/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Færdelslov - mangelfuld?
Fra : Ukendt


Dato : 08-12-04 23:12

Uanset hvad der kan ske på vejen, kan man altid slå op i færdelsloven og
læse hvem der har skyld, f.eks hvis en kører ud for ubetinget vigepligt,
højrevigepligt. Hvis en kører mod køreretningen o.s.v.

Men, cikaner hvor 2 biler ikke kan passere samtidig, kan jeg ikke finde
regler for. Det virker som om man har glemt eller håber på billisternes
sunde fornuft. Som alle ved er billisternes sunde fornuft ikke altid helt
afklaret med andre billisters sunde fornuft og derfor, burde der vel være
regler for hvordan man kører igennem en cikane.?

Jeg ved at der er laver regler for hvordan cikanerne skal bygges og
problemet med hvem der har ret/uret kunne være løst ved at opsætte en skilt
med hvem der skal vige, men disse er der typisk slet ikke.

Carl




 
 
Peter Lykkegaard (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 09-12-04 00:00

"Carl L" wrote

> Men, cikaner hvor 2 biler ikke kan passere samtidig, kan jeg ikke finde
> regler for. Det virker som om man har glemt eller håber på billisternes
> sunde fornuft. Som alle ved er billisternes sunde fornuft ikke altid helt
> afklaret med andre billisters sunde fornuft og derfor, burde der vel være
> regler for hvordan man kører igennem en cikane.?
>
Kommer lidt an på hvilken type chikane du tænker, derudover kan der være
skiltning der angiver hvem der skal holde tilbage for hvem

De chikaner jeg har set flest af der er vejbanen "spærret" skiftevis i den
højre og i den venstre side af vejen
Der hvor det er en selv der skal køre udenom en spærring der ligger det i
kortene at man forholder sig som ved andre forhindringer i ens egen vejbane
(cyklister, busser ved holdeplads, parkerede biler etc) man holder tilbage
for den modkørende (der jo har fri bane)

> Jeg ved at der er laver regler for hvordan cikanerne skal bygges og
> problemet med hvem der har ret/uret kunne være løst ved at opsætte en
> skilt
> med hvem der skal vige, men disse er der typisk slet ikke.
>
Jeg kan ikke huske paragraffen for ovenstående men det er skam beskrevet

- Peter



Ukendt (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-04 00:12


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:31pfc8F3c4li9U1@individual.net...
> "Carl L" wrote
>
> > Men, cikaner hvor 2 biler ikke kan passere samtidig, kan jeg ikke finde
> > regler for. Det virker som om man har glemt eller håber på billisternes
> > sunde fornuft. Som alle ved er billisternes sunde fornuft ikke altid
helt
> > afklaret med andre billisters sunde fornuft og derfor, burde der vel
være
> > regler for hvordan man kører igennem en cikane.?
> >
> Kommer lidt an på hvilken type chikane du tænker, derudover kan der være
> skiltning der angiver hvem der skal holde tilbage for hvem
>
> De chikaner jeg har set flest af der er vejbanen "spærret" skiftevis i den
> højre og i den venstre side af vejen
> Der hvor det er en selv der skal køre udenom en spærring der ligger det i
> kortene at man forholder sig som ved andre forhindringer i ens egen
vejbane
> (cyklister, busser ved holdeplads, parkerede biler etc) man holder tilbage
> for den modkørende (der jo har fri bane)
>
> > Jeg ved at der er laver regler for hvordan cikanerne skal bygges og
> > problemet med hvem der har ret/uret kunne være løst ved at opsætte en
> > skilt
> > med hvem der skal vige, men disse er der typisk slet ikke.
> >
> Jeg kan ikke huske paragraffen for ovenstående men det er skam beskrevet
>
> - Peter
>
>
Dem jeg kører igennem hver dag er i midten af vejen og der er ingen skilte.
Der er cykelstier på hver side af cikanerne.
Jeg kan se at ikke altid er folk enige om hvem der skal kører først.
Problemerne ville være løst hvis der bare var 2 vigepligt skilte, en ved
hver indgang til cikanen.

mvh
Carl



Bertel Lund Hansen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-12-04 00:17

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev:

>Dem jeg kører igennem hver dag er i midten af vejen og der er ingen skilte.

Den type kender jeg godt her fra Horsens og fra Århus.

Jeg skal ikke kunne sige hvor stort problemet er, da jeg sjældent
kører bil og ikke mindes at have mødt en modkørende i en chikane.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Verner Olsen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Verner Olsen


Dato : 09-12-04 13:56

On Thu, 09 Dec 2004 00:17:13 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Den type kender jeg godt her fra Horsens og fra Århus.
>
>Jeg skal ikke kunne sige hvor stort problemet er, da jeg sjældent
>kører bil og ikke mindes at have mødt en modkørende i en chikane.

Dem har jeg også i min nærhed (Aalborg)..

Men, eftersom det er tit at (mindst) en af de betonpiller, som
afmærker indsnævringerne ligger ned, kunne det godt tyde på, at ikke
alle har samme mening om hvordan sådan nogle fætre skal passeres


Verner


Peter Lykkegaard (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 09-12-04 00:50

"Carl L" wrote
>
> Dem jeg kører igennem hver dag er i midten af vejen og der er ingen
> skilte.
> Der er cykelstier på hver side af cikanerne.
> Jeg kan se at ikke altid er folk enige om hvem der skal kører først.
> Problemerne ville være løst hvis der bare var 2 vigepligt skilte, en ved
> hver indgang til cikanen.
>
Ok, det har vi så ikke her

Men problemet er vel nok så stort
Der er vel skiltet med max 30 km/t?

- Peter



David T. Metz (09-12-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 09-12-04 00:55

Peter Lykkegaard kalligraferede, i news:31pfc8F3c4li9U1@individual.net

> Jeg kan ikke huske paragraffen for ovenstående men det er skam
> beskrevet

§ 20

David



David T. Metz (09-12-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 09-12-04 01:04

Carl L kalligraferede, i
news:41b77c4a$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg ved at der er laver regler for hvordan cikanerne skal bygges og
> problemet med hvem der har ret/uret kunne være løst ved at opsætte en
> skilt med hvem der skal vige, men disse er der typisk slet ikke.

§§ 18, 20 og 26 regulerer det så vidt jeg kan se.

Da jeg tog kortet fik jeg tommelfingerregel at den der er tættest på kører
først - lidt analogt til flettepligten. Ved de lave hastigheder virker det
fuldt tilstrækkeligt, også selvom der er nogle der ikke helt holder sig til
denne regel.

I øvrigt er det ikke som du antydede at man kan slå op, hvem der har ret. I
mange tilfælde er der et skøn over forholdene involveret.

David



Ukendt (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-04 16:44


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:41b7962a$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Carl L kalligraferede, i
> news:41b77c4a$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
>
> > Jeg ved at der er laver regler for hvordan cikanerne skal bygges og
> > problemet med hvem der har ret/uret kunne være løst ved at opsætte en
> > skilt med hvem der skal vige, men disse er der typisk slet ikke.
>
> §§ 18, 20 og 26 regulerer det så vidt jeg kan se.
>
> Da jeg tog kortet fik jeg tommelfingerregel at den der er tættest på kører
> først - lidt analogt til flettepligten. Ved de lave hastigheder virker det
> fuldt tilstrækkeligt, også selvom der er nogle der ikke helt holder sig
til
> denne regel.
>
> I øvrigt er det ikke som du antydede at man kan slå op, hvem der har ret.
I
> mange tilfælde er der et skøn over forholdene involveret.
>
> David
>
Hverken §18, 20 eller 26 kan bruges.
§18 Taler om vending, bakning og vognbaneskift (fletteregler)

§20 Taler om en vejbane er spærret i den ene side.
Jeg taler om at man skal passerer præcis midt på vejen.

§26 Tale om vigepligt og forhold i forbindelse med kørsel i kryds.

Jeg kan ikke selv finde noget som fortæller hvem der har ret/pligt i et
cikane, hvilke faktisk undre mig, når det er politiet som giver tilladelsen
til at opsætte dem.

mvh
Carl



David T. Metz (09-12-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 09-12-04 20:27

Carl L kalligraferede, i
news:41b872d9$0$269$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>> §§ 18, 20 og 26 regulerer det så vidt jeg kan se.

> Hverken §18, 20 eller 26 kan bruges.
> §18 Taler om vending, bakning og vognbaneskift (fletteregler)

Dem jeg har i tankerne, der skal man krydse vejens midte for at passere dem,
altså er der tale om vognbaneskift. Så, jo § 18 er relevant, det er stk. 4.

> §20 Taler om en vejbane er spærret i den ene side.
> Jeg taler om at man skal passerer præcis midt på vejen.

Ja, men det betyder også at der er spærret i din side, og det betyder bare
at man skal være agtpågivende.

> §26 Tale om vigepligt og forhold i forbindelse med kørsel i kryds.

Ja, o.k. den er muligvis ikke relevant.

> Jeg kan ikke selv finde noget som fortæller hvem der har ret/pligt i
> et cikane, hvilke faktisk undre mig, når det er politiet som giver
> tilladelsen til at opsætte dem.

En chikane kan jo også være fx en blomsterkasse i den ene vejbane, og det er
helt klart reguleret - går jeg ud fra vi er enige om. Jeg ser ingen grund
til særregulering af chikaner.

David



Peter Lykkegaard (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 09-12-04 21:08

"David T. Metz" wrote

> En chikane kan jo også være fx en blomsterkasse i den ene vejbane, og det
> er
> helt klart reguleret - går jeg ud fra vi er enige om. Jeg ser ingen grund
> til særregulering af chikaner.
>
Er der ikke regler vedr indsnævring af kørebane og smalle passager?
Fx broer, porte etc?

- Peter



Klaus (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Klaus


Dato : 09-12-04 16:51


"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse
news:41b77c4a$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Uanset hvad der kan ske på vejen, kan man altid slå op i færdelsloven
> og
> læse hvem der har skyld, f.eks hvis en kører ud for ubetinget
> vigepligt,
> højrevigepligt. Hvis en kører mod køreretningen o.s.v.
>
> Men, cikaner hvor 2 biler ikke kan passere samtidig, kan jeg ikke
> finde
> regler for. Det virker som om man har glemt eller håber på
> billisternes
> sunde fornuft. Som alle ved er billisternes sunde fornuft ikke altid
> helt
> afklaret med andre billisters sunde fornuft og derfor, burde der vel
> være
> regler for hvordan man kører igennem en cikane.?
>
> Jeg ved at der er laver regler for hvordan cikanerne skal bygges og
> problemet med hvem der har ret/uret kunne være løst ved at opsætte en
> skilt
> med hvem der skal vige, men disse er der typisk slet ikke.
>
> Carl
>
Hvem skal køre først, når 4 biler fra hver sin retning mødes i et kryds
med almindelig vigepligt? Alle skal holde for en anden - ikke?
Det må være samme "regel".

Klaus



Ukendt (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-04 17:09

> Hvem skal køre først, når 4 biler fra hver sin retning mødes i et kryds
> med almindelig vigepligt? Alle skal holde for en anden - ikke?
> Det må være samme "regel".
>
Jeg tror faktisk ikke der er et eneste kryds i Danmark som bruger den regel
til at regulere trafiken. Normalt sker det kun når et kryds går ud.

Jeg taler om noget som er blevet bygget, men hvor der ikke er nogle
lysregulering.

Et eksemple:
I mimersgade på Nørrebro, byggede kbh en cikane ca 20 meter fra jagtvejen.
Da Jagtvejen og nørrebrogade har massivt trafik, kørte mange op af Mimergade
for at undgå Nørrebrogade. Da der også var en del som kørte ned af
Mimersgade, skete det hver dag i myldretiden at bilerne på Mimersgade holdt
for rødt op igennem cikanen og dem som kørte til venstre fra Jagtvejen kunne
så ikke passere, men holdt som en slange op igennem krydset, indtil der kom
grønt lys for dem fra Mimersgade.
Jeg har set ambulancer med udrykning sidder fast i den slange og hverken
kunne kommer frem eller tilbage i over 2 min, indtil der blev grønt for dem
på Mimersgade.

Derfor ønskede jeg at vide hvilken regler som gælder, for jeg tvivler stærkt
på at man kan lave cikaner hvor biler kan mødes med 50 km i timen hver, uden
der er en eller anden regel som fortæller hvem der har ret/pligt.

Carl



Bertel Lund Hansen (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 09-12-04 17:47

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev:

>Jeg tror faktisk ikke der er et eneste kryds i Danmark som bruger den regel
>til at regulere trafiken.

Da jeg var barn, var der masser. I dag er næsten alle kryds
mærket med hajtænder med det resultat at folk har glemt den højre
vigepligt.

>Derfor ønskede jeg at vide hvilken regler som gælder, for jeg tvivler stærkt
>på at man kan lave cikaner hvor biler kan mødes med 50 km i timen hver, uden
>der er en eller anden regel som fortæller hvem der har ret/pligt.

Min kammerat bor på Emil Bojsensgade i Horsens. Der er parkeret
biler hele vejen i begge sider og mange steder kun plads til 1,5
bil i bredden. Det har hidtil ikke givet problemer som ikke er
blevet løst let og elegant ved at én af parterne er trukket ind i
et hul - og man kan ikke rigtig snakke om hvem der er tættest på
eller kommet først.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Brokjær Klost~ (09-12-2004)
Kommentar
Fra : Morten Brokjær Klost~


Dato : 09-12-04 17:51


"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> wrote in message
news:41b878b2$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Derfor ønskede jeg at vide hvilken regler som gælder, for jeg tvivler
> stærkt
> på at man kan lave cikaner hvor biler kan mødes med 50 km i timen hver,
> uden
> der er en eller anden regel som fortæller hvem der har ret/pligt.
>

Der er ingen regler, udover den der kommer først har ret. Hvis bilerne
kommer på samme tid*) har vi en deadlock.

Dog gælder der i Aalborg en speciel regel, størst kom altid først. (Indført
at NT)

Br,
Morten

*) Med "samme tid" mener jeg også forskellig afstande, men med en fart der
giver samme ankomst tidspunkt.



blue (09-12-2004)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 09-12-04 19:31

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> skrev i en meddelelse
news:41b878b2$0$290$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

>> Hvem skal køre først, når 4 biler fra hver sin retning mødes i et kryds
>> med almindelig vigepligt? Alle skal holde for en anden - ikke?
>> Det må være samme "regel".
>>
> Jeg tror faktisk ikke der er et eneste kryds i Danmark som bruger den
> regel
> til at regulere trafiken.

Der er da adskillige kryds i Danmark, hvor der er højre vigepligt for alle 4
parter.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste