/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
forbavsende
Fra : vadmand


Dato : 19-09-04 23:46

Som gammel fan siden barndommen af tegneserien havde jeg sat maskinen til at
optage "Fantomet" i går. Jeg havde ikke forventet mig noget særligt, men
blev faktisk glædeligt overrasket: Ingen forsøg på at "opdatere myten" eller
gøre den smart og moderne, men en filmatisering, der bortset fra ligegyldige
ændringer (pygmæer er åbenbart ikke politisk korrekte mere) ramte tonen og
stilen fra de gamle Wilsom McCoy-dage, så man følte sig hensat til
cowboyrækkerne i Toftegårds Bio i 50'erne. Herlig uprætentiøs underholdning.

Per V.



 
 
Torben Ægidius Mogen~ (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 20-09-04 09:50

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Som gammel fan siden barndommen af tegneserien havde jeg sat maskinen til at
> optage "Fantomet" i går. Jeg havde ikke forventet mig noget særligt, men
> blev faktisk glædeligt overrasket: Ingen forsøg på at "opdatere myten" eller
> gøre den smart og moderne, men en filmatisering, der bortset fra ligegyldige
> ændringer (pygmæer er åbenbart ikke politisk korrekte mere) ramte tonen og
> stilen fra de gamle Wilsom McCoy-dage, så man følte sig hensat til
> cowboyrækkerne i Toftegårds Bio i 50'erne. Herlig uprætentiøs underholdning.

Jeg brød mig dog ikke om det blatante paranormale element, som
kranierne repræsenterede. Såvidt jeg husker, så var alle paranormale
elementer i tegneserien tvetydige - skyldes de blot tilfældigheder,
eller var der noget overnaturligt? Og så synes jeg ikke hovedskurken
virkede specielt overbevisende. Men, ja, filmen holdt sig ellers
rimeligt tæt til forlægget.

   Torben

vadmand (20-09-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 20-09-04 14:26


"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:7zvfe9qq8e.fsf@pc-032.diku.dk...

>
> Jeg brød mig dog ikke om det blatante paranormale element, som
> kranierne repræsenterede. Såvidt jeg husker, så var alle paranormale
> elementer i tegneserien tvetydige - skyldes de blot tilfældigheder,
> eller var der noget overnaturligt?

Det kan jeg kun give dig ret i. Desuden var det tyvstjålet fra Indiana Jones
2. Men jeg syntes ikke, det blev skamredet, og jeg synes generelt, filmen
holdt stemningen.

Per v.



Morbid Angel (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 20-09-04 10:57

On Mon, 20 Sep 2004 00:46:04 +0200, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Som gammel fan siden barndommen af tegneserien havde jeg sat maskinen til at
>optage "Fantomet" i går. Jeg havde ikke forventet mig noget særligt, men
>blev faktisk glædeligt overrasket: Ingen forsøg på at "opdatere myten" eller
>gøre den smart og moderne, men en filmatisering, der bortset fra ligegyldige
>ændringer (pygmæer er åbenbart ikke politisk korrekte mere) ramte tonen og
>stilen fra de gamle Wilsom McCoy-dage, så man følte sig hensat til
>cowboyrækkerne i Toftegårds Bio i 50'erne. Herlig uprætentiøs underholdning.
>
>Per V.
>
Den var da noget af det ringeste forsøg på at lave en film over den
ellers så gode tegneserie.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

vadmand (20-09-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 20-09-04 14:25


"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:m9atk0dti7u6iponv127p9i252ng2t87fu@4ax.com...
> On Mon, 20 Sep 2004 00:46:04 +0200, "vadmand"
> <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:
>
> >Som gammel fan siden barndommen af tegneserien havde jeg sat maskinen til
at
> >optage "Fantomet" i går. Jeg havde ikke forventet mig noget særligt, men
> >blev faktisk glædeligt overrasket: Ingen forsøg på at "opdatere myten"
eller
> >gøre den smart og moderne, men en filmatisering, der bortset fra
ligegyldige
> >ændringer (pygmæer er åbenbart ikke politisk korrekte mere) ramte tonen
og
> >stilen fra de gamle Wilsom McCoy-dage, så man følte sig hensat til
> >cowboyrækkerne i Toftegårds Bio i 50'erne. Herlig uprætentiøs
underholdning.
> >
> >Per V.
> >
> Den var da noget af det ringeste forsøg på at lave en film over den
> ellers så gode tegneserie.
>
Det kunne have været interessant med lidt argumentation eller eksempler i
stedet for et indlæg, der egentlig bare siger "jeg er uenig."

Jeg påstår ikke, at filmen var fremragende, men at den føjede sig fint til
forlægget, og jeg følte mig underholdt, mens det varede. Må jeg gætte på, at
dit kendskab til Fantomet stammer fra de senere år, hvor serien havde en
noget anden karakter?

Per V.

Per V.



Morbid Angel (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 21-09-04 02:13

On Mon, 20 Sep 2004 15:24:55 +0200, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>Det kunne have været interessant med lidt argumentation eller eksempler i
>stedet for et indlæg, der egentlig bare siger "jeg er uenig."
>
>Jeg påstår ikke, at filmen var fremragende, men at den føjede sig fint til
>forlægget, og jeg følte mig underholdt, mens det varede. Må jeg gætte på, at
>dit kendskab til Fantomet stammer fra de senere år, hvor serien havde en
>noget anden karakter?
>
>Per V.
>
>Per V.
>

ja det var bladene fra sidst i 70'erne og starten af 80'erne ham den
svensker jeg ikke kan huske navnet på nu som tegnede dem, de første
lidt latterlige fantometblade var ikke mig og jeg mindes svagt at have
set nogle sort-hvide film med ham også eller måske en slags serie?

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Frank Ronnie Hansen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Frank Ronnie Hansen


Dato : 21-09-04 17:08


"Morbid Angel" skrev

> ja det var bladene fra sidst i 70'erne og starten af 80'erne ham den
> svensker jeg ikke kan huske navnet på nu som tegnede dem, de første
> lidt latterlige fantometblade var ikke mig og jeg mindes svagt at have
> set nogle sort-hvide film med ham også eller måske en slags serie?

Der var vist ikke nogen svensker som tegnede Fantomet, men derimod
en svensker som skrev Fantomet, nemlig Ulf Granberg. Det var vistnok
Jaime Vallve som tegnede de fleste af Granbergs historier.

Venlig hilsen
Frank Hansen



David A. D. Konrad (20-09-2004)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 20-09-04 11:42

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
news:414e0c2d$0$260$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Som gammel fan siden barndommen af tegneserien havde jeg sat maskinen til
at
> optage "Fantomet" i går. Jeg havde ikke forventet mig noget særligt, men
> blev faktisk glædeligt overrasket: Ingen forsøg på at "opdatere myten"
eller
> gøre den smart og moderne, men en filmatisering, der bortset fra
ligegyldige
> ændringer (pygmæer er åbenbart ikke politisk korrekte mere) ramte tonen og
> stilen fra de gamle Wilsom McCoy-dage, så man følte sig hensat til
> cowboyrækkerne i Toftegårds Bio i 50'erne. Herlig uprætentiøs
underholdning.

Hold kæft hvor - var - den - ringe!! Ham der spillede Fantomet var
ualmindelig utroværdig og dårlig, og resten af skuespillerne var jo næsten
fornærmende. Den eneste der hævede sig op på et middelmådigt niveau var
skurken og hans håndlanger - men sådan er det jo som regel



Martin K. R. (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 20-09-04 12:30

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
news:414eb3e3$0$39257$14726298@news.sunsite.dk...
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
> news:414e0c2d$0$260$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Som gammel fan siden barndommen af tegneserien havde jeg sat maskinen
til
> at
> > optage "Fantomet" i går. Jeg havde ikke forventet mig noget særligt, men
> > blev faktisk glædeligt overrasket: Ingen forsøg på at "opdatere myten"
> eller
> > gøre den smart og moderne, men en filmatisering, der bortset fra
> ligegyldige
> > ændringer (pygmæer er åbenbart ikke politisk korrekte mere) ramte tonen
og
> > stilen fra de gamle Wilsom McCoy-dage, så man følte sig hensat til
> > cowboyrækkerne i Toftegårds Bio i 50'erne. Herlig uprætentiøs
> underholdning.
>
> Hold kæft hvor - var - den - ringe!! Ham der spillede Fantomet var
> ualmindelig utroværdig og dårlig, og resten af skuespillerne var jo næsten
> fornærmende. Den eneste der hævede sig op på et middelmådigt niveau var
> skurken og hans håndlanger - men sådan er det jo som regel

Jeg kom til at se lidt af den, og den var tåkrummende pinlig! Actionscenerne
var virkelig amatøragtige.

På et tidspunkt hænger Fantomet i lian-gelænderet midtvejs ude på en
hængebro over en meget dyb kløft, og får den idé at kappe lianen til den ene
side så han kan svinge sig i sikkerhed. Han trækker pistolen og skyder
lianen over et godt stykke væk (hvorfor kapper han den ikke bare lige under
sig?), og svinger sig ind på fast grund.

Æhhh... lad mig se... lianen er fastgjort i den ene side af kløften og han
befinder sig halvejs ude... al logik siger at han vil svinge direkte ind i
klippesiden et godt stykke nede... Det må åbenbart også have undret
producenterne lidt for ligeså snart svinget begynder klippes der, og i næste
scene lander han på et praktisk bart stykke jord som om han var hoppet ned
fra en fodskammel...

Jo, jeg VED godt det er fiktion og det skal være en tju-bang film, men ærlig
talt... Indiana Jones ville i det mindste være havnet på et klippestykke
lidt nede og kravlet resten af vejen op hængende i fingerspidserne. Eller i
det mindste være landet med et par rullefald, men Fantomet var vel bange for
at grise sit (lilla ?!?) frotté-kostume...

På dette tidspunkt slog jeg over på en anden kanal, så jeg kunne begynde at
rette mine tæer ud igen...

Martin



David A. D. Konrad (20-09-2004)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 20-09-04 14:00

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
news:cimf0f$1v1l$1@news.cybercity.dk...

> > Hold kæft hvor - var - den - ringe!! Ham der spillede Fantomet var
> > ualmindelig utroværdig og dårlig, og resten af skuespillerne var jo
næsten
> > fornærmende. Den eneste der hævede sig op på et middelmådigt niveau var
> > skurken og hans håndlanger - men sådan er det jo som regel
>
> Jeg kom til at se lidt af den, og den var tåkrummende pinlig!
Actionscenerne
> var virkelig amatøragtige.

Enig - hvor det er til at leve med i andre film fordi det er en del af
filmens charme/univers, blev det i Fantomet netop kun tåkrummende og pinligt
at se på. Hvad jeg også synes var komplet malplaceret var Fatomets konstante
smægtende, halfsjofle smil. Det er muligt det skulle illudere hans kølige,
rolige halv-smil fra tegneserierne, men i filmen fik det ham bare til at se
ubegavet og kikset ud.

> På et tidspunkt hænger Fantomet i lian-gelænderet midtvejs ude på en
> hængebro over en meget dyb kløft, og får den idé at kappe lianen til den
ene
> side så han kan svinge sig i sikkerhed. Han trækker pistolen og skyder
> lianen over et godt stykke væk (hvorfor kapper han den ikke bare lige
under
> sig?), og svinger sig ind på fast grund.

Ja. En anden scene er "slutopgøret" hvor han redder heltinden efter være
kommet flyvende i en snor der meget belejligt kan få ham hen på det rigtige
sted på det rigtige tidspunkt, oppe fra taget og ned på gelænderet - han
giver heltinden rebet, og hun kan så svinge sig videre ned på gulvet (rebet
bliver åbenbart længere og længere og hænger fast forskellige steder) i en
fortsat bane snesevis af meter, medens hun kan puffe de onde forbydere til
jorden med fødderne.

> Æhhh... lad mig se... lianen er fastgjort i den ene side af kløften og han
> befinder sig halvejs ude... al logik siger at han vil svinge direkte ind i
> klippesiden et godt stykke nede... Det må åbenbart også have undret
> producenterne lidt for ligeså snart svinget begynder klippes der, og i
næste
> scene lander han på et praktisk bart stykke jord som om han var hoppet ned
> fra en fodskammel...

Hehe.



Christian B. Andrese~ (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-09-04 14:37


"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
news:cimf0f$1v1l$1@news.cybercity.dk...
> Æhhh... lad mig se... lianen er fastgjort i den ene side af kløften og han
> befinder sig halvejs ude... al logik siger at han vil svinge direkte ind i
> klippesiden et godt stykke nede... Det må åbenbart også have undret
> producenterne lidt for ligeså snart svinget begynder klippes der, og i
næste
> scene lander han på et praktisk bart stykke jord som om han var hoppet ned
> fra en fodskammel...

Virker lidt som en gammel Weismüller Tarzan film


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Martin K. R. (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 20-09-04 14:47

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
news:414edd16$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
> news:cimf0f$1v1l$1@news.cybercity.dk...
> > Æhhh... lad mig se... lianen er fastgjort i den ene side af kløften og
han
> > befinder sig halvejs ude... al logik siger at han vil svinge direkte ind
i
> > klippesiden et godt stykke nede... Det må åbenbart også have undret
> > producenterne lidt for ligeså snart svinget begynder klippes der, og i
> næste
> > scene lander han på et praktisk bart stykke jord som om han var hoppet
ned
> > fra en fodskammel...
>
> Virker lidt som en gammel Weismüller Tarzan film

Præcis min tanke!

Men de gamle sort/hvid Tarzan film var underholdende, fordi det nu engang
var sådan man lavede actionfilm dengang. Fantomet filmen er trods alt fra
90'erne...

Martin



vadmand (20-09-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 20-09-04 17:27


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:414edd16$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>
> Virker lidt som en gammel Weismüller Tarzan film
>
Netop. Det var det, der var så frydefuldt.

Per V.



Christian B. Andrese~ (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-09-04 07:50


"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
news:414f04e6$0$277$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:414edd16$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >
> > Virker lidt som en gammel Weismüller Tarzan film
> >
> Netop. Det var det, der var så frydefuldt.

Jeg så den også, i hvert fald 90 % af den, og det var underholdning og ikke
andet.


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



vadmand (21-09-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 21-09-04 09:15


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:414fcf28$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
> news:414f04e6$0$277$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >
> > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> > news:414edd16$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > >
> > > Virker lidt som en gammel Weismüller Tarzan film
> > >
> > Netop. Det var det, der var så frydefuldt.
>
> Jeg så den også, i hvert fald 90 % af den, og det var underholdning og
ikke
> andet.
>
Netop. Man kan godt ind imellem blive træt af de mange film, der tager
superheltegenren så gyseligt alvorligt - ikke at jeg ikke også nød Spiderman
og X-men, men alligevel. Denne Fantomet-film havde lidtaf den same charme
som Batman-filmen fra tresserne.

Per V.



Martin K. R. (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 21-09-04 09:43

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
news:414fe30a$0$237$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

<snip>
> > > > Virker lidt som en gammel Weismüller Tarzan film
> > > >
> > > Netop. Det var det, der var så frydefuldt.
> >
> > Jeg så den også, i hvert fald 90 % af den, og det var underholdning og
> ikke
> > andet.
> >
> Netop. Man kan godt ind imellem blive træt af de mange film, der tager
> superheltegenren så gyseligt alvorligt - ikke at jeg ikke også nød
Spiderman
> og X-men, men alligevel. Denne Fantomet-film havde lidtaf den same charme
> som Batman-filmen fra tresserne.

Jo, men den er jo lavet på 90'ernes præmisser...
Intet henrykkede mig mere end da Indiana Jones filmene kom - jeg var med ét
tilbage til min barndoms sort/hvide Tarzan film. En rigtig eventyrfilm som
ikke tog sig selv alvorligt, kombineret med ny filmteknisk kunnen.
I Fantomet filmen (det af den jeg kunne holde ud at se...) sidder man
nærmest og fniser - ikke pga. den underholdende handling, men pga. den
pinlige teknik.

Martin



Niels Søndergaard (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 21-09-04 10:05

On Tue, 21 Sep 2004 10:43:05 +0200, "Martin K. R."
<mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:

>Jo, men den er jo lavet på 90'ernes præmisser...
>Intet henrykkede mig mere end da Indiana Jones filmene kom - jeg var med ét
>tilbage til min barndoms sort/hvide Tarzan film. En rigtig eventyrfilm som
>ikke tog sig selv alvorligt, kombineret med ny filmteknisk kunnen.

Så glæd dig til den her:
http://www.suntimes.com/output/ebert1/wkp-news-captain17f.html



Mvh
Niels Søndergaard

Martin K. R. (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin K. R.


Dato : 21-09-04 10:20

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
news:1frvk09tt2edrkiutnimigt9nutn31ut0m@4ax.com...
> On Tue, 21 Sep 2004 10:43:05 +0200, "Martin K. R."
> <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
>
> >Jo, men den er jo lavet på 90'ernes præmisser...
> >Intet henrykkede mig mere end da Indiana Jones filmene kom - jeg var med
ét
> >tilbage til min barndoms sort/hvide Tarzan film. En rigtig eventyrfilm
som
> >ikke tog sig selv alvorligt, kombineret med ny filmteknisk kunnen.
>
> Så glæd dig til den her:
> http://www.suntimes.com/output/ebert1/wkp-news-captain17f.html

Den lyder herlig
Og minsandten om der ikke kommer en portion Johnny Weissmüller Tarzan film
(1932-42) på DVD den 28/9

Martin



Søren Kjeldsen (20-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren Kjeldsen


Dato : 20-09-04 18:17

Hvis den var blevet lavet for 25-40 år siden, havde den nok været en
fantastisk film, men i dag, repræsenterer den dårlig action, dårlig
historie, dårlig skuespil og alt i alt en film, der burde ha' været kommet
mange år tidligere, hvis den skulle ha' været lavet sådan.



vadmand (20-09-2004)
Kommentar
Fra : vadmand


Dato : 20-09-04 23:03


"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
news:owG3d.1260$_n6.119@news.get2net.dk...
> Hvis den var blevet lavet for 25-40 år siden, havde den nok været en
> fantastisk film, men i dag, repræsenterer den dårlig action, dårlig
> historie, dårlig skuespil og alt i alt en film, der burde ha' været kommet
> mange år tidligere, hvis den skulle ha' været lavet sådan.
>
Tja. Den enes nostalgi er den andens gamle lort...

Per V.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste