/ Forside / Teknologi / Internet / Browser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Browser
#NavnPoint
Klaudi 20366
molokyle 12124
o.v.n. 8114
miritdk 4839
stl_s 3840
refi 3598
dk 2598
arlet 2470
tedd 2383
10  webnoob 2075
Opera sidevisningsproblemer
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 12-06-04 14:14

Hej.

På <http://tdconline.dk/> har de fået et nyt login system.
Når jeg logger ind med Opera (7.23 eller 7.5) får jeg at vide: "Vi kunne
ikke genkende dit brugernavn og password.....".

Da login er noget der foregår på serversiden undrer det mig. Hvordan kan
Opera lave fejl på serversiden?

Har i øvrigt skrevet til dem, men de laver _kun_ siden til IE og Mozilla,
da der kun er 0,10% der benytter Opera.
- Gad vide hvor mange samlede hits de har i måneden. 0,10% kan jo stadig
godt være en hel del personer.
Overvejer så nu, om jeg skal fortælle dem, at hvis deres webmaster ikke
kan finde ud af at lave hjemmesider, så går jeg ud fra, at de folk der
tager sig af de andre ting de laver, heller ikke kan finde ud af det de
laver. Eller måske skulle jeg bare bede dem om at lave en lidt bedre
fejlmeddelelse.

<http://asp.webconsult.dk/privat/>
Har jeg også oplevet et tilsvarende problem ved.
Når jeg bestiller så fejler den - lige efter jeg har indtastet mine
dankortoplysninger. Der får jeg en SQL-fejl. Af en eller anden grund
lykkes det Opera, at få en id værdi til at være tom.
Dvs. SQL-sætningen bliver et eller andet med id='', hvilket serveren ikke
forstår.

--
Ryan Kristensen

 
 
Kristian Thy (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 12-06-04 14:26

Ryan Kristensen uttered:
> Har i øvrigt skrevet til dem, men de laver _kun_ siden til IE og Mozilla,
> da der kun er 0,10% der benytter Opera.

Det er jo klart hvis siden ikke virker med Opera...

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Bertel Lund Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-06-04 15:16

Ryan Kristensen skrev:

>Da login er noget der foregår på serversiden undrer det mig. Hvordan kan
>Opera lave fejl på serversiden?

Det må du nok spørge om.

>Har i øvrigt skrevet til dem, men de laver _kun_ siden til IE og Mozilla,
>da der kun er 0,10% der benytter Opera.

Så er de skudt i låget. Der er mange flere. Dels er der Operaer
der præsenterer sig som IE (de brugere burde skydes), dels er
sider lavet specielt til IE ofte ikke interessante for brugere af
andre systemer. Og så er det idiotisk at lave sider specielt til
en konkret browser fordi det ikke er sværere at lave sider efter
standarden så de i hvert fald virker.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 15:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så er de skudt i låget. Der er mange flere. Dels er der
> Operaer der præsenterer sig som IE (de brugere burde skydes),

Skulle I ikke starte med at overbevise udviklerne af Opera til at
undlade at lade browseren forklæde sig som IE i
standardopsætningen?


> dels er sider lavet specielt til IE ofte ikke interessante for
> brugere af andre systemer.

Hvis en side ikke virker når man besøger den med fx Opera, er der
to valgmuligheder - enten åbner man samme side med IE (og medvirker
dermed til at IE fortsat vil dominere statistikken for sitet) eller
også forlader man sitet. Uanset hvad man gør vil det betyde at
statistikken for sitet vil vise en lavere andel af ikke-IE-brugere.
Derfor er det væsentligt at gøre indehaverne af en side opmærksom
på problemerne.


> Og så er det idiotisk at lave sider specielt til en konkret
> browser fordi det ikke er sværere at lave sider efter
> standarden så de i hvert fald virker.

Det kommer nu lidt an på hvad siden skal. En offentligt tilgængelig
informationsside er ikke svær at lave så den kan bruges i enhver
browser. Men sikrede sider er ikke helt så enkle at lave hvis man
slet ikke kræver noget af browseren. Så vidt jeg husker
understøtter Opera ikke NTLM-baseret login (Mozilla har
understøttet det siden 1.4).

Jeg aner ikke om det er den slags som tdconline benytter, men min
pointe er at på sider der skal have et højt sikkerhedsniveau, er
det ikke-trivielt at sikre en bred browserunderstøttelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Kristian Thy (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 12-06-04 19:33

Jens Gyldenkærne Clausen uttered:
> En offentligt tilgængelig informationsside er ikke svær at lave
> så den kan bruges i enhver browser.

*host* <URL:http://www.kot.dk/> *host

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Bertel Lund Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-06-04 20:06

Kristian Thy skrev:

>> En offentligt tilgængelig informationsside er ikke svær at lave
>> så den kan bruges i enhver browser.

>*host* <URL:http://www.kot.dk/> *host

Hvad brokker du dig over? Siden virker fint. Men det er åbenbart
svært at *forstå* at det er let at lave kompatible sider.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kristian Thy (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 12-06-04 22:20

Bertel Lund Hansen uttered:
> Hvad brokker du dig over? Siden virker fint.

For nogle, ja. Jeg får flg.:

"Din systemopsætning er ikke understøttet
Du har ikke Microsoft Windows."

Bare ærgerligt - hvis du vil tilmeldes videregående uddannelser over
nettet i Danmark har du pinedød at køre Windows.

Jeg bliver så tilbudt ansøgningsskemaerne i pdf-format, så jeg selv kan
udfylde dem og sende dem ind. De 99,99% andre bruger jo Windows. Så kan
jeg lære det.

> Men det er åbenbart svært at *forstå* at det er let at lave
> kompatible sider.

Absolut. Firmaet bag KOT.dk er fuldstændig clueless.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Ryan Kristensen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 13-06-04 14:28

On Sat, 12 Jun 2004 16:56:14 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Det kommer nu lidt an på hvad siden skal. En offentligt tilgængelig
> informationsside er ikke svær at lave så den kan bruges i enhver
> browser. Men sikrede sider er ikke helt så enkle at lave hvis man
> slet ikke kræver noget af browseren. Så vidt jeg husker
> understøtter Opera ikke NTLM-baseret login (Mozilla har
> understøttet det siden 1.4).

Kunne du evt. uddybe lidt om hvad NTLM-baseret login er?
Evt. et link til en side der forklarer det lidt nærmere.

--
Ryan Kristensen

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 21:07

Kristian Thy skrev:

>> En offentligt tilgængelig informationsside er ikke svær at lave
>> så den kan bruges i enhver browser.
>
> *host* <URL:http://www.kot.dk/> *host

Og?

a) Jeg har givet udtryk for at en side der gerne må læses af alle
uden restriktioner forholdsvis let kan laves så det virker i alle
browsere

b) Jeg har _ikke_ givet udtryk for at den type sider altid laves så
man kan bruge enhver browser (det er åbenlyst ikke tilfældet)

c) Jeg skelner ikke mellem sider fra det offentlige og sider fra
private firmaer. Når jeg skrev "offentligt tilgængelige
informationsside" var det for at pointere at mit udsagn gjaldt
sider uden adgangsbeskyttelse eller eller andre sikkerhedskrav.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Kristian Thy (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 12-06-04 22:24

Jens Gyldenkærne Clausen uttered:
> Kristian Thy skrev:
>
>>> En offentligt tilgængelig informationsside er ikke svær at lave
>>> så den kan bruges i enhver browser.
>>
>> *host* <URL:http://www.kot.dk/> *host
>
> Og?

Og jeg er fuldstændig enig med dig. Det er desværre bare en uoverkomelig
opgave for (blandt andre) det offentlige at fatte det. Selv om de tilmed
har hensigtserklæringer i den retning, vælger man at hyre et
MS-specialist-firma til at udvikle sider til det offentlige netdanmark.

> a) Jeg har givet udtryk for at en side der gerne må læses af alle
> uden restriktioner forholdsvis let kan laves så det virker i alle
> browsere

Enig.

> b) Jeg har _ikke_ givet udtryk for at den type sider altid laves så
> man kan bruge enhver browser (det er åbenlyst ikke tilfældet)

Det siger jeg heller ikke.

> c) Jeg skelner ikke mellem sider fra det offentlige og sider fra
> private firmaer. Når jeg skrev "offentligt tilgængelige
> informationsside" var det for at pointere at mit udsagn gjaldt
> sider uden adgangsbeskyttelse eller eller andre sikkerhedskrav.

Der misforstod jeg dig så - men jeg mener i øvrigt at _især_ det
offentlige bør tilstræbe browseruafhængige løsninger. Det er nu engang
lettere at skifte bank eller tips-selskab end statsadministration.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 21:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad brokker du dig over? Siden virker fint.

Ikke helt. Alle links er lavet med javascript der ikke virker i
Mozilla. Det går bedre for Opera 7.5, men også her er der
funktioner der ikke virker (klik fx på Uddannelsesoversigt).

Hov - og en lidt spøjs fejl. Prøv at se i bunden af indholdsrammen
på forsiden. Her står følgende tekst:

Har du problemer med hjemmesiden og ønsker hjælp *klik her*

Prøv at klikke på det med Opera - det kan ikke lade sig gøre. Så
snart jeg får musen ind over linkteksten scroller rammen op til
toppen, hvorved musen ikke længere er over linket. Det er da
brugerfjendskhed på højt plan! Dette link kan jeg dog godt klikke
på med Mozilla - det åbner siden her:
<https://www.kot.dk/pages/kothelp/default.asp>.

Det var en af de værre sider. Er der ikke noget med at hjemmesider
fra det offentlige skal være tilgængelige i flere browsere, eller
er det bare en henstilling?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Bertel Lund Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-06-04 21:34

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Ikke helt. Alle links er lavet med javascript der ikke virker i
>Mozilla. Det går bedre for Opera 7.5, men også her er der
>funktioner der ikke virker (klik fx på Uddannelsesoversigt).

Det virker okay. Jeg kan dog få en kokset side ved at bede om at
få listen sorteret alfabetisk ... men anden gang virkede den del
også.

>Hov - og en lidt spøjs fejl. Prøv at se i bunden af indholdsrammen
>på forsiden. Her står følgende tekst:

>Har du problemer med hjemmesiden og ønsker hjælp *klik her*

>Prøv at klikke på det med Opera - det kan ikke lade sig gøre.

Jo, det kan det her.

>Det var en af de værre sider. Er der ikke noget med at hjemmesider
>fra det offentlige skal være tilgængelige i flere browsere, eller
>er det bare en henstilling?

Det er sikkert bare en henstilling, og hvis det ikke er, er der
nok ingen der gider tage sig af det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter Brodersen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 12-06-04 21:36

On Sat, 12 Jun 2004 22:23:55 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Det var en af de værre sider. Er der ikke noget med at hjemmesider
>fra det offentlige skal være tilgængelige i flere browsere, eller
>er det bare en henstilling?

Der har været godt med debat om det:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=19789

Jeg gider ikke at bruge "Andre browsere"-argumentet overfor dumme
websites. Efterhånden er jeg blot gået over til at spørge, om de kan
garantere, at deres IE6-optimerede side også virker med en kommende
udgave af Internet Explorer, eller om de skal lave det hele om igen.

Det er en let måde at spille dem ud mod deres eget "Internet
Explorer"-argument.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: rutsjebane (og ikke rutchebane)

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 22:02

Bertel Lund Hansen skrev:

>>funktioner der ikke virker (klik fx på Uddannelsesoversigt).
>
> Det virker okay. Jeg kan dog få en kokset side ved at bede om

Har du prøvet at åbne uddannelserne? I visningen af enkelte
uddannelser er der dels et grafisk problem (luk- og overfør-knapper
vises oven i teksten) og dels et funktionelt problem (overfør-
knappen virker ikke).

>>Prøv at klikke på det med Opera - det kan ikke lade sig gøre.
>
> Jo, det kan det her.

Hvilken version? (her 7.50)

Kan du se hele indholdsrammen på én gang? (hvis jeg viser siden i
fuldskærm, kan jeg også klikke på linket - det er kun når der er
lodret scroll i rammen at det går galt).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Bertel Lund Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-06-04 23:21

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Hvilken version? (her 7.50)

Ditto.

>Kan du se hele indholdsrammen på én gang?

Ja, og jeg kan slet ikke provokere at der kommer en rullebjælke,
hverken ved at zoome eller ved at justere vinduesstørrelsen. Der
sker bare det at noget af indholdet bliver skjult.

Opløsning: 1024 * 768.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 22:43

Kristian Thy skrev:

>> Hvad brokker du dig over? Siden virker fint.
>
> For nogle, ja. Jeg får flg.:
>
> "Din systemopsætning er ikke understøttet
> Du har ikke Microsoft Windows."

Den side har Bertel temmelig sikkert også fået - men bemærk at der
neden under står:

   Hvis du stadig vil fortsætte, kan du trykke her
   for at komme videre.

- og gør man det, fungerer siden nogenlunde i Opera, men meget
dårligt i Mozilla.


> Bare ærgerligt - hvis du vil tilmeldes videregående
> uddannelser over nettet i Danmark har du pinedød at køre
> Windows.

Ja - og pinedød nødt til at bruge én bestemt browser. Jeg får i
øvrigt også fejlagtigt besked om at jeg ikke har Acrobat Reader
installeret.

> Jeg bliver så tilbudt ansøgningsskemaerne i pdf-format, så jeg
> selv kan udfylde dem og sende dem ind.

Det er bedre end ingenting. Jeg synes bestemt ikke det er
tilfredsstillende at KOT's side kun virker med IE/Windows, men det
ville for alvor være et problem hvis man slet ikke havde mulighed
for at tilmelde sig hvis man ikke brugte den ønskede browser/os-
kombination. Nu kan man stadig tilmelde sig - bare ikke via nettet.


> Absolut. Firmaet bag KOT.dk er fuldstændig clueless.

Det vil jeg nu ikke kalde dem. Men de er skræmmende ligeglade med
alt andet end IE - prøv at besøge deres hjemmeside:
<http://viscom.dk> med en ikke-IE-browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Kristian Thy (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 12-06-04 23:23

Jens Gyldenkærne Clausen uttered:
> Kristian Thy skrev:
>>> Hvad brokker du dig over? Siden virker fint.
>>
>> For nogle, ja. Jeg får flg.:
>>
>> "Din systemopsætning er ikke understøttet
>> Du har ikke Microsoft Windows."
>
> Den side har Bertel temmelig sikkert også fået - men bemærk at der
> neden under står:
>
>    Hvis du stadig vil fortsætte, kan du trykke her
>    for at komme videre.

Nix. Ikke når man ikke kører Microsoft(C) Windows(TM), så virker
internettet nemlig ikke (eller hvad deres ræsonnement nu er). Se
screenshot her [Mozilla 1.6, gentoo linux]:
http://img.quovadis.dk/kot.png

(Bemærk i øvrigt det fine "platform=ukendt" i toppen. Bare hvis jeg
skulle være i tvivl om at de aldrig har hørt om andet end Windows.)

> - og gør man det, fungerer siden nogenlunde i Opera, men meget
> dårligt i Mozilla.

Aha. Det er dog en forbedring fra dengang sitet blev søsat, hvor alt
andet end IE blev afvist ved døren (men man kunne komme ind alligevel
ved at sætte browser=IE i URL'en...).

>> Jeg bliver så tilbudt ansøgningsskemaerne i pdf-format, så jeg
>> selv kan udfylde dem og sende dem ind.
>
> Det er bedre end ingenting. Jeg synes bestemt ikke det er
> tilfredsstillende at KOT's side kun virker med IE/Windows, men det
> ville for alvor være et problem hvis man slet ikke havde mulighed
> for at tilmelde sig hvis man ikke brugte den ønskede browser/os-
> kombination. Nu kan man stadig tilmelde sig - bare ikke via nettet.

Det har man jo så altid kunnet ... det gjorde jeg da i hvert fald selv i
sin tid

>> Absolut. Firmaet bag KOT.dk er fuldstændig clueless.
>
> Det vil jeg nu ikke kalde dem.

Besøger jeg deres side, kommer jeg kun ind på "forkertBrowser.asp", der
fortæller mig at jeg ikke er velkommen under nogen omstændigheder. Lidt
fiflen med GET-parametrene (åh-åh, nu ender jeg som Valus-hackeren ;) )
giver flg. resultat:
http://viscom.dk/forkertBrowser.asp?platform=mac&browser=ie&version=%3Ciframe%20src=%22http://mozilla.org%22%3E&cookie=True

Der foretages ingen validering af brugerinput, html-tags i GET-requesten
udskrives direkte til skærmen. Man kunne lave et <img>-tag med
goatse-manden, sende urlen til en minister og spørge om det er et firma
man vil kendes ved ...

> Men de er skræmmende ligeglade med
> alt andet end IE - prøv at besøge deres hjemmeside:
><http://viscom.dk> med en ikke-IE-browser.

Ville gerne, får ikke lov.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Bertel Lund Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-06-04 23:56

Kristian Thy skrev:

>> Men de er skræmmende ligeglade med
>> alt andet end IE - prøv at besøge deres hjemmeside:
>><http://viscom.dk> med en ikke-IE-browser.

>Ville gerne, får ikke lov.

Prøv evt. denne her URL. Den er lidt morsom:


http://viscom.dk/forkertBrowser.asp?platform=windows&browser=ie&version=5&cookie=True

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kaj Svenningsen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Kaj Svenningsen


Dato : 13-06-04 18:53

Bertel Lund Hansen skrev:

>Prøv evt. denne her URL. Den er lidt morsom:
>
>
>http://viscom.dk/forkertBrowser.asp?platform=windows&browser=ie&version=5&cookie=True

Og så siger man, at de platugler ikke kan lave hjemmesider.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Bertel Lund Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-06-04 23:23

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Ja - og pinedød nødt til at bruge én bestemt browser. Jeg får i
>øvrigt også fejlagtigt besked om at jeg ikke har Acrobat Reader
>installeret.

Ditto.

I øvrigt er ministrene udstyret med et Windowssystem, og de aner
næppe at der findes andet. To gange har jeg fået et svar fra en
minister, og begge gange var det en mail (fra sekretæren)
vedhæftet en Wordfil.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 23:11

Kristian Thy skrev:

> Selv om de tilmed har hensigtserklæringer i den retning,
> vælger man at hyre et MS-specialist-firma til at udvikle sider
> til det offentlige netdanmark.

Ja - det er specielt tyndt med et så nyt site som KOT at man er så
ligeglade med andet end IE. Ifølge en artikel der er henvist til
andetsteds i tråden (fra Computerworld), kommer der en afløser der
også understøtter andre browsere - men man skal nok ikke håbe for
meget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-04 19:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja, og jeg kan slet ikke provokere at der kommer en rullebjælke,
> hverken ved at zoome eller ved at justere vinduesstørrelsen. Der
> sker bare det at noget af indholdet bliver skjult.

Måske er det fordi din betalte udgave af Opera har mere plads end
min reklamefinacierede.

> Opløsning: 1024 * 768.

Samme her.

Har du prøvet at åbne siden med browseren formindsket. Måske
tilpasses rammestørrelsen efter vinduesstørrelsen ved start.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Bertel Lund Hansen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-06-04 21:54

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Har du prøvet at åbne siden med browseren formindsket.

Nu har jeg. Det gør ingen forskel. Jeg testede også lige på XP
med samme opløsning, for jeg kører 98 her. Der er ingen forskel.
Jeg kan ikke få en rullebjælke frem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-04 19:48

Kristian Thy skrev:

>> Men de er skræmmende ligeglade med
>> alt andet end IE - prøv at besøge deres hjemmeside:
>><http://viscom.dk> med en ikke-IE-browser.
>
> Ville gerne, får ikke lov.

Det var netop pointen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-04 19:50

Ryan Kristensen skrev:

> Kunne du evt. uddybe lidt om hvad NTLM-baseret login er?

Det er en metode der bruges på Windows-servere. Med NTML kan man
benytte brugernavne/adgangskoder defineret direkte i windows - det
giver en væsentlig bedre sikkerhed end traditionel kodebeskyttelse
af et bibliotek, men er så bare ikke bredt understøttet i
browserne.

> Evt. et link til en side der forklarer det lidt nærmere.

Jeg ved ikke meget om det - men du kan google dig til flere sider
om emnet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Jens Gyldenkærne Cla~ (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 13-06-04 23:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nu har jeg. Det gør ingen forskel. Jeg testede også lige på XP
> med samme opløsning, for jeg kører 98 her. Der er ingen forskel.
> Jeg kan ikke få en rullebjælke frem.

Kigger vi på samme side?: <https://www.kot.dk/frame.asp>

(fænomenet er ikke på "forkertbrowser"-siden)

Hvis jeg skifter til fuldskærm forsvinder scrollbaren - og når jeg
så skifter tilbage til normal visning, kommer den ikke igen (den
nederste del af siden er så bare skjult). Ved et reload kommer
scrollbaren så igen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Bertel Lund Hansen (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-06-04 00:18

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Kigger vi på samme side?: <https://www.kot.dk/frame.asp>

Ja.

>Hvis jeg skifter til fuldskærm forsvinder scrollbaren

Jeg kan se to udgråede pile på rullefeltet, men der er ingen
bjælke at rulle med, og jeg kan ikke få en frem.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Christian Bohr-Halli~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 12-06-04 15:28

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.com> posting:

>På <http://tdconline.dk/> har de fået et nyt login system.
>Når jeg logger ind med Opera (7.23 eller 7.5) får jeg at vide: "Vi kunne
>ikke genkende dit brugernavn og password.....".

Mystisk. Jeg kan godt komme ind (7.50, ID Opera)... jeg kan dog ikke
logge ud.

http://mail.tdconline.dk/ må jeg ikke logge ind, idet jeg ikke
kan få logind-boksen frem ude til højre.

Hvis jeg i stedet logger ind fra http://tdconline.dk/tjenester/ og
dernæste går til "mail", synes der ikke at være problemer.

Når jeg skal logge ud er der dog problemer:
"Template (error) not found in
(template/da/classic:template/da:template - lang: da - layout:
classic)"

>Har i øvrigt skrevet til dem, men de laver _kun_ siden til IE og Mozilla,

Hvilken adresse?

Når jeg går ind på
http://tdconline.dk/kontakt/?url=http%3A//tdconline.dk/tjenester/
og vælger "Tjenster", "Webmail" får jeg at vide, at jeg skal benytte
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco-ks-41810
.... "Siden blev ikke fundet".

>da der kun er 0,10% der benytter Opera.

Og det er kun 0,10%, der kører Skoda, så der er OK er udelukke dem
fra Øresundsbroen.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.
--Unknown

Ryan Kristensen (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 13-06-04 14:28

On Sat, 12 Jun 2004 16:27:38 +0200, Christian Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

> Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.com> posting:
>
>> På <http://tdconline.dk/> har de fået et nyt login system.
>> Når jeg logger ind med Opera (7.23 eller 7.5) får jeg at vide: "Vi kunne
>> ikke genkende dit brugernavn og password.....".
>
> Mystisk. Jeg kan godt komme ind (7.50, ID Opera)... jeg kan dog ikke
> logge ud.

Ja det må man da sige er lidt mærkeligt. Hvis jeg går ind på tdconline.dk
og indtaster mit brugernavn og adgangskode på forsiden, så får jeg
følgende (efter at have accepteret alle deres tredie-parts cookies):
<http://ryankristensen.com/tdc.png>

> På http://mail.tdconline.dk/ må jeg ikke logge ind, idet jeg ikke
> kan få logind-boksen frem ude til højre.

Det kan jeg heller ikke, men det burde heller ikke være nødvendigt, da
deres nye system kun skulle bruge et login.

> Hvis jeg i stedet logger ind fra http://tdconline.dk/tjenester/ og
> dernæste går til "mail", synes der ikke at være problemer.

Det giver - i min Opera 7.5 - nøjagtigt samme resultat som at logge ind på
forsiden.
I øvrigt ser der ud til at være noget der dækker over password feltet, så
i Opera 7.23 står der "passworc"

>> Har i øvrigt skrevet til dem, men de laver _kun_ siden til IE og
>> Mozilla,
>
> Hvilken adresse?
>
> Når jeg går ind på
> http://tdconline.dk/kontakt/?url=http%3A//tdconline.dk/tjenester/
> og vælger "Tjenster", "Webmail" får jeg at vide, at jeg skal benytte
> http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco-ks-41810
> ... "Siden blev ikke fundet".

Jeg valgte tjenster - Login på TDC Online.
Da der ikke var nogen mulighed for at kontakte dem derigennem, sendte jeg
til redaktionen og fortalte at deres kontakt side ikke gav mulighed for at
kontakte de rette - hverken i Opera eller IE.

>> da der kun er 0,10% der benytter Opera.
>
> Og det er kun 0,10%, der kører Skoda, så der er OK er udelukke dem
> fra Øresundsbroen.

Ja det ville da være meget nærliggende.

--
Ryan Kristensen

Christian Bohr-Halli~ (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 13-06-04 15:11

Ryan Kristensen <ryankristensen@hotmail.com> posting:

>følgende (efter at have accepteret alle deres tredie-parts cookies):
><http://ryankristensen.com/tdc.png>

Og du har oprettet et login? Jeg synes, den dialog lignede den, jeg
fik, da jeg prøvede at komme ind på webmail efter de havde fået det
nye "smarte" system, uden jeg havde oprettet mig til dette nye
"smarte" system.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.
--Unknown

Ryan Kristensen (18-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 18-06-04 03:03

On Sun, 13 Jun 2004 16:11:13 +0200, Christian Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

> Og du har oprettet et login? Jeg synes, den dialog lignede den, jeg
> fik, da jeg prøvede at komme ind på webmail efter de havde fået det
> nye "smarte" system, uden jeg havde oprettet mig til dette nye
> "smarte" system.

Jeg har sågar oprettet to login, da fejlbeskeden ikke er særlig tydelig.
Det var først efter jeg havde oprettet det andet login, at jeg prøvede i
IE, hvor det virkede uden problemer.
Det er nu ikke fordi jeg har brug for siden, - i al fald ikke så meget at
jeg vil skifte browser - men jeg kunne bare ikke forstå hvorfor Opera slet
ikke kunne logge ind.

--
Ryan Kristensen

Henrik Koksby Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Koksby Hansen


Dato : 12-06-04 19:48

>Overvejer så nu, om jeg skal fortælle dem, at hvis deres webmaster ikke
>kan finde ud af at lave hjemmesider, så går jeg ud fra, at de folk der
>tager sig af de andre ting de laver, heller ikke kan finde ud af det de
>laver. Eller måske skulle jeg bare bede dem om at lave en lidt bedre
>fejlmeddelelse.
[...]

Jeg kan egentlig godt lide Opera, men jeg føler mig tvunget til at
bruge 2 browsere (Opera + IE), da f.eks. hverken min netbank (Danske),
tips.dk eller Outlook Web Access fungerer med Opera.

Selv Google er hoppet på vognen med sites, som jeg ikke vises optimalt
med Opera. Jeg har skrevet til Google og henvist til deres mange
syntaksfejl (jf. w3c.org) men jeg tvivler på at de gør noget ved det.
:(



/Henrik

Christian Bohr-Halli~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bohr-Halli~


Dato : 12-06-04 19:59

Henrik Koksby Hansen <news@k0ksby.dk> posting:

>Selv Google er hoppet på vognen med sites, som jeg ikke vises optimalt
>med Opera.

Hvad tænker du konkret på?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.
--Unknown

Henrik Koksby Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Koksby Hansen


Dato : 12-06-04 20:29

>>Selv Google er hoppet på vognen med sites, som jeg ikke vises optimalt
>>med Opera.
>
>Hvad tænker du konkret på?
[...]

Det skal jeg vise dig. :)

url:http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.google.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=%28detect+automatically%29&ss=1

Jeg har smidt 2 skærmprint af Google fra hhv. Opera og IE i
news:dk.binaer med emnet: "Google og Opera"
(news:s4mmc0daj4en2poie5k9s3c5v868b3ekli@4ax.com).


/Henrik

Henrik Koksby Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Koksby Hansen


Dato : 12-06-04 20:35

>>>Selv Google er hoppet på vognen med sites, som jeg ikke vises optimalt
>>>med Opera.
>>
>>Hvad tænker du konkret på?
[...]
>url:http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.google.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=%28detect+automatically%29&ss=1
>
>Jeg har smidt 2 skærmprint af Google fra hhv. Opera og IE i
>news:dk.binaer med emnet: "Google og Opera"
>(news:s4mmc0daj4en2poie5k9s3c5v868b3ekli@4ax.com).
[...]

Iøvrigt kan jeg fortælle, at siden vises fint i Opera, hvis
syntaksfejlene rettes. (Jeg har åbenbart for meget tid :) ...


/Henrik

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 21:27

Henrik Koksby Hansen skrev:

> Jeg har smidt 2 skærmprint af Google fra hhv. Opera og IE i
> news:dk.binaer med emnet: "Google og Opera"
> (news:s4mmc0daj4en2poie5k9s3c5v868b3ekli@4ax.com).

Ovenstående er msgID for et tomt indlæg i binærgruppen - kan du
ikke give direkte msgID for de to relevante indlæg?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Henrik Koksby Hansen (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Koksby Hansen


Dato : 12-06-04 21:33

>> Jeg har smidt 2 skærmprint af Google fra hhv. Opera og IE i
>> news:dk.binaer med emnet: "Google og Opera"
>> (news:s4mmc0daj4en2poie5k9s3c5v868b3ekli@4ax.com).
>
>Ovenstående er msgID for et tomt indlæg i binærgruppen - kan du
>ikke give direkte msgID for de to relevante indlæg?
[...]

Hmm...

news:o9mmc0dr3jn6jcm7f9t0boas2215mjp470@4ax.com

news:5emmc01b7n3muo54m53eildr6nugd83eha@4ax.com



/Henrik

Jens Gyldenkærne Cla~ (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 12-06-04 22:07

Henrik Koksby Hansen skrev:

> Hmm...

Det er nu engang lettere hvis man ikke behøver at åbne
binærgruppen.

> news:o9mmc0dr3jn6jcm7f9t0boas2215mjp470@4ax.com
> news:5emmc01b7n3muo54m53eildr6nugd83eha@4ax.com

Tak - kan godt se forskellen, som også optræder her.

Ærgeligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«
Ole Togeby i Information

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste