/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Varmeaperat fra bil i moterbåd ?
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 04-12-04 22:51

Hej

Det er da ved at blive lidt fodkoldt i motorbåden, og ruderne er ikke
til at se ud af :(

Jeg overvejer at tage til huggeren og finde et varmeapperat og en blæser
fra en bil og sætte i båden. Motoren mener jeg er en merceds 180 (~50
hk), topstykket skulle efter hvad jeg har hørt, være forberedt til det
med gevind til slangestudser.

Men er der nogen der selv har lavet dette trick ?

Nogle gode ideer/faldgrupper - evt. godt råd til hvilken bil der skal
være donor for varmer ?

/HHA

 
 
Preben Christensen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 05-12-04 01:16

Hej

Det kommer helt an på din køling af båden nu.
Er den ferskvand kølet eller tager den saltvand ind som køling?
Du skal her tænke på at en bil får køling af fartvinden så jeg vil ikke
anbefale dig at sætte en varmeapperat i fra
en bil for hvor skal køleren få køling fra.
Derimod kan en varmeveksler gøre det ellers køb dig et lille dieselfyr som
man kan få til båd/bil


--
Venlig hilsen

Preben Christensen
"Hans-Henrik Andresen" <hhandresen@_REMOVETHIS_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:cotbg4$ob7$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Det er da ved at blive lidt fodkoldt i motorbåden, og ruderne er ikke til
> at se ud af :(
>
> Jeg overvejer at tage til huggeren og finde et varmeapperat og en blæser
> fra en bil og sætte i båden. Motoren mener jeg er en merceds 180 (~50 hk),
> topstykket skulle efter hvad jeg har hørt, være forberedt til det med
> gevind til slangestudser.
>
> Men er der nogen der selv har lavet dette trick ?
>
> Nogle gode ideer/faldgrupper - evt. godt råd til hvilken bil der skal være
> donor for varmer ?
>
> /HHA



Finn (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 05-12-04 10:25

Hvis motoren er ferskvandskølet, kan man vel nok gøre som Hans-Henrik
skriver. Den primære køling sker jo stadigvæk via veksleren. Det nye
varmeapperat vil jo bare bruge af overskudsvarmen og veksleren vil så køle
en smule mindre.

Mvh. Finn

> Du skal her tænke på at en bil får køling af fartvinden så jeg vil ikke
> anbefale dig at sætte en varmeapperat i fra
> en bil for hvor skal køleren få køling fra.

> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen



Preben Christensen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 05-12-04 11:24

Hej

Ja hvis der er en varmeveksler kan man godt bruge varmeappaerat og blæser
fra en bil
og lidt fingersnilde

--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Hans-Henrik Andresen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 05-12-04 12:15

Hej

Min fejl, - Ja den er ferskvandskølet, og der er derudover en
varmeveksler med saltvand.

Jeg var lige nede og kigge på det her til morge (og tænde mit oliefyr så
jeg kunne få varmen) og det ser ikke lige ud til at der er de nævnte
propper/gevinder til at sætte studser på til et varmeapperat.

Jeg har et oliefyr i båden, men hvorfor bruge det når der alligevel er
mulighed for 'gratis' varme fra motoren.

/Hans-Henrik

Preben Christensen wrote:
> Hej
>
> Det kommer helt an på din køling af båden nu.
> Er den ferskvand kølet eller tager den saltvand ind som køling?
> Du skal her tænke på at en bil får køling af fartvinden så jeg vil ikke
> anbefale dig at sætte en varmeapperat i fra
> en bil for hvor skal køleren få køling fra.
> Derimod kan en varmeveksler gøre det ellers køb dig et lille dieselfyr som
> man kan få til båd/bil
>
>

Preben Christensen (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 05-12-04 13:16

Hej

Du kan evt sætte nogle t-stykker imellem dine slanger
den ene som skal give varme skal så sidde efter vandpumpe til
varmeappearatet og den anden på retur fra varmeveksleren
så kan du evt også sætte en regulator på den slange der går til
varmeapperatet til at regulere hvor meget varme
der skal gå den vej igennem, medmindre der sidder sådan en på det
varmeappaerat du finder men det er sjældent
der sidder sådan et spjæld i varmeapperater de sidder som regel på slangen.
Det kan evt anbefales at bruge et varmeapperat fra en Volvo 142 de er simple
opbygget


--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Lars Bonde (05-12-2004)
Kommentar
Fra : Lars Bonde


Dato : 05-12-04 17:24


"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:41b2fbef$0$266$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Du kan evt sætte nogle t-stykker imellem dine slanger
> den ene som skal give varme skal så sidde efter vandpumpe til
> varmeappearatet og den anden på retur fra varmeveksleren
> så kan du evt også sætte en regulator på den slange der går til
> varmeapperatet til at regulere hvor meget varme
> der skal gå den vej igennem, medmindre der sidder sådan en på det
> varmeappaerat du finder men det er sjældent
> der sidder sådan et spjæld i varmeapperater de sidder som regel på
> slangen.
> Det kan evt anbefales at bruge et varmeapperat fra en Volvo 142 de er
> simple opbygget
>
'

NEJ NEJ NEJ. Nu skal du passe på.

vandet omkring motoren køre i en lukket system. Hvis det bliver for varmt
lukkes der varmet vand ud gennem termostarten og koldt vand løber til. Hvis
du bryder dette system kan det gå galt. Et T stykke efter pumpen som ender i
varmeveksleren kan fjerne vandstrømmen omkring motoren.

Hvis du vil lave varme fra din motor skal det kobles sammen med vandet der
løber rundt om motoren lige nu. Du nævner den er forbedret til det. Husk at
den ikke må sættes højre ind motoren.
Du kan kikke lidt her.
http://auto.howstuffworks.com/cooling-system2.htm

VH Lars



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste