/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Vedr. køb af sko
Fra : Merete


Dato : 21-06-04 18:41

Jeg købte i dag et par sko med 40 % rabat fordi forretningen var blevet
solgt til en anden sko-kæde. Da jeg betalte spurgte jeg om ombytning og evt.
reklamationsret - ombytning skulle ske inden 3 dage, hvilket er fint nok -
men fejl og mangler kunne de ikke gøre noget ved, når forretningen er
solgt - kan det passe ? Kan jeg intet gøre hvis mine sko går i stykker ?
Eller er det ekspidienten der ikke helt har styr på det ? For jeg mener der
er noget med 2 år ?
Og hvor henvender jeg mig evt. hvis de går i stykker - for forretningen
eksisterer jo ikke mere ?

På forhånd tak !

Mvh Merete



 
 
Morten Fruergaard (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 21-06-04 19:37

Merete wrote:
> Jeg købte i dag et par sko med 40 % rabat fordi forretningen var
> blevet solgt til en anden sko-kæde. Da jeg betalte spurgte jeg om
> ombytning og evt. reklamationsret - ombytning skulle ske inden 3
> dage, hvilket er fint nok - men fejl og mangler kunne de ikke gøre
> noget ved, når forretningen er
> solgt - kan det passe ? Kan jeg intet gøre hvis mine sko går i
> stykker ? Eller er det ekspidienten der ikke helt har styr på det ?
> For jeg mener der er noget med 2 år ?
> Og hvor henvender jeg mig evt. hvis de går i stykker - for
> forretningen eksisterer jo ikke mere ?

Det gør den vel. Blot under et andet navn...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Rasmus (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 21-06-04 20:12


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:40d72ac0$0$23877$14726298@news.sunsite.dk...
> Merete wrote:
> > Jeg købte i dag et par sko med 40 % rabat fordi forretningen var
> > blevet solgt til en anden sko-kæde. Da jeg betalte spurgte jeg om
> > ombytning og evt. reklamationsret - ombytning skulle ske inden 3
> > dage, hvilket er fint nok - men fejl og mangler kunne de ikke gøre
> > noget ved, når forretningen er
> > solgt - kan det passe ? Kan jeg intet gøre hvis mine sko går i
> > stykker ? Eller er det ekspidienten der ikke helt har styr på det ?
> > For jeg mener der er noget med 2 år ?
> > Og hvor henvender jeg mig evt. hvis de går i stykker - for
> > forretningen eksisterer jo ikke mere ?
>
> Det gør den vel. Blot under et andet navn...

Hvorfor det?, og hvornår/hvad gør at de er forpligtiget til at overtage
forpligtigelser overfor den gamle butiks kunder?

mvh
Rasmus



Morten Fruergaard (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 21-06-04 20:20

Rasmus wrote:
> Hvorfor det?, og hvornår/hvad gør at de er forpligtiget til at
> overtage forpligtigelser overfor den gamle butiks kunder?

Vel, at de har købt det?


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Peter G C (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 23-06-04 18:51

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:40d734dd$0$23870$14726298@news.sunsite.dk...
> Rasmus wrote:
> > Hvorfor det?, og hvornår/hvad gør at de er forpligtiget til at
> > overtage forpligtigelser overfor den gamle butiks kunder?
>
> Vel, at de har købt det?

Nemlig!

Man undslipper kun reklamationsbestemmelser ved at gå konkurs.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Merete (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Merete


Dato : 21-06-04 20:34

Morten wrote

"> Det gør den vel. Blot under et andet navn...
>

Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?

Merete



Bertel Lund Hansen (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-06-04 22:35

Merete skrev:

>Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?

Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.

Hvis et firma sælger en vare til en forbruger, så træder
købelovens bestemmelser om forbrugerkøb i kraft - uanset hvad de
selv siger. Der er derfor 2 års reklamationsret på varen hvilket
vil sige at man i op til 2 år fra købsdato kan klage over mangler
der var til stede ved købet.

Om skoene har en pris og en kvalitet der berettiger at man kan
forvente at de holder så længe, er ikke til at sige ud fra det
foreliggende.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

RH (22-06-2004)
Kommentar
Fra : RH


Dato : 22-06-04 10:49

> >Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
>
> Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
> det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
> stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.
>
> Hvis et firma sælger en vare til en forbruger, så træder
> købelovens bestemmelser om forbrugerkøb i kraft - uanset hvad de
> selv siger. Der er derfor 2 års reklamationsret på varen hvilket
> vil sige at man i op til 2 år fra købsdato kan klage over mangler
> der var til stede ved købet.
>
> Om skoene har en pris og en kvalitet der berettiger at man kan
> forvente at de holder så længe, er ikke til at sige ud fra det
> foreliggende.

Som jeg forstår det, har hun købtl skoene inden de nye ejere har overtaget
butikken. Og de nye ejere er vel ikke forpligtiget til at overtage de gamle
ejeres forpligtelser?

/Sanne



Per Christoffersen (22-06-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 22-06-04 10:54


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:lrked0tfouuantcd8rsqiq40t387717l1q@news.telia.dk...
> Merete skrev:
>
> >Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
>
> Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
> det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
> stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.

Det kunne jo være, at sko-butikken er solgt, men ikke overtaget endnu (feks.
solgt til overtagelse pr. 1/7).
Så bliver sagen måske lidt mere speget, - jeg kan ihvertfald ikke komme med
et klart svar på, om den nye ejer kan blive forpligtiget. Umiddelbart ville
jeg nu nok svare nej.

/Per



Jon Bendtsen (22-06-2004)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 22-06-04 12:10

Per Christoffersen wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:lrked0tfouuantcd8rsqiq40t387717l1q@news.telia.dk...
>
>>Merete skrev:
>>
>>
>>>Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
>>
>>Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
>>det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
>>stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.
>
>
> Det kunne jo være, at sko-butikken er solgt, men ikke overtaget endnu (feks.
> solgt til overtagelse pr. 1/7).
> Så bliver sagen måske lidt mere speget, - jeg kan ihvertfald ikke komme med
> et klart svar på, om den nye ejer kan blive forpligtiget. Umiddelbart ville
> jeg nu nok svare nej.

Det kommer vel an på om de:
1) køber virksomheden?
2) køber/lejer butiks lokalet
3) køber restlageret
4) køber medarbejderne

i 1, vil jeg mene at reklamationer bliver videreført.
I 2 og 3 vil jeg mene at reklamationer ikke bliver videreført.
Hvis 4, så har de vel også lavet 1?


JonB

Knud Berggreen (22-06-2004)
Kommentar
Fra : Knud Berggreen


Dato : 22-06-04 22:40

On Tue, 22 Jun 2004 13:09:46 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

>Per Christoffersen wrote:

>> Det kunne jo være, at sko-butikken er solgt, men ikke overtaget endnu (feks.
>> solgt til overtagelse pr. 1/7).
>> Så bliver sagen måske lidt mere speget, - jeg kan ihvertfald ikke komme med
>> et klart svar på, om den nye ejer kan blive forpligtiget. Umiddelbart ville
>> jeg nu nok svare nej.
>
>Det kommer vel an på om de:
>1) køber virksomheden?
>2) køber/lejer butiks lokalet
>3) køber restlageret
>4) køber medarbejderne
>
>i 1, vil jeg mene at reklamationer bliver videreført.
>I 2 og 3 vil jeg mene at reklamationer ikke bliver videreført.
>Hvis 4, så har de vel også lavet 1?

I tilfælde 1 kan der kun være tale om et selskab (A/S eller ApS), og i
så tilfælde vil der ikke være tale om salg af forretning men blot om
overdragelse af aktier eller anparter. Juridisk person vil stadig være
den samme og forpligtelserne uændret.

Ved 2 og 3 vil nye ejer ikke overtage gamle ejeres forpligtelser.

Punkt 4 kan ikke forekomme da slaveriet i Danmark (Dansk Vestindiske
Øer) blev ophævet i 1848.

/Knud

Ole Andersen (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 23-06-04 06:04

Knud Berggreen wrote:

> I tilfælde 1 kan der kun være tale om et selskab (A/S eller ApS), og i
> så tilfælde vil der ikke være tale om salg af forretning men blot om
> overdragelse af aktier eller anparter. Juridisk person vil stadig være
> den samme og forpligtelserne uændret.

Man kan godt overtage aktiviteter uden at overtage selskabet - men
naturligvis følger forpligtelserne med.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #60: This is suicidal. Markets want to talk to companies.
- Cluetrain Manifesto

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408954
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste