/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Krænkelse af varemærke
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-04 16:16

Jeg er lidt i tvivl om jeg kan gøre følgende.

Mine initialer er BBC (Brian Brinch Christensen) og jeg har udviklet
et produkt som jeg gerne vil kalde BBC xxxxxxxxxx.

Må jeg det, eftersom BBC vel er et kendt varemærke (British Broadcast
Company) mens det samtidigt er mine initialer?

Jeg tror ikke selv at jeg må, men jeg kan jo blive positivt
overrasket.


Mvh. Brian

 
 
alexbo (04-07-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-07-04 16:45


"Brian B. Christensen" skrev

> Må jeg det, eftersom BBC vel er et kendt varemærke (British Broadcast
> Company) mens det samtidigt er mine initialer?

www.bbc.dk/
www.bbcstudio.dk/
www.bbc-bowling.dk/

Så hvorfor ikke BBC xxxxx

mvh
Alex Christensen





Ukendt (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-04 16:47

On Sun, 4 Jul 2004 17:45:21 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Så hvorfor ikke BBC xxxxx

Ja,det er jo det jeg spørger om

Mvh. Brian

alexbo (04-07-2004)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 04-07-04 17:08


"Brian B. Christensen"

> Ja,det er jo det jeg spørger om

Om BBC vil anlægge sag mod dig ved jeg ikke, om de i så fald ville vinde ved
jeg heller ikke, men jeg ved at andre bruger BBC uden problemer.

Hvis dit produkt ligner British Broadcast Company`s produkt, så er
sandsynligheden for problemer større, end hvis det ikke ligner.

Mine initialer er ABC, det hedder et amerikansk selskab også, men det ville
da ikke bekymre mig at bruge initialerene, hvis jeg skulle få lyst til det.

Hvis man søger på abc så vælter det frem med ABCèr

mvh
Alex Christensen



Gerner (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 04-07-04 18:05

On Sun, 04 Jul 2004 17:47:15 +0200, Brian B. Christensen <b r i a n s n a b e
l a b r i n c h d o t i t> wrote in dk.videnskab.jura:

>On Sun, 4 Jul 2004 17:45:21 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
>wrote:
>
>>Så hvorfor ikke BBC xxxxx
>
>Ja,det er jo det jeg spørger om

Så spørger jeg, skal du bruge det i en erhvervsvirksomhed ?

§ 1. Personer og virksomheder kan efter bestemmelserne i denne lov erhverve
eneret til varemærker (varemærkeret). Ved varemærker forstås særlige kendetegn
for varer eller tjenesteydelser, som benyttes eller agtes benyttet i en
erhvervsvirksomhed.

Som privatperson er det vist frit frem.

>
>Mvh. Brian

--
Gerner
1441WU/6804hrs

Ukendt (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-04 18:23

On Sun, 04 Jul 2004 19:05:07 +0200, Gerner <nospamadres@postkasse.org>
wrote:

>Så spørger jeg, skal du bruge det i en erhvervsvirksomhed ?

Ja.

>§ 1. Personer og virksomheder kan efter bestemmelserne i denne lov erhverve
>eneret til varemærker (varemærkeret). Ved varemærker forstås særlige kendetegn
>for varer eller tjenesteydelser, som benyttes eller agtes benyttet i en
>erhvervsvirksomhed.

Ok, så kan jeg vist rende i problemer.

Tak for svaret.

Mvh. Brian

Henning Makholm (04-07-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 04-07-04 23:13

Scripsit Brian B. Christensen <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t>

> >§ 1. Personer og virksomheder kan efter bestemmelserne i denne lov
> >erhverve eneret til varemærker (varemærkeret). Ved varemærker
> >forstås særlige kendetegn for varer eller tjenesteydelser, som
> >benyttes eller agtes benyttet i en erhvervsvirksomhed.

> Ok, så kan jeg vist rende i problemer.

Bemærk "efter bestemmelserne i denne lov". Det betyder at eneretten
ikke er uindskrænket og total. Som udgangspunkt omfatter den kun
brug for varer og tjenestydelser af samme eller lignende art. (§4)

Hvis varemærket er "velkendt her i landet" kan varemærkeretten også
udstrækkes til at dække varer og tjenesteydelser af anden art, men det
skal nok i det foreliggende tilfælde holdes op mod at mærket "BBC" er
så kort og at stort set alle trebogstavskombinationer (af ikke for
sjældne bogstaver) er velkendte betegnelser indenfor én eller anden
varegruppe.

Bemærk også

§5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i
overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig
brug af
1) eget navn og egen adresse,
....

Selvom initialer ikke er helt det samme som et navn, vil det
utvivlsomt have vægt ved vurderingen af om dit mærke "ville medføre en
utilbørlig udnyttelse af varemærkets særpræg eller renommé eller skade
særpræget eller renommeet" (fra §4 stk 2).

Hvis din påtænkte anvendelse hverken ligger inden for medievirksomhed
eller telekommunikation, er det meget usandsynligt at det det britiske
BBC har noget at komme efter.

Derimod kan der være andre der anvender mærket "BBC" indenfor din
branche, og det kan eventuelt give problemer.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,
og at man sætter sin sociale situation ganske overstyr og, så
vidt jeg kan overskue, dør i dybeste ulykkelighed og elendighed."

Ukendt (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-04 08:59

On 04 Jul 2004 23:13:09 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Bemærk også
>
> §5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i
> overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig
> brug af
> 1) eget navn og egen adresse,

Ok. Jeg må tage chancen og prøve når det kommer så vidt.

Tak for alle svarene igen.


Mvh. Brian

Morten (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 05-07-04 09:31

Hej Brian,

Modsat hvad du tror, så er det engelske BBC ikke indehaver af varemærket
BBC. Det er i stedet ejet af ABB, den internationale industrivirksomhed.
De har varemærket i gruppe 7, 9, 11, 12 og 16 og dækker dermed alle de
produkter, som kan tænkes at kunne produceres.

En vis Kurt Olesen har dog registreret ordet BBC Søvnfornuft. Så det kan
altså lade sig gøre at bruge andre kombinationer.

Se mere på www.dkpto.dk

Mvh Morten

"Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t> skrev
i en meddelelse news:2h2ie05hnnh5gslsqu18vb1ro40oqfj7ne@4ax.com...
> On 04 Jul 2004 23:13:09 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
> wrote:
>
> >Bemærk også
> >
> > §5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i
> > overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig
> > brug af
> > 1) eget navn og egen adresse,
>
> Ok. Jeg må tage chancen og prøve når det kommer så vidt.
>
> Tak for alle svarene igen.
>
>
> Mvh. Brian



Ole Andersen (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 05-07-04 09:35

Morten wrote:

> Modsat hvad du tror, så er det engelske BBC ikke indehaver af varemærket
> BBC. Det er i stedet ejet af ABB, den internationale industrivirksomhed.

Forklaringen er at ABB opstod ved fusion af ASEA og Brown Boveri
Corporation.


--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"The Hulk has the attention span of a butterfly, whereas the
Terminator is as singleminded as a Commodore 64 on a badly programmed
loop" - William B. on the Weasel Patrol

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste