Folkeskolen har i sit seneste nummer et interview med adjunkt Nina
Bonderup Dohn, der i bladet mener at "Pisa tester testfærdigheder lige
så meget som læsefærdigheder. For lige meget hvor godt designet en test
er, så kan den ikke teste viden og færdigheder for livet"
Kritikken af Pisa er kommet frem i Dansk Pædagogisk Tidsskrift nr. 3
/2003 - her fremhæves det at Pisa tester viden og færdigheder for livet,
hvilket Nina B. Dohn påviser ikke er tilfældet.
Hun siger her: "Jeg vil hævde, at testene i mindst lige så høj grad
tester, hvor gode elecerne er til at deltage i sådann tests: De tester
nemlig lige så fuldt, om eleverne ved, havd der tæller som "rigtigt"
svar i denne sammenhæng, og om de er trænede i at udtrykke sig på denne
måde."
"Og i den udstrækning det er sandt, kan det ikke undre, at et land som
Danmark ikke kommer ud i toppen: I Danmark har man jo netop i
folkeskolen nedprioriteret snævert-faglige prøvesituationer og
opprioriteret det hele menneskes udvikling af faglige o g sociale
færdigheder i et fælles mundtligt og skriftligt kommunikationsrum (men
vel at mærek et skriftligt kommunistkationsrum af en anden art end
testsituationens) præget af diskussion, stillingtagen og respekt for
andres synspunkter. Og dete r simpelthen ikke det kompetencehele, der er
knyttet hertil, som Pisa-undersøgelsen tester for".
NBD er adjunkt ved informationsvidenskab på Syddansk Universitet og er
ved at lægge sidste hånd på sin ph.d.-afhandling om tavs viden og
uformel læring i praksis. Hun er ph.d. studerende ved Institut for
læring på Aalborg Universitet.
Artiklen - og ovenstående resumé kan læses i sin helhed på:
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.asp?objectId=30837&objectType=1&ReleaseDate=13%2D08%2D2004&MagazineNo=33&MagazineYear=2004&ThemeWord=Test
Det skal understreges at hendes synspunkter naturligvis bliver
imødegået, både i forbindelse med artiklen samt ved en duplik af Jan
Mejding, som kan læses i
www.folkeskolen.dk
Her fremsætter han at artiklen i Folkeskolen er mere "overfladisk" end
artiklen i DPT, og skriver blandt andet at hvis NBDs opfattelse skulle
være korrekt, så forstår han ikke hvorfor danske skolebørn klarede sig
signifikant bedre end de meget testvante elever fra Tyskland.
Nu kan man selv læse artiklerne og tage stilling, men der er ingen tvivl
om at vi kommer til at høre mere fra den kant - de nye
PISA-undersøgelser bliver offentliggjort
7. december.
(PISA= Programme for International Student Assessment)
--
ahw