/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Adam & Eva
Fra : PeterH


Dato : 17-07-04 23:09

Er blevet forvirret over deres parforhold.
Var de reelt et par?
Jeg har nemlig hørt noget om at f.eks 'Adam' var en betegnelse for
menneskeheden og ikke ment som personnavn....


Peter H
"Med livet er alle mennesker velsignede"



 
 
Ole Madsen (17-07-2004)
Kommentar
Fra : Ole Madsen


Dato : 17-07-04 23:57


"PeterH" <next_turn@my.house> skrev i en meddelelse
news:40f9a3a2$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er blevet forvirret over deres parforhold.
> Var de reelt et par?
> Jeg har nemlig hørt noget om at f.eks 'Adam' var en betegnelse for
> menneskeheden og ikke ment som personnavn....

adam og ha adam, det ene er et navn og det andet menneskenehed, har du
online bible, så se efter strongs, en jødisk fortolkning siger at Gud
skasbte menneskeheden før han skabte Adam og Eva, men jeg tror ikke selv på
det, skulle de leve af når planterne ikke var vokset op? jeg tror ikke på at
dagene er perioder eller at planterne var voksne fra starten, det fremgår at
Gud plantede edens have, ikke det udenom.

Jeg vil gerne tro at Gud skabte menneskeheden først, hvis det var tilfældet,
men lige nu tror jeg ikke helt på det, måske hvis jeg fik mere indsigt

Ole

--
www.skabelsesberetningen.dk - alle de forskellige skabelsesforståelser
www.genesis-one.dk - hør prædikener om skabelse
www.ingenevolution.dk - nej til evolution
www.creationdays.dk - Gap Teorien

www.detnyetestamente.dk - Læs og tolke NT



Britt Malka (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 18-07-04 09:42

On Sun, 18 Jul 2004 00:57:27 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>adam og ha adam, det ene er et navn og det andet menneskenehed

Nej. Det har du misforstået.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Ole Madsen (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Ole Madsen


Dato : 18-07-04 10:09


"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
news:judkf095spao0ce7pob6ul3dm5l0eqv6nq@4ax.com...
> On Sun, 18 Jul 2004 00:57:27 +0200, "Ole Madsen"
> <Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:
>
> >adam og ha adam, det ene er et navn og det andet menneskenehed
>
> Nej. Det har du misforstået.

er det ikke to forskellige ord i 1 mosebog 1?

Ole



Britt Malka (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 18-07-04 11:24

On Sun, 18 Jul 2004 11:08:57 +0200, "Ole Madsen"
<Maaseiah@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>> >adam og ha adam, det ene er et navn og det andet menneskenehed
>>
>> Nej. Det har du misforstået.
>
>er det ikke to forskellige ord i 1 mosebog 1?

Adam og haAdam er ikke to forskellige ord.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

TBC (18-07-2004)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 18-07-04 00:28

"PeterH" <next_turn@my.house> skrev i en meddelelse
news:40f9a3a2$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Er blevet forvirret over deres parforhold.
> Var de reelt et par?
> Jeg har nemlig hørt noget om at f.eks 'Adam' var en betegnelse for
> menneskeheden og ikke ment som personnavn....

Det kommer an på om-, og i givet fald hvordan man tolker beretningen.

Beretningen om Adam og Eva findes i bibelen.

Kort opsumeret beretter bibelen bl.a følgende om dem (i forholdsvis logisk
rækkefølge så kan du selv gøre dig dine betragtninger og eventuelle
tolkninger)

"Dengang Gud Herren skabte jord og himmel var der [..] ingen mennesker til
at dyrke agerjorden [..] Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste
livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen." - 1 Mos 2:3-7
[i beskåret udgave]

"Gud Herren sagde: »Det er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe
en hjælper, der svarer til ham.«" - 2 Mos 2:18

"Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Adam, og mens han sov, tog han et
af hans ribben og lukkede til med kød. Af det ribben, Gud Herren havde taget
fra Adam, byggede han en kvinde og førte hende til Adam. Da sagde Adam: »Nu
er det ben af mine ben og kød af mit kød. Hun skal kaldes kvinde, for af
manden er hun taget.« Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig
til sin hustru, og de bliver ét kød." - 1 Mos 2:21-24

"som mand og kvinde skabte han dem" - 1 Mos 5:2 & 1 Mos 1:27 som fortsættes
i vers 28: "Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og
talrige" - 1 Mos 1:28

Om forholdet [efter syndefaldet?] berettes der i øvrigt: "Adam gav sin
kvinde navnet Eva[*1], for hun blev mor til alle mennesker[*2]", eller som
NVO bedre får det med i forbindelse med navnet Evas relation: "....for hun
skulle blive moder til alle levende[*2]"

*1: chavva^h, BDB Definition
Eve = "life" or "living"

*2: chay, BDB Definitions:
1) living, alive (adjective)
2) relatives (noun masculine)
3) life (abstract emphatic) (noun masculine)
4) living thing, animal (noun feminine)
5) community (noun feminine)

De kristne græske skrifter komplementerer ovenstående bl.a ved at Paulus
sagde:

"og af ét menneske har han skabt alle folk" - Apg 17:26

Og Jesus selv refererede til deres parforhold som sådan, da nogle ville
sætte ham på prøve i forbindelse med ægteskabets parforhold:

"Nogle farisæere kom hen til Jesus, og for at sætte ham på prøve spurgte
de: »Er det tilladt en mand at skille sig fra sin hustru af en hvilken som
helst grund?« Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen
skabte dem som mand og kvinde og sagde: >Derfor skal en mand forlade sin far
og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød<? Derfor er
de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et
menneske ikke adskille.«

....Håber disse skrifsteder kan være med til at belyse dit spørgsmål med
relation til den bibelske kontekst.

TBC












PeterH (18-07-2004)
Kommentar
Fra : PeterH


Dato : 18-07-04 06:58


"TBC" <spambin@spamvoid.invalid> wrote in message
news:40f9b5c7$0$180$d40e179e@nntp04.dk.telia.net...
> "PeterH" <next_turn@my.house> skrev i en meddelelse
> news:40f9a3a2$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Er blevet forvirret over deres parforhold.
> > Var de reelt et par?
> > Jeg har nemlig hørt noget om at f.eks 'Adam' var en betegnelse for
> > menneskeheden og ikke ment som personnavn....
>
> Det kommer an på om-, og i givet fald hvordan man tolker beretningen.
>
> Beretningen om Adam og Eva findes i bibelen.
>
> Kort opsumeret beretter bibelen bl.a følgende om dem (i forholdsvis logisk
> rækkefølge så kan du selv gøre dig dine betragtninger og eventuelle
> tolkninger)
>
> "Dengang Gud Herren skabte jord og himmel var der [..] ingen mennesker
til
> at dyrke agerjorden [..] Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste
> livsånde i hans næsebor, så mennesket blev et levende væsen." - 1 Mos
2:3-7
> [i beskåret udgave]
>
> "Gud Herren sagde: »Det er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe
> en hjælper, der svarer til ham.«" - 2 Mos 2:18
>
> "Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Adam, og mens han sov, tog han
et
> af hans ribben og lukkede til med kød. Af det ribben, Gud Herren havde
taget
> fra Adam, byggede han en kvinde og førte hende til Adam. Da sagde
Adam: »Nu
> er det ben af mine ben og kød af mit kød. Hun skal kaldes kvinde, for af
> manden er hun taget.« Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig
> til sin hustru, og de bliver ét kød." - 1 Mos 2:21-24
>
> "som mand og kvinde skabte han dem" - 1 Mos 5:2 & 1 Mos 1:27 som
fortsættes
> i vers 28: "Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og
> talrige" - 1 Mos 1:28
>
> Om forholdet [efter syndefaldet?] berettes der i øvrigt: "Adam gav sin
> kvinde navnet Eva[*1], for hun blev mor til alle mennesker[*2]", eller som
> NVO bedre får det med i forbindelse med navnet Evas relation: "....for hun
> skulle blive moder til alle levende[*2]"
>
> *1: chavva^h, BDB Definition
> Eve = "life" or "living"
>
> *2: chay, BDB Definitions:
> 1) living, alive (adjective)
> 2) relatives (noun masculine)
> 3) life (abstract emphatic) (noun masculine)
> 4) living thing, animal (noun feminine)
> 5) community (noun feminine)
>
> De kristne græske skrifter komplementerer ovenstående bl.a ved at Paulus
> sagde:
>
> "og af ét menneske har han skabt alle folk" - Apg 17:26
>
> Og Jesus selv refererede til deres parforhold som sådan, da nogle ville
> sætte ham på prøve i forbindelse med ægteskabets parforhold:
>
> "Nogle farisæere kom hen til Jesus, og for at sætte ham på prøve spurgte
> de: »Er det tilladt en mand at skille sig fra sin hustru af en hvilken som
> helst grund?« Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen
> skabte dem som mand og kvinde og sagde: >Derfor skal en mand forlade sin
far
> og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød<? Derfor er
> de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et
> menneske ikke adskille.«
>
> ...Håber disse skrifsteder kan være med til at belyse dit spørgsmål med
> relation til den bibelske kontekst.
>
> TBC
>

Wauw! Udførligt! Takker mange gange!

Peter H



Cyril Malka (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 18-07-04 09:47

Goddag Ole

Den Sun, 18 Jul 2004 00:57:27 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Adam & Eva :

OM> adam og ha adam, det ene er et navn og det andet menneskenehed,

Nej.

Ole, du burde vitterligt lære dig de sprog, du belærer andre om.

OM> Jeg vil gerne tro at Gud skabte menneskeheden først, hvis det var
OM> tilfældet, men lige nu tror jeg ikke helt på det, måske hvis jeg fik
OM> mere indsigt

For at få mere indsigt, skulle du være mere indstillet på at lære. Det
ser ikke sådan ud.


--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Cyril Malka (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 18-07-04 11:24

Goddag Ole

Den Sun, 18 Jul 2004 11:08:24 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Adam & Eva :


> > Ole, du burde vitterligt lære dig de sprog, du belærer andre om.
OM> du slynger om dig med beskyldninger som ikke har noget i sig, jeg
OM> forsøger ikke at belære andre, det jeg skriver er bare noget jeg har
OM> hørt, så er alle jo velkommen til at rette på mig

Nej. Du skriver ikke: jeg har hørt at... Men du skriver: sådan er det...

med undtagelse af at sådan er det ikke.

Og vi retter jo på dig. Men i stedet for at takke os, skriver du at jeg
"slynger om mig med beskyldninger".



> > For at få mere indsigt, skulle du være mere indstillet på at lære.
> > Det ser ikke sådan ud.
OM> Cyril, stop dit hykleri, sværdet man svinger er jo spids i begge
OM> ender

Hykleri? Jeg er ikke hyler, jeg mener hvert et ord jeg siger til dig:
For at få mere indsigt, skulle du være mere indstillet på at lære. Det
ser ikke sådan ud.

Og jeg har aldrig hørt eller set om et sværd, der var spist i begge
ender.

Dog bekræfter dit udsagn det jeg siger: Du er tydeligvis ikke indstillet
på at lære. Du er højst indstillet til at lære noget der vil bekræfte
det, du tror du ved... Det er så noget andet.

Og som sagt, når det handler om de hebraiske skrifter, vrøvler du
utrolig meget.


--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Cyril Malka (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 18-07-04 11:31

Goddag Britt

Den Sun, 18 Jul 2004 12:23:54 +0200 skrev Britt Malka om Re: Adam & Eva
:

> >er det ikke to forskellige ord i 1 mosebog 1?
BM> Adam og haAdam er ikke to forskellige ord.

Medmindre manden mener at "stol" og "stolen" er to forskellige ord

(Okay, jeg ved, nu hjælper jeg mere end godt er Sorry, men
sprogkværulanter vil risikere at give indsigelser på det)

--
Venligst

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
et-sect-era 3. årgang - nr. 49 - Tema: Hjernevask
http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

Britt Malka (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 18-07-04 11:37

On Sun, 18 Jul 2004 12:30:35 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>(Okay, jeg ved, nu hjælper jeg mere end godt er Sorry, men
>sprogkværulanter vil risikere at give indsigelser på det)

Ja, jeg tænkte faktisk på dem, da jeg svarede, og overvejede derfor at
tilføje, at det var to forskellige bøjninger, men så blev jeg i tvivl
om, hvorvidt "bøjninger" var det korrekte udtryk at bruge, og om
sprogkværulanter blot ville lange ud efter det i stedet, hvis det nu
var et forkert udtryk, og så tænkte jeg ... åh, hvad pokker! og lod
det stå, som jeg havde skrevet det.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste