/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ret til indsigt?
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 09:59

Hej

Jeg er lejer i en boligforening og har fået renoveret mit badeværelse og mit
køkken i sin tid.

På opkrævningen fra boligforeningen står der at jeg betaler 455 kr. pr.
måned i "ydelse" for køkkenet og 300 kr. pr. måned i "ydelse" for
badeværelset.

Jeg har fået oplyst, at lånet for badeværelset løber i 20 år og at lånet for
køkkenet løber i 30 år.

Vil det så sige, at den totale pris for henholdsvis køkken og badeværelse
er:

Total pris for køkken = 455 kr/md * 12 md/år * 30 år = 163800 kr ?

Total pris for badeværelse = 300 kr/md * 12 md/år * 20 år = 72000 kr. ?

Det lyder lidt vanvittigt når man tager størrelsen af mit køkken og
badeværelse i betragtning ?!?! Så nu er jeg blevet lidt nysgerrig.

Og mit spørgsmål er derfor:

Har jeg ret til "aktindsigt" ? Jeg tænker her på adgang til de aftaler
boligforeningen har indgået med de virksomheder som renoverede
badeværelserne og køkkenerne i ejendommen? Jeg vil gerne vide hvad de ialt
har betalt, hvad renten ligger på osv.

Hvad har jeg som lejer ret til at få indblik i?




 
 
Morten Fruergaard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-04 10:16

Bamse telepaterede følgende til sin PC:
> Total pris for køkken = 455 kr/md * 12 md/år * 30 år = 163800 kr ?
>
> Total pris for badeværelse = 300 kr/md * 12 md/år * 20 år = 72000 kr.

Hvor kan du optage et rente- og omkostningsfrit lån henne?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 10:49

>
> Hvor kan du optage et rente- og omkostningsfrit lån henne?
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard


Renterne indgår i den "ydelse" jeg betaler hver måned...

Jeg skal betale 455 kr pr. måned i 30 år. En del af disse penge
er jo så renter...




Morten Fruergaard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-04 11:48

Bamse telepaterede følgende til sin PC:
> Jeg skal betale 455 kr pr. måned i 30 år. En del af disse penge
> er jo så renter...

Netop og derfor koster det heller ikke 163.800 kr. at bygge om.

Det er korrekt, at det er det samlede beløb man afdrager, men en stor del af
dette beløb er jo renter...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 12:01


>
> Det er korrekt, at det er det samlede beløb man afdrager, men en stor del
af
> dette beløb er jo renter...
>

Ok...men det besvarer jo ikke mine spørgsmål !?!?




Morten Fruergaard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-04 12:07

Bamse telepaterede følgende til sin PC:

>
> Ok...men det besvarer jo ikke mine spørgsmål !?!?

Korrekt.

Nu ved jeg ikke hvordan du bor, men det kunne være at det var rimeligt, at
det var blevet renoveret for ca. 80.000 kr, som er ca det beløb, man kan
låne for 450 kr./md i 30 år...

Det andet kan jeg ikke hjælpe dig med.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 12:09


> det var blevet renoveret for ca. 80.000 kr, som er ca det beløb, man kan
> låne for 450 kr./md i 30 år...
>

Ja, det har jeg også regnet mig frem til....men 80000 kroner i hovedstol for
et køkken på 10-12 kvadratmeter....Det lyder sindsygt dyrt eller hva!?!?




Morten Fruergaard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-04 12:10

Bamse telepaterede følgende til sin PC:
> Ja, det har jeg også regnet mig frem til....men 80000 kroner i
> hovedstol for et køkken på 10-12 kvadratmeter....Det lyder sindsygt
> dyrt eller hva!?!?

Det lyder af meget, men det er jo noget svært at sige, uden at vide, om der
er guld på vandhanerne osv...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 12:13


> Det lyder af meget, men det er jo noget svært at sige, uden at vide, om
der
> er guld på vandhanerne osv...
>
> --

Det er et middelmådigt køkken. Pænt...men ikke luxus....Og så skulle jeg
selv
installere køleskab....De fjernede alt i køkkenet (og jeg mener ALT) så det
eneste man kunne se derude var betonvægge....Så satte de nye skabe op,
indsatte et nyt komfur, lagde linoleum på gulvet, ny køkkendesk, nyt tapet
og maling...




Per Christoffersen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 02-07-04 13:30


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:40e54266$0$23879$14726298@news.sunsite.dk...
> Bamse telepaterede følgende til sin PC:
> > Ja, det har jeg også regnet mig frem til....men 80000 kroner i
> > hovedstol for et køkken på 10-12 kvadratmeter....Det lyder sindsygt
> > dyrt eller hva!?!?
>
> Det lyder af meget, men det er jo noget svært at sige, uden at vide, om
der
> er guld på vandhanerne osv...

Det er ikke voldsomt meget, hvis det er en proffessionelt udført opgave.
Der er formodentlig andre udgifter end de rent håndværksmæssige, der skal
regnes med.
Feks.:
Byggerenter (Renter i byggeperioden til byggelånet)
Administrationsomkostninger
Rådgiverhonorarer
Forsikringer under byggeperioden mv
(Og momsen snupper lige den ene femtedel...)

/Per



rasmus carlsen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 02-07-04 13:16


"Bamse" <bamseogkyllingen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:UmbFc.632$bH7.437@news.get2net.dk...

> ....men 80000 kroner i hovedstol for
> et køkken på 10-12 kvadratmeter....Det lyder sindsygt dyrt eller hva!?!?

- det er ikke helt skævt. Køkkenelementer er ikke billige (især ikke hvis
det skal være bedre end dårligt træ beklædt med hvidt laminat) i indkøb og
de skal jo også sættes op - og det gamle skal pilles ned. Desuden skal der
formentlig laves nye rørføringer og det er dælen dytme dyrt ... men det er
naturligvis mange penge og helt sikkert også lavet med en fyrstelig
fortjeneste. Jeg ser frem til polakkerne kommer - men det er jo en hel anden
snak

ras



Jesper (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 02-07-04 19:10


"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:nmcFc.657$pR4.94@news.get2net.dk...
>
> - det er ikke helt skævt. Køkkenelementer er ikke billige (især ikke hvis
> det skal være bedre end dårligt træ beklædt med hvidt laminat) i indkøb og
> de skal jo også sættes op - og det gamle skal pilles ned. Desuden skal der
> formentlig laves nye rørføringer og det er dælen dytme dyrt ... men det er
> naturligvis mange penge og helt sikkert også lavet med en fyrstelig
> fortjeneste. Jeg ser frem til polakkerne kommer - men det er jo en hel
anden
> snak

Det er ikke håndværkerne, men køkkenfirmaerne der snupper den gode
fortjeneste...



rasmus carlsen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 02-07-04 20:29


"Jesper" <mail@mail.com> skrev i en meddelelse
news:40e5a4dd$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er ikke håndværkerne, men køkkenfirmaerne der snupper den gode
> fortjeneste...

- det er formentlig rigtigt. Men håndværkerne kan nu snuppe en ret fed hyre,
hvis de på akkord skal skifte 120 køkkener i en boligforening. Og så er der
endda penge nok til at Mester kan more sig.

ras



John Nielsen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : John Nielsen


Dato : 02-07-04 21:01

Nu er det lidt din personlig mening om nogle score kassen eller ej
hvis boligforeningen har bestilt efter godkendelse på en generalforsamling
og foreningen har fået hvad de har bestilt, er der nok ikke så meget at
komme efter og du skal nok ikke forvente en udspecification fra håndværkerne
på hvad pengene er brugt til

John
"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:QHiFc.3196$tO6.97@news.get2net.dk...
>
> "Jesper" <mail@mail.com> skrev i en meddelelse
> news:40e5a4dd$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Det er ikke håndværkerne, men køkkenfirmaerne der snupper den gode
> > fortjeneste...
>
> - det er formentlig rigtigt. Men håndværkerne kan nu snuppe en ret fed
hyre,
> hvis de på akkord skal skifte 120 køkkener i en boligforening. Og så er
der
> endda penge nok til at Mester kan more sig.
>
> ras
>
>



Nicolai (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 03-07-04 14:25


"Bamse" <bamseogkyllingen@yahoo.com> wrote in message
news:UmbFc.632$bH7.437@news.get2net.dk...

> Ja, det har jeg også regnet mig frem til....men 80000 kroner i hovedstol
for
> et køkken på 10-12 kvadratmeter....Det lyder sindsygt dyrt eller hva!?!?

Nej, det dækker jo alt. Nedrivning, udbedring af vægge/gulve + tapet/maling,
evt. diverse installationer, el/vvs/lys, eksterne konsulenter, rådgivning,
køkken + opsætning osv. Det er faktisk ikke helt galt, når det er store
opgaver. Ja, du ville sikkert selv have kunnet lave det hele for 30-40000
kr., men du har heller ikke haft en så stor entreprise med konsulenter og
rådgivning og er ikke fagmand og har ikke regnet med din timeløn for alt
arbejdet ved siden af, såsom nedrivning, bortskaffelse, renovering af
vægge/gulve/installationer, tilbudsindhentning osv. Alle de opgaver koster
penge, når det ikke er en selv som laver det.

Nicolai



Bertel Lund Hansen (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-07-04 12:23

Bamse skrev:

>Renterne indgår i den "ydelse" jeg betaler hver måned...

Jo, men Mortens pointe er at de beregninger du har lavet, er
meningsløse.

>Jeg skal betale 455 kr pr. måned i 30 år. En del af disse penge
>er jo så renter...

Netop. Hvis du trækker dem fra så du får det egentlige afdrag,
vil du opdage at grundbeløbet ikke er så chokerende endda.
Desværre har jeg ikke lige de nødvendige formler til at lave
beregningen.

Men dit spørgsmål om indsigt er jo relevant under alle
omstændigheder. Det kan jeg ikke svare på.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bjørn Jørvad (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-07-04 10:52


"Bamse" <bamseogkyllingen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:ct9Fc.590$iw7.547@news.get2net.dk...

KLIP

> Har jeg ret til "aktindsigt" ?

Har der ikke været afholdt en generalforsamling, hvor budgettet blev
fremlagt og tilbudene vedtaget..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 12:07


>
> Har der ikke været afholdt en generalforsamling, hvor budgettet blev
> fremlagt og tilbudene vedtaget..?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn


Det er jeg ikke lige klar over, men det vil jeg undersøge.

Men det besvarer jo ikke mine spørgsmål ang. (akt)indsigt?!?!




Morten Fruergaard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-04 12:09

Bamse telepaterede følgende til sin PC:
> Men det besvarer jo ikke mine spørgsmål ang. (akt)indsigt!

Overskud: ??!

Spar lidt på dem.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 12:09


>
> Overskud: ??!
>
> Spar lidt på dem.

Overskud!?!?! Nu er jeg ikke helt med!??!




Morten Fruergaard (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 02-07-04 12:11

Bamse telepaterede følgende til sin PC:
> Overskud!?!?! Nu er jeg ikke helt med!??!

Det ser træls ud med alle de !?!?!?!?!?!?!?!?!
De er unødvendige og kan virke provokerende - som om, du forlanger at få
hjælp. Alle der sidder her gør det gratis og af egen fri vilje, og man kan
miste nogen guldkorn, da nogen ikke gider hjælpe folk, der kræver et svar.
Blot en orientering.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Bamse (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 02-07-04 12:14


>
> Det ser træls ud med alle de !?!?!?!?!?!?!?!?!
> De er unødvendige og kan virke provokerende - som om, du forlanger at få
> hjælp. Alle der sidder her gør det gratis og af egen fri vilje, og man kan
> miste nogen guldkorn, da nogen ikke gider hjælpe folk, der kræver et svar.
> Blot en orientering.

Hej

Det må du undskylde...det var ik ment som nogen provokation...og jeg
forlanger
skam ik noget




Gevaldi (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 02-07-04 13:50


Bamse skriblede:

> Det må du undskylde...det var ik ment som nogen provokation...og jeg
> forlanger
> skam ik noget

Ville det ikke være lettere at henvende sig
til LLO eller huslejenævnet i den kommune
du bor i. De ville nok have lettere ved at
gennemskue dit problem.




--
/Gevaldi


Bjørn Jørvad (02-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 02-07-04 16:20


"Bamse" <bamseogkyllingen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:flbFc.631$9x7.282@news.get2net.dk...

KLIP

> Det er jeg ikke lige klar over, men det vil jeg undersøge.

Der er jo herligt.

> Men det besvarer jo ikke mine spørgsmål ang. (akt)indsigt?!?!

Jeg vil da bestemt mene at en dokumentation for tilbud og ordreafgivelse
bestemt af en generalforsamling, er fuldt på højde med det du kalder
"aktindsigt".

Men ønsker du dokumentation for hvert et søm, skrue og kilogram klister,
tror jeg, du bliver slemt skuffet.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



ha (03-07-2004)
Kommentar
Fra : ha


Dato : 03-07-04 12:11

Bamse wrote:
> Det er jeg ikke lige klar over, men det vil jeg undersøge.

Boede du i lejligheden da der blev bygget om, eller er du
flyttet ind efter ombygningen var færdig ?

/ha



Bamse (03-07-2004)
Kommentar
Fra : Bamse


Dato : 03-07-04 13:21


> flyttet ind efter ombygningen var færdig ?
>
> /ha


renoveringen skete nogle år efter jeg flyttede ind...

hvorfor?



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste