/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kan man det
Fra : Preben Christensen


Dato : 11-10-04 22:35

Hej

Alt det snak om at en båd skal være eu godkendt
kan en udlænding fra et ikke eu land sejle til danmark og ligge til
en dansk havn selv om båden ikke er eu godkendt???
Kan han sælge den til en dansker så er der vel ingen der kan se om den er
godkendt.
Kan man selv hente en båd fra f.eks Polen eller sverige uden at man skal
fortolde den man kan vel bare ligge den
til der hvor man har sin havneplads eller hvad??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen



 
 
Hans Olsen (11-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Olsen


Dato : 11-10-04 22:56

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:416afc73$0$299$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
> Alt det snak om at en båd skal være eu godkendt
> kan en udlænding fra et ikke eu land sejle til danmark og ligge til
> en dansk havn selv om båden ikke er eu godkendt???
Hej Preben
Du bliver ved med at skrive indlæg, som om du vil omgå EU reglerne.
Jeg ved ikke om det er det, der er din hensigt, men jeg mener også
du skal tænke over at EU regler / godkendelse også drejer sig om
sikkerhed - både for dig selv - din familie - og os andre.
Eksempelvis gas installationer - skrogtykkelser - kvaliteten af
styresystem o.s.v.
Køber du en billig båd i Sverige, skal du som oftest udskifte gas anlæg
da den ikke passer til Danske flasker - og det koster også.
Nogle både, ikke alle - kan med fordel hentes i Sverige frem for Danmark,
men
du skal se dig godt for, det er langt til Sverige, hvis motoren "står af"
kort efter
købet.
Hvis du vil have konkret råd, må du mere præcis fortælle hvad du mener.
Jeg er godt klar over EU reglerne fordyrer bådene, men du får også mere
tryghed for pengene, og nej jeg er IKKE speciel tilhænger af EU

Hilsen
Hans Olsen



Preben Christensen (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 12-10-04 19:58

Hej

Det er ikke for at omgåes reglerne
Jeg er nok klar over at sikkkerheden skal være iorden hvad angår gas
installationer
og udstødning og så videre.
Jeg selv sætter sikkerheden højt har altid redningsveste til alle i båden
( det er der jo ikke alle der har)
Overholders søfartsreglerne (det er der heller ikke alle der gør)
men det var nu nærmest for at høre om der mon ikke er nogen der omgåes
regler og hopper
over den ce mærkning.
Jeg kan ikke forestille mig at hvis der kommer en båd i havn som ikke er ce
mærket at
tolderne eller andre melder bådejeren, desuden ser man meget makværk rundt
omkring som ikke
bude sejle.


--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Hans Olsen (13-10-2004)
Kommentar
Fra : Hans Olsen


Dato : 13-10-04 08:19

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:416c2939$0$273$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
desuden ser man meget makværk rundt omkring som ikke
> bude sejle.



Du kan også læse lidt her:
http://www.udkik.dk/ce.jsp
og komme videre.
Hilsen
Hans Olsen



Bjarne Bak - 8270 (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne Bak - 8270


Dato : 12-10-04 20:31

Hej Preben,

Sådan at du ikke løber helt vild i reglerne, så er CE mærkning ikke et
kvalitets stempel som nogle fejlagtigt går og tror. Det er derimod en EU
standard som er blevet indført for at 'normalisere' (ensrette) evnerne og
sikkerheden for .. i dette tilfælde ... vores både. Det betyder IKKE at alle
nye/kommende både er blevet bedre i disse retninger, blot at det hele er
mere ensrettet ... på papiret i hvertfald! En båd (-type) der ikke er CE
mærket kan derfor sagtens være meget bedre, blot er har den ikke gennemgået
en række dyre test.
I min verdens opfattelse hedder det leverpostej, EU-skidt og alt for mange
politikere med for lidt at lave!

Hilsen Bjarne


"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> wrote in message
news:416afc73$0$299$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

<Klip> --




Carsten Holck (12-10-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 12-10-04 19:12

Bjarne Bak - 8270 wrote:
> Hej Preben,
>
> Sådan at du ikke løber helt vild i reglerne, så er CE mærkning ikke et
> kvalitets stempel som nogle fejlagtigt går og tror. Det er derimod en EU
> standard som er blevet indført for at 'normalisere' (ensrette) evnerne og
> sikkerheden for .. i dette tilfælde ... vores både. Det betyder IKKE at alle
> nye/kommende både er blevet bedre i disse retninger, blot at det hele er
> mere ensrettet ... på papiret i hvertfald! En båd (-type) der ikke er CE
> mærket kan derfor sagtens være meget bedre, blot er har den ikke gennemgået
> en række dyre test.

Det er egentlig værre ! CE mærkning er kun producentens erklæring om at
han indestår for at alle relevante EU specificationer (og hvilke det er
skal stå i en overensstemmelseserklæring) er overholdt. Hvordan det så
sker er en anden historie

/carsten

Bjarne Bak - 8270 (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Bjarne Bak - 8270


Dato : 14-10-04 18:42

Carsten, du har helt ret. Og her kommer pegefingeren, men køber man en båd i
udlandet der ikke er CE-mærket skal man efter gældende regler selv sørge for
det, og det vil sige at man skal gennem en trediepart (ie Teknologisk
Institut) og det koster knapper (hvis man altså gider ;) ).

Hilsen Bjarne

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> wrote in message
news:416c1e89$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
<klip>

> Det er egentlig værre ! CE mærkning er kun producentens erklæring om at
> han indestår for at alle relevante EU specificationer (og hvilke det er
> skal stå i en overensstemmelseserklæring) er overholdt. Hvordan det så
> sker er en anden historie
>
> /carsten



Carsten Holck (14-10-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 14-10-04 14:25

Bjarne Bak - 8270 wrote:
> Carsten, du har helt ret. Og her kommer pegefingeren, men køber man
> en båd i udlandet der ikke er CE-mærket skal man efter gældende
> regler selv sørge for det, og det vil sige at man skal gennem en
> trediepart (ie Teknologisk Institut) og det koster knapper (hvis man
> altså gider ;) ).
>
Jeps, for det er den der markedsfører varen i EU dvs. producenten eller
importøren, der CE-mærker - og når du selv importerer så er det dig der er
importør og derfor skal CE-mærke og derved indestår for at båden overholder
alle gældende relevante EU regler, og du skal derfor skaffe den nødvendige
dokumentation, det kan være beregninger, afprøvninger, målinger osv. osv.
Alene det at finde ud af hvilke direktiver der er gældende er en jungle
Meen selvfølgelig kan teknologisk elle diverse klasseselskaber Loyds/Veritas
være behjælpelig (det er det de lever af )


--
/carsten



Claus Tersgov (17-10-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-10-04 13:51

Carsten Holck skriblede og skrablede følgende:

> Det er egentlig værre ! CE mærkning er kun producentens erklæring om
> at han indestår for at alle relevante EU specificationer (og hvilke
> det er skal stå i en overensstemmelseserklæring) er overholdt.
> Hvordan det så sker er en anden historie


Det er jeg ikke enig i. Der er forskellige krav til CE mærkning og CE
mærkning af en båd kræver, at den er mærket og godkendt af en af EU
autoriseret skibsinspektør eller klassificeringsselskab. Det er *ikke* en
almindelig konformitetserklæring udstedt af produktchefen.

Claus



Claus Tersgov (17-10-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 17-10-04 13:48

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Alt det snak om at en båd skal være eu godkendt
> kan en udlænding fra et ikke eu land sejle til danmark og ligge til
> en dansk havn selv om båden ikke er eu godkendt???

Naturligvis kan han det.

> Kan han sælge den til en dansker så er der vel ingen der kan se om
> den er godkendt.

Nej, det må han ikke. Når har er på dansk jord, så er han underlagt dansk,
subsidiært EU's lovgivning.

> Kan man selv hente en båd fra f.eks Polen eller sverige uden at man
> skal fortolde den man kan vel bare ligge den
> til der hvor man har sin havneplads eller hvad??

Ja, det kan man. Polen og Sverige er medlem af EU, så der er ikke længere
told på både fra Polen.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste