/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
SuSE og inst. af programmer
Fra : Zup Zuip


Dato : 07-07-04 17:14

Har nu hentet mozilla, men hvordan kan jeg få skidtet installeret ?

Med YaST ?



--
//Gorm



 
 
Michael U. Hove (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Michael U. Hove


Dato : 07-07-04 19:17

Zup Zuip wrote:

> Har nu hentet mozilla, men hvordan kan jeg få skidtet installeret ?
>
> Med YaST ?

1. Åben en command-shell

2. cd <dit-download-dir>

3. gzip -dc mozilla-xxx.tar.gz | tar xvf -

4. cd mozilla-installer

5. su - (+ root-pass)

6. ./mozilla-installer

7. GUI

mvh
/michael

--
"There are only three kinds of people in this world,... those who can
count, and those who can't."
Anonymous.

Zup Zuip (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Zup Zuip


Dato : 07-07-04 20:08

>
> 1. Åben en command-shell
>
> 2. cd <dit-download-dir>
>
> 3. gzip -dc mozilla-xxx.tar.gz | tar xvf -
>
> 4. cd mozilla-installer
>
> 5. su - (+ root-pass)
>
> 6. ./mozilla-installer
>
> 7. GUI

Hmmm, nu er det firebird jeg har hentet, og det er sgu forvirrende.
Linux bliver aldrig til noget seriøst for hjemme brugere når man ikke engang
nemt kan installere programmer.
Nope, jeg bliver ved XP.

mvh



Anders Lund (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 07-07-04 20:32

Zup Zuip wrote:
> Hmmm, nu er det firebird jeg har hentet, og det er sgu forvirrende.

Nej, sværhedsgraden er den samme som for Windows, hvis du ikke henter
installeren til Windows. Grunden til at det ikke er lige så nemt er at
der endnu ikke er lavet en installer til Linux.

> Linux bliver aldrig til noget seriøst for hjemme brugere når man ikke engang
> nemt kan installere programmer.

Det er fordi der ikke er nogen installer. Du køre blot "Firefox".

Se evt. her:
http://texturizer.net/firefox/download.html#install

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Zup Zuip (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Zup Zuip


Dato : 07-07-04 20:58

Anders Lund wrote:
> Zup Zuip wrote:
>> Hmmm, nu er det firebird jeg har hentet, og det er sgu forvirrende.
>
> Se evt. her:
> http://texturizer.net/firefox/download.html#install

Hmmm, jeg prøver igen imorgen.

Hvad med firebird ?

Og en anden ting:

Har også installeret Gnome, men det er KDE der starter op. Kan man ikke få
en start menu hvor man evt. vælger hvad der skal startes ?
Den menu jeg pt har kan man vælge Linux, Floppy eller Safe.

Findes der ikke et hæfte/bog 'Linux for dummies' ?

mvh



Anders Lund (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 07-07-04 21:57

Zup Zuip wrote:

> Hvad med firebird ?

Tænker du på Mozilla Firebird? Den hedder nu Mozilla Firefox.
Se evt: http://texturizer.net/firefox/faq.html#name

> Har også installeret Gnome, men det er KDE der starter op. Kan man ikke få
> en start menu hvor man evt. vælger hvad der skal startes ?

Jeg må indrømme at jeg kun har Windows XP installeret lige nu. Jeg
kan ikke huske hvor det skal rettes, men jeg mener ikke at det er det
store - man skal bare vide hvor man skal rette.

> Den menu jeg pt har kan man vælge Linux, Floppy eller Safe.

Det er nok din bootloader du kan se der.

> Findes der ikke et hæfte/bog 'Linux for dummies' ?

Jo da, men du kan jo også kigge på www.linuxbog.dk

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Jacob Tranholm (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 08-07-04 00:43

Zup Zuip skrev:
> Anders Lund wrote:
>
>>Zup Zuip wrote:
>>
>>>Hmmm, nu er det firebird jeg har hentet, og det er sgu forvirrende.
>>
>>Se evt. her:
>>http://texturizer.net/firefox/download.html#install
>
>
> Hmmm, jeg prøver igen imorgen.
>
> Hvad med firebird ?
>
> Og en anden ting:
>
> Har også installeret Gnome, men det er KDE der starter op. Kan man ikke få
> en start menu hvor man evt. vælger hvad der skal startes ?
> Den menu jeg pt har kan man vælge Linux, Floppy eller Safe.
>
> Findes der ikke et hæfte/bog 'Linux for dummies' ?
>
> mvh
>

Du skal slå den automatiske login-funktion fra i KDM.

I startmenuen vælger du KDE's kontrolcenter
Her vælges "Systemadministration"
Her vælges "Login-håndtering"
Og herunder skal du vælge "Administrator-tilstand", hvor du skal angive
dit root-password
Én af fanerne hedder nu "Behagelighed", denne vælges og du fjerner
markeringen i "Aktivér automatisk login"

Du kan naturligvis også bare manuelt redigere filen
/etc/opt/kde3/share/config/kdm/kdmrc...

Herefter får du den normale KDM-menu ved bootup, hvor du frit kan vælge,
hvorvidt du ønsker KDE, Gnome eller andre.

Peter Thomsen (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Thomsen


Dato : 18-07-04 21:48


"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:eU%Gc.3288$1d5.2797@news.get2net.dk...
> Zup Zuip skrev:

> > Har også installeret Gnome, men det er KDE der starter op. Kan man ikke

> > en start menu hvor man evt. vælger hvad der skal startes ?
> > Den menu jeg pt har kan man vælge Linux, Floppy eller Safe.

> Du skal slå den automatiske login-funktion fra i KDM.

> Herefter får du den normale KDM-menu ved bootup, hvor du frit kan vælge,
> hvorvidt du ønsker KDE, Gnome eller andre.

Hvordan vælger man så GNOME ?? Jeg kan simpelthen ikke finde noget om
hvordan jeg får startet GNOME op ?!?!? Hverken før login eller fra KDE, heh



--

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen
www.cccp.nu
CALM UNDER PRESSURE

Remove "FJERN" if you want to mail me.



Jacob Tranholm (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 18-07-04 22:37

Peter Thomsen wrote:
>
> Hvordan vælger man så GNOME ?? Jeg kan simpelthen ikke finde noget om
> hvordan jeg får startet GNOME op ?!?!? Hverken før login eller fra KDE, heh
>
>

Kig på:
http://docs.kde.org/da/HEAD/kdebase/kdm/

Jacob Tranholm (18-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 18-07-04 22:52

Jacob Tranholm wrote:
>
> Kig på:
> http://docs.kde.org/da/HEAD/kdebase/kdm/

Undskyld, måske skal jeg være lidt mere forklarende:

Åben http://docs.kde.org/da/HEAD/kdebase/kdm/login.html og se hvad der
står om "sessionstype"...

Peter Thomsen (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Thomsen


Dato : 19-07-04 13:54


"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:yiCKc.440$wm4.181@news.get2net.dk...
> Jacob Tranholm wrote:
> >
> > Kig på:
> > http://docs.kde.org/da/HEAD/kdebase/kdm/
>
> Undskyld, måske skal jeg være lidt mere forklarende:
>
> Åben http://docs.kde.org/da/HEAD/kdebase/kdm/login.html og se hvad der
> står om "sessionstype"...

Tak for svaret. Jeg frygtede netop at du ville sige noget i den stil. For
jeg har læst hele brugsforvirringen, men i min SuSE (9.1) er der altså ingen
sessionstype at vælge.
- Jeg kan sagtens få et login vindue hvor jeg kan skrive
- - brugernavn (eller vælge det ved at klikke)
- - password
Af knapper er der
- - Login
- - En anden knap med en "drop down" hvor man kan vælge
---"genstart x server" og
---"luk computeren".
Gnomen har altså gemt sig ... Jeg har godt nok en mappe hvor såvel KDE og
GNOME ligger, så det burde vel være muligt at få den startet op, men hvordan
ved jeg ikke.

--

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen
www.cccp.nu
CALM UNDER PRESSURE

Remove "FJERN" if you want to mail me.



Jacob Tranholm (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 19-07-04 15:42

Peter Thomsen wrote:
>
> Tak for svaret. Jeg frygtede netop at du ville sige noget i den stil. For
> jeg har læst hele brugsforvirringen, men i min SuSE (9.1) er der altså ingen
> sessionstype at vælge.
> - Jeg kan sagtens få et login vindue hvor jeg kan skrive
> - - brugernavn (eller vælge det ved at klikke)
> - - password
> Af knapper er der
> - - Login
> - - En anden knap med en "drop down" hvor man kan vælge
> ---"genstart x server" og
> ---"luk computeren".
> Gnomen har altså gemt sig ... Jeg har godt nok en mappe hvor såvel KDE og
> GNOME ligger, så det burde vel være muligt at få den startet op, men hvordan
> ved jeg ikke.
>

På min KDM (version 3.2.3-8) er der 2 knapper: Login og Menu. Under
menu-funktionen kan man vælge sessionstypen... (Der kan også bare
trykkes på Alt-T).

Er du helt sikker på, at du har installeret GNOME...

Peter Thomsen (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Thomsen


Dato : 19-07-04 18:20


"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:T4RKc.196$0I5.146@news.get2net.dk...
> Peter Thomsen wrote:

> På min KDM (version 3.2.3-8) er der 2 knapper: Login og Menu. Under
> menu-funktionen kan man vælge sessionstypen... (Der kan også bare
> trykkes på Alt-T).
>
> Er du helt sikker på, at du har installeret GNOME...

Jeps, havde ... Gav op og installerede Mandrake. Der er der ingen problemer
af den slags ... Overvejer om jeg skal prøve suse igen ... overvejer i det
hele taget at give op .... :-/

Mange ting er utroligt lette i Lx Sand fornøjelse. Men så er der så
utroligt mange valg, at man er nødsaget til at sætte sig ind i mulighederne
for at finde ud af hvad der egentligt passer en bedst.

Andre ting er faktisk ret besværlige i Lx ... Måske er de det ikke, men de
dårlige oversættelser (browser tror jeg var oversat med leder eller kigger
et sted) og manglende brugsforvirringer gør det svært at finde de "lette"
tilgange til slutresultatet.

--

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen
www.cccp.nu
CALM UNDER PRESSURE

Remove "FJERN" if you want to mail me.



Jacob Tranholm (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 19-07-04 19:35

Peter Thomsen wrote:
>
> Jeps, havde ... Gav op og installerede Mandrake. Der er der ingen problemer
> af den slags ... Overvejer om jeg skal prøve suse igen ... overvejer i det
> hele taget at give op .... :-/
>
> Mange ting er utroligt lette i Lx Sand fornøjelse. Men så er der så
> utroligt mange valg, at man er nødsaget til at sætte sig ind i mulighederne
> for at finde ud af hvad der egentligt passer en bedst.
>
> Andre ting er faktisk ret besværlige i Lx ... Måske er de det ikke, men de
> dårlige oversættelser (browser tror jeg var oversat med leder eller kigger
> et sted) og manglende brugsforvirringer gør det svært at finde de "lette"
> tilgange til slutresultatet.
>

Så held og lykke med Mandrake... Jeg troede faktisk, at du selv levede
af at oversætte tekster, så du kunne muligvis hjælpe Linux-verdenen en
smule. - Personligt læser jeg næsten aldrig de danske tekster, men
holder mig til de engelske, simpelthen fordi udvalget er så meget
større. - Enkelte af oversættelsesproblemerne er distributionsbestemte,
men størstedelen af oversættelserne i SuSE og Mandrake (og alle andre
distributioner) er uafhængige af distributionerne og du vil derfor
genfinde forkerte oversættelser overalt i Linux-verdenen...

Peter Thomsen (19-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Thomsen


Dato : 19-07-04 22:27


"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:tvUKc.247$eq4.86@news.get2net.dk...

> ... Jeg troede faktisk, at du selv levede
> af at oversætte tekster,

Yup, gør jeg skam

> så du kunne muligvis hjælpe Linux-verdenen en
> smule.

Jo, det kunne jeg. (men det kan jeg nok ikke leve af). Jeg har faktisk sendt
en mail til Mandrake, hvor jeg tilbød min assistance med at oversætte en
smule for dem - kvit og frit. (Får nok svar fra dem en dag ) Og det, kun
fordi jeg synes, at selv gratis arbejde bør være ordentligt !! Det er nemlig
svært for mig at tage noget seriøst, hvor ens assositationer falder hen på
en kineser der sidder med sin engelske ordbog i den ene hånd, og en dansk i
den anden ... foran et kanjitastatur.

> - Personligt læser jeg næsten aldrig de danske tekster, men
> holder mig til de engelske, simpelthen fordi udvalget er så meget
> større.

Uhum

> - Enkelte af oversættelsesproblemerne er distributionsbestemte,
> men størstedelen af oversættelserne i SuSE og Mandrake (og alle andre
> distributioner) er uafhængige af distributionerne og du vil derfor
> genfinde forkerte oversættelser overalt i Linux-verdenen...

Uhum ... Det, må vi få gjort noget ved

--

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen
www.cccp.nu
CALM UNDER PRESSURE

Remove "FJERN" if you want to mail me.



Martin Johansen [600~ (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 07-07-04 22:59

On Wed, 07 Jul 2004 21:07:42 +0200, Zup Zuip wrote:

> Hmmm, nu er det firebird jeg har hentet, og det er sgu forvirrende. Linux
> bliver aldrig til noget seriøst for hjemme brugere når man ikke engang
> nemt kan installere programmer.
> Nope, jeg bliver ved XP.

Rolig nu. Mozilla Firefox har den mest nice install jeg længe har set...
Jeg tænker her på version 0.9.1

Linux, ISÆR Mandrake har noget nær det nemmeste install-system - 10
gange nemmere end noget Windows system. 'urpmi programnavn' og du er
kørende.

Kender ikke til SuSE/Yast men mon ikke den har en lign. pendant til
Mandrake's 'urpmi' system?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Jacob Tranholm (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 08-07-04 01:04

Martin Johansen [6000] skrev:
>
> Kender ikke til SuSE/Yast men mon ikke den har en lign. pendant til
> Mandrake's 'urpmi' system?
>

Både ja og nej... Yast har et fremragende pakkeadministreringssystem,
men umiddelbart er det ikke helt lige så nemt at tilføje fremmede
web-arkiver til systemet, som det er til Mandrakes urpmi. - Personlig
bruger jeg apt-get (fås ved http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/) og igennem
dette er der et meget bredt udvalg af pakker tilgængelige (ligesom for
urpmi under Mandrake), men alle apt-arkiverne kan ikke uden videre
tilføjes til Yasts pakkeadministrering (så vidt jeg ved).

Martin Johansen [600~ (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-07-04 01:22

On Thu, 08 Jul 2004 02:04:04 +0200, Jacob Tranholm wrote:

> Både ja og nej... Yast har et fremragende pakkeadministreringssystem, men
> umiddelbart er det ikke helt lige så nemt at tilføje fremmede
> web-arkiver til systemet, som det er til Mandrakes urpmi. - Personlig
> bruger jeg apt-get (fås ved http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/) og igennem
> dette er der et meget bredt udvalg af pakker tilgængelige (ligesom for
> urpmi under Mandrake), men alle apt-arkiverne kan ikke uden videre
> tilføjes til Yasts pakkeadministrering (så vidt jeg ved).

Jeg har hørt om apt-get (er det ikke Debian's pendant?) og det lyder
ligeså nemt som urpmi.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Jacob Tranholm (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 08-07-04 02:02

Martin Johansen [6000] skrev:
>
> Jeg har hørt om apt-get (er det ikke Debian's pendant?) og det lyder
> ligeså nemt som urpmi.
>

Jo... Apt-get er oprindeligt udviklet til Debian, men det har igennem de
sidste mange år også været muligt at bruge apt-get på rpm-baserede
systemer. For et stykke tid siden brugte jeg Mandrake 9.2 i en længere
periode, hvor jeg brugte både apt-get og urpmi; og de to systemer er
næsten ækvivalente, omend jeg personligt synes, at apt-get er bedre til
at håndtere både afhængigheder og opdateringer. - Dengang var apt-get én
af contrib-pakkerne til Mandrake og så vidt jeg lige kan overskue,
gælder det stadig for 10.0:

http://www.klid.dk/homeftp/mandrakelinux/official/10.0/contrib/i586/apt-0.5.15cnc5-4mdk.i586.rpm
http://www.klid.dk/homeftp/mandrakelinux/official/10.0/contrib/i586/synaptic-0.46-2mdk.i586.rpm

hvor Synaptic er en grafisk brugerflade til apt... Du kan bruge
nøjagtigt de samme data-kilder til din apt-get som til din urpmi.

Martin Johansen [600~ (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-07-04 10:23

On Thu, 08 Jul 2004 03:02:12 +0200, Jacob Tranholm wrote:

> Jo... Apt-get er oprindeligt udviklet til Debian, men det har igennem de
> sidste mange år også været muligt at bruge apt-get på rpm-baserede
> systemer. For et stykke tid siden brugte jeg Mandrake 9.2 i en længere
> periode, hvor jeg brugte både apt-get og urpmi; og de to systemer er
> næsten ækvivalente, omend jeg personligt synes, at apt-get er bedre
> til at håndtere både afhængigheder og opdateringer. - Dengang var
> apt-get én af contrib-pakkerne til Mandrake og så vidt jeg lige kan
> overskue, gælder det stadig for 10.0:

Okay så lærte jeg det

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Kent Friis (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 08-07-04 20:59

Den Wed, 07 Jul 2004 23:58:43 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:
>
> Linux, ISÆR Mandrake har noget nær det nemmeste install-system - 10
> gange nemmere end noget Windows system. 'urpmi programnavn' og du er
> kørende.

Bare rolig, Microsoft arbejder på sagen. De er begyndt på MSI-filer,
der er en efterligning af rpm, så om 5-10 år skal vi nok regne med
at se noget der ligner urpmi.

Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/

Martin Johansen [600~ (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-07-04 21:07

On Thu, 08 Jul 2004 19:58:49 +0000, Kent Friis wrote:

> Bare rolig, Microsoft arbejder på sagen. De er begyndt på MSI-filer, der
> er en efterligning af rpm, så om 5-10 år skal vi nok regne med at se
> noget der ligner urpmi.

Det manglede da også bare.

Synes det er en meget spændende udvikling vi går i møde..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Thomas Overgaard (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Overgaard


Dato : 08-07-04 22:54


Martin Johansen wrote :
> On Thu, 08 Jul 2004 19:58:49 +0000, Kent Friis wrote:
>
>> Bare rolig, Microsoft arbejder på sagen. De er begyndt på MSI-filer, der
>> er en efterligning af rpm
>
> Synes det er en meget spændende udvikling vi går i møde..

Ja for med M$ velkendte sans for sikkerhed så skal det såmænd nok ende
med at folk får installeret nogle meget mere spændende programmer end
dem de havde regnet med.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Martin Johansen [600~ (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-07-04 23:04

On Thu, 08 Jul 2004 23:54:22 +0200, Thomas Overgaard wrote:

> Ja for med M$ velkendte sans for sikkerhed så skal det såmænd nok ende
> med at folk får installeret nogle meget mere spændende programmer end
> dem de havde regnet med.

Tihi ja... dermed er det også spændende

Jeg lytter lidt med ovre i system.ms-windows og hvad folk ikke har af
problemer med deres Windows-beep er godt nok ikke småting..

Jeg er glad for, at jeg har forladt den synkende skude for år tilbage.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Jacob Tranholm (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 08-07-04 00:09

Zup Zuip skrev:
> Har nu hentet mozilla, men hvordan kan jeg få skidtet installeret ?
>
> Med YaST ?
>

Det nemmeste er altså, hvis du anvender pakkerne konstrueret til SuSE.
Hvis det er SuSE 9.1 du har installeret, er installationen af Firefox
noget i stil med:

Åben en konsol og skriv:
rpm -Uvh
http://ftp.suse.com/pub/projects/mozilla/firefox/0.9.1/9.1-i386/MozillaFirefox-0.9.1-0.1.i586.rpm

Det er altid fornuftigt at lære din Linux bedre at kende, men så vidt
jeg kan forstå på den hidtidige kommunikation, er du ikke ligefrem
velbevandret indenfor Linux' spidsfindigheder endnu. - Måske skulle du
lige vente et par dage inden du begynder selv at kompilere pakkerne...

Jacob Tranholm (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 08-07-04 00:16

Jacob Tranholm skrev:
> Zup Zuip skrev:
>
>> Har nu hentet mozilla, men hvordan kan jeg få skidtet installeret ?
>>
>> Med YaST ?
>>
>
> Det nemmeste er altså, hvis du anvender pakkerne konstrueret til SuSE.
> Hvis det er SuSE 9.1 du har installeret, er installationen af Firefox
> noget i stil med:
>
> Åben en konsol og skriv:
> rpm -Uvh
> http://ftp.suse.com/pub/projects/mozilla/firefox/0.9.1/9.1-i386/MozillaFirefox-0.9.1-0.1.i586.rpm
>
>
> Det er altid fornuftigt at lære din Linux bedre at kende, men så vidt
> jeg kan forstå på den hidtidige kommunikation, er du ikke ligefrem
> velbevandret indenfor Linux' spidsfindigheder endnu. - Måske skulle du
> lige vente et par dage inden du begynder selv at kompilere pakkerne...

Jeg glemte forøvrigt at sige, at du skal være root for at kunne
installere på denne vis, så proceduren er i stedet:

Åben en konsol og skriv:

su
<indtast root password>
rpm -Uvh
http://ftp.suse.com/pub/projects/mozilla/firefox/0.9.1/9.1-i386/MozillaFirefox-0.9.1-0.1.i586.rpm

Martin Johansen [600~ (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-07-04 01:23

On Thu, 08 Jul 2004 01:16:02 +0200, Jacob Tranholm wrote:

> su
> <indtast root password>
> rpm -Uvh
> http://ftp.suse.com/pub/projects/mozilla/firefox/0.9.1/9.1-i386/MozillaFirefox-0.9.1-0.1.i586.rpm

Kan det blive meget nemmere? Jeg tror det ikke... man skal jo knapt nok
klikke på knapper og vælge hvor det skal hen.

Og så siger folk, at Linux er umuligt at installere på... a' forstår'et
æ'..

(nej jeg er ikke ironisk/sarkastisk - det er mit ramme alvor)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Martin Johansen [600~ (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 08-07-04 01:26

On Thu, 08 Jul 2004 02:23:28 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Og så siger folk, at Linux er umuligt at installere på... a' forstår'et
> æ'..

Det kræver jo selvf. at man ved hvad man skal skrive, fx. rpm -ivh
pakkenavn eller urpmi pakkenavn eller lign. men det kræver jo omvendt
også i Windows at man skal kende filen, vide hvor den skal lægges hen og
hvilke tillægs tingeltangel der skal vælges/vælges fra, samt evt.
reboote og bøvle med ulovlige handlinger...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste