/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Regning eller kontrakt, hvilket vægter mes~
Fra : RF


Dato : 07-12-04 23:00

Hejsa,

Min lillebror har købt en ny mobiltelefon m. abonnement.

Abonnementet til telefonen blev købt som et Sonofon Debilos, hvilket også
står på regningen.
Kontrakten man skriver under på læste min lillebror ikke alle informationer
igennem, men skrev under i den tro der ingen fejl var, og at det jo blot
plejer at være en formalitet.

I dag modtager han så en regning fra Sonofon på det dyrere Kvantum
abonnement, hvorfor han finder regning og kontrakt frem.
På regningen står rigtigt nok Debilos, men på kontrakten står der Kvantum,
hvilket er en fejl. Det er i hvert fald ikke det der er købt til telefonen.

Han henvender sig til butikken og fortæller dem, at der er sket en fejl, da
han har fået et forkert abonnement. Butikken siger dog "Too bad", og at det
kan de ikke gøre noget ved.

Kan han gøre noget? Skal butikken rette det?
Regningen siger jo at han har købt Debilos, hvilket var meningen, men han
har fået Kvantum.

Hvis I ved svar samtidig kan henvise til nogle smarte §'er man kan fortælle
butikken, vil jeg blive glad


Håber I kan hjælpe, og på forhånd tak.


Med venlig hilsen
Ronni



 
 
Kenneth Koustrup (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Koustrup


Dato : 08-12-04 07:41

Ring til sonofon, fax kontraken derind og så er problemet løst

--

/Kenneth Koustrup
"RF" <news.sunsite@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:41b627f9$0$66404$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> Min lillebror har købt en ny mobiltelefon m. abonnement.
>
> Abonnementet til telefonen blev købt som et Sonofon Debilos, hvilket også
> står på regningen.
> Kontrakten man skriver under på læste min lillebror ikke alle
> informationer igennem, men skrev under i den tro der ingen fejl var, og at
> det jo blot plejer at være en formalitet.
>
> I dag modtager han så en regning fra Sonofon på det dyrere Kvantum
> abonnement, hvorfor han finder regning og kontrakt frem.
> På regningen står rigtigt nok Debilos, men på kontrakten står der Kvantum,
> hvilket er en fejl. Det er i hvert fald ikke det der er købt til
> telefonen.
>
> Han henvender sig til butikken og fortæller dem, at der er sket en fejl,
> da han har fået et forkert abonnement. Butikken siger dog "Too bad", og at
> det kan de ikke gøre noget ved.
>
> Kan han gøre noget? Skal butikken rette det?
> Regningen siger jo at han har købt Debilos, hvilket var meningen, men han
> har fået Kvantum.
>
> Hvis I ved svar samtidig kan henvise til nogle smarte §'er man kan
> fortælle butikken, vil jeg blive glad
>
>
> Håber I kan hjælpe, og på forhånd tak.
>
>
> Med venlig hilsen
> Ronni
>
>



Bertel Lund Hansen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 08-12-04 13:56

RF skrev:

>Min lillebror har købt en ny mobiltelefon m. abonnement.

>Abonnementet til telefonen blev købt som et Sonofon Debilos, hvilket også
>står på regningen.
>Kontrakten man skriver under på læste min lillebror ikke alle informationer
>igennem, men skrev under i den tro der ingen fejl var, og at det jo blot
>plejer at være en formalitet.

Morale:
Skriv *aldrig* under på noget der ikke er læst grundigt igennem.

>I dag modtager han så en regning fra Sonofon på det dyrere Kvantum
>abonnement, hvorfor han finder regning og kontrakt frem.
>På regningen står rigtigt nok Debilos, men på kontrakten står der Kvantum,
>hvilket er en fejl. Det er i hvert fald ikke det der er købt til telefonen.

Hans tilfælde er omfattet af aftaleloven:

§ 32.   Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved
   fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået
   et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved
   erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er
   afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en
   fejltagelse.

Når han fremviser regningen med Debilos, bør Sonofon indse at
underskriften på kontrakten med Kvantum er en fejl.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

RF (08-12-2004)
Kommentar
Fra : RF


Dato : 08-12-04 14:54

Mange tak! skal I have!

Med venlig hilsen
Ronni



Martin Jørgensen (08-12-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 08-12-04 21:07

Bertel Lund Hansen wrote:

-snip-

> Hans tilfælde er omfattet af aftaleloven:
>
> § 32.   Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved
>    fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået
>    et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved
>    erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er
>    afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en
>    fejltagelse.
>
> Når han fremviser regningen med Debilos, bør Sonofon indse at
> underskriften på kontrakten med Kvantum er en fejl.

Jeg er ikke sikker på at sagen er så let. Fordi at der står noget andet
på regningen beretter vel at regningen bliver rettet, så den passer med
kontrakten. Herom er de fleste vel enige.

Men om det også gælder den anden vej rundt, kan jeg ikke se er
indlysende. Fordi når man sætter sin underskrift på en kontrakt, så
forudsættes det at man har læst kontrakten og tager udgangspunkt i
kontrakten og ikke hvad der står på en forkert regning... Jeg kan godt
se situationen, men er i tvivl om hvad der "vejer tungest".

Ihvertfald er jeg ikke sikker på at tilfældet er omfattet af § 32, men
Sonofon er sikkert til at snakke med, hvis de er kundevenlige...

Vi får vel afslutningen på historien, ikke?


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

RF (18-12-2004)
Kommentar
Fra : RF


Dato : 18-12-04 14:08

Så blev det fixet.

Min lillebror ringede til Sonofon, der henviste ham til butikken. Tilbage i
Sonofon butikken fik han denne gang fat i butikschefen, der bare sagde "Det
ordner vi da bare med det samme", mens sælgeren der havde solgt ham
mobiltelefonen og havde afvist ham første gang stod ved siden af (han burde
have en næse!

Men i orden gik det altså.

Tak for hjælpen!


Med venlig hilsen
Ronni



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste