/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Topcoat eller autolak
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 18-07-04 10:18

Hej NG,

Nu er det ved at være tid til at vi skal have ny overflade på mit projekt.
Men jeg er lidt i tvivl... om jeg skal vælge autolak eller topcoat.
I motorrummet har vi lavet en del fiber arbejde og har efter følgende rullet
med topcoat, det blev faktisk et ok resultat. vi valgte at rulle da motoren
fylder 85% af overfladen.
Vi skal male en 20 fod speed-båd, den er slebet ind til den originale
topcoat/gelcoat, både på dæk og skrog og mangler at blive spartlet og slebet
på de steder. På bunden er bundmalingen og grunder slebet væk, det er ikke
meningen at der skal gøres noget større malerarbejde der, andet end ny
grunder og bundmaling.
Med autolak opnår jeg det resultat jeg vil første gang uden de store
problemer, men autolak er ikke vandtæt i længden. Topcoat !! er vandtæt
men er det til at sprøjte på med et godt resultat, jeg går udfra at den skal
vandslibes, poleres og have voks efterfølgende. Men er det et hestearbejde
at vandslibe og polerer, det bliver jo hårdt som beton. Den skal stå som et
spejl.

Båden er en Correct Craft Ski Nautique 2001 fra 1980, vi gav 8000,- for den
med trailer og død motor (v8).
Jeg brugte det meste af efteråret 03 på at få stumper hjem fra usa og
renoverer/samle motoren i løbet af vinteren. Indkøb af anden blok og total
renovering gjorde vi for ca.15000,-. Det eneste der er tilbage af den
originale motor er udst.manifolderne, krumtappen, karburatoren, ophæng og
gearkasse + at den er blevet ferskvands-kølet. I løbet af foråret har vi
adskildt båden i ATOMER, ALT er afmonteret. Da vi rundede 18gr i luften
havde plankerne stået fri længe nok til at være tørret igen, hvorefter vi
lavede en del fiberarbejde.
Og nu kommer alt det sjove snart nu kan man for alvor mærke at det går
den rigtige vej.

--
Mvh
Leon

Her et lille råd jeg vil dig lære
aldrig købe en bil der er ved at tære
husk altid på denne livs filosofi
der er ingen grund til at investere i et lig (med mindre prisen er
rigtig)


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.721 / Virus Database: 477 - Release Date: 16-07-2004



 
 
Bjarke Christensen (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 18-07-04 21:31

?? Det forstår jeg ikke. Jeg var sikker på at topcoat er gelcoat tilsat
slipmiddel (paraffin?). Er det noget andet topcoat du tænker på, for den
topcoat jeg tænker på er da ikke vandtæt.....

Bjarke




"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
news:40fa3f1e$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Nu er det ved at være tid til at vi skal have ny overflade på mit projekt.
> Men jeg er lidt i tvivl... om jeg skal vælge autolak eller topcoat.
> I motorrummet har vi lavet en del fiber arbejde og har efter følgende
rullet
> med topcoat, det blev faktisk et ok resultat. vi valgte at rulle da
motoren
> fylder 85% af overfladen.
> Vi skal male en 20 fod speed-båd, den er slebet ind til den originale
> topcoat/gelcoat, både på dæk og skrog og mangler at blive spartlet og
slebet
> på de steder. På bunden er bundmalingen og grunder slebet væk, det er ikke
> meningen at der skal gøres noget større malerarbejde der, andet end ny
> grunder og bundmaling.
> Med autolak opnår jeg det resultat jeg vil første gang uden de store
> problemer, men autolak er ikke vandtæt i længden. Topcoat !! er vandtæt

> men er det til at sprøjte på med et godt resultat, jeg går udfra at den
skal
> vandslibes, poleres og have voks efterfølgende. Men er det et hestearbejde
> at vandslibe og polerer, det bliver jo hårdt som beton. Den skal stå som
et
> spejl.
>
> Båden er en Correct Craft Ski Nautique 2001 fra 1980, vi gav 8000,- for
den
> med trailer og død motor (v8).
> Jeg brugte det meste af efteråret 03 på at få stumper hjem fra usa og
> renoverer/samle motoren i løbet af vinteren. Indkøb af anden blok og total
> renovering gjorde vi for ca.15000,-. Det eneste der er tilbage af den
> originale motor er udst.manifolderne, krumtappen, karburatoren, ophæng og
> gearkasse + at den er blevet ferskvands-kølet. I løbet af foråret har vi
> adskildt båden i ATOMER, ALT er afmonteret. Da vi rundede 18gr i luften
> havde plankerne stået fri længe nok til at være tørret igen, hvorefter vi
> lavede en del fiberarbejde.
> Og nu kommer alt det sjove snart nu kan man for alvor mærke at det går
> den rigtige vej.
>
> --
> Mvh
> Leon
>
> Her et lille råd jeg vil dig lære
> aldrig købe en bil der er ved at tære
> husk altid på denne livs filosofi
> der er ingen grund til at investere i et lig (med mindre prisen er
> rigtig)
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.721 / Virus Database: 477 - Release Date: 16-07-2004
>
>



Leon Hulstroem \(422~ (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 18-07-04 22:57

Topcoat og gelcoat er det samme.. Og hvis jeg husker helt rigtigt så er det
bare polijester (eller hv. det nu staves) tilsat lidt farve og voks.
Om du sprøjter det i en form i baglens orden eller ruller det på med en
rulle gør ingen forskel i den vandtæthed. Topcoat/Gelcoat er vandtæt, det er
jeg ihvert fald fornyeligt blevet belært om...

Mvh
Leon


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cdemn6$ml1$1@news.cybercity.dk...
> ?? Det forstår jeg ikke. Jeg var sikker på at topcoat er gelcoat tilsat
> slipmiddel (paraffin?). Er det noget andet topcoat du tænker på, for den
> topcoat jeg tænker på er da ikke vandtæt.....
>
> Bjarke
>
>
>
>
> "Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote in message
> news:40fa3f1e$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Hej NG,
> >
> > Nu er det ved at være tid til at vi skal have ny overflade på mit
projekt.
> > Men jeg er lidt i tvivl... om jeg skal vælge autolak eller topcoat.
> > I motorrummet har vi lavet en del fiber arbejde og har efter følgende
> rullet
> > med topcoat, det blev faktisk et ok resultat. vi valgte at rulle da
> motoren
> > fylder 85% af overfladen.
> > Vi skal male en 20 fod speed-båd, den er slebet ind til den originale
> > topcoat/gelcoat, både på dæk og skrog og mangler at blive spartlet og
> slebet
> > på de steder. På bunden er bundmalingen og grunder slebet væk, det er
ikke
> > meningen at der skal gøres noget større malerarbejde der, andet end ny
> > grunder og bundmaling.
> > Med autolak opnår jeg det resultat jeg vil første gang uden de store
> > problemer, men autolak er ikke vandtæt i længden. Topcoat !! er vandtæt
>
> > men er det til at sprøjte på med et godt resultat, jeg går udfra at den
> skal
> > vandslibes, poleres og have voks efterfølgende. Men er det et
hestearbejde
> > at vandslibe og polerer, det bliver jo hårdt som beton. Den skal stå som
> et
> > spejl.
> >
> > Båden er en Correct Craft Ski Nautique 2001 fra 1980, vi gav 8000,- for
> den
> > med trailer og død motor (v8).
> > Jeg brugte det meste af efteråret 03 på at få stumper hjem fra usa og
> > renoverer/samle motoren i løbet af vinteren. Indkøb af anden blok og
total
> > renovering gjorde vi for ca.15000,-. Det eneste der er tilbage af den
> > originale motor er udst.manifolderne, krumtappen, karburatoren, ophæng
og
> > gearkasse + at den er blevet ferskvands-kølet. I løbet af foråret har vi
> > adskildt båden i ATOMER, ALT er afmonteret. Da vi rundede 18gr i luften
> > havde plankerne stået fri længe nok til at være tørret igen, hvorefter
vi
> > lavede en del fiberarbejde.
> > Og nu kommer alt det sjove snart nu kan man for alvor mærke at det
går
> > den rigtige vej.
> >
> > --
> > Mvh
> > Leon
> >
> > Her et lille råd jeg vil dig lære
> > aldrig købe en bil der er ved at tære
> > husk altid på denne livs filosofi
> > der er ingen grund til at investere i et lig (med mindre prisen er
> > rigtig)
> >
> >
> > ---
> > Outgoing mail is certified Virus Free.
> > Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> > Version: 6.0.721 / Virus Database: 477 - Release Date: 16-07-2004
> >
> >
>
>


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.722 / Virus Database: 478 - Release Date: 18-07-2004



Claus Tersgov (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 18-07-04 23:26



På ejendommeligvis fremsatte Leon Hulstroem (4220) følgende påstand:


> Nu er det ved at være tid til at vi skal have ny overflade på mit
> projekt. Men jeg er lidt i tvivl... om jeg skal vælge autolak eller
> topcoat.

Hvad mener du, når du siger topcoat? I bådesammenhæng, der er topcoat
en blanding af polyester tilsat 20% parafinolie. Topcoat kan kun
lægges på i *EET* lag, og det kan *ikke* behandles efterfølgende.
Dernæst er det svært at reparere.

Normalt er topcoat det første lag, man smører på inde i formen.
Dernæst gelcoat og sluttelig den egentlige fiber/polyester. Du kan
ikke sprøjte topcoat uden specielt udstyr og ekspertise.

Topcoat er i øvrigt noget møg at male på. Pga. af det store
olieindhold, så er man ofte nødsaget til at slibe det helt af, fordi
det er svært at få maling og lak til at hæfte ordentligt på topcoat.
Forresten er topcoat ikke mere vandtæt end en ordentlig lak med en
korrekt grund. Begge dele er jo baseret på samme basis, nemlig
polyester. Hvis du skal have et ordentligt resultat, så er det bedste
efter min mening min sædvanlige smøre;

Hempels Lightprimer og Polybest 5555...

Husk, at du ikke må sprøjte Lightprimer...

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste