/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Brugtbils garanti
Fra : Fam. Olsen


Dato : 19-05-04 21:50

Hej Ng

Er der nogen her der kan fortælle mig om en bilforhandler må bruge brugte
reservedele til en garantireparation.
Det er en brugt bil det drejer sig om.


MVH Niels



 
 
Henrik Vestergaard (19-05-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Vestergaard


Dato : 19-05-04 22:43

Hej Niels

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40abc888$1$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Ng
> Er der nogen her der kan fortælle mig om en bilforhandler må bruge brugte
> reservedele til en garantireparation.
> Det er en brugt bil det drejer sig om.
> MVH Niels

Ja, brugte dele kan jo sagtens være som nye....

Men, naturligvis, må han ikke udskifte en defekt ting med en anden ting, som
egentlig er lige så defekt. Forhør dig evt. hos FDM hvis der bliver ballade
med forhandleren...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse



Fam. Olsen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 20-05-04 19:16


"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40abd522$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja, brugte dele kan jo sagtens være som nye....

Jo da. Men de behøves ikke nødvendigvis være det. Se evt. mit svar til JBH.

> Men, naturligvis, må han ikke udskifte en defekt ting med en anden ting,
som
> egentlig er lige så defekt.

Nej og det er det der er svært at konstatere i denne sag. Igen, se mit svar
til JBH.

Forhør dig evt. hos FDM hvis der bliver ballade
> med forhandleren...

Jeg er desværre ikke medlem af FDM. Men så kan jeg vel lære det, ka' jeg.


MVH Niels



David T. Metz (19-05-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 19-05-04 23:39

Fam. Olsen wrote:
> Er der nogen her der kan fortælle mig om en bilforhandler må bruge
> brugte reservedele til en garantireparation.

Nej, det kan garantien (hvad står der?).

David



Fam. Olsen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 20-05-04 19:21


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:40abe213$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nej, det kan garantien (hvad står der?).

3 mdr. 100%. Det står i slutseddelen, som er en standard en fra DAF (Dansk
Automobilhandler Forening).


MVH Niels



JBH (20-05-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 20-05-04 09:07

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40abc888$1$237$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Ng
>
> Er der nogen her der kan fortælle mig om en bilforhandler må bruge brugte
> reservedele til en garantireparation.


Det drejer sig vel om at bringe bilen i den stand den var i på
købstidspunktet? Hvis f.eks. motoren/gearkassen er grast vil forhandleren
nok næppe proppe en ny i, men nøjes med en brugt som har kørt samme eller
færre km. end den som sad i.


mvh
JBH



Fam. Olsen (20-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 20-05-04 19:13


"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40ac6837$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det drejer sig vel om at bringe bilen i den stand den var i på
> købstidspunktet? Hvis f.eks. motoren/gearkassen er grast vil
forhandleren
> nok næppe proppe en ny i, men nøjes med en brugt som har kørt samme eller
> færre km. end den som sad i.

Jeg forstår hvad du mener og giver dig sådan set ret. Men i dette tilfælde
drejer det sig om en starter. På sådan en kan man ikke umiddelbart se eller
måle hvor slidt den er. Man kan faktisk kun sige om den virker eller ikke
virker med mindre man skiller den ad. Og det vil være dyrere end en ny
starter. At den virker er jo så også det vigtigste, kan man jo sige. Men jeg
mener ikke jeg kan være tjent med risikoen at få en der er mere slidt end
den gamle. Det behøves ikke nødvendigvis være fordi starteren er udslidt at
den er defekt.


MVH Niels



JBH (21-05-2004)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 21-05-04 12:00


"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40ad0194$1$298$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:40ac6837$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Det drejer sig vel om at bringe bilen i den stand den var i på
> > købstidspunktet? Hvis f.eks. motoren/gearkassen er grast vil
> forhandleren
> > nok næppe proppe en ny i, men nøjes med en brugt som har kørt samme
eller
> > færre km. end den som sad i.
>
> Jeg forstår hvad du mener og giver dig sådan set ret. Men i dette tilfælde
> drejer det sig om en starter. På sådan en kan man ikke umiddelbart se
eller
> måle hvor slidt den er. Man kan faktisk kun sige om den virker eller ikke
> virker med mindre man skiller den ad. Og det vil være dyrere end en ny
> starter. At den virker er jo så også det vigtigste, kan man jo sige. Men
jeg
> mener ikke jeg kan være tjent med risikoen at få en der er mere slidt end
> den gamle. Det behøves ikke nødvendigvis være fordi starteren er udslidt
at
> den er defekt.
>

Det er rigtigt, men jeg mener du bør tage imod forhandlerens tilbud om at
skifte starteren med en brugt. At pudse FDM, advokater mv. på så lille en
sag, vil højst sandsynligt kun føre til ekstra omkostninger og en masse
spildt tid og ærgelser. Jeg kan ikke se at der er noget som forhindrer
forhandleren at bruge brugte dele når det ikke er specificeret at der skal
bruges nye dele. Det kan godt være garantien (på starteren) udvides når den
udskiftes, selvom det er en brugt. ?

Hvis du selv er mekaniker og/eller har muligheden for det, så kunne du
også lige prøve at spørge forhandleren om han er med på at betale for en
ombytter mod at du selv skifter den, men jeg tvivler på han vil, med den
opførsel han allerede har udvist.

Jeg har selv prøvet at købe en brugt bil, hvor knastakselen var slidt op
(OHC motor) Aftalen var at knasten så skulle skiftes inden levering. Den
blev også skiftet, men med en brugt. Nu har den motortype i forvejen
problemer med knastakselen som slides hurtigt, så jeg var naturligvis ikke
tilfreds med at der var monteret en brugt, som man kunne se begyndende slid
på. Jeg klagede min nød til FDM (medlem) , som pålagde forhandleren at
sætte en ny knastaksel i. Umiddelbart derefter stod vandpumpen af, (den
sidder i forbindelse med knastaksel/tandrem og skades tit når
tandrem/knastaksel skiftes). Motor og gearkasse var iflg. slutseddel dækket
med "50%" og forhandleren havde selv ret til at udbedre fejlen SAMT skrive
regningen Dvs. jeg kom SELV til at betale vandpumpen.
1/2 år senere måtte jeg ofre over 5000kr. hos en aut. Opel forhandler for at
få skiftet "paraplyer" da den næsten brugte mere olie end bensin. Sur røv,
men sådan er det med forhandlere som ikke står indefor det som de sælger,
men istedet pisser folk af med brugte dele, og mangelfulde reparationer
selvom det drejer sig om småbeløb for dem.

F.eks http://www.bsauto.dk/


mvh
JBH



Fam. Olsen (21-05-2004)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 21-05-04 19:15


"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40ade24a$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er rigtigt, men jeg mener du bør tage imod forhandlerens tilbud om at
> skifte starteren med en brugt. At pudse FDM, advokater mv. på så lille en
> sag, vil højst sandsynligt kun føre til ekstra omkostninger og en masse
> spildt tid og ærgelser. Jeg kan ikke se at der er noget som forhindrer
> forhandleren at bruge brugte dele når det ikke er specificeret at der skal
> bruges nye dele. Det kan godt være garantien (på starteren) udvides når
den
> udskiftes, selvom det er en brugt. ?

Selvfølgelig kan det hurtigt begynde at koste mig penge, hvis jeg inddrager
advokater ol. Men da jeg er ret principfast, især når jeg er sur, så var det
jeg gerne ville vide hvor jeg stod rent juridisk.

> Hvis du selv er mekaniker og/eller har muligheden for det, så kunne du
> også lige prøve at spørge forhandleren om han er med på at betale for en
> ombytter mod at du selv skifter den, men jeg tvivler på han vil, med den
> opførsel han allerede har udvist.

Det gør han ikke. Da det efterhånden er 2 mdr. siden jeg reklamerede og vi
ventede på reservedele, døede den fuldstændig i onsdags. Da jeg bor på
Bornholm og forhandleren er fra Hillerød, ringede jeg til ham for at høre om
jeg kunne få det lavet herovre. For at "hjælpe" mig ville han sende
starteren over til mig og så kunne jeg selv sætte den på. (Han ved godt jeg
er mekaniker). Ellers måtte jeg jo bare få bilen transporteret over til ham.
Behøver jeg nævne at han følte sig meget uretfærdigt behandlet, da jeg
spurgte til min løn for arbejdet, da jeg ikke havde tænkt mig at arbejde
gratis for ham.

I bare arrigskab har jeg nu købt mig en ny starter og monteret den selv. Den
han har sendt til mig ryger så på mit eget lille lager, eller bliver forsøgt
solgt.

> Jeg har selv prøvet at købe en brugt bil, hvor knastakselen var slidt op
> (OHC motor) Aftalen var at knasten så skulle skiftes inden levering. Den
> blev også skiftet, men med en brugt. Nu har den motortype i forvejen
> problemer med knastakselen som slides hurtigt, så jeg var naturligvis ikke
> tilfreds med at der var monteret en brugt, som man kunne se begyndende
slid
> på. Jeg klagede min nød til FDM (medlem) , som pålagde forhandleren at
> sætte en ny knastaksel i. Umiddelbart derefter stod vandpumpen af, (den
> sidder i forbindelse med knastaksel/tandrem og skades tit når
> tandrem/knastaksel skiftes). Motor og gearkasse var iflg. slutseddel
dækket
> med "50%" og forhandleren havde selv ret til at udbedre fejlen SAMT
skrive
> regningen Dvs. jeg kom SELV til at betale vandpumpen.
> 1/2 år senere måtte jeg ofre over 5000kr. hos en aut. Opel forhandler for
at
> få skiftet "paraplyer" da den næsten brugte mere olie end bensin. Sur
røv,
> men sådan er det med forhandlere som ikke står indefor det som de sælger,
> men istedet pisser folk af med brugte dele, og mangelfulde reparationer
> selvom det drejer sig om småbeløb for dem.
>
> F.eks http://www.bsauto.dk/

Ja de er snu de der mennesker. De ved godt at folk ikke har tid og kræfter
til at køre sager på dem før det er de store beløb der er tale om.
Heldigvis er der da også nogle som er seriøse.



MVH Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste