/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Gud er død -- Grossbøl
Fra : Britt Malka


Dato : 14-06-04 02:56

Godaften

Det var ellers Nietchze, der skrev det, men nu har Grossbøl også gjort
det, og nu er det ægte kristendom.

Sognepræst Anne Braad (citeret af Kristenligt Dagblad) fra Skt.
Stefans Kirke på Nørrebro i København siger:

De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
for sin søn, er da ægte kristendom.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html
(Svar ikke til denne e-mail-adresse. Mail slettes på serveren p.g.a. spam)

 
 
Cyril Malka (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 14-06-04 03:15

Goddag Britt

Den Mon, 14 Jun 2004 03:55:57 +0200 skrev Britt Malka om Gud er død --
Grossbøl :

BM> De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
BM> for sin søn, er da ægte kristendom.

Det skal nok passe.

Jøder tror på Gud.

Kristne tror på Kristus.

Tydeligvis to forskellige personer og guder.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Ole Madsen (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Madsen


Dato : 14-06-04 05:19


"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
news:20040614041449.139b0ffb@localhost...
> Goddag Britt
>
> Den Mon, 14 Jun 2004 03:55:57 +0200 skrev Britt Malka om Gud er død --
> Grossbøl :
>
> BM> De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
> BM> for sin søn, er da ægte kristendom.
>
> Det skal nok passe.
>
> Jøder tror på Gud.
>
> Kristne tror på Kristus.
>
> Tydeligvis to forskellige personer og guder.

Jesus er også nævnt i GT,

D31 Proverbs 30:4 Hvo opsteg til Himlen og nedsteg igen, hvo samlede Vinden
i sine Næver, hvo bandt Vandet i et Klæde, hvo greb fat om den vide Jord?
Hvad er hans Navn og hans Søns Navn? Du kender det jo.


KJV Proverbs 30:4 Who hath ascended up into heaven, or descended? who hath
gathered the wind in his fists? who hath bound the waters in a garment? who
hath established all the ends of the earth? what is his name, and what is
his son's name, if thou canst tell?

Ole



Henrik Vestergaard (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Vestergaard


Dato : 14-06-04 06:02

Godmorgen Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
news:20040614041449.139b0ffb@localhost...
> BM> De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
> BM> for sin søn, er da ægte kristendom.
> Det skal nok passe.
> Jøder tror på Gud.
> Kristne tror på Kristus.
> Tydeligvis to forskellige personer og guder.

Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"

Johannes kapitel 1 siger også:
"v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2
Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev
intet til af det, som er.
<...>
v14 Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en
herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse



Knut (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Knut


Dato : 14-06-04 10:16

On Mon, 14 Jun 2004 07:02:29 +0200, "Henrik Vestergaard"
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Godmorgen Cyril
>
>"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
>news:20040614041449.139b0ffb@localhost...
>> BM> De ord, Grosbøll er dømt ude på, om at Gud har abdiceret til fordel
>> BM> for sin søn, er da ægte kristendom.
>> Det skal nok passe.
>> Jøder tror på Gud.
>> Kristne tror på Kristus.
>> Tydeligvis to forskellige personer og guder.
>
>Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"
>
>Johannes kapitel 1 siger også:
>"v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. v2
>Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og uden ham blev
>intet til af det, som er.
><...>
>v14 Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en
>herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed."

Cyils problemstilling er for enkel - alt for enkel - for som det
ganske riktig påpekes av andre debattanter i tråden er det fra
forskjellig vinkling mulig å fremstille Kristus sammen med Faderen,
som med Den hellige ånd, altså da utgjør den ene guddom som kristne
forholder seg til. For å unngå denne forenklede sammenligningen av det
jødiske og det kristne gudsbegrep, bør vi heller se på messiastittelen
og -forståelsen. Det er i dette perspektiv forskjellene mellom det
jødiske og det kristne gudsbegrep viser seg. Fra jødisk hold kan man
nemlig ikke forholde seg til samme Kristus som de kristnes messias.
Det er blasfemi. På samme måte den motsatte vei, altså de trinitare
kristne kan ikke se bort fra Kristus som messias.

Det er her problematikken stikker.
--
Yours, Knut.

A Unitarian comes to a fork in the road.
The sign pointing right says, "To Heaven."
The sign pointing left says, "To a discussion about Heaven."
The Unitarian will invariably head left!

Ironi (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Ironi


Dato : 14-06-04 19:33

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40cd3247$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"

Gud virkede gennem Jesus. De var ikke samme person!



Andreas, Ravsted (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 14-06-04 19:42

I news:40cdef61$0$522$edfadb0f@dread14.news.tele.dk skrev
Ironi følgende:

>> Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"
>
> Gud virkede gennem Jesus. De var ikke samme person!

Nemlig!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Henrik Vestergaard (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Vestergaard


Dato : 14-06-04 19:51

Hej "Ironi"

"Ironi" <@> skrev i en meddelelse
news:40cdef61$0$522$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40cd3247$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"
>
> Gud virkede gennem Jesus. De var ikke samme person!

Nej, og det er heller ikke betydningen når man ser kontekst -- det er "ét"
som værende fuldstændig enige, der menes...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse



Ironi (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Ironi


Dato : 14-06-04 19:30

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
news:20040614041449.139b0ffb@localhost...
>
> Det skal nok passe.
>
> Jøder tror på Gud.

Korrekt.

> Kristne tror på Kristus.

....men også på Gud!

> Tydeligvis to forskellige personer og guder.

Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!



Jan Bang Jensby (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Jan Bang Jensby


Dato : 15-06-04 11:26


"Ironi" <@> wrote

> Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!

Hvad er han så i dag?

- Jan



Ole Andersen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 15-06-04 19:20

Jan Bang Jensby wrote:

> "Ironi" <@> wrote
>>Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!
> Hvad er han så i dag?

Død, vel.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #61: Sadly, the part of the company a networked market wants to
talk to is usually hidden behind a smokescreen of hucksterism, of
language that rings false—and often is. - Cluetrain Manifesto

Andreas, Ravsted (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 15-06-04 19:29

I news:caneje$ree$1@news.cybercity.dk skrev
Ole Andersen følgende:

>>> Kristus var ikke en gud. Han var et menneske! Hvad er han så i
>>> dag?
>
> Død, vel.

Har du nogen kilde, eller en anden form for dokumentation eller
underbyggelse af dit udsagn?

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Ole Andersen (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 15-06-04 19:41

Andreas, Ravsted wrote:

> I news:caneje$ree$1@news.cybercity.dk skrev
> Ole Andersen følgende:
>>>>Kristus var ikke en gud. Han var et menneske! Hvad er han så i
>>>>dag?
>>Død, vel.
> Har du nogen kilde, eller en anden form for dokumentation eller
> underbyggelse af dit udsagn?

Ja.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
You can't ignore someone who isn't there, because that's not what
"ignore" means. - Douglas Adams, The Salmon of Doubt

Andreas, Ravsted (15-06-2004)
Kommentar
Fra : Andreas, Ravsted


Dato : 15-06-04 20:58

I news:canfsg$tfd$1@news.cybercity.dk skrev
Ole Andersen følgende:

>> Har du nogen kilde, eller en anden form for dokumentation eller
>> underbyggelse af dit udsagn?
>
> Ja.

nå!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*



Cyril Malka (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 14-06-04 10:31

Goddag Ole

Den Mon, 14 Jun 2004 06:18:33 +0200 skrev Ole Madsen om Re: Gud er død
-- Grossbøl :

OM> Jesus er også nævnt i GT,

Mener du at han er nævnt i de hebraiske skrifter?

Nope.

OM>
OM> D31 Proverbs 30:4 Hvo opsteg til Himlen og nedsteg igen, hvo samlede
OM> Vinden i sine Næver, hvo bandt Vandet i et Klæde, hvo greb fat om
OM> den vide Jord? Hvad er hans Navn og hans Søns Navn? Du kender det
OM> jo.

Nej. Det sidste er et spørgsmål: Sig det, hvis du kender det.

Spørgsmålet forbliver ubesvaret og følges med en opfordring til ikek at
ændre i skrifterne.

Den person der henvises til er højst sandsynligt Enoch: Han er kommet op
i himlen og kommet ned igen, han har et søn og han har fortalt ham (og
os) om sine oplevelser og har givet os det videre i en bog: Enoch bogen.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Cyril Malka (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 14-06-04 12:53

Goddag Henrik

Den Mon, 14 Jun 2004 07:02:29 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Gud
er død -- Grossbøl :


HV> > Kristne tror på Kristus.
HV> > Tydeligvis to forskellige personer og guder.
HV> Nej, Johannes 10:30 citerer Kristus: "Jeg og Faderen er ét"

Ifølge de hebraiske skrifter er Gud én og uddelelig.

En Gud bestående af flere personer er ikke den samme Gud som den fra de
hebraiske skrifter: Adonaj Ekhad (Een Gud. Ikke en treenig Gud, ikke en
Gud bestående af flere guder, ikke en gud der blev menneske, men én
udelelig Gud)


HV> Johannes kapitel 1 siger også:
HV> "v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var
HV> Gud. v2 Han var i begyndelsen hos Gud. v3 Alt blev til ved ham, og
HV> uden ham blev intet til af det, som er.
HV> <...>
HV> v14 Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans
HV> herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld
HV> af nåde og sandhed."

Jo, derfor er der tale om en anden Gud.


--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Cyril Malka (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 14-06-04 19:54

Goddag Henrik

Den Mon, 14 Jun 2004 19:21:21 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: Gud
er død -- Grossbøl :

HV> Hvis det er tilfældet, vil deltagelse på news:dk.livssyn.kristendom
HV> så ikke være afgudsdyrkelse ?

Næh, det er kristendom. Dermed er det ikke ensbetydende med at det er
samme Gud der tales om


--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Cyril Malka (14-06-2004)
Kommentar
Fra : Cyril Malka


Dato : 14-06-04 19:57

Goddag Ironi

Den Mon, 14 Jun 2004 20:29:48 +0200 skrev Ironi om Re: Gud er død --
Grossbøl :


I> > Jøder tror på Gud.
I> Korrekt.

Jeps.

I> > Kristne tror på Kristus.
I> ...men også på Gud!

Jeps. Men de beder til Kristus, via kristus og, for de fleste, ser de en
treenig Gud

I> > Tydeligvis to forskellige personer og guder.
I> Kristus var ikke en gud. Han var et menneske!

Halvgud.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408927
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste