/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Harddisk skuffe 2
Fra : Gert Medom


Dato : 08-07-04 05:29

Hej NG

Igår købte jeg en Harddisk skuffe og en harddisk, (Western Digital 120 GB, 8
mb cache (WD 1200JB). Jeg har fået samlet det, men windows vil ikke
formatere det. Den
sidder som slave øverst i kabinettet. Jeg er ikke så skrap til det med
master/slave (Håber slaveriet bliver afskaffet med S-ata......)

Jeg har Windows XP home edition. I Kontrol panel/administration/computer
administration/går jeg ind under disk håndtering. Disk håndtering kan se
disken og dens størrelse, men skriver følgende: Disk 1,Ukendt, 111,79 GB,
ikke initialiseret og pladsen står som ikke- allokeret. Jeg har prøvet at gå
ind i Bios og lave auto detect og det er gået fint. Når jeg højre klikker HD
er feltet med "ny partition" nedtonet.

Måske skulle jeg til slut opremse, hvad der sidder hvor på kanalerne:

Pri master: Harddisk 80 GB
primær slave: DVD
Sekundær master: DVD
Sekundær slave: Ny Harddisk Skuffe, Jumperen er sat til slave.

Håber ikke i har mistet pusten og at der dumper et godt svar ind i løbet af
dagen.

Hav en go´ dag!

Hilsen Gert






 
 
/Ole (08-07-2004)
Kommentar
Fra : /Ole


Dato : 08-07-04 06:43


> Jeg har Windows XP home edition. I Kontrol panel/administration/computer
> administration/går jeg ind under disk håndtering. Disk håndtering kan se
> disken og dens størrelse, men skriver følgende: Disk 1,Ukendt, 111,79 GB,
> ikke initialiseret og pladsen står som ikke- allokeret. Jeg har prøvet at

> ind i Bios og lave auto detect og det er gået fint. Når jeg højre klikker
HD
> er feltet med "ny partition" nedtonet.
>


Den skal formatteres først, har du gjort det?

/Ole



Claus Tersgov (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-07-04 07:28



På ejendommeligvis fremsatte Gert Medom følgende påstand:

> Igår købte jeg en Harddisk skuffe og en harddisk, (Western Digital
> 120 GB, 8 mb cache (WD 1200JB). Jeg har fået samlet det, men
windows
> vil ikke formatere det. Den
> sidder som slave øverst i kabinettet. Jeg er ikke så skrap til det
med
> master/slave (Håber slaveriet bliver afskaffet med S-ata......)

Det er sikkert fordi du ikke har oprettet nogle partitioner. Du kal
oprette mindst een partition med fdisk eller gøre det under
diskhåndtering. Før da kan du ikke formatere en harddisk.

Claus


Jens Jensen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 08-07-04 07:45

Fdisk?

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:ccipf2$21br$1@news.cybercity.dk...
>
>
> På ejendommeligvis fremsatte Gert Medom følgende påstand:
>
> > Igår købte jeg en Harddisk skuffe og en harddisk, (Western Digital
> > 120 GB, 8 mb cache (WD 1200JB). Jeg har fået samlet det, men
> windows
> > vil ikke formatere det. Den
> > sidder som slave øverst i kabinettet. Jeg er ikke så skrap til det
> med
> > master/slave (Håber slaveriet bliver afskaffet med S-ata......)
>
> Det er sikkert fordi du ikke har oprettet nogle partitioner. Du kal
> oprette mindst een partition med fdisk eller gøre det under
> diskhåndtering. Før da kan du ikke formatere en harddisk.
>
> Claus
>



Claus Tersgov (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-07-04 08:34



På ejendommeligvis fremsatte Jens Jensen følgende påstand:

> Fdisk?

Ja, jeg bruger den af gammel vane, og så konvertere jeg efterfølgende.

Claus


Egil Solberg (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 08-07-04 15:26

Claus Tersgov wrote:
> På ejendommeligvis fremsatte Jens Jensen følgende påstand:
>
>> Fdisk?
>
> Ja, jeg bruger den af gammel vane, og så konvertere jeg efterfølgende.

Det var da utrolig uhensigtsmæssigt. For det første tager det en krig at
lave en partition med fdisk. For det andet er en partition konverteret til
NTFS (ikke formateret til) ikke helt optimal.



Claus Tersgov (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-07-04 08:49



På ejendommeligvis fremsatte Egil Solberg følgende påstand:

> Det var da utrolig uhensigtsmæssigt. For det første tager det en
krig
> at lave en partition med fdisk. For det andet er en partition
> konverteret til NTFS (ikke formateret til) ikke helt optimal.

Ikke for mig, jeg har brugt Fdisk siden 1984 og kender programmet som
min egen bukselomme.

Hvorfor er den ikke optimal, hvis den er konverteret. Kan du komme med
nogle eksempler?

Er der da flere niveauer af NTFS?

Claus


Anders Lund (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 09-07-04 11:30

Claus Tersgov wrote:

>
> På ejendommeligvis fremsatte Egil Solberg følgende påstand:
>
>
>>Det var da utrolig uhensigtsmæssigt. For det første tager det en
>
> krig
>
>>at lave en partition med fdisk. For det andet er en partition
>>konverteret til NTFS (ikke formateret til) ikke helt optimal.
>
>
> Ikke for mig, jeg har brugt Fdisk siden 1984 og kender programmet som
> min egen bukselomme.

Nu har jeg ikke brugt FDISK under Windows 2000/XP, men i DOS og Win9x
dagene krævede det en genstart. Det gør det ikke igennem diskmanageren

> Hvorfor er den ikke optimal, hvis den er konverteret. Kan du komme med
> nogle eksempler?

Jeg har hørt at hvis du installere din Windows på et FAT32 drev og
bagefter konveretere til NTFS, så bliver der ikke sat de filrettigheder
på nogen filer. Dvs. alle kan komme ind og rette i alle filer. Jeg har
ikke nogen dokumentation for dette.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Egil Solberg (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Egil Solberg


Dato : 09-07-04 11:37

Claus Tersgov wrote:
> På ejendommeligvis fremsatte Egil Solberg følgende påstand:
>
>> Det var da utrolig uhensigtsmæssigt. For det første tager det en krig
>> at lave en partition med fdisk. For det andet er en partition
>> konverteret til NTFS (ikke formateret til) ikke helt optimal.


> Hvorfor er den ikke optimal, hvis den er konverteret. Kan du komme med
> nogle eksempler?
>
> Er der da flere niveauer af NTFS?
>

Ser ud som om det er blevet arbejdet på det nu i WinXP.
Har selv forsøgt da det her gjaldt:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314878&Product=winxp

Men der ser nu ud til at convert-funktionen i WinXP er blevet forbedret
over den i Win2K, sådan at der ikke gennemtvinges 512KB clusters, hvilket
nedsætter ydelsen til NTFS-volumet. Dog bedre end FAT32 alligevel. Men jeg
ser at der stadigvæk kan være lidt bøvl. Læs her:

http://www.microsoft.com/whdc/system/winpreinst/ntfs-preinstall.mspx

Alt i alt. Dersom du kan få convert.exe til at køre igennem på FAT32-volumet
sådan at der dannes 4KB clusters, er det fint. Dersom ikke, så har du ved
din fremgangsmåde nedsat din ydelse.

Fdisk bruger da en krig på at oprette en partition, når WinXP, både setup og
diskhåndtering, opretter den på 5 sekunder. I tillæg slipper du for at tænke
over at konverteringsprocessen skal løbe smertefrit.
Så jeg ser ingen grund til at benytte fdisk. Og ja, jeg ved selv hvordan
fdisk benyttes og er nu heldigvis sluppet væk fra hele lortet.




Lars Grau (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Lars Grau


Dato : 08-07-04 08:40

Du kal højre klikken på denne computer og trykke på administrer og der efter
skal du trykke på diskhåndtering, højre klik på den nye disk og tryk på ny
partition, og så skal du bare følge de skærm billeder der kommer op på
skærmen.

Og til Claus, man bruger ikke fdisk under windows XP, det er noget gammelt
noget fra dos. For fdisk kan ikke håndterer NTFS partitioner.

Sommer Hilsen

Lars
"Jens Jensen" <hansemannæluchter@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40eced77$0$219$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Fdisk?
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> news:ccipf2$21br$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > På ejendommeligvis fremsatte Gert Medom følgende påstand:
> >
> > > Igår købte jeg en Harddisk skuffe og en harddisk, (Western Digital
> > > 120 GB, 8 mb cache (WD 1200JB). Jeg har fået samlet det, men
> > windows
> > > vil ikke formatere det. Den
> > > sidder som slave øverst i kabinettet. Jeg er ikke så skrap til det
> > med
> > > master/slave (Håber slaveriet bliver afskaffet med S-ata......)
> >
> > Det er sikkert fordi du ikke har oprettet nogle partitioner. Du kal
> > oprette mindst een partition med fdisk eller gøre det under
> > diskhåndtering. Før da kan du ikke formatere en harddisk.
> >
> > Claus
> >
>
>



Claus Tersgov (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 08-07-04 09:14



På ejendommeligvis fremsatte Lars Grau følgende påstand:

> Og til Claus, man bruger ikke fdisk under windows XP, det er noget
> gammelt noget fra dos. For fdisk kan ikke håndterer NTFS
partitioner.

Det ved jeg udmærket, men jeg gør det altså alligevel..

Jeg formatere heller ikke ekstradiske som NTFS, fordi jeg vil kunne
læse dem både i DOS og på andre maskiner.

Læg mærke til, at jeg *også* skrev, at han skulle gøre det under
diskhåndtering

Claus


Gert Medom (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Medom


Dato : 08-07-04 16:01

Tak for de mange svar.

Det er formateringen det kniber med. Jeg har en boot cd lavet fra en ME, der
indeholder Fdisk. Men kan Fdisk håndtere/se partitioner > 2 GB. kan jeg
boote med cd´en, ´mens skuffen sidder i, og ordne det den vej, uden at der
går rod i opsætningen?

Hilsen Gert
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:ccivme$29tq$1@news.cybercity.dk...
>
>
> På ejendommeligvis fremsatte Lars Grau følgende påstand:
>
> > Og til Claus, man bruger ikke fdisk under windows XP, det er noget
> > gammelt noget fra dos. For fdisk kan ikke håndterer NTFS
> partitioner.
>
> Det ved jeg udmærket, men jeg gør det altså alligevel..
>
> Jeg formatere heller ikke ekstradiske som NTFS, fordi jeg vil kunne
> læse dem både i DOS og på andre maskiner.
>
> Læg mærke til, at jeg *også* skrev, at han skulle gøre det under
> diskhåndtering
>
> Claus
>



N_B_DK (08-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 08-07-04 16:10

Gert Medom wrote:

> men skriver følgende: Disk 1,Ukendt, 111,79 GB, ikke initialiseret

Hvad sker der når du vælger initaliser disk ? (det plejer windows dog kun at
vise ved dynamiske diske)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


Gert Medom (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Medom


Dato : 08-07-04 16:26

Den mulighed ser jeg intetsteds i det vindue i administrationen.

hilsen Gert
>
> > men skriver følgende: Disk 1,Ukendt, 111,79 GB, ikke initialiseret
>
> Hvad sker der når du vælger initaliser disk ? (det plejer windows dog kun
at
> vise ved dynamiske diske)
>
> --
> MVH.
> N_B_DK
> Fjern spam før besvarelse.
>



N_B_DK (08-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 08-07-04 18:44

Gert Medom wrote:
> Den mulighed ser jeg intetsteds i det vindue i administrationen.

Hmm den burde ellers være der, hvis du højre klikker på den disk som ikke er
initialiseret (kan du evt. tage et screen dump af hvordan det ser ud, og
poste det i dk.binaer ?)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


Gert Medom (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Gert Medom


Dato : 08-07-04 19:38

Hej!

Problemet er løst, og jeg er begyndt at lægge billeder ind på den nye disk.

fremgangsmåden:

Jeg bootede pc´en fra min ME- boot cd. I Fdisk valgte jeg Harddiskdrev 2 og
valgte opret primær dos partition. valgte at tildele maksimal plads.
Bagefter lukkede jeg Fdisk. Tilbage i XP gik jeg ind i diskhånteringen, og
nu kunne disken manipuleres. Jeg valgte at formatere disken, og så var den
klar

Et lille tillægs spørgsmål:

Er der en grænse for, hvor store hard diske man på denne måde kan tilslutte?
Måske Bios i computeren?

Aftenhilsen Gert
> Hmm den burde ellers være der, hvis du højre klikker på den disk som ikke
er
> initialiseret (kan du evt. tage et screen dump af hvordan det ser ud, og
> poste det i dk.binaer ?)
>
> --
> MVH.
> N_B_DK
> Fjern spam før besvarelse.
>



Claus Tersgov (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-07-04 08:51



På ejendommeligvis fremsatte Gert Medom følgende påstand:

> Problemet er løst, og jeg er begyndt at lægge billeder ind på den
nye
> disk.
> fremgangsmåden:
> Jeg bootede pc´en fra min ME- boot cd. I Fdisk valgte jeg
> Harddiskdrev 2 og valgte opret primær dos partition. valgte at
> tildele maksimal plads. Bagefter lukkede jeg Fdisk. Tilbage i XP gik
> jeg ind i diskhånteringen, og nu kunne disken manipuleres. Jeg
valgte
> at formatere disken, og så var den klar

I rest my case!

Hint Fdisk virker *hver* gang! Windows XP diskmanager sucks!

Claus


N_B_DK (09-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 09-07-04 15:12

Claus Tersgov wrote:
> Hint Fdisk virker *hver* gang! Windows XP diskmanager sucks!

Af en eller anden grund så tror jeg det er en bruger fejl, her har der
aldrig været nogen problemer med Diskmanageren, hverken i 2000, XP, eller
2003 server-

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


Claus Tersgov (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-07-04 16:33



På ejendommeligvis fremsatte N_B_DK følgende påstand:

> Claus Tersgov wrote:
>> Hint Fdisk virker *hver* gang! Windows XP diskmanager sucks!
>
> Af en eller anden grund så tror jeg det er en bruger fejl, her har
der
> aldrig været nogen problemer med Diskmanageren, hverken i 2000, XP,
> eller 2003 server-

"Jeg har aldrig oplevet problemet, ergo findes det ikke!"

Ja, det er jo en overbevisende argumentation.

Claus


N_B_DK (10-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 10-07-04 18:06

Claus Tersgov wrote:
> "Jeg har aldrig oplevet problemet, ergo findes det ikke!"

Du mener ikke det kan være en brugerfejl ? ellers er det en fejl med din
installations skive...

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


Claus Tersgov (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-07-04 08:57



På ejendommeligvis fremsatte N_B_DK følgende påstand:

> Claus Tersgov wrote:
>> "Jeg har aldrig oplevet problemet, ergo findes det ikke!"
> Du mener ikke det kan være en brugerfejl ? ellers er det en fejl med
> din installations skive...

Efter at have brugt windows siden version 2.0 og drevet
reparationværksted og butik i 11 år?

Næppe...

Jeg har installeret windows de første mange tusinde gange og har
efterhånden oplevet de mest bizarre ting med window i diverse
afskygninger..

Claus


N_B_DK (11-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 11-07-04 13:49

Claus Tersgov wrote:
> Jeg har installeret windows de første mange tusinde gange og har
> efterhånden oplevet de mest bizarre ting med window i diverse
> afskygninger..

Ja men det betyder ikek at der er fejl med disk manageren, vil dog give der
ret i at der *kan* være problemer med den fryser, men det har altid været
pga defekt hardware, og derfor ikke disk managerens skyld.

Ps. at du har haft windows siden v.2.0, betyder ikke så meget, der var jo
ingen disk manager...

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


Anders Lund (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 10-07-04 18:30

Claus Tersgov wrote:

> "Jeg har aldrig oplevet problemet, ergo findes det ikke!"
>
> Ja, det er jo en overbevisende argumentation.

Så kan jeg udvide med at jeg heller aldrig har haft problemer med
diskmanageren.

Der har været flere problemer med fdisk, hvor man lige pludselig ikke
har kunnet fjerne en extended partition, fordi der fandtes en logisk
partition, som man heller ikke kunne fjerne. Jeg kan ikke huske den
nøjagtige fejl, da det er lang tid siden, men lige meget hvad man
prøvede på, nægtede fdisk at gøre noget. Løsningen var at få et 3. parts
partitionerings program ind for at slette partitionen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Henning Præstegaard (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 10-07-04 19:33

Claus Tersgov wrote:

> "Jeg har aldrig oplevet problemet, ergo findes det ikke!"
> Ja, det er jo en overbevisende argumentation.
>
Ja, det er det da! Et godt eksempel er WinMe.

mvh
Henning



N_B_DK (10-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 10-07-04 22:08

Henning Præstegaard wrote:

> Ja, det er det da! Et godt eksempel er WinMe.

Nu er Win Me jo ikke kendt for at være det allerbedste OS, det kan køre
"perfekt" på nogle maskiner, men det kan samtidigt også være umuligt at få
til at spille på andre, min erfaring siger at det kommer *meget* an på
hardwaren i den pågældende maskine.

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste