/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Så kom licensmanden her...
Fra : sharky


Dato : 28-06-04 17:42

Hej,

Ja, så slap jeg ikke for at betale licens længere, men kan man da ikke få de
kanaler spærret som licensen går til ? Skulle tv1000 også begynde at sende
ukodet og sende folk ud for at kræve betaling for noget man ikke bruger ?

Kod DR og de andre licenskanaler.

Men jeg må hellere sælge mit tv så og få afmeldt så mange kanaler som muligt
via min boligforening, men jeg kan jo ikke slippe helt for at betale for
lidt kanaler ved boligforeningen. Uanset hvad skal man åbenbart betale for
noget man ikke har brug for.



 
 
Gevaldi (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Gevaldi


Dato : 28-06-04 17:49


sharky skriblede:
> Hej,
>
> Ja, så slap jeg ikke for at betale licens længere, men kan man da
> ikke få de kanaler spærret som licensen går til ? Skulle tv1000 også
> begynde at sende ukodet og sende folk ud for at kræve betaling for
> noget man ikke bruger ?
>
> Kod DR og de andre licenskanaler.
>
> Men jeg må hellere sælge mit tv så og få afmeldt så mange kanaler som
> muligt via min boligforening, men jeg kan jo ikke slippe helt for at
> betale for lidt kanaler ved boligforeningen. Uanset hvad skal man
> åbenbart betale for noget man ikke har brug for.

Og hva' har det lige med jura at gøre.
Du kan læse her *hvorfor* også *du*
skal betale licens:
https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp




--
/Gevaldi


Gerner (28-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 28-06-04 18:36

On Mon, 28 Jun 2004 18:49:02 +0200, "Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:


>Og hva' har det lige med jura at gøre.

Licensen har en hel del med jura at gøre da der findes en lov om det.
Men at brokke sig over den hører til i tv gruppen.

>Du kan læse her *hvorfor* også *du*
>skal betale licens:
>https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp

--
Gerner
1411WU/6676hrs

Kim Fritze Sillasen ~ (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 01-07-04 10:57

> Og hva' har det lige med jura at gøre.
> Du kan læse her *hvorfor* også *du*
> skal betale licens:
> https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp


Puds din glorie.

Og forklar så lige mig *hvorfor* også *jeg* skal betale licens.

Jeg har ikke noget TV apparat, men overvejer at købe et. Vi har ikke noget
Stofa/antenneforening e.l. og vi har heller ingen antenne på taget eller
parabol. *Intet* der bare minder om en modtagelse af TV kanaler.

TVet vil udelukkende blive brugt til at se DVD, VHS og klip fra computeren
(nej, der er heller ikke TV-kort i computeren.

Hvad er så lige grunden til at en licensfyr kan kigge forbi og tvinge mig
til at betale licens bare fordi jeg har et TV stående? Og undlad venligst at
citere det forsnørklede, sikkert juridisk korrekte, crap der står på
https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp for det giver ingen mening for
menigmand (mig), når det handler om mit "tilfælde".

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



Per Christoffersen (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 01-07-04 11:12


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:cc0n6b$h7s$1@news.cybercity.dk...
> > Og hva' har det lige med jura at gøre.
> > Du kan læse her *hvorfor* også *du*
> > skal betale licens:
> > https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp
>
>
> Puds din glorie.
>
> Og forklar så lige mig *hvorfor* også *jeg* skal betale licens.

Du skal betale TV-licens, hvis du har en fungerende TV-tuner, der er
indbygget i et apparat, der kan gengive signalet.
Længere er den sådan set ikke, for det er i korte træk det der står i loven.

(Man kan faktisk godt fritages for licens, hvis tuneren afkobles)

Den længere forklaring er, at man betaler licensen for at have muligheden
for at se TV, - ikke fordi man rent faktisk gør det.

Diskussionen om hvorvidt dette er en rimelig/anstændig/demokratisk måde at
gøre det på er off topic i denne gruppe, - det er en rent politisk
beslutning.

/Per



Peter Lykkegaard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-07-04 11:11

"Kim Fritze Sillasen wrote

> Og forklar så lige mig *hvorfor* også *jeg* skal betale licens.
>
Har du radio i bilen?
Transistorradio?
Radio i mobilen?

> TVet vil udelukkende blive brugt til at se DVD, VHS og klip fra computeren
> (nej, der er heller ikke TV-kort i computeren.
>
Få en radioreperatør til at pille antennekortet ud af TV'et
Alternativt kan du få en del fladskærme du kan bruge sammen med en VHS/DVD
Jeg kan ikke huske om de har antenneindgang?

Hør i en af radio/tv grupperne

- Peter
- Peter



Søren (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-07-04 12:52


"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in
message news:cc0n6b$h7s$1@news.cybercity.dk...
> Og forklar så lige mig *hvorfor* også *jeg* skal betale licens.

Af samme grund som at du også skal betale skat hvis du tjener penge.
Ligegyldigt om du bruger de ting skattepengene går til eller ej.

> Jeg har ikke noget TV apparat, men overvejer at købe et.

Så skal du ihvertifald ikke betale TV licens lige nu.

> Vi har ikke noget
> Stofa/antenneforening e.l. og vi har heller ingen antenne på taget eller
> parabol. *Intet* der bare minder om en modtagelse af TV kanaler.

Man skal ikke betale licens af antenner ol. Kun af tunere.

> TVet vil udelukkende blive brugt til at se DVD, VHS og klip fra computeren
> (nej, der er heller ikke TV-kort i computeren.

Så få fjernet tuneren, og få et bevis på at den er fjernet...Så skal du igen
heller ikke betale licens.

> Hvad er så lige grunden til at en licensfyr kan kigge forbi og tvinge mig
> til at betale licens bare fordi jeg har et TV stående?

Skrev du ikke lige at du ikke har TV ? Nu er jeg forvirret !
Men ellers er svaret at han kan "tvinge" (skrevet i "" da du ikke fysisk
tvinges til det) dig af samme grund at man er "tvunget" til at betale
vægtafgift eller grøn afgift på en bil. Du har truffet et valg at du ønsker
at have TV, og med det følger nogle udgifter...Ligesom med en bil.

> Og undlad venligst at
> citere det forsnørklede, sikkert juridisk korrekte, crap der står på
> https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp for det giver ingen mening for
> menigmand (mig), når det handler om mit "tilfælde".

En mærkelig holdning at have i en jura gruppe. Men ellers.
Jo...Det juridisk korrekte, crap der står på siden gir faktisk meget mening,
for på samme side vil du kunne læse at det er tuneren og ikke TV'et du
betaler licens af...Derfor kan du også slippe for licensen ved at få fjernet
tuneren. Så nu har du jura der hjælper dig i din kamp imod licensen, og så
er det vel ikke sådan noget crap længere elller hvad ?

--
Søren



Peter Lykkegaard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-07-04 13:27

"Søren" wrote

> Så få fjernet tuneren, og få et bevis på at den er fjernet...Så skal du
igen
> heller ikke betale licens.
>
Kom lige til at tænke på...
Har man en VHS recorder med tuner indgang så fanger bordet mht licens
Så tuneren skal også fjernes i videomaskinen

- Peter



Christian B. Andrese~ (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-07-04 13:42


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:0qTEc.1018$Fe6.72@news.get2net.dk...
> "Søren" wrote
>
> > Så få fjernet tuneren, og få et bevis på at den er fjernet...Så skal du
> igen
> > heller ikke betale licens.
> >
> Kom lige til at tænke på...
> Har man en VHS recorder med tuner indgang så fanger bordet mht licens
> Så tuneren skal også fjernes i videomaskinen

Så man får hurtigt betalt et års licens til radioværkstedet


--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
Mit hold i DR's Tour' 2004 managerspil: http://www.012.dk/holdtour.jpg
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Søren (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-07-04 14:30


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:0qTEc.1018$Fe6.72@news.get2net.dk...
> Kom lige til at tænke på...
> Har man en VHS recorder med tuner indgang så fanger bordet mht licens
> Så tuneren skal også fjernes i videomaskinen

Ja selvfølgelig.

--
Søren



Kim Fritze Sillasen ~ (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 01-07-04 17:55

>> Kom lige til at tænke på...
>> Har man en VHS recorder med tuner indgang så fanger bordet mht licens
>> Så tuneren skal også fjernes i videomaskinen
>
> Ja selvfølgelig.


Du siger det som om det giver mening, hvilket det ikke gør for mig, men jeg
forstår det da nu. Hm, det sutter jo temmelig groft.

Som sådan kunne de jo kræve at jeg betalte licens for mit VHS apparat selv
om jeg ikke har et TV at se det på og giver jo altså bare ingen mening
uanset, hvordan du vender og drejer det, men skidt nu med det. Jeg er med
på, hvad det går ud på nu.

Tak for hjælpen trods alt.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



No1 (01-07-2004)
Kommentar
Fra : No1


Dato : 01-07-04 19:44

> Som sådan kunne de jo kræve at jeg betalte licens for mit VHS apparat selv
> om jeg ikke har et TV at se det på og giver jo altså bare ingen mening
> uanset, hvordan du vender og drejer det, men skidt nu med det. Jeg er med
> på, hvad det går ud på nu.

Nej, hvis du har en tuner med ikke noget TV, har du ikke et apparat du
kan bruge til at se TV på. Der står vist noget med "gengive billeder" i
loven. Din videomaskine kan ikke gengive TV udsendelser - det kræver et
fjernsyn.

Peter Lykkegaard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-07-04 21:54

"No1" wrote

> Nej, hvis du har en tuner med ikke noget TV, har du ikke et apparat du
> kan bruge til at se TV på. Der står vist noget med "gengive billeder"
i
> loven. Din videomaskine kan ikke gengive TV udsendelser - det kræver
et
> fjernsyn.

Læs kapitel 1 stk 3

Kulturministeriet har bekendtgørelsen liggende online
http://www.kum.dk/sw4779.asp

- Peter



Gerner (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 01-07-04 15:50

On Thu, 1 Jul 2004 13:52:14 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>
>"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote in
>message news:cc0n6b$h7s$1@news.cybercity.dk...
>> Og forklar så lige mig *hvorfor* også *jeg* skal betale licens.
>
>Af samme grund som at du også skal betale skat hvis du tjener penge.

Undtagen hvis du hedder glistrup og kan få en nulindkomst.
Nå, den var gammel, men det passer stadigvæk = Indkomst - fradrag kan blive 0 i
skat. Så helt sammenlignende er skat ikke med tv licens, da man betaler for blot
at have et tv med adgang til at vise tv udsendelser, ikke hvor lidt eller hvad
man ser.

>Ligegyldigt om du bruger de ting skattepengene går til eller ej.
>
>> Jeg har ikke noget TV apparat, men overvejer at købe et.
>
>Så skal du ihvertifald ikke betale TV licens lige nu.
>
>> Vi har ikke noget
>> Stofa/antenneforening e.l. og vi har heller ingen antenne på taget eller
>> parabol. *Intet* der bare minder om en modtagelse af TV kanaler.
>
>Man skal ikke betale licens af antenner ol. Kun af tunere.
>
>> TVet vil udelukkende blive brugt til at se DVD, VHS og klip fra computeren
>> (nej, der er heller ikke TV-kort i computeren.
>
>Så få fjernet tuneren, og få et bevis på at den er fjernet...Så skal du igen
>heller ikke betale licens.
>
>> Hvad er så lige grunden til at en licensfyr kan kigge forbi og tvinge mig
>> til at betale licens bare fordi jeg har et TV stående?
>
>Skrev du ikke lige at du ikke har TV ? Nu er jeg forvirret !

Ja dansk er et underligt sprog, men mon ikke han mener at hvissåfremtifald han
engang ude i fremtiden skulle anskaffe o.s.v.


--
Gerner
1424WU/6731hrs

Kim Fritze Sillasen ~ (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Kim Fritze Sillasen ~


Dato : 01-07-04 17:44

>>> Hvad er så lige grunden til at en licensfyr kan kigge forbi og
>>> tvinge mig til at betale licens bare fordi jeg har et TV stående?
>>
>> Skrev du ikke lige at du ikke har TV ? Nu er jeg forvirret !
>
> Ja dansk er et underligt sprog, men mon ikke han mener at
> hvissåfremtifald han engang ude i fremtiden skulle anskaffe o.s.v.


Ja, jeg kunne jo bare have skrevet "...bare fordi jeg kommer til at have et
TV stående?", men altså.....

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357
Fjern JEGHADERSPAM for at maile mig direkte



No1 (01-07-2004)
Kommentar
Fra : No1


Dato : 01-07-04 19:42

>>TVet vil udelukkende blive brugt til at se DVD, VHS og klip fra computeren
>>(nej, der er heller ikke TV-kort i computeren.
>
>
> Så få fjernet tuneren, og få et bevis på at den er fjernet...Så skal du igen
> heller ikke betale licens.

Det er vel ikke nødvendigt at bevise at den er fjernet, vel? Jeg kan dog
godt se at det kan være praktisk at have.

DR licens skal vel bevise at man har haft et TV med tvtuner i en periode
ud over prøveperioden, ikke?

Peter Lykkegaard (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 01-07-04 21:56

"No1" wrote

> Det er vel ikke nødvendigt at bevise at den er fjernet, vel? Jeg kan
dog
> godt se at det kan være praktisk at have.
>
Det kan det blive

<q>
Stk. 7. DR-Licens kan forlange dokumentation for, at de
foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er foretaget.
</q>

- Peter



Henrik Stidsen (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 01-07-04 23:51

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote in
news:40e45b05$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> DR licens skal vel bevise at man har haft et TV med tvtuner i en
> periode ud over prøveperioden, ikke?

Hvilken prøveperiode ?

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Mogens Poulsen (01-07-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Poulsen


Dato : 01-07-04 21:34

On Thu, 1 Jul 2004 11:57:04 +0200, "Kim Fritze Sillasen [9000]"
<Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> wrote:

>> Og hva' har det lige med jura at gøre.
>> Du kan læse her *hvorfor* også *du*
>> skal betale licens:
>> https://www.dr.dk/licens/omlicensen.asp
>
>
>Puds din glorie.
>
>Og forklar så lige mig *hvorfor* også *jeg* skal betale licens.

Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens:

citat: Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift
for opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Citat slut.

Du kan så anvende en monitor eller få tv'et (husk også evt. video)
modificeret.

Mht. radio kan du investere i et høreværn med modtager - det er
undtaget i licens-bestemmelserne:

Citat: § 22. Fritaget for licens og for tilmelding i henhold til § 5
er:

snip.

6) radiomodtagere i høreværn. Citat slut.
--
Mogens Poulsen
mpoulsen@tdcadsl.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408954
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste