/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
OT information til nye skribenter/læsere
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-11-04 07:21

Til læsere og skribenter i gruppen

Det lader til, at gruppen har fået en del nye læsere og skribenter, hvorfor
jeg tillader mig at gennemgå et par tekniske detajler, som måske er ukendte
for de nye læsere (og nogle af de gamle), samt give links til sider, hvor
der er mere information om usenettet og gruppernes brug i almindelighed.

Næsten alle grupper i DK- hierakiet er underlagt en fundats som sætter nogle
spilleregler for, hvad gruppen skal bruges til. Desuden er der en tilhørende
"netikette", som er gældende for alle grupper i DK-hierakiet. Det er en
række regler og vejledninger, man gennem tiden har besluttet bør overholdes
på usenettet (nyhedsgrupperne).

Fundatsen til denne gruppe kan du finde her:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.sejlads

Mere om netiketten kan ses her: http://www.usenet.dk/netikette/

De væsenligste regler i korte træk:

Reklamer og annoncer:

Det er ikke tilladt at bruge debatgruppen til at lave reklame eller til at
poste handelsannoncer eller tilbud om serviceydelser, hverken private eller
kommercielle. Der henvises til de relevante markedsgrupper. Privat handel
med både og bådudstyr er omfattet af gruppen: news:dk.marked.privat.baad

Du må *gerne* poste links til leverandører og producenter, hvis der folk,
som har konkrete spørgsmål omkring dette. Men det er *ikke* god tone at
promovere eller henvise til sin egen eller fammiliens virksomhed med det
formål at foretage reklame for denne virksomhed. Hverken implicit eller
eksplicit. Det er endvidere god tone, at man ikke i en ny post poster links
til produkter eller producenter, før nogen har bedt om det, medmindre det er
nærliggende i et reelt svar, eller hvis man selv har deciderede spørgsmål
desangående. Eksempelvis er det *ikke* god tone at poste indlæg i en ny tråd
i stil dette:

"Hey Dude! - de her lanterner er bare for fede, prøv dem!
www.fuskermedreklame.dk"

Det bliver som oftest kun opfattet som skjult reklame, og skader
antageligvis mere end det gavner.

Det anses heller ikke for god tone, at man svarer på forskellige indlæg i
debatgrupperne, hvor man tilbyder sin service mod betaling. Den slags er at
ligestille med reklame og bør derfor holdes i private mail.

Citatteknik:

Når man svarer på et indlæg, så er der nogle regler angående citater, og
hvor meget, man bør fraklippe. Du kan læse mere om korrekt brug af
citatteknik her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Der er blandt de fleste "usenettere" tradition for, at man er enige om, at
fænomenet bundcitering skal undgås, fordi det ikke er befordrende for
læsevenligheden, og fordi det skaber mere forvirring om, hvad der egentligt
svares på. Bemærk, at en del skribenter slet ikke gider at svare på indlæg,
hvor man ikke gider at gøre sig lidt ulejlighed med at citerer korrekt. Der
er mange, der skal læse ens indlæg, så det er befordrende for alle, hvis man
tænker sig lidt om, før man citerer. Eksempelvis er det en meget dårlig skik
at citere en masse linjer - blot for selv at skrive to-tre linjer.

Stavning!:

Det er ikke alle mennesker, der mestrer det skrevne sprog lige godt, og man
skal navnlig huske på, at der kan være folk, som er ordblinde i større eller
mindre grad. Det er absolut *IKKE* god tone, at man kommenterer eller
vejleder folks stavning. Størstedelen af usenetterne er enige om, at
usenettet skal kunne rumme alle, og dermed også folk, som er ordblinde eller
som bare ikke er en ørn til stavning, så alle kommentarer omkring stavning
og manglende brug af stavekontrol osv. bør altid bortfiltreres. Husk på, at
ordblindhed er et handicap og ikke dovenskab!


Private svar fra en nyhedsgruppe:

Mange usenettere frabeder sig at modtage uopfordrede svar og kommentarer i
e-mails. Det er derfor god tone at holde debatten i nyhedsgruppen, hvor alle
kan følge med, hvilket jo også er formålet med en debatgruppe. Tænk på det,
før du skriver private mails angående en offentlig debat. Er det ikke noget,
der er værd at skrive offentligt, så er det nok ikke værd at skrive i
e-mail. Som udgangspunkt kan man derfor gå ud fra, at det ikke er god tone
at sende uopfordrede svar fra en debat, og man riskerer på denne måde at få
en negativ respons på private mail.

Private spørgsmål:

Ofte kan det være fristende at sende et spørgsmål direkte til en anden
skribent i mail i stedet for at poste det i nyhedsgrupperne. Det anses
heller ikke som god tone, fordi man fratager den enkelte skribent mulighed
for selv at vælge, og man får ofte ikke svar. Brug derfor nyhedsgrupperne,
sådan at skribenterne selv har en reel mulighed for at vælge, hvilke
spørgsmål og debatter, de vil engagere sig i.

Signaturer:

En signatur er en stump tekst, der kan indsættes i bunden af et indlæg. Der
skal bruges en gyldig signaturadskiller, og en signatur må ikke være længere
end fire linjer á 72 tegn. Signaturen er et fristed, og er således ikke
omfattet af gruppens fundats samt visse dele af netiketten. Reklamer er
derfor tilladte i signaturen.

Læs mere om signaturer her: http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html Læs
*især* afsnittet om signaturadskilleren.

Off-topic/On-topic

Gruppernes fundats bestemmer, hvilke emner der skal diskuteres i en gruppe.
Det er naturligvis umuligt at definere en grænse 100%, men der er en generel
regel om, at *hvis* et emne har sine egen gruppe, så er det i denne gruppe
tråden skal postes. Ofte tager en tråd en helt anden drejning, og her må man
så FUTTE til den rigtige gruppe. Det kan tit være vanskeligt at bedømme,
hvornår man skal FUTTE, så her kan en offtopic tråd til dels undskyldes, men
at starte en ny tråd, som allerede fra starten er off-topic, bør ikke
accepteres, og vil i givet fald næsten altid afstedkomme sure miner. Det er
derfor vigtigt, at man inden man starter en ny debat gør sig nogle
betragtninger, om den overhovedet er relevant i den givne grupper, eller om
der findes en anden gruppe, der bedre omhandler emnet. De danske
nyhedsgrupper: http://www.usenet.dk/grupper.pl?tree=dk

FUT:

Hvad er FUT og hvorfor Futter folk...

FUT betyder Follow Up To og er en teknik til at flytte et svar til en anden
gruppe, hvis debatten ikke længere hører hjemme i den oprindelige gruppe.
FUT er *IKKE* en straf eller chikane, eller en måde at fornærme eller afvise
folk på. Det er ene og alene et praktisk redskab til at sikre, at debatten
føres i den rigtige gruppe, hvis en tråd og et givent svar pludselig tager
en anden drejning. Det er god tone at gøre opmærksom på, at man har sat FUT,
sådan at folk er klar over, at deres svar havner i en anden gruppe. Det er
også god tone at respektere en FUT. Det er mest praktisk, at man tydeligt
gør opmærksom på FUT og hvilken gruppe, man FUTTER til, enten ved at skrive
det allerførst i indlægget eller i slutningen, før en evt. signatur. Læs
mere om brugen af FUT her: http://www.usenet.dk/ord/lokal.html

Vedhæftninger:

Det er ikke tilladt at vedhæfte filer i de danske tekstgrupper. Det er stort
set heller ikke muligt, fordi de fleste servere efterhånden afviser indlæg
med vedhæftninger. Men nogle gange går det alligevel galt. Ofte kan man se
en lille smiley eller en sjov streg, og det er vedhæftninger, som er smuttet
igennem serveren ved en fejl. Små vedhæftninger på nogle få byte kan nemlig
komme igennem på serveren. Ofte er det, fordi folk bruger Outlook Express og
samtidig har klippet eller klistret en tekst fra et andet program eller
vindue. Der er en fejl i OE samt visse populære plugins til programmet, som
gør at disse vedhæftninger kommer med. Da afsenderen normalt ikke gør det
med vilje, og da årsagen skyldes en programfejl, bør man nok ikke påtale
dette. Der er sjældent tale om mere end et par bytes, så det har absolut
ingen traffikmæssig betydning.

Smileys

Smileys er en række tegn som i en given rækkefølge kan simulere en lille
tegning. For det meste skal man lægge hovedet langt til bagbord, før man kan
se meningen. Smileys bruges ofte til at angive, hvordan en given sætning
skal opfattes. Man skal huske på, at selv om man skriver en sætning med et
skævt smil på læben, så kan alle andre ikke se dette smil, fordi de kun kan
forholde sig til det skrevne, og måske ikke lige er i samme humør som
afsenderen var.

Citat fra usenet.dk

Almindelig smiley. Det var bare for sjov.
Sur smiley. Det var ikke så smart, det var sørgeligt.
Smiley med glimt i øjet. Fangede du pointen?
Overrasket smiley. Det var en overraskelse!
:-| Hmm smiley. Jeg er ikke helt enig, hmm..., jeg er neutral.
Der er ikke nogen endegyldig liste over smileys eller en standardiseret måde
at fortolke dem på. De 5 ovenstående er nogle af de mest almindelige, men
der findes et utal af varianter og fortolkninger.

Se mere her: http://paul.merton.ox.ac.uk/ascii/smileys.html

Vejledninger:

Det sker ofte, at folk bliver vejledt af den ene eller den anden årsag. Folk
har vidt forskellige holdninger til vejledninger, nogle mener, at de kan
være konstruktive, andre mener, at usenettet er et frissted og at folk skal
have love til at gøre som de har lyst til. Det er frit for alle at antage en
hvilken som helst holdning, men man bør måske have i tankerne, at
størstedelen af usenettets brugere via deres abonnementsbetingelser med sin
Internetudbyder har forpligtiget sig til at overholde den gældende netikette
på usenettet og diverse onlinefora...

Ofte handler vejledninger specielt om reklamer i nyhedsgrupperne. Nogle
mener, at man bare bør overse dem. Men problemet er, at skal man ignorere en
lille reklamer fra Peter, så skal man også til at ignorere reklamer fra Per
og Poul samt 117 andre. Reglerne bør således gælde for alle, og på usenettet
er det i sagens natur umuligt at gøre undtagelser for den enkelte. Folk har
ret til at ignorere reklamer, og andre folk har ret til at påtale dem. Men i
bund og grund skyldes vejledninger kun et ønske om, at folk vil overholde
gruppens fundats. Den dag, der ikke længere er nogen, som gider at påtale de
uønskede reklamer, så vil nyhedsgruppen sandsynligvis blive oversvømmet af
uønskede og kommericelle reklamer og annoncer. Dette gælder ikke kun
debatgrupperne, men også de private markedsgrupper, som opererer med en
noget anderledes definition af ordet kommerciel.

Hvorfor skændes folk:

Skænderier i nyhedsgrupperne er ikke noget usædvanligt fænomen.
Nyhedsgrupperne afspejler virkeligheden, og når mennesket skændes i
virkeligheden, er det naivt at forestille sig, at folk ikke også vil skændes
i nyhedsgrupperne. Når først en gruppe skribenter er røget i totterne på
hinanden, så er der ikke ret meget at stille op. I den virkelige verden er
der ofte folk til at skille de stridende parter, men på usenettet er der
ingen, som er i stand til at gribe effektivt ind, så de stridenende parter
kan adskilles på passende vis. Man kan vælge at give sin holdning til kende,
men ofte gør det sagen endnu mere kompliceret, og man ender måske med at
gøre sig selv til skydeskive i kampens hede.

Men hvad gør man så?

Der er ikke noget entydigt og klogt svar. Det store flertal vælger at blande
sig uden om, andre kaster sig frygtløst ind i debatten og nogen får flere
verbale knubs end andre. Det eneste svar, som måske kan give en smule
fornuft, er, at man gør det, som man selv finder rigtigt, men uanset hvad
man så end gør eller siger, vil der altid være nogen, der er uenige i det
man gør. Akkurat som i den virkelige verden.

Tit og ofte er det aldeles umuligt for udenforstående overhovedet at finde
ud af, hvad et konkret skænderi handler om. Men her skal man tænke på, at
andre skribenter ofte "kender" hinanden fra andre nyhedsgrupper, som man
ikke selv følger med i, og at det temmelig sikkert er i een af disse
grupper, kimen er lagt. Det gør ikke sagen hverken værre eller bedre, men
det kan måske give en smule indsigt i noget, der muligvis hverken er hoved
eller hale i.

Man kan således ikke gøre alle tilpas på usenettet. Det eneste, der er
vigtigt at huske, er, at *ALLE* har ret til at færdes på usenettet. Der er
ingen muligheder for at forbyde folk at færdes i nyhedsgrupperne, og der er
*INGEN*, der har bare den *mindste* ret til at forbyde folk at færdes i
nyhedsgrupperne.

Der er altså ingen, der har mere eller mindre ret til at være på usenettet
end andre, uanset religion, politiske standpunkter, faglig kunnen osv. Der
kan dog være sjældne tilfælde, hvor ens Internetudbyder kan opsige folks
abonnement. Dette kan gøres ved særdeles grove og utallige krænkelser af
netiketten - underforstået abonnementsaftalen, men det hører til
sjældenhederne og langt de fleste Abuseafdelinger er temmeligt
nedprioriteret, fordi udbyderne har andet at lave end at holde ro og orden
på usenettet. Navnlig i takt med, at antallet af usenetbrugere stiger og
stiger nedprioriteres abuseafdelingerne.

Skal man så klage til Abuse?

Som udgangpunkt vil jeg mene nej. Kun ved alvorlige krænkelser eller
forhold, der er direkte ulovlige eller injurierende, bør man klage til
Abuse. Sporadiske fundatsstridige indlæg og krænkelser af netiketten bliver
næppe behandlet seriøst i dag på grund af mængden, så det er formentlig
bedre at undlade at spilde Abuse folkenes tid med småligheder, blot fordi
man ikke kan lide ham eller hende, man har i sinde at klage over.

Man er ganske enkelt nødsaget til at finde sig i, at folk er i
nyhedsgrupperne uanset man synes, at de er både dumme, åndsvage eller bare
irriterende. Folk, som har *lyst* til at færdes i nyhedsgrupperne, de *skal*
være i nyhedsgrupperne, så længe de holder sig til netiketten.

Killfilter:

Heldigvis har designerne af nyhedslæsere forudset dette faktum. Derfor har
de fleste nævneværdige programmer også en mulighed for at opsætte et
killfilter. Det er en række regler med tilhørende betingelser, som man kan
tilknytte en given afsendermail eller -person, så det på denne måde er
muligt at undertrykke/skjule indlæg fra denne. Nogen vælger at bruge deres
killfilter, andre gør ikke.

Mere information:

www.usenet.dk

Der står alt om brugen af nyhedsgrupperne samt alt om netikette. Der er også
masse af information om, hvordan man bør udforme sit indlæg. Er man ny
skribent og har eventuelle spørgsmål, man ikke lige ved, hvor hører hjemme,
så er news:dk.velkommen det rette sted. Der er også nogle "admin" grupper,
hvoraf denne bl.a. kan have betydning for mange: news:dk.admin.netikette Her
diskuteres netikette i DK- grupperne, og det er som ofteste også her en FUT
angående vejledninger, fundatskrænkelse osv. sættes til.

Dette er lidt om de væsentligste bemærkninger om at færdes i
nyhedsgrupperne, og jeg er sikker på, at hvis man følger med i
dk.admin.netikette, så kommer der endnu flere.

FUT dk.admin.netikette

Claus



 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste