/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Alkohol og sidde i bil
Fra : sharky


Dato : 26-05-04 15:27

Hej,

Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
nogen steder ?

Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
par øl uden at sejle ?

På forhånd tak.



 
 
rasmus carlsen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 26-05-04 16:16


"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk...

> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
> nogen steder ?

- ja ... det er spritkørsel ... med mindre du har fjernet bilens tænding

> Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
> par øl uden at sejle ?

- tjae ...

ras



Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 16:23

Det må du gerne, blot du ikke optræder over for de omgivelser på en
anstødelig måde. Sidde i en bil, tog eller i en hængekøje. På intet
tidspunkt må nogen føle sig i fare af en kørende motor e.lign. Det sikreste
ville formodentlig være at bilnøglen ikke er til stede. Til gengæld kan man
jo fint dømmes for det i sin egen indkørsel, HVIS man altså kører.

Søren

Både kender jeg intet til.


"sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in message
news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej,
>
> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
> nogen steder ?
>
> Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
> par øl uden at sejle ?
>
> På forhånd tak.
>
>



Zacho (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Zacho


Dato : 26-05-04 16:48


"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:40b4b63d$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Til gengæld kan man jo fint dømmes for det i sin egen indkørsel, HVIS man
altså kører.

Gælder færdselsloven også i ens egen indkørsel ?




Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 17:08

jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
"Zacho" <idonthave@mail.com> wrote in message
news:40b4bc1c$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> news:40b4b63d$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > Til gengæld kan man jo fint dømmes for det i sin egen indkørsel, HVIS
man
> altså kører.
>
> Gælder færdselsloven også i ens egen indkørsel ?
>
>
>



Zacho (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Zacho


Dato : 26-05-04 18:40


"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
news:40b4c0ed$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.

Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
Er det dét du mener ? :)



Henning (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 26-05-04 19:00

On Wed, 26 May 2004 19:40:18 +0200, "Zacho" <idonthave@mail.com>
wrote:

>
>"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
>news:40b4c0ed$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
>> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
>
>Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
>Er det dét du mener ? :)

Ja, med mindre den er afspærret med bom el.lign.


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 20:24

Ja, det er vanskeligt at tage kørekort i dag uden at få at vide at
færdselsloven gælder, hvor postbud og brandvæsen færdes, men det kan andre
kloge hoveder åbenbart beskrive meget bedre


Søren
"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
news:gom9b0pr7objar204h0h002t96pn563u8o@4ax.com...
> On Wed, 26 May 2004 19:40:18 +0200, "Zacho" <idonthave@mail.com>
> wrote:
>
> >
> >"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> >news:40b4c0ed$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >> jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven
er
> >> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
> >
> >Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
> >Er det dét du mener ? :)
>
> Ja, med mindre den er afspærret med bom el.lign.
>
>
> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk



Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 20:27

Ja, det er vanskeligt at tage kørekort i dag uden at få at vide at
færdselsloven gælder, hvor postbud og brandvæsen færdes, men det kan andre
kloge hoveder åbenbart beskrive meget bedre


Søren
"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message
news:gom9b0pr7objar204h0h002t96pn563u8o@4ax.com...
> On Wed, 26 May 2004 19:40:18 +0200, "Zacho" <idonthave@mail.com>
> wrote:
>
> >
> >"Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> >news:40b4c0ed$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >> jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven
er
> >> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
> >
> >Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
> >Er det dét du mener ? :)
>
> Ja, med mindre den er afspærret med bom el.lign.
>
>
> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk





Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 23:02

Næ du blander tingene, men færdselsloven gælder antagelig i din indkørsel,
hvilket andre genier kan bekræfte!
"Zacho" <idonthave@mail.com> wrote in message
news:40b4d66f$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Friberg" <somone@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> news:40b4c0ed$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > jeg er ikke jurist, men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven
er
> > gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
>
> Øhh...så har offentligheden altså adgang til min indkørsel ??
> Er det dét du mener ? :)
>
>



Reino Andersen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 26-05-04 19:20

Friberg skrev:

> jeg er ikke jurist,

Det er der sørme heller ingen, der tror.

> men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.

Fra fundatsen for dk.videnskab.jura:

Ønskes ikke:
--------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.


Og det er ikke kun ovenstående svar, jeg tænker på...

--
Reino



Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 20:17

Hvad tænker du mere på og hvori er min fejl?
hr jurist


"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
news:xd5tc.293$%E1.99@news.get2net.dk...
> Friberg skrev:
>
> > jeg er ikke jurist,
>
> Det er der sørme heller ingen, der tror.
>
> > men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> > gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
>
> Fra fundatsen for dk.videnskab.jura:
>
> Ønskes ikke:
> --------------
> Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.
>
>
> Og det er ikke kun ovenstående svar, jeg tænker på...
>
> --
> Reino
>
>



Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 22:21

(taler ikke dansk, men prøver da)
"Friberg" <somone@microsoft.com> wrote in message
news:40b4ed39$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad tænker du mere på og hvori er min fejl?
> hr jurist
>
>
> "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
> news:xd5tc.293$%E1.99@news.get2net.dk...
> > Friberg skrev:
> >
> > > jeg er ikke jurist,
> >
> > Det er der sørme heller ingen, der tror.
> >
> > > men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> > > gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
> >
> > Fra fundatsen for dk.videnskab.jura:
> >
> > Ønskes ikke:
> > --------------
> > Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.
> >
> >
> > Og det er ikke kun ovenstående svar, jeg tænker på...
> >
> > --
> > Reino
> >
> >
>
>



Friberg (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Friberg


Dato : 26-05-04 22:28

Tavshed er altid guld siger man!
"Friberg" <somone@microsoft.com> wrote in message
news:40b4ed39$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvad tænker du mere på og hvori er min fejl?
> hr jurist
>
>
> "Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
> news:xd5tc.293$%E1.99@news.get2net.dk...
> > Friberg skrev:
> >
> > > jeg er ikke jurist,
> >
> > Det er der sørme heller ingen, der tror.
> >
> > > men jeg kender til sådanne domme, ja. Færdselsloven er
> > > gældende hvor offentligheden har adgang har nogen fortalt.
> >
> > Fra fundatsen for dk.videnskab.jura:
> >
> > Ønskes ikke:
> > --------------
> > Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.
> >
> >
> > Og det er ikke kun ovenstående svar, jeg tænker på...
> >
> > --
> > Reino
> >
> >
>
>



Jens (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 26-05-04 19:03

sharky <x_sharky@hotmail.com> wrote:

> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl uden at køre
> nogen steder ?

Man udsætter sig for en mistanke om at man har til hensigt at køre, Og
det kan jo være at dommeren tror på det.

> Hvordan forholder det sig med at sidde i en speedbåd i havnen og drikke et
> par øl uden at sejle ?

Det er min erfaring at den situation forekommer ganske ofte Og at
det måske derfor er lettere at overbevise ordensmagten om at man ikke
havde til hensigt at sejle.
--

/ Jens

rasmus carlsen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 26-05-04 19:08


"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
news:1geesmp.2mbzve18s5qb5N%spam@finds.dk...

> Man udsætter sig for en mistanke om at man har til hensigt at køre, Og
> det kan jo være at dommeren tror på det.

- og det gør han altid med mindre man har fjernet et par vigtige sager i
motoren således, at den ikke kan starte ...

ras



Henrik Stidsen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 26-05-04 21:20

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in
news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk

> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl
> uden at køre nogen steder ?

Færdselslovens §53: "For spirituskørsel straffes den, som fører eller
forsøger at føre et motordrevet køretøj..."

Det bliver nok svært at overbevise politiet/retten om at du ikke
forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet.
Derfor er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så
sæt dig på bagsædet.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

NYK.M.UNLOCK (27-05-2004)
Kommentar
Fra : NYK.M.UNLOCK


Dato : 27-05-04 06:53

§ 1 sådan lige på remind.. Færdselsloven gælder hvor andet ikke er bestemt
for færdsel på vej som benyttes til alm færdsel af en eller flere færdsels
arter .. off/privat er lige gyldigt det er de faktiske forhold der er
gældende

ang § 53 er der egentligt svaret udmærket med citat af § men igen det e en
afgørelse dommeren må tage


"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns94F5E32E463DBHS235dk@130.225.247.90...
> "sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in
> news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk
>
> > Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl
> > uden at køre nogen steder ?
>
> Færdselslovens §53: "For spirituskørsel straffes den, som fører eller
> forsøger at føre et motordrevet køretøj..."
>
> Det bliver nok svært at overbevise politiet/retten om at du ikke
> forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet.
> Derfor er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så
> sæt dig på bagsædet.
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
> 'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.



Henrik Stidsen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 27-05-04 18:21

"NYK.M.UNLOCK" <Tele-mobil@tele-mobil.dk> wrote in
news:40b58222$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> ang § 53 er der egentligt svaret udmærket med citat af § men
> igen det e en afgørelse dommeren må tage

Det er rigtigt nok, i sidste ende er det dommeren der afgører sagen -
men som jeg sagde, du får nok svært ved at overbevise ham om at du
ikke havde til hensigt at forsøge at føre køretøjet før promillen var
lovlig - uanset om det så er sandheden.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Anders Wegge Jakobse~ (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Anders Wegge Jakobse~


Dato : 27-05-04 19:02

"Henrik" == Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> writes:

> "sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in
> news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk

>> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl
>> uden at køre nogen steder ?

> Færdselslovens §53: "For spirituskørsel straffes den, som fører eller
> forsøger at føre et motordrevet køretøj..."

> Det bliver nok svært at overbevise politiet/retten om at du ikke
> forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet. Derfor
> er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så sæt
> dig på bagsædet.

Læg tændingsnøglen i bagagerummet. Det burde være nok til at
overbevise den mest nidkære betjent om at man ikke umiddelbart har
haft til hensigt at føre køretøjet.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Kurt B. Andersen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 27-05-04 22:25


"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
news:m2oeo93g1p.fsf@obelix.bakkelygaard.dk...
> "Henrik" == Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> writes:
>
> > "sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in
> > news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk
>
> >> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl
> >> uden at køre nogen steder ?
>
> > Færdselslovens §53: "For spirituskørsel straffes den, som fører eller
> > forsøger at føre et motordrevet køretøj..."
>
> > Det bliver nok svært at overbevise politiet/retten om at du ikke
> > forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet. Derfor
> > er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så sæt
> > dig på bagsædet.
>
> Læg tændingsnøglen i bagagerummet. Det burde være nok til at
> overbevise den mest nidkære betjent om at man ikke umiddelbart har
> haft til hensigt at føre køretøjet.
>
> --
> /Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
> echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Der findes en del domme (som jeg ikke kan henvise nærmere til) hvor personer
blev frikendt, fordi der ikke var håndfaste beviser for, at pgl. havde til
hensigt at køre fra stedet. Man skal have viljen til at køre, før det er
ulovligt.

Kurt



Carsten Holck (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 27-05-04 23:17

Heldigvis faldt Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> over
tastaturet og skrev i news:m2oeo93g1p.fsf@obelix.bakkelygaard.dk:
> "Henrik" == Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> writes:
>
>> "sharky" <x_sharky@hotmail.com> wrote in
>> news:c929b2$ubf$1@news.net.uni-c.dk
>
>>> Er der nogle regler for at sidde i bilen, og drikke et par øl
>>> uden at køre nogen steder ?
>
>> Færdselslovens §53: "For spirituskørsel straffes den, som fører eller
>> forsøger at føre et motordrevet køretøj..."
>
>> Det bliver nok svært at overbevise politiet/retten om at du ikke
>> forsøgte at køre bilen når du sidder og sover på førersædet. Derfor
>> er et godt rådt at hvis du vil sove branderten ud i din bil så sæt
>> dig på bagsædet.
>
> Læg tændingsnøglen i bagagerummet. Det burde være nok til at
> overbevise den mest nidkære betjent om at man ikke umiddelbart har
> haft til hensigt at føre køretøjet.

Du skal ihvertfald ikke sætte tænding til for at høre radio, selv om du
sætter dig om på bagsædet
;-(

/carsten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste