"Carsten" <cjng3_fjern_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:40980683$0$234$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er faktisk lidt utroligt at den pædagogiske debat er på så ringe et
> niveau.
>
> Hvis man fjernede generaliseringer ("folkeskolen er..", "lærerne er...")
> eller given skyldet på hhv. lærerne eller forældrene, så var der ikke
meget
> tilbage.
Nej, men vi nærmer os sommerferien og afgangsprøverne - her vil man
sædvanligvis gerne "fokusere" på elev-svagheder og ditt-lærere så man kan gå
ud i befolkningen og legitimere at man er opmærksom på problematikken, og NU
skal der nok komme orden i tingene.
>
> På forsiden af Politiken idag kunne man læse at skolegårdene betyder meget
> mht. børnenes fysiske og motoriske udvikling. Det har lærere, pædagoger,
> psykologer, mv. vidst i 100 år. Hvorfor har vi så så dårlige skolegårde og
> hvorfor får det så så stor opmærksomhed, når en akademiker har lavet en
> undersøgelse ?
Jeg synes ikke du skal falde i den modsatte grøft -den med "akademikere" og
akademikerforskrækkelsen tjener intet formål. Det er nu sådan at det er
akademikerne, der foretager disse undersøgelser og dermed gør det officielt.
´Vi har i folkeskolen brugt mange akademikere til at forbedre vores hverdag,
synliggøre vores job etc. Tænk på den gamle sag: man kan kun gå på to ben -
det var to akademikere, der lavede den - og de lavede et godt stykke
arbejde.
I opgøret med vanetænkningen, generaliseringen af skolelærere og skoler og
ansvarsforlygtigelse hos politikerne, så er det nødvendigt at vi har
akademikere til at foretage det arbejde, som vi som lærere slet ikke har
mulighed for eller tid til. Skolerne forærer ikke pludselig lærerne massevis
af millioner og fritid til at forske i dette eller hint.
Vi har derfor brug for akademikerne til at gøre det, de er bedst til: at
forske, at publicere og at gøre opmærksom på problemerne - glem ikke at også
i 70'erne var der fx i arbejderbevægelsen god fokus på samarbejdet mellem
akademikere og arbejdere - som lærer er du i øvrigt en slags
"halv-akademiker", idet du har en uddannelse, der modsvarer 240 ECTS =
BA-niveau, hvad angår årsværk (der er fire) - men det er korrekt at det
enkelte fag langt fra svarer til BA-niveau (blot for ikke at vi skal geråde
ud i en diskussion omkring dette igen)
Så vær med til at synliggøre problematikken, ja -
akademikerforskrækkelse -nej - (og for en ordens skyld: jeg er både lærer og
akademiker, men først og fremmest lærer!
)
>
> Hvis man generaliserede denne 'opdagelse' til de øvrige fag, hvad vill det
> så komme til at betyde, fx mht. lærebogsmaterialer, og materialer til de
> enkelte fag ?
Der har faktisk været udviklingsarbejder i gang i folkeskolen - de massevis
af udviklingsarbejder, der blev sat i gang i 80'erne kostede millioner - og
nogle af resultaterne ser vi i dag: tidligere engelsk er et af eksemplerne,
mere dansk etc. Og det var lærere OG akademikere, der arbejdede sammen.
At politikerne så bestemte noget andet (tidlig engelsk blev f.eks. søsat af
Bertel Haarder, selvom der var dyb modstand mod det - også i akademikernes
rapporter, men fordi man kunne opvise et positivt resultat hos veletablerede
Hellerup-børn fra velsituerede miljøer, så kom det alligevel på banen, og nu
er det lov!
Så hvis man skal skyde på nogen, så ret det mod dem, der er
beslutningstagere, og ikke mod de mennesker, der trods alt gør det muligt
for dig som lærer at blive hørt -og du bliver nødt til at erkende at det er
akademikerne med deres længere uddannelse, der har slagkraften - lærerne har
ikke i nær samme grad, desværre.
Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup
overlærer, cand.pæd. (for at du ikke skal tro, at jeg er helt dum
) - og
jeg har læst mig til det I andre ved!
))