/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Skrue
Fra : Preben Christensen


Dato : 21-09-04 16:27

Hej

Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
motor, ellers trækker den bagenden
nedad og løfter forenden?
Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?


--
Venlig hilsen

Preben Christensen



 
 
Lars Kristensen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 21-09-04 20:26

Preben Christensen wrote:
> Hej
>
> Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
> motor, ellers trækker den bagenden
> nedad og løfter forenden?
> Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?

Hvad er det for en båd du snakker om ud over det er din?

- Lars?

Preben Christensen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 21-09-04 21:22

det er en 25 fods spidsgatter af træ billeder kan ses i dk.binaer under
skrue


--
Venlig hilsen

Preben Christensen



Ukendt (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-09-04 13:13


"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:N304d.17959$kp3.11575@news.get2net.dk...
> det er en 25 fods spidsgatter af træ billeder kan ses i dk.binaer under
> skrue
>

Hej Preben

En spidsgatter har en dum facon )

Iøvrigt elsker jeg spidsgattere og er opvokset i spidsgattere, så det er
ikke fordomme der præger min holdning!

Principielt er der for lille bæreevne agter, og det betyder, at den som alle
deplamentsbåde - når man kommer op over den teoretiske skrogfart (Der jo er
en fart i knob ca. lig med vandlinielængden i meter), "graver" agterenden
ned.

Spidsgatteren er så bare specielt slem til det, da der ikke i faconen er
reserveopdrift i agterendens facon.

Du kan tydeligt se det hvis du sammenligner en spidsgatter med en moderne
kapsejladsbåd (f.eks. en X "et eller andet") X'en er flad og bred lige over
vandlinien, den har altså et meget store bæreevnereerve liggende lige over
vandet, når så den når sin teoretiske skrogfart, så kommer den flade brede
"røv" i vandet, og bærer oppe.

Når spidsgatteren når sin teoretiske skrogfart, så synker agterenden bare
ned i hæk bølgen, og faconen giver ikke meget ektra opdrift.

Den motor kraft = det antal omdrejninger der giver den teoretiske skrogfart
det er det du kan udnytte.
Al yderligere motorkraft giver kun meget begrænset ekstra fart, fordi det
meste af energien bliverbrugt til at "slæbe røven ned i hækbølgen".

Nej jeg mener ikke at en ændret skrue gør noget ved det.

Hvis skruen er "for stor eller stejl" vil motoren sejtrække og vil ikke
kunne nå max omdrejninger hvis skruen er for lille eller for lile stigning,
så vil den løbe mange omdrejning

hilsen John





Hanne og Hans (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 22-09-04 10:31

Har den nået topfarten? Farten i knob er lig 2,43 x kvadratroden af
vandlinien i meter for en deplacementsbåd.
Hans
"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:SKX3d.7049$t55.4543@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
> motor, ellers trækker den bagenden
> nedad og løfter forenden?
> Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen
>
>



Preben Christensen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 22-09-04 17:43

Hej den er 8 meter i vandlininen kan det så passe at regnestykket giver lidt
over 6????
det kan da ikke passe at en båd på 25 fod max kan sejl det eller hvordan
regner man det ellers ud??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen
"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:41514678$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har den nået topfarten? Farten i knob er lig 2,43 x kvadratroden af
> vandlinien i meter for en deplacementsbåd.
> Hans
> "Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse
> news:SKX3d.7049$t55.4543@news.get2net.dk...
>> Hej
>>
>> Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
>> motor, ellers trækker den bagenden
>> nedad og løfter forenden?
>> Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?
>>
>>
>> --
>> Venlig hilsen
>>
>> Preben Christensen
>>
>>
>
>



Claus Tersgov (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-09-04 20:59

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Hej den er 8 meter i vandlininen kan det så passe at regnestykket
> giver lidt over 6????
> det kan da ikke passe at en båd på 25 fod max kan sejl det eller
> hvordan regner man det ellers ud??

Jo, det passer fint
Det er jo ikke nogen planende båd, du har købt

Claus



Preben Christensen (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 22-09-04 21:05

Hej Claus

Nej det ved jeg godt det ikke er
men den er jo født med en noget større motor mon den også kun sejlede de 6
knob?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:cislhc$2hrp$1@news.cybercity.dk...
> Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:
>
>> Hej den er 8 meter i vandlininen kan det så passe at regnestykket
>> giver lidt over 6????
>> det kan da ikke passe at en båd på 25 fod max kan sejl det eller
>> hvordan regner man det ellers ud??
>
> Jo, det passer fint
> Det er jo ikke nogen planende båd, du har købt
>
> Claus
>



Claus Tersgov (22-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-09-04 21:44

Preben Christensen skriblede og skrablede følgende:

> Nej det ved jeg godt det ikke er
> men den er jo født med en noget større motor mon den også kun sejlede
> de 6 knob?

Ja!

Claus



Ernst Johansen (08-10-2004)
Kommentar
Fra : Ernst Johansen


Dato : 08-10-04 13:46

Det tror jeg ikke, svaret er snarere, at motoren er "for kraftig" i forhold
til bådens teoretiske skroghastighed. Måske er dette velkendt, men
alligevel:
En deplacementsbåd har en teoretisk max hastighed, som udregnes således:
Kvadratroden af bådens vandlinielængde i fod * 1,5 = bådens topfart i knob.
En båd med en vandlinie på 25 fod vil således max kunne sejle 7,5 knob.
Denne hastighed vil i de fleste sejlbåde kunne opnås med ganske få HK. Hvis
du sætter mere "power" på og forsøger at overskride skroghastigheden, vil
båden forsøge at plane, hvilket den ikke kan - og så opfører den sig som du
beskriver.
Jeg har selv samme "problem" i min LM23, som har en 38 HK motor, hvor den
kunne nøjes med 10. Men jeg glæder mig over at kunne klare mig med halv
kraft - og dermed mindre støj og slid på motoren.

Med venlig hilsen
Ernst Johansen

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:SKX3d.7049$t55.4543@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
> motor, ellers trækker den bagenden
> nedad og løfter forenden?
> Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Preben Christensen
>
>



Preben Christensen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Preben Christensen


Dato : 10-10-04 01:18

Hej

Tak for svarene
Det kan jeg da godt se det er da mere behageligt at kunne sejle med få
omdrejninger
og ikke så mange vibrationer samtidig er den så også mere økonomisk


--
Venlig hilsen

Preben Christensen


"Ernst Johansen" <ernst@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41668b77$0$229$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det tror jeg ikke, svaret er snarere, at motoren er "for kraftig" i
> forhold
> til bådens teoretiske skroghastighed. Måske er dette velkendt, men
> alligevel:
> En deplacementsbåd har en teoretisk max hastighed, som udregnes således:
> Kvadratroden af bådens vandlinielængde i fod * 1,5 = bådens topfart i
> knob.
> En båd med en vandlinie på 25 fod vil således max kunne sejle 7,5 knob.
> Denne hastighed vil i de fleste sejlbåde kunne opnås med ganske få HK.
> Hvis
> du sætter mere "power" på og forsøger at overskride skroghastigheden, vil
> båden forsøge at plane, hvilket den ikke kan - og så opfører den sig som
> du
> beskriver.
> Jeg har selv samme "problem" i min LM23, som har en 38 HK motor, hvor den
> kunne nøjes med 10. Men jeg glæder mig over at kunne klare mig med halv
> kraft - og dermed mindre støj og slid på motoren.
>
> Med venlig hilsen
> Ernst Johansen
>
> "Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse
> news:SKX3d.7049$t55.4543@news.get2net.dk...
>> Hej
>>
>> Hvordan kan det være at jeg kun kan sejle med halve omdrejninger på min
>> motor, ellers trækker den bagenden
>> nedad og løfter forenden?
>> Er det fordi der sidder en forkert skrue på min båd?
>>
>>
>> --
>> Venlig hilsen
>>
>> Preben Christensen
>>
>>
>
>



Lars Kristensen (10-10-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 10-10-04 10:36

Preben Christensen wrote:
> Hej
>
> Tak for svarene
> Det kan jeg da godt se det er da mere behageligt at kunne sejle med få
> omdrejninger
> og ikke så mange vibrationer samtidig er den så også mere økonomisk

Og samtidig har du kraftoverskud til hvis du kommer ud i strid modvind
og bølger. Altid en god ting

- Lars

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste