/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Script validerer ikke
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 03-06-04 23:50

Hej NG

www.hjemmesideskolen.dk/forside.html har jeg forsøgsvis indsat et script:

<script type="text/javascript">
titel = escape("Hjemmesideskolen")
adresse = escape(location.href)
document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=" +titel+
"&amp;body=" +adresse+ "\"><img src="images/anbefal.gif" width="20"
height="16" alt="" /></a>')</script>

Scriptet kan jeg ikke få til at både validere og virke. :(

Jeg har forsøgt med en anden udformning af document.write-parentesens
indhold:

document.write("<a
href=\"mailto:din&#64;ven.dk?subject="+titel+"&body="+adresse+"\"><img
src="images/anbefal.gif" width="20" height="16" alt="" /></a>")

Denne version resulterer i, at ikonet (nr.5 fra venstre oppe under
søgefeltet) mangler helt på siden. Denne version validerer i øvrigt heller
ikke.

Jeg har også forsøgsvis prøvet at sætte <!-- --> om indholdet i scriptet.
Så validerer siden, men ikonet mangler i Mozilla og IE.

Hvordan kan jeg få det til at både virke og validere?

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



 
 
Ryan Kristensen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 04-06-04 09:56

On Fri, 4 Jun 2004 00:49:54 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk> wrote:

> Hej NG
>
> På www.hjemmesideskolen.dk/forside.html har jeg forsøgsvis indsat et
> script:
>
> <script type="text/javascript">
> titel = escape("Hjemmesideskolen")
> adresse = escape(location.href)
> document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=" +titel+
> "&amp;body=" +adresse+ "\"><img src="images/anbefal.gif" width="20"
> height="16" alt="" /></a>')</script>
>
> Scriptet kan jeg ikke få til at både validere og virke. :(

Har du overvejet, at lave det sådan:
function init() {
titel = escape("Hjemmesideskolen");
adresse = escape(location.href);
elem = document.getElementById('id_på_den_boks_der_skal_indeholde_linket');
var oLink = document.createElement("a");
oLink.href = 'mailto:din&#64;ven.dk?subject=' +titel+ '&amp;body='
+adresse;
var oIMG = document.createElement('img');
oIMG.src = 'images/anbefal.gif';
oIMG.width = '20';
oIMG.height = '16';
oLink.appendChild(oIMG);
elem.appendChild(oLink);
}

På den måde undgår du, at have javascript i din html-kode.
Det ser ud til, at IE ikke forstår &#64; i dette tilfælde. Men når du nu
alligevel bruger javascript, så kan du også bruge javascript til at sløre
emailadressen i stedet.

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 11:28

Ryan Kristensen wrote:

> Har du overvejet, at lave det sådan:

[klip en masse javascriptkode]

> På den måde undgår du, at have javascript i din html-kode.
> Det ser ud til, at IE ikke forstår &#64; i dette tilfælde. Men når du
> nu alligevel bruger javascript, så kan du også bruge javascript til
> at sløre emailadressen i stedet.

Den vil jeg da kigge nærmere på.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 12:37

Ryan Kristensen wrote:

> Har du overvejet, at lave det sådan:

[klip en masse javascriptkode]

Det har jeg nu aprøvet. Det validerer godt nok, der kommer bare ikke noget
ikon på siden.

> På den måde undgår du, at have javascript i din html-kode.
> Det ser ud til, at IE ikke forstår &#64; i dette tilfælde. Men når du
> nu alligevel bruger javascript, så kan du også bruge javascript til
> at sløre emailadressen i stedet.

I dette tilfælde, hvor der ikke på forhånd skal skrives en aktiv
emailadresse ind (brugeren skal selv skrive en vens adresse), er der ikke
nogen risiko for at spamrobotterne høster noget brugbart.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Ryan Kristensen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 04-06-04 15:10

On Fri, 4 Jun 2004 13:36:44 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk> wrote:

> Ryan Kristensen wrote:
>
>> Har du overvejet, at lave det sådan:
>
> [klip en masse javascriptkode]
>
> Det har jeg nu aprøvet. Det validerer godt nok, der kommer bare ikke
> noget
> ikon på siden.

Ja, så er det ikke så brugbart kan jeg godt se.
Det lyder nu godt nok underligt, da følgende virker for mig:
<http://ryankristensen.com/tests/email.html>

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 21:11

Ryan Kristensen wrote:

> Ja, så er det ikke så brugbart kan jeg godt se.
> Det lyder nu godt nok underligt, da følgende virker for mig:
> <http://ryankristensen.com/tests/email.html>

Der skal måske pilles lidt med noget z-index?
Men på din side bliver emnet godt nok skrevet med, men indhold i body gør
ikke.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Ryan Kristensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 06-06-04 15:05

On Fri, 4 Jun 2004 22:10:58 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk> wrote:

> Ryan Kristensen wrote:
>
>> Ja, så er det ikke så brugbart kan jeg godt se.
>> Det lyder nu godt nok underligt, da følgende virker for mig:
>> <http://ryankristensen.com/tests/email.html>
>
> Der skal måske pilles lidt med noget z-index?
> Men på din side bliver emnet godt nok skrevet med, men indhold i body gør
> ikke.

Den gør i Opera, da den tilsynedende forstår &amp; i javascriptet.
Hvis det skal virke sammen med IE (og vidst også Mozilla), så skal du
erstatte "&amp;" med "&".
Har ændret det eksempel, jeg har liggende.

--
Ryan Kristensen

Jens Gyldenkærne Cla~ (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 04-06-04 11:54

Erik Ginnerskov skrev:

> Scriptet kan jeg ikke få til at både validere og virke. :(

Hvis du har problemer med valideringen, vil jeg foreslå dig at
lægge scriptet i en ekstern fil. Det har hjulpet mig flere gange.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 12:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Erik Ginnerskov skrev:
>
>> Scriptet kan jeg ikke få til at både validere og virke. :(
>
> Hvis du har problemer med valideringen, vil jeg foreslå dig at
> lægge scriptet i en ekstern fil. Det har hjulpet mig flere gange.

Det har du da ret i og det ved jeg da godt ved nærmere eftertanke. Det vil
jeg så prøve at lege lidt med.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 12:48

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis du har problemer med valideringen, vil jeg foreslå dig at
> lægge scriptet i en ekstern fil. Det har hjulpet mig flere gange.

Nu er der på føromtalte side kun denne kode tilbage:

<script type="text/javascript" src="anbef.js"></script>

Siden validerer derfor. :)

I anbef.js er denne kode:

--
titel = escape("Hjemmesideskolen")
adresse = escape(location.href)
document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=" +titel+ "&body="
+adresse+ " "><img src="images/anbefal.gif" width="20" height="16" alt=""
/></a>')
--

Nu kommer vi så til næste problemstilling:
De værdier, jeg havde forestillet mig skulle indsættes i 'subject' og 'body'
på mailen, bliver fuldstændig ignoreret.

Hvordan får jeg scriptet til at aflæse aktuelle sides titel + url og
indsætte disse værdier i henholdsvis subject og body.

Det skal siges, at det bliver lavet på denne måde, fordi funktionen ligger i
en topbar-fil, der inkluderes på flere sider.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Erik Ginnerskov (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 08-06-04 14:35

Erik Ginnerskov wrote:

> --
> titel = escape("Hjemmesideskolen")
> adresse = escape(location.href)
> document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=" +titel+
> "&body=" +adresse+ " "><img src="images/anbefal.gif" width="20"
> height="16" alt="" /></a>')
> --

Fik lige det indfald at ændre første linje til

titel = escape(this.document.title)

.... så henter scriptet titlen i den side, scriptet aktuelt er indlæst i. Det
gør scriptet langt mere fleksibelt, da det så er den aktuelle sides titel,
der indsættes i mailens emnelinje på samme måde som aktuelle sides url
bliver indsat i mailens body.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Lasse Reichstein Nie~ (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 04-06-04 18:55

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> writes:

> I anbef.js er denne kode:
>
> --
> titel = escape("Hjemmesideskolen")
> adresse = escape(location.href)
> document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=" +titel+ "&body="
^ ^
Dine anførselstegn matcher ikke. Defor slutter din href lige efter =, hvorefter
der kommer noget u-HTML-agtigt snask.

Brug
---
document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=' + titel +
'&body=' + adresse + '"><img src="images/anbefal.gif" '+
' width="20" height='16" alt=""><\/a>');
---
^

Den backslash er ikke nødvendig hvis koden er i en fil for sig, men er
hvis koden ligger inde i en HTML-fil.

Jeg droppede "/" i slutningen af img-tagget. Jeg regner ikke med at
du bruger XHTML i en browser der forstår det.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 21:03

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Dine anførselstegn matcher ikke. Defor slutter din href lige efter =,
> hvorefter der kommer noget u-HTML-agtigt snask.
>
> Brug
> ---
> document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=' + titel +
> '&body=' + adresse + '"><img src="images/anbefal.gif"
> '+ ' width="20" height='16" alt=""><\/a>');
> ---

Jeg forsøger sådan.

> Den backslash er ikke nødvendig hvis koden er i en fil for sig, men er
> hvis koden ligger inde i en HTML-fil.

Det er faktisk en ekstern .js, så jeg sletter den igen fra dit forslag.
>
> Jeg droppede "/" i slutningen af img-tagget. Jeg regner ikke med at
> du bruger XHTML i en browser der forstår det.

Hvad får dig lige til at mene det? Alle mine sider er xhtml.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 21:59

Lasse Reichstein Nielsen wrote:


> Brug
> ---
> document.write('<a href="mailto:din&#64;ven.dk?subject=' + titel +
> '&body=' + adresse + '"><img src="images/anbefal.gif"
> '+ ' width="20" height='16" alt=""><\/a>');
> ---

Er nu afprøvet. Med lidt modifikationer kom det til at virke:

--
titel = escape("Hjemmesideskolen")
adresse = escape(location.href)
document.write('<a href="mailto:din@ven.dk?subject=' + titel + '&body=' +
adresse + '"><img src="images/anbefal.gif"width="20" height="16" alt=""
title="Anbefal denne side til en ven" /></a>');
--

Du havde indsat et unødvendigt [' + '] mellem anbef.gif" og width=" og du
havde lavet forskellige anførselstegn før og efter højdeangivelsen.

Desuden satte jeg title på billedet

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Lasse Reichstein Nie~ (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 04-06-04 21:35

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> writes:

> Lasse Reichstein Nielsen wrote:

>> Jeg droppede "/" i slutningen af img-tagget. Jeg regner ikke med at
>> du bruger XHTML i en browser der forstår det.
>
> Hvad får dig lige til at mene det? Alle mine sider er xhtml.

.... men du bruger IE, ikke? :)
<URL: http://erik.eae.net/archives/2003/07/29/21.07.24/ >

I tidligere versioner af Mozilla virkede document.write ikke i
XHTML-dokumenter (sendt med medie-type "application/xhtml+xml").
<URL:http://www.experts-exchange.com/Web/Web_Languages/JavaScript/Q_20483232.html>
Det er den medietype man bør sende XHTML-dokumenter med for at
garantere at browseren bruger en XML-parser.

I Opera versioner før 7.5 virkede script-tagget ikke i
XHTML-dokumenter (igen defineret ud fra medie-typen) :
<URL:http://www.opera.com/docs/specs/#html>

XHTML er farligt. :)
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Erik Ginnerskov (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 04-06-04 22:56

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>>> Jeg droppede "/" i slutningen af img-tagget. Jeg regner ikke med at
>>> du bruger XHTML i en browser der forstår det.
>>
>> Hvad får dig lige til at mene det? Alle mine sider er xhtml.
>
> ... men du bruger IE, ikke? :)

Kun til at se, om det nu også virker i IE. Min standardbrowser er Moz 1.6

> <URL: http://erik.eae.net/archives/2003/07/29/21.07.24/ >

Okay, jeg har fjernet XML-contenttypen i toppen af dokumentet og indsat
contenttype som metatag i head i stedet, netop af hensyn til IE6 for at
undgå, at den går i quirks-mode.

> I tidligere versioner af Mozilla virkede document.write ikke i
> XHTML-dokumenter (sendt med medie-type "application/xhtml+xml").
>
<URL:http://www.experts-exchange.com/Web/Web_Languages/JavaScript/Q_20483232
..html>
> Det er den medietype man bør sende XHTML-dokumenter med for at
> garantere at browseren bruger en XML-parser.

Mit LAN gør knuder for tiden, så jeg kan ikke prøve det af med ældre
Mozillaer end 1.6.

> I Opera versioner før 7.5 virkede script-tagget ikke i
> XHTML-dokumenter (igen defineret ud fra medie-typen) :
> <URL:http://www.opera.com/docs/specs/#html>

Min 7.23 klarer da scriptet fint

> XHTML er farligt. :)

Man skal bare holde tungen lige i munden og huske at validere tit og ofte,
så plejer det at gå. ;)

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Ryan Kristensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 06-06-04 15:11

On Fri, 4 Jun 2004 23:56:12 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk> wrote:

>> I Opera versioner før 7.5 virkede script-tagget ikke i
>> XHTML-dokumenter (igen defineret ud fra medie-typen) :
>> <URL:http://www.opera.com/docs/specs/#html>
>
> Min 7.23 klarer da scriptet fint

Klarer den dette? - For så kan din 7.23 mere end min.
<http://ryankristensen.com/tests/operascript.asp>

Det var i øvrigt først i tredie beta-udgave af Opera 7.5, at den ikke
læste indholdet af noscript-tagget.

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 06-06-04 15:28

Ryan Kristensen wrote:
> On Fri, 4 Jun 2004 23:56:12 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk>
> wrote:
>
>>> I Opera versioner før 7.5 virkede script-tagget ikke i
>>> XHTML-dokumenter (igen defineret ud fra medie-typen) :
>>> <URL:http://www.opera.com/docs/specs/#html>
>>
>> Min 7.23 klarer da scriptet fint
>
> Klarer den dette? - For så kan din 7.23 mere end min.
> <http://ryankristensen.com/tests/operascript.asp>

Jeg kan forstå på de seneste indlæg i tråden, at man ved brug af
XML-contenttype kan rende ind i nogle problemer, som jeg har sneget mig
udenom, fordi jeg af hensyn til IE har en meta-contenttype i stedet for.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Ryan Kristensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 06-06-04 20:08

On Sun, 6 Jun 2004 16:27:59 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk> wrote:

> Jeg kan forstå på de seneste indlæg i tråden, at man ved brug af
> XML-contenttype kan rende ind i nogle problemer, som jeg har sneget mig
> udenom, fordi jeg af hensyn til IE har en meta-contenttype i stedet for.

Jeg tror du misforstår noget. - Eller gør jeg?
Det er ligegyldigt om du definere contenttype med meta eller XML,
forskellen er i om du definere content-type til text/html eller
application/xhtml+xml.
Jeg tror også, at du er nødt til at ændre content-type på serversiden, så
uanset hvad du skriver, vil det blive påfattet som text/html, hvis ikke
serveren er sat op til noget andet.
Hvis du bruger application/xhtml+xml, så vil Opera 7.23 ikke køre det der
står i script, og tidlige versioner af Mozilla ville ikke udføre det der
står i document.write.

Hvis du derimod bruger text/html, så bliver browserens xml-parser ikke
brugt, og derfor vil den vel egentligt anse <br /> som <br> med en fejl i.
Hvorimod <br> vil blive anset som en fejl ved application/xhtml+xml,
hvilket vil resultere i, at der kommer en fejlmeddelelse og derved gør
siden ubrugelig modsat text/html, der vil forsøge at gætte hvad man mener.

Dvs. at - som jeg forstår det - så betyder "Jeg regner ikke med at
du bruger XHTML i en browser der forstår det.", at browseren fortolker
indholdet som html og ikke xhtml.

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 06-06-04 22:27

Ryan Kristensen wrote:

> Jeg tror du misforstår noget. - Eller gør jeg?
> Det er ligegyldigt om du definere contenttype med meta eller XML,
> forskellen er i om du definere content-type til text/html eller
> application/xhtml+xml.
> Jeg tror også, at du er nødt til at ændre content-type på
> serversiden, så uanset hvad du skriver, vil det blive påfattet som
> text/html, hvis ikke serveren er sat op til noget andet.
> Hvis du bruger application/xhtml+xml, så vil Opera 7.23 ikke køre det
> der står i script, og tidlige versioner af Mozilla ville ikke udføre
> det der står i document.write.
>
> Hvis du derimod bruger text/html, så bliver browserens xml-parser ikke
> brugt, og derfor vil den vel egentligt anse <br /> som <br> med en
> fejl i. Hvorimod <br> vil blive anset som en fejl ved
> application/xhtml+xml, hvilket vil resultere i, at der kommer en
> fejlmeddelelse og derved gør siden ubrugelig modsat text/html, der
> vil forsøge at gætte hvad man mener.
>
> Dvs. at - som jeg forstår det - så betyder "Jeg regner ikke med at
> du bruger XHTML i en browser der forstår det.", at browseren fortolker
> indholdet som html og ikke xhtml.

Det er nok mig, der har misforstået mest i denne sammenhæng.
Men når jeg siger, at jeg sætter contenttype i meta, så mener jeg, at det er
med denne kode:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

.... der ganske rigtigt definerer siderne som text/html. Omvendt tænker jeg
på XML-contenttype som denne kode, sat øverst i dokumentet:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

.... der dels sætter contenttype som application/xhtml+xml og dels sætter IE
i quirks-mode. Det er det sidste (quirks), der er årsagen til, at jeg har
fjernet den kodelinje fra mine sider og i stedet har brugt metatag.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin




Ryan Kristensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Ryan Kristensen


Dato : 06-06-04 23:28

On Sun, 6 Jun 2004 23:26:37 +0200, Erik Ginnerskov <egin@mail.dk> wrote:

> ... der ganske rigtigt definerer siderne som text/html. Omvendt tænker
> jeg
> på XML-contenttype som denne kode, sat øverst i dokumentet:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
>
> ... der dels sætter contenttype som application/xhtml+xml og dels sætter
> IE
> i quirks-mode. Det er det sidste (quirks), der er årsagen til, at jeg har
> fjernet den kodelinje fra mine sider og i stedet har brugt metatag.

Nej <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> sætter ikke contenttype
til application/xhtml+xml.
Hvis det var tilfældet ville IE ikke gå i quirks-mode, men istedet komme
med en download dialogboks.

Man kan heller ikke ændre noget ved at skrive:
<meta http-equiv="content-type" content="application/xhtml+xml;
charset=ISO-8859-1" />

Så vidt jeg ved, så kan man kun vælge om dokumentet sendes som text/html
eller application/xhtml+xml på serveren. - Enten ved at have direkte
adgang til serveren, hvor man kan ændre i opsætningen for hvordan den
sender filer af endelsen html, eller ved at sende en anden header vha.
serversidesprog.

--
Ryan Kristensen

Erik Ginnerskov (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 07-06-04 13:42

Ryan Kristensen wrote:

> Nej <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> sætter ikke
> contenttype til application/xhtml+xml.
> Hvis det var tilfældet ville IE ikke gå i quirks-mode, men istedet
> komme med en download dialogboks.
>
> Man kan heller ikke ændre noget ved at skrive:
> <meta http-equiv="content-type" content="application/xhtml+xml;
> charset=ISO-8859-1" />
>
> Så vidt jeg ved, så kan man kun vælge om dokumentet sendes som
> text/html eller application/xhtml+xml på serveren. - Enten ved at
> have direkte adgang til serveren, hvor man kan ændre i opsætningen
> for hvordan den sender filer af endelsen html, eller ved at sende en
> anden header vha. serversidesprog.

Jeg bliver klogere og klogere.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Jens Gyldenkærne Cla~ (05-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 05-06-04 11:05

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> I tidligere versioner af Mozilla virkede document.write ikke i
> XHTML-dokumenter (sendt med medie-type "application/xhtml+xml").

O.k. - det var jeg ikke klar over.

> Det er den medietype man bør sende XHTML-dokumenter med for at
> garantere at browseren bruger en XML-parser.

Jep - men hvis man holder sig til XHTML 1.0 må man også godt
benytte text/html. Browseren vil så bruge den "gammeldags" html-
parser og opfatte xhtml-koden som html med et par ekstra, ikke-
betydende tegn (slutkoderne i fx <br />), så i forhold til
browsernes opfattelse af dokumenterne er der ikke noget at hente
ved at bruge xhtml på denne måde i forhold til traditionel html.

Men det kan lette overgangen hvis man senere skal begynde på
"rigtige" xhtml-dokumenter med mime-typen application/xhtml+xml.
Det kan også bruges sammen med content negotiation således at
browsere der forstår xhtml-mimetypen (Mozilla og Opera i nye
versioner og måske et par stykker mere) får content-type:
application/xhtml+xml, mens resten bare får text/html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Jens Gyldenkærne Cla~ (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 08-06-04 14:39

Erik Ginnerskov skrev:

> Fik lige det indfald at ændre første linje til
>
> titel = escape(this.document.title)

Mon ikke det er nok med document.title?


Jeg kan ikke forestille mig at this skulle gøre en forskel her.


> Det gør scriptet langt mere fleksibelt, da det så
> er den aktuelle sides titel, der indsættes i mailens emnelinje

Afgjort - det er en forbedring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 08-06-04 15:14

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Erik Ginnerskov skrev:
>
>> Fik lige det indfald at ændre første linje til
>>
>> titel = escape(this.document.title)
>
> Mon ikke det er nok med document.title?

Det har du sikkert ret i. Jeg prøvede ganske vist med det først uden held.
Tilføjede så 'this', det virkede heller ikke. Kom så i tanker om, at jeg
skulle slette gåseøjnene i parentesen.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/egin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste