/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Negativ aftalebinding?
Fra : Herman Persson


Dato : 04-07-04 20:17

http://www.aarstiderne.com/default.asp?path={CFE1049A-1C51-4396-8448-4104416
8CD2F}

Er det lovligt, at bonne folk for 500 kr i depositum på den måde?

Hilsen Herman.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.714 / Virus Database: 470 - Release Date: 02-07-2004



 
 
Bertel Lund Hansen (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-07-04 21:33

Herman Persson skrev:

>Er det lovligt, at bonne folk for 500 kr i depositum på den måde?

Du kalder det negativ aftalebinding i overskriften, men jeg kan
ikke umiddelbart se at der er nogen binding. Hvis man som gammel
kunde ikke indbetaler nogen penge, så kan man være ligeglad med
det depositum, og så kan man bare handle et andet sted eller
tilmelde sig mikro hvis det er det man vil.

Hvis man som ny kunde vil handle med Årstiderne, må man acceptere
deres kundebetingelser som naturligvis skal være klart oplyst før
en aftale kan indgås.

Der er ikke noget ulovligt i at opkræve et depositum.

[tjekke, tjekke]

Det står ganske klart beskrevet på tilmeldingssiden:

   http://www.aarstiderne.com/Delivery/Delivery+Address

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fischer & Døssing (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer & Døssing


Dato : 05-07-04 06:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis man som ny kunde vil handle med Årstiderne, må man acceptere
> deres kundebetingelser som naturligvis skal være klart oplyst før
> en aftale kan indgås.

Men de opkræver også depositum for eksisterende kunder, hvis man ikke
når at tilmelde sig mikro-betalingen inden en hvis tidsfrist.

Henriette Døssing


Bertel Lund Hansen (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-07-04 07:06

Fischer & Døssing skrev:

>Men de opkræver også depositum for eksisterende kunder, hvis man ikke
>når at tilmelde sig mikro-betalingen inden en hvis tidsfrist.

Det kommer vel an på hvad man har accepteret af betingelser ved
tilmeldingen - jeg tænker på at der kunne være en gummipassus om
ændringer i opkrævningen.

Hvad gør et firma egentlig ellers hvis de vil lægge deres
betalingssystem om uden at opsige alle kunderne?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Herman Persson (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 05-07-04 09:32


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:nmrhe0t9ngkihpcoup9s9iek9n1dr06b5k@news.stofanet.dk...
> Fischer & Døssing skrev:
>
> >Men de opkræver også depositum for eksisterende kunder, hvis man ikke
> >når at tilmelde sig mikro-betalingen inden en hvis tidsfrist.
>
> Det kommer vel an på hvad man har accepteret af betingelser ved
> tilmeldingen - jeg tænker på at der kunne være en gummipassus om
> ændringer i opkrævningen.
>
> Hvad gør et firma egentlig ellers hvis de vil lægge deres
> betalingssystem om uden at opsige alle kunderne?

For nogle år siden forsøgte NESA sig med stikledningerne fra vej til hus.
'Hvis vi ikke har hørt fra dig inden....tilhører den os. Eller sådan noget.
Den gik ikke. Hvad er den principielle forskel?
Okay overdragelse eller depositum, men der er stadig tale om, at
jeg stilles ringere økonomisk ved ikke at reagere.
Jeg er en af de mange, der betaler over PBS og har aldrig misset
en betaling. Hvis jeg IKKE reagerer, koster det mig 500 kr. i depositum.

Hilsen Herman.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.714 / Virus Database: 470 - Release Date: 02-07-2004



Bertel Lund Hansen (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 05-07-04 10:01

Herman Persson skrev:

>For nogle år siden forsøgte NESA sig med stikledningerne fra vej til hus.
>'Hvis vi ikke har hørt fra dig inden....tilhører den os. Eller sådan noget.
>Den gik ikke. Hvad er den principielle forskel?

At Nesa ville overtage folks ejendom. Det er der ikke tale om ved
Årstiderne.

>Okay overdragelse eller depositum, men der er stadig tale om, at
>jeg stilles ringere økonomisk ved ikke at reagere.

Ja, det er muligvis heller ikke i orden strengt taget, men
problemet er ikke større end at du kan reagere senere og så
betale med dit depositum til det er væk.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Herman Persson (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Herman Persson


Dato : 06-07-04 13:34


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:f06ie0ttenjsvh1fomr2ct3k67afr73smq@news.stofanet.dk...
> Herman Persson skrev:
> Ja, det er muligvis heller ikke i orden strengt taget

Tak

Hilsen Herman.


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.716 / Virus Database: 472 - Release Date: 05-07-2004



Martin Jørgensen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 06-07-04 12:59

Herman Persson wrote:
-snip-
>
> For nogle år siden forsøgte NESA sig med stikledningerne fra vej til hus.
> 'Hvis vi ikke har hørt fra dig inden....tilhører den os. Eller sådan noget.
> Den gik ikke. Hvad er den principielle forskel?

Det lyder noget grotesk, det du skriver... Sådan noget vil nok være
omfattet af denne paragraf:

§ 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis
det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den
gældende. Det samme gælder andre retshandler.
Stk. 2. Ved afgørelsen efter stk. 1 tages hensyn til forholdene ved
aftalens indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.


> Okay overdragelse eller depositum, men der er stadig tale om, at
> jeg stilles ringere økonomisk ved ikke at reagere.
> Jeg er en af de mange, der betaler over PBS og har aldrig misset
> en betaling. Hvis jeg IKKE reagerer, koster det mig 500 kr. i depositum.

Sonofon ændrede for et par måneder siden deres betalingssystem og gav
mig tilbuddet om enten at fortsætte hos dem og hvis ikke jeg var
tilfreds, så kunne jeg kvit og frit skride...

Jeg skred og det er en glimrende måde at lave ændringer på, mener jeg...

Men hvis ikke jeg reagerede, så indvilgede jeg SVJH i automatisk at
fortsætte på deres nye betingelser, fordi de havde varslet det iht.
abonnements-betingelserne...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Bertel Lund Hansen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-07-04 14:06

Martin Jørgensen skrev:

>> For nogle år siden forsøgte NESA sig med stikledningerne fra vej til hus.
>> 'Hvis vi ikke har hørt fra dig inden....tilhører den os.

>Det lyder noget grotesk, det du skriver... Sådan noget vil nok være
>omfattet af denne paragraf:

Nej. Paragraffen handler om en aftale. Nesa kan ikke ensidigt
diktere en aftale. Derfor er paragraffen irrelevant.

Nesas handling er sådan set ikke dækket af nogen paragraf. Den
har blot ingen juridisk virkning.

>Sonofon ændrede for et par måneder siden deres betalingssystem og gav
>mig tilbuddet om enten at fortsætte hos dem og hvis ikke jeg var
>tilfreds, så kunne jeg kvit og frit skride...

>Jeg skred og det er en glimrende måde at lave ændringer på, mener jeg...

Ja, og lovlig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Jørgensen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 06-07-04 12:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Fischer & Døssing skrev:
-snip-

> Det kommer vel an på hvad man har accepteret af betingelser ved
> tilmeldingen - jeg tænker på at der kunne være en gummipassus om
> ændringer i opkrævningen.

Lige nøjagtigt.

> Hvad gør et firma egentlig ellers hvis de vil lægge deres
> betalingssystem om uden at opsige alle kunderne?

Som regel står der noget i betingelserne om at firmaet med x antal
måneders varsel kan lave nye betingelser og hvis kunden ikke er tilfreds
med dette, så kan de SVJH kvit og frit opsige... Sådan noget lignende,
har jeg ihvertfald læst...

Som regel er kunsten så at firmaet hele tiden forbedrer betingelserne
for både kunder og dem selv, således at alle er glade...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste