettet?

Ikke pr. definition, men pr. "ophavsretten er udløbet".

> Kan enhver fx lægge H C Andersens eventyr lovligt på internettet?

Ja.

(Hvis ikke det sker i en nyere oversættelse eller bearbejdelse som
stadig er beskyttet af ophavsret).

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Jimmy (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 13-12-04 23:07


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BDE3A5AE.11214%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Jimmy" skrev 13.12.2004 14:40:
>
> > Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?
>
> Ja. (Jeg går ud fra, at det har værkshøjde. Selvom det sikkert er elendig
> musik, så har det med stor sikkerhed.)
>
> > Jeg skal bruge musikken til baggrundsmusik på en DVD.
>
> Det kræver samtykke. Prøv at kontakte NCB (www.ncb.dk) for at høre, om det
> er noget de dækker.

Mange tak for svarene til alle.

Faktisk kan jeg klare mig med under 9 sekunders trommer og kan derfor sample
frit. Regner med det også gælder fra computerspil og ikke kun musik.


Mvh
Jimmy



Kristian Storgaard (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 13-12-04 23:12

"Jimmy" skrev 13.12.2004 23:06:

> Mange tak for svarene til alle.
>
> Faktisk kan jeg klare mig med under 9 sekunders trommer og kan derfor sample
> frit. Regner med det også gælder fra computerspil og ikke kun musik.

Den regel kender jeg ikke?

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Andy (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 13-12-04 21:33

> Er der ophavsrettighed på musikken til C64-spillet IK+ fra 1987?

Ja!

> Jeg regner med at svaret er ja, men så vidt jeg husker er spillene ikke
> længere beskyttet af ophavsret og må derfor frit distribueres på nettet?

Ophavsretten ophører først 70 år efter komponistens død. Selvom du må
distribuere spillet uden vederlag betyder det ikke at ophavsretsholderen af
afstået rettighederne til værket.

System 3 skiftede navn til Studio 3 og kan findes her:
http://www.studio3.co.uk

Sidst jeg hørte om Rob Hubbard, så arbejdede han for EA.

Andy



Qbic - [6400] (13-12-2004)
Kommentar
Fra : Qbic - [6400]


Dato : 13-12-04 23:09

Jeg vil spørge http://www.theparty.dk
De kender sikkert dem der har produceret stykket og kan nok
skrive til dem om (C)opyright må brydes i dit tilfælde til DVD
baggrundsmusik.

/ Qbic



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste