/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Færdsels tavler
Fra : Rea721


Dato : 14-06-04 20:15

Hej

Jfr færdselsloven defineres en knallert (30) _og_ en knallert 45 som ikke
værende et motorkøretøj men en knallert

Deraf kan man vel konkludere at man gerne må køre i de danske skove med
disse to køretøjer selv om skiltet: "Motorkøretøj, traktor og motorredskab
forbudt" sår alle vegne.

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4890

Er det en korrekt opfattelse ?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


 
 
Gerner (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 14-06-04 21:36

On Mon, 14 Jun 2004 21:14:40 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej
>
>Jfr færdselsloven defineres en knallert (30) _og_ en knallert 45 som ikke
>værende et motorkøretøj men en knallert

Iflg. samme lov, har de to typer den samme betegnelse: Knallert.

Knallert:

to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke
over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed
på højst 45 km i timen.


>
>Deraf kan man vel konkludere at man gerne må køre i de danske skove med
>disse to køretøjer selv om skiltet: "Motorkøretøj, traktor og motorredskab
>forbudt" sår alle vegne.
>
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4890
>
>Er det en korrekt opfattelse ?

Det kommer an på om skovens veje er beregnet til færdsel med motordrevet køretøj
eller ej. Det kommer også an på om skovens ejer har opsat skilt med direkte
forbud mod kørsel med cykel og/eller knallert.

--
Gerner
1343WU/6389hrs

Rea721 (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 14-06-04 22:11

I news:052sc0pube4fpbrurijk2ks8v3jflt9tq4@4ax.com
skrev Gerner følgende tekst:

> Iflg. samme lov, har de to typer den samme betegnelse: Knallert.

Ja, det var jo det jeg skrev.

>> Er det en korrekt opfattelse ?

> Det kommer an på om skovens veje er beregnet til færdsel med
> motordrevet køretøj eller ej.

Øhh, og det finder man ud af hvordan ?

Der sættes vel kun skilte op med den slags forbud, såfremt vejen indbyder
til kørsel med den slags køretøjer og man gerne vil forbydet det ?

> Det kommer også an på om skovens ejer
> har opsat skilt med direkte forbud mod kørsel med cykel og/eller
> knallert.

Hvis det havde været tilfældet havde jeg ikke haft grund til at spørge.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


Gerner (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 14-06-04 22:38

On Mon, 14 Jun 2004 23:11:23 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>I news:052sc0pube4fpbrurijk2ks8v3jflt9tq4@4ax.com
>skrev Gerner følgende tekst:
>
>> Iflg. samme lov, har de to typer den samme betegnelse: Knallert.
>
>Ja, det var jo det jeg skrev.

Det var lidt kryptisk. så hellere skrive gældende regel.
>
>>> Er det en korrekt opfattelse ?
>
>> Det kommer an på om skovens veje er beregnet til færdsel med
>> motordrevet køretøj eller ej.
>
>Øhh, og det finder man ud af hvordan ?

Ved at se på skiltningen ved skovens indgange m.m.
>
>Der sættes vel kun skilte op med den slags forbud, såfremt vejen indbyder
>til kørsel med den slags køretøjer og man gerne vil forbydet det ?

Nej, de ses også ved veje der kun kan ses som direkte skovveje, d.v.s. jordveje
m.m. og altså ikke direkte asfalterede veje.
>
>> Det kommer også an på om skovens ejer
>> har opsat skilt med direkte forbud mod kørsel med cykel og/eller
>> knallert.
>
>Hvis det havde været tilfældet havde jeg ikke haft grund til at spørge.

Så burde du have skrevet det var en konkret sag. Og fortalt om skiltningen på
stedet og egentlig også selve stedet. Dit emne er færdselstavler. Du skrev ikke
den var opsat på en konkret sted.

--
Gerner
1343WU/6389hrs

Rea721 (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 14-06-04 23:20

I news:026sc0heqmo6l1t7mmm4ep46q4kldmrs6q@4ax.com
skrev Gerner følgende tekst:

>>> Det kommer an på om skovens veje er beregnet til færdsel med
>>> motordrevet køretøj eller ej.

>> Øhh, og det finder man ud af hvordan ?

> Ved at se på skiltningen ved skovens indgange m.m.

Hvilke skilte angir om vejen er beregnet til færdsel med motordrevet
køretøjer ?

> Nej, de ses også ved veje der kun kan ses som direkte skovveje,
> d.v.s. jordveje m.m. og altså ikke direkte asfalterede veje.


Hvis der ikke er forbud mod at køre på knallert og eller cykkel, er det vel
lovligt?

> Så burde du have skrevet det var en konkret sag. Og fortalt om
> skiltningen på stedet og egentlig også selve stedet.
> Dit emne er færdselstavler. Du skrev ikke den var opsat på en konkret
sted.

_Situationen_ var konkret.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk





Henrik Stidsen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-06-04 14:16

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in
news:40ce24a5$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

>> Ved at se på skiltningen ved skovens indgange m.m.
>
> Hvilke skilte angir om vejen er beregnet til færdsel med
> motordrevet køretøjer ?

Som regel er det med piktogrammer eller tekst.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Rea721 (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 15-06-04 16:17

I news:Xns95099B40B42CAHS235dk@130.225.247.90
skrev Henrik Stidsen følgende tekst:

>> Hvilke skilte angir om vejen er beregnet til færdsel med
>> motordrevet køretøjer ?

> Som regel er det med piktogrammer eller tekst.

Kan du komme med et link til en sådan tavle?
(Jeg kender ikke en sådan tavle og har mig bekendt aldrig set en sådan.)

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


Henrik Stidsen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 15-06-04 18:33

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in
news:40cf12f9$1$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

>>> Hvilke skilte angir om vejen er beregnet til færdsel med
>>> motordrevet køretøjer ?

>> Som regel er det med piktogrammer eller tekst.

> Kan du komme med et link til en sådan tavle?

Desværre ikke, har kun set dem "i virkeligheden".

> (Jeg kender ikke en sådan tavle og har mig bekendt aldrig set en
> sådan.)

De står nogen steder ved skovveje og lign. Jeg tror faktisk ofte det
er private skove der benytter dem så det er nok ikke officielle
skilte.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Hans Kjaergaard (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 14-06-04 22:45

On Mon, 14 Jun 2004 21:14:40 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jfr færdselsloven defineres en knallert (30) _og_ en knallert 45 som ikke
>værende et motorkøretøj men en knallert
>
>Deraf kan man vel konkludere at man gerne må køre i de danske skove med
>disse to køretøjer selv om skiltet: "Motorkøretøj, traktor og motorredskab
>forbudt" sår alle vegne.
>
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4890
>
>Er det en korrekt opfattelse ?
Ja.
Ser man lidt længere fremme:
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8658
Opdager man at der er specifikke forbudsskilte til knallert, både
registreringspligtig og ikke registreringspligtig.

/Hans

Rea721 (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 14-06-04 23:23

I news:jp6sc05ftvha6dn7rpdhktji6pe4h6160c@4ax.com
skrev Hans Kjaergaard følgende tekst:

>> Er det en korrekt opfattelse ?
> Ja.

Ok.

> Ser man lidt længere fremme:
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8658
> Opdager man at der er specifikke forbudsskilte til knallert, både
> registreringspligtig og ikke registreringspligtig.

Ja, det var jo det jeg lurede....men jeg har godt nok ikke set disse tavler
i den virklige verden

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


Peter Lykkegaard (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 15-06-04 11:51


"Rea721" wrote

> Ja, det var jo det jeg lurede....men jeg har godt nok ikke set disse
tavler
> i den virklige verden
>
Skulle man følge logikken i færdselstavlerne så skulle C22,1 også gælde for
registreringspligtige knallerter
Men det er min fortolkning, da der ikke er nogen forbudstavler specifikt for
registreringspligtige knallerter

C22,2 dækker både motorcykler og registreringspligtige knallerter
Det er vel en underkategori til C22,1?

C25,1 dækker cykler og ikke-registreringspligtige knallert

- Peter



Rea721 (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 15-06-04 16:10

I news:qwAzc.69$R8.12@news.get2net.dk
skrev Peter Lykkegaard følgende tekst:

> Skulle man følge logikken i færdselstavlerne så skulle C22,1 også
> gælde for registreringspligtige knallerter

Ja, det ville løse dette specifikke "problem" men der vil sikkert opstå 100
andre

> Men det er min fortolkning, da der ikke er nogen forbudstavler
> specifikt for registreringspligtige knallerter

Ja...derfor må man jo ha en god sag hvis man tøffer rundt i skovene et
sådant sted.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


Gerner (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 15-06-04 17:03

On Tue, 15 Jun 2004 17:09:53 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:


>Ja...derfor må man jo ha en god sag hvis man tøffer rundt i skovene et
>sådant sted.

Jah, tøf du bare ind i en skov og stress dyrerne til døde.
Og tag alle dine venner med, så stresser i flere dyr i længere tid.
Brug dyrestierne.

--
Gerner
1347WU/6404hrs

Rea721 (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 15-06-04 17:09

I news:087uc09950n1mj51v51a79k71bavnv6rio@4ax.com
skrev Gerner følgende tekst:

> Jah, tøf du bare ind i en skov og stress dyrerne til døde.
> Og tag alle dine venner med, så stresser i flere dyr i længere tid.
> Brug dyrestierne.

*****
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura
Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.
*****

EOD.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


Gerner (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 15-06-04 18:38

On Tue, 15 Jun 2004 18:09:23 +0200, "Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>I news:087uc09950n1mj51v51a79k71bavnv6rio@4ax.com
>skrev Gerner følgende tekst:
>
>> Jah, tøf du bare ind i en skov og stress dyrerne til døde.
>> Og tag alle dine venner med, så stresser i flere dyr i længere tid.
>> Brug dyrestierne.
>
>*****
>http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura
>Ønskes ikke:
>- ------------
>Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.
>
>Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
>eller rene gætterier.
>
>Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
>samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.
>*****
>
>EOD.

Kom endelig med den svada, når du ser al den snik-snak der forekommer i gruppen.
Du får travlt hvis du læser lidt tilbage i gruppen.
Men din moral er ikke tilstrækkelig for den slags.

--
Gerner
1347WU/6404hrs

Peter Lykkegaard (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 15-06-04 18:38


"Rea721" wrote

> skrev Peter Lykkegaard følgende tekst:
>
> > Skulle man følge logikken i færdselstavlerne så skulle C22,1 også
> > gælde for registreringspligtige knallerter
>
> Ja, det ville løse dette specifikke "problem" men der vil sikkert
opstå 100
> andre
>
Øhh?
100 er nok overdrevet

Btw har du prøvet dk.frid.motorcykel eller dk.frid.bil?
Der må da være nogen der der kender færdselstavlerne

Så vidt jeg lige kan gennemskue så har man da vist sjusket lidt med de
tavler

- Peter



Carsten Holck (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 15-06-04 23:27

Heldigvis faldt Rea721 <skod2[remove]@721.dk> over tastaturet og skrev
i news:40cdf937$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Hej
>
> Jfr færdselsloven defineres en knallert (30) _og_ en knallert 45 som
> ikke værende et motorkøretøj men en knallert
>
> Deraf kan man vel konkludere at man gerne må køre i de danske skove
> med disse to køretøjer selv om skiltet: "Motorkøretøj, traktor og
> motorredskab forbudt" sår alle vegne.
>
> http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=4890
>
> Er det en korrekt opfattelse ?

Nej, Adgangen til skove er reguleret i naturbeskyttelsesloven kapitel 4
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2002/0008529.htm#K4

hvor det bl. hedder:
§ 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold, hvis
der er lovlig adgang dertil. Det gælder dog ikke for skovarealer, der er
afmærket som militære anlæg. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i
snor.

Stk. 2. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres. Der
må ikke opsættes usædvanlige hegn omkring skove.

Stk. 3. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i
områder, hvor der foregår intensivt skovningsarbejde.

Stk. 4. Enhver, der færdes i skoven på anden måde end tilladt, har pligt til
at oplyse navn og bopæl på forlangende af skovejeren eller dennes
repræsentant.

Stk. 5. I privatejede skove må færdsel til fods kun ske ad stier og anlagte
veje og færdsel på cykel kun ad befæstede stier og anlagte veje. Der er kun
adgang fra kl. 7 til solnedgang, og ophold må ikke finde sted inden for 150
m fra beboelses- og driftsbygninger. Ejeren af privatejede skove på mindre
end 5 ha kan dog ved skiltning efter bestemmelserne i mark- og
vejfredslovens § 17 fastsætte indskrænkninger i offentlighedens adgang.

Stk. 6. Reglerne i stk. 5 gælder ikke for skove, der ejes af offentlige
stiftelser.

Så den eventuelle skiltning er kun en *service* til præcisering af vilkårene



/carsten



Rea721 (16-06-2004)
Kommentar
Fra : Rea721


Dato : 16-06-04 01:18

I news:40cf77c3$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Carsten Holck følgende tekst:

> Nej, Adgangen til skove er reguleret i naturbeskyttelsesloven kapitel
> 4 http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2002/0008529.htm#K4

Okay...det var da et godt link og skulle vel nok afgøre sagen.

> hvor det bl. hedder:
> § 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold,
> hvis der er lovlig adgang dertil. Det gælder dog ikke for
> skovarealer, der er afmærket som militære anlæg. Adgang sker på eget
> ansvar. Hunde skal føres i snor.

....specielt sammenholdt med

> Stk. 4. Enhver, der færdes i skoven på anden måde end tilladt, har
> pligt til at oplyse navn og bopæl på forlangende af skovejeren eller
> dennes repræsentant.

....selv om der ikke reelt gives et forbud mod anden færdsel end cykel og
fusserne.

> Så den eventuelle skiltning er kun en *service* til præcisering af
> vilkårene

Tja i mit eksempel er den sådanset kun til misvisning syntes jeg, men tak
for svaret.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Vil du være pilot ?
Ikaros har informations aften 21 Juni i Roskilde
Tilmelding via http://www.ikaros.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste