/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
MAC-adresse på hub?
Fra : Jakob Lykke Poulsen


Dato : 15-08-04 23:17

Hej!

Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Mvh

Jakob



 
 
Thomas S. Iversen (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 15-08-04 23:24

On 2004-08-15, Jakob Lykke Poulsen <jlp@c.dk> wrote:

> Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Det har den ikke.

Thomas

Mikkel Bundgaard (15-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 15-08-04 23:20

Jakob Lykke Poulsen wrote:

> Hej!
>
> Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Nej, en hup er rimelig dum. Sammenlign den med gammeldags kabling med
BNC stik.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub


/mikkel

Asbjorn Hojmark (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-08-04 07:30

On Mon, 16 Aug 2004 00:17:29 +0200, "Jakob Lykke Poulsen"
<jlp@c.dk> wrote:

> Har en hub en MAC-adresse?

En hub i sig selv, altså en multiport repeater, behøver ingen
MAC-adresse, fordi den ikke selv sender trafik på nettet, men
blot 'gensender' et signal modtaget på én port på en eller flere
andre.

Men en hub *kan* have en MAC-adresse, og den har det, hvis det er
en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og
derfor en MAC-adresse).

> Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?

Det afhænger af, hvad det er for en hub.

-A

Mikkel Bundgaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 16-08-04 09:26

>
> Men en hub *kan* have en MAC-adresse, og den har det, hvis det er
> en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
> køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og
> derfor en MAC-adresse).

Nu er det jo sådan at en hub ikke kan administeres fordi, så er det ikke
en hub. Så er det en managed switch vi snakker om, og her det korrekt at
de kan have en MAC adresse og evt. en IP-adresse.

>>Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?
>
for managed switches se producentes dokumentation.
(En metode kunne være at bind dens MAC adresse til et IP nummer med arp...)

(hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
managed hub)

/mikkel

Andreas Plesner Jaco~ (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 16-08-04 09:39

On 2004-08-16, Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> wrote:
>>
>> Men en hub *kan* have en MAC-adresse, og den har det, hvis det er
>> en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
>> køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og
>> derfor en MAC-adresse).
>
> Nu er det jo sådan at en hub ikke kan administeres fordi, så er det ikke
> en hub. Så er det en managed switch vi snakker om, og her det korrekt at
> de kan have en MAC adresse og evt. en IP-adresse.

Du ved ikke hvad du snakker om, man kan (kunne) sagtens få managed hubs.

> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
> managed hub)

Kig på de gamle BayStack hubs (og lær at søge på google inden du udtaler
dig så nagelfast om noget)

--
Andreas Plesner Jacobsen | ((lambda (foo) (bar foo)) (baz))

Asbjorn Hojmark (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-08-04 10:02

On Mon, 16 Aug 2004 10:26:22 +0200, Mikkel Bundgaard
<newsgroup@notfound.invalid> wrote:

> Nu er det jo sådan at en hub ikke kan administeres fordi, så
> er det ikke en hub. Så er det en managed switch vi snakker om,

Du har altså fået de begreber lidt galt i halsen.

- "Hub" er et marketingord for en multiport repeater
- "Switch" er et marketingord for en (hurtig) multiport bridge

Hverken "hub" eller "switch" indikerer noget om, om boxen er
managed. Det kan begge typer udstyr være.

> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links
> til en managed hub)

Før i tiden var der masser, men de fleste er jo døde i dag. Et
par eksempler var BayStack 100-serien og Cisco 1500-serien. Et
mere nutidigt eksempel er Allied Telesyn FH800-serien. Google
dem.

-A

Mikkel Bundgaard (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Bundgaard


Dato : 16-08-04 11:08

>
> Du har altså fået de begreber lidt galt i halsen.
>
> - "Hub" er et marketingord for en multiport repeater

Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?
En multiport repeater sender somsagt pakkerne videre til alle porte...

> - "Switch" er et marketingord for en (hurtig) multiport bridge

heller ikke uenig. Men de kræver lidt mere intelligens hvorfor det kan
virke mere naturligt at bygge en ipadresse ind i dem.

> Hverken "hub" eller "switch" indikerer noget om, om boxen er
> managed. Det kan begge typer udstyr være.
>
>
> Før i tiden var der masser, men de fleste er jo døde i dag. Et
> par eksempler var BayStack 100-serien og Cisco 1500-serien. Et
> mere nutidigt eksempel er Allied Telesyn FH800-serien. Google
> dem.

Det prøver jeg, tak

Hilsen Mikkel

Mogens Kjaer (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 16-08-04 11:13

Mikkel Bundgaard wrote:
>>
>> Du har altså fået de begreber lidt galt i halsen.
>>
>> - "Hub" er et marketingord for en multiport repeater
>
>
> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?

Trafikovervågning, fx

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Asbjorn Hojmark (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-08-04 14:35

On Mon, 16 Aug 2004 12:07:39 +0200, Mikkel Bundgaard
<newsgroup@notfound.invalid> wrote:

>> - "Hub" er et marketingord for en multiport repeater

> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?

De mere avancerede managed hubs tilbød fx RMON, så man kunne få
en idé om, hvad der foregik på switchen. Men mindre kunne gøre
det, som fx blot at se, hvilke porte, der var aktive.

-A

Martin Djernæs (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Djernæs


Dato : 16-08-04 21:37

Hej,

on 8/16/2004 3:07 AM Mikkel Bundgaard wrote:

>> - "Hub" er et marketingord for en multiport repeater
>
> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?


Der er ikke noget i vejen for at køre spanning tree på en
repeater/hub/switch/dims.

Martin



Asbjorn Hojmark (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 16-08-04 21:42

On Mon, 16 Aug 2004 13:36:30 -0700, Martin Djernæs
<martin@djernaes.dk.del> wrote:

> Der er ikke noget i vejen for at køre spanning tree på en
> repeater/hub/switch/dims.

Spanning tree kører man på en multiport bridge (en switch), ikke
en multiport repeater (en hub).

-A

Martin Djernæs (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Djernæs


Dato : 18-08-04 00:48

Hi,

on 8/16/2004 1:42 PM Asbjorn Hojmark wrote:

>>Der er ikke noget i vejen for at køre spanning tree på en
>>repeater/hub/switch/dims.
>
> Spanning tree kører man på en multiport bridge (en switch), ikke
> en multiport repeater (en hub).

Du har ret, jeg blandede dem sammen (lige som alle andre). (Martin, drik
mere kaffe inden du skriver dumme svar!).

Martin

Mads Bahrt (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 17-08-04 02:11

Mikkel Bundgaard wrote:
> Enig... Og hvad er der lige at administere på sådan en?
Du kan f.eks. åbne og lukke for bestemte porte...

Mogens Kjaer (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Kjaer


Dato : 16-08-04 10:12

Mikkel Bundgaard wrote:
....
> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
> managed hub)

Vi har krydsfelter fyldt med dem (desværre )

Nej, jeg har ingen links til dem, de kan ikke købes mere.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Niels Dybdahl (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Dybdahl


Dato : 16-08-04 11:00

> > (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
> > managed hub)
> Nej, jeg har ingen links til dem, de kan ikke købes mere.

Google gætter på 2650 sites, når jeg søger på "managed hub"

Niels Dybdahl



Troels Hansen (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Troels Hansen


Dato : 16-08-04 19:11

Mikkel Bundgaard wrote:

> (hvis du stadig mener jeg tager fejl, vil jeg gerne se links til en
> managed hub)

http://www.networking.ibm.com/support/code.nsf/8225code?OpenView

Henrik Stidsen (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 17-08-04 12:28

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in
news:gsk0i01g7lnft2cr24qgh095vvp7vbgf2g@news.sunsite.dk

> Men en hub *kan* have en MAC-adresse, og den har det, hvis det er
> en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
> køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og
> derfor en MAC-adresse).

Kan man ikke få en telnet klient der kan connecte til en MAC istedet
for en IP ? - det ku da være smart i sådan et tilfælde :)

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Thomas S. Iversen (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 17-08-04 13:08

On 2004-08-17, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:
> Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in
> news:gsk0i01g7lnft2cr24qgh095vvp7vbgf2g@news.sunsite.dk
>
>> Men en hub *kan* have en MAC-adresse, og den har det, hvis det er
>> en managed hub, altså en der kan administreres. (Hvis man fx kan
>> køre telnet eller web til den, skal den jo have en IP-adresse og
>> derfor en MAC-adresse).
>
> Kan man ikke få en telnet klient der kan connecte til en MAC istedet
> for en IP ? - det ku da være smart i sådan et tilfælde :)

Nej du kommer ikke uden om ip# hvis du snakker telnet. MAC befinder sig
længere ned i OSI hirakiet.

Thomas

Asbjorn Hojmark (17-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 17-08-04 13:37

On 17 Aug 2004 11:28:22 GMT, Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Kan man ikke få en telnet klient der kan connecte til en MAC istedet
> for en IP ? - det ku da være smart i sådan et tilfælde :)

Nja, smart og smart.

Der er ikke noget i vejen for at lave terminalemulering, der ikke
kører over IP, faktisk er det gjort masser af gange. Men så er
det selvfølgelig ikke telnet længere.

Hvis det var MAC-baseret terminalemulering (eller blot noget uden
en route-bar protokol nedenunder), ville man være bundet til at
administrere enheden fra det lokale broadcast-domæne, og det er
jo ikke noget, der skalerer voldsomt godt.

-A

Henrik Stidsen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 18-08-04 00:09

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in
newsu3i0dl0s21ltlmgts65dn547ct6h95md@news.sunsite.dk

> Der er ikke noget i vejen for at lave terminalemulering, der ikke
> kører over IP, faktisk er det gjort masser af gange. Men så er
> det selvfølgelig ikke telnet længere.

> Hvis det var MAC-baseret terminalemulering (eller blot noget uden
> en route-bar protokol nedenunder), ville man være bundet til at
> administrere enheden fra det lokale broadcast-domæne, og det er
> jo ikke noget, der skalerer voldsomt godt.

Hvis man alligevel sidder på samme lokalnet som enheden man skal have
fat i er det jo ligemeget med routebarheden...

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Asbjorn Hojmark (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 19-08-04 07:25

On 17 Aug 2004 23:08:34 GMT, Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

> Hvis man alligevel sidder på samme lokalnet som enheden man skal
> have fat i er det jo ligemeget med routebarheden...

Ja, men det er da kun derhjemme, der er tilfældet. Derfor skrev
jeg, at det ikke er noget, der skalerer voldsomt godt.

-A

Niels Kristian Jense~ (16-08-2004)
Kommentar
Fra : Niels Kristian Jense~


Dato : 16-08-04 13:23

"Jakob Lykke Poulsen" <jlp@c.dk> wrote in message news:<411fe0f9$0$8698$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
>
> Har en hub en MAC-adresse? Hvis ja, hvordan kan man så få den vist?
>

Det kan den have, hvis det er en såkaldt managed hub. Man kan f.eks.
tænde/slukke for nogle porte (godt til fejlfinding), se trafik
statistik osv. på en managed hub, til dette formål har den en MAC
adresse og noget computerkraft bagved.

Mvh. NKJensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste