/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Summasummarum, i forbinelse med produktion~
Fra : Petersen_Michael


Dato : 05-07-04 19:37

Hej, jeg påtænker at starte en produktionsvirksomhed, og har i den
forbindelse kig på Stone´s SummaSummarum.

Jeg har downloadet Enterprise udgaven, og sidder og tester..

I den forbindelse er jeg stødt på nogle større / mindre problemer..

1. Vare kan ikke oprettes, med kostpris i euro (eller jeg kan ikke
se hvorledes) vare kan godt oprettes med kostpris i Dkr. og salgspris
i Euro. Ok, det er en mindre detalje, da jeg ikke ser noget større
problem i at købe vare i Euro, og bogføre i Dkr. (valutakursen
svinger ikke ret meget)

2. Da det som nævnt er en produktionsvirksomhed jeg har planlagt
vil de indkøbte vare være at betragte som råvare, til forarbejdning,
der så ender med at blive til en salgbar vare.

Det vil sige, at jeg har brug for en funktion, der gør at jeg kan oprette
posteringer (råvare, og mandetimer osv.) i en kladde på den vare, som
skal sælges. Og således at projektkladden kan bogføres / bliver bogført
i forbindelse med fakturering af handelsvaren.

Jeg kan ikke finde en måde at gøre det på med SummaSummarum,
kan programmet kun bruges til handels foretagender, eller er der
en vej, som jeg ikke har set, der gør det egnet til en
produktionsvirksomhed?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen




 
 
Britt Malka (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 05-07-04 20:36

On Mon, 5 Jul 2004 20:37:05 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>1. Vare kan ikke oprettes, med kostpris i euro

Jo, det kan den sagtens. Du klikker bare i feltet Valuta og ændrer det
til Euro.

>Jeg kan ikke finde en måde at gøre det på med SummaSummarum,
>kan programmet kun bruges til handels foretagender, eller er der
>en vej, som jeg ikke har set, der gør det egnet til en
>produktionsvirksomhed?

Godt spørgsmål. Jeg spørger lige udvikleren af programmet.
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.
http://www.malka.it/programs/summarum.html

Petersen_Michael (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 05-07-04 21:30

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
news:oqaje0l3ccbfdbv172jna23280qfh1sgo4@4ax.com...

> Jo, det kan den sagtens. Du klikker bare i feltet Valuta og ændrer det
> til Euro.

Aha

> Godt spørgsmål. Jeg spørger lige udvikleren af programmet.

Venter spændt

> Britt Malka

Det navn husker jeg tilbage fra de glade FIDO / BBS dage

--
Med venlig hilsen Michael Petersen





Britt Malka (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 06-07-04 09:27

On Mon, 5 Jul 2004 22:29:56 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>> Godt spørgsmål. Jeg spørger lige udvikleren af programmet.
>
>Venter spændt

Jeg har fået svar -- to gange.

Udvikleren skrev først: Umiddelbart ville jeg mene, at SummaSummarum
kan anvendes til at bogføre regnskab for en hvilken som helst
virksomhed. Råvarer skal vel bogføres som varekøb, mandetimer som
lønudgifter og de færdige solgte varer som varesalg?!

Hertil svarede jeg:

Jeg tror, at problemet ligger i, at mandetimer ikke er lønudgifter,
men omkostninger, der skal registreres på den enkelte vare.

Ved en handelsvirksomhed tager man varekøb og løn under et.

Ved en produktionsvirksomhed skal hver enkelt vare belastes med
råvarekøb og lønomkostninger, endda el osv., hvis det kan opgøres.

Og udvikleren svarede:
OK. Jeg arbejder på at implementere styklister, så når det er klar,
kan det måske bruges.

....

Det ville jeg mene, så hvis du kan have lidt tålmodighed, vil Summa
måske være løsningen for dig.

>> Britt Malka
>
>Det navn husker jeg tilbage fra de glade FIDO / BBS dage

Akke, ja, det var dengang, hva'

Vi har genskabt noget af ånden fra Fido på vores mailing-lister, netop
fordi vi savnede det. www.mailing-lister.net

Der har været meget få personer, som er kommet med ubehageligheder,
flammer o.l., og de er røget ud. Så vi har det hyggeligt på listerne.
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.
http://www.malka.it/programs/summarum.html

Petersen_Michael (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 06-07-04 09:50

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
news:96oke05e3mvcqd0hbnede5r131s2neir9g@4ax.com...

Hej Britt.

> Det ville jeg mene, så hvis du kan have lidt tålmodighed, vil Summa
> måske være løsningen for dig.

Jeg er skam tålmodig
Jeg fik øje på Summa, som et alternativ, til C5 som er det eneste
jeg rigtigt har arbejdet med.

> Vi har genskabt noget af ånden fra Fido på vores mailing-lister, netop
> fordi vi savnede det. www.mailing-lister.net

Mange tak for dit svar.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen




Ukendt (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-04 21:50

On Mon, 5 Jul 2004 20:37:05 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

>Hej, jeg påtænker at starte en produktionsvirksomhed, og har i den
>forbindelse kig på Stone´s SummaSummarum.
>
>2. Da det som nævnt er en produktionsvirksomhed jeg har planlagt
>vil de indkøbte vare være at betragte som råvare, til forarbejdning,
>der så ender med at blive til en salgbar vare.
>
>Det vil sige, at jeg har brug for en funktion, der gør at jeg kan oprette
>posteringer (råvare, og mandetimer osv.) i en kladde på den vare, som
>skal sælges. Og således at projektkladden kan bogføres / bliver bogført
>i forbindelse med fakturering af handelsvaren.
>
>Jeg kan ikke finde en måde at gøre det på med SummaSummarum,
>kan programmet kun bruges til handels foretagender, eller er der
>en vej, som jeg ikke har set, der gør det egnet til en
>produktionsvirksomhed?

En direkte måde findes ikke, men du kan oprette en vare som enten en
købsvare eller en salgsvare eller begge dele.

Regnskabet "Eksempel 2003" (som du er nødt til at lave til Eksempel
2004, ved at afslutte 2003 regnskabet) giver et fint indblink hvordan
det gøres.

Du oprette simpelthen dine halvfabrikata som købsvarer. Mens dine
færdige varer er rene salgsvarer.

I "Eksempel 2003" er brugt Ler og Lerfarver som købsvarer og Vaserne
som salgsvarer.
Problemet er så at holde styr i regnskaberne mellem køb og salg.

Du skal være velkommen til at kontakte til mig. Se kontakt info på
www.alsit.dk

mvh
Karsten Madsen

Petersen_Michael (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 05-07-04 22:15

<Karsten Madsen> skrev i en meddelelse
news:bcfje0hvup374j6eq1s8ffmi40cmiu0hpa@4ax.com...

Hej Karsten.

> En direkte måde findes ikke, men du kan oprette en vare som enten en
> købsvare eller en salgsvare eller begge dele.
>
> Regnskabet "Eksempel 2003" (som du er nødt til at lave til Eksempel
> 2004, ved at afslutte 2003 regnskabet) giver et fint indblink hvordan
> det gøres.

Jeg har lige skimmet eksemplet.

> Du oprette simpelthen dine halvfabrikata som købsvarer. Mens dine
> færdige varer er rene salgsvarer.
>
> I "Eksempel 2003" er brugt Ler og Lerfarver som købsvarer og Vaserne
> som salgsvarer.
> Problemet er så at holde styr i regnskaberne mellem køb og salg.

Meget godt, men en salgsordre genererer ikke så vidt jeg kan se
et forbrug af råvare, hvilket betyder at råvare skal skrives ud af
lageret på en eller anden fiktiv måde?

Det jeg kunne tænke mig, var fx. at oprette en slagsvare, der når
der udskrives en salgsordre, mere eller mindre automatisk trækker
et forbrug af råmaterialer, eller åbner mulighed for manuelt at bogføre
råvare omkostningen på salgsordren, alternativt vil alle salgsordre
have en dækningsgrad på 100% hvilket er lidt vel optimistisk

> Du skal være velkommen til at kontakte til mig. Se kontakt info på
> www.alsit.dk

Interessant, jeg venter lige med at kontakte dig for hotline support, til
jeg har studeret produktet nærmere

Foreløbig tak for hjælpen.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen




Ukendt (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-04 23:10

>
>Meget godt, men en salgsordre genererer ikke så vidt jeg kan se
>et forbrug af råvare, hvilket betyder at råvare skal skrives ud af
>lageret på en eller anden fiktiv måde?
>
>Det jeg kunne tænke mig, var fx. at oprette en slagsvare, der når
>der udskrives en salgsordre, mere eller mindre automatisk trækker
>et forbrug af råmaterialer, eller åbner mulighed for manuelt at bogføre
>råvare omkostningen på salgsordren, alternativt vil alle salgsordre
>have en dækningsgrad på 100% hvilket er lidt vel optimistisk

Jeg laver små scripts, som dækker de mangler der er i SummaSummarum.
Du skal være mere end velkommen til at kontakte mig for yderligere
information.

--
mvh Karsten Madsen
www.alsit.dk 74472802

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste