/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Spørgsmål om en harddisk og garanti/reklam~
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 02-05-04 12:32

En af mine legekammerater har en Exelstore disk, der blev leveret som en del
af en OEM-maskine købt hos EDB-MIX i Århus sidste år.

For lidt over 3 uger siden crachede hans maskine voldsomt, og han måtte
formattere og geninstallere Windows XP på disken. Dagen efter chrashede
maskinen igen. Derefter kunne han ikke længere formattere drevet via
XP-installationsdisken. Han forsøgte 3 gange med samme besked fra systemet:
Formattering afbrundt på grund af fejl på harddisken. Samme sted på disken!
Jeg er ikke klar over, om han forsøgte at F-diske (partionere) for
formattering.
En anden disk kørte upåklageligt.

Han indleverer disken og efter gentagne rykkere får han besked om, at disken
ikke fejler noget, og han skal betale 250 for at få disken retur. Værkstedet
havde både lowlevel-formatteret disken, partioneret den (i 2 dele) og
formatteret den.

Nu er det, at jeg mener, at han er blevet snydt, fordi man ikke bare lige
foretager en lowlevel-formattering uden, at disken fejler noget, da det godt
kan være en halvrisikabel affære.
Har disken fejlet noget, er der tale om en reparation, og i så fald hører
det under reklamationretten.
Har jeg ret?

Uanset hvad, så er det i hvert fald ikke der, jeg vil lægge mine sparepenge
....
Spøjst nok døde en anden af hans diske ugen efter den første (en Seagate 120
Gb disk)
Den var købt hos Zitech i Århus. Den blev sendt til Zitech's RMA afdeling i
København.
Da han spurgte efter den ugen efter, fik han at vide, at den forlængst var
sendt til Århus. Han troppede op i butikken oog fik en spritny disk.
*Bravo* Zitech. Sådan skal det gøres, bortset fra at de lige glemte at gi
kunden besked.
I øvrigt min erfaring, at de har en glimrende service/RMA.

Som en sidebemærkning til det hele, kan jeg fortælle, at jeg flyttede hans
maskine over i et større/bedre kabinet for 5 mdr. siden. Da gjorde jeg
opmærksom på, at 4 eller 6 af elektrolytkondensatorerne var ved at udvikle
sig til "Bad Caps"
De buler ud. Maskinen er stadig helt stabil, men hvor længe? (Soltek board
SokkelA Via KT400)
Han henvendte sig til EDB-mix med problemet og fik at vide, at sådan skulle
de være!!!!!

--
Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



 
 
Henning (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-05-04 14:29


>Han indleverer disken og efter gentagne rykkere får han besked om, at disken
>ikke fejler noget, og han skal betale 250 for at få disken retur. Værkstedet
>havde både lowlevel-formatteret disken, partioneret den (i 2 dele) og
>formatteret den.
>
>Nu er det, at jeg mener, at han er blevet snydt, fordi man ikke bare lige
>foretager en lowlevel-formattering uden, at disken fejler noget, da det godt
>kan være en halvrisikabel affære.
>Har disken fejlet noget, er der tale om en reparation, og i så fald hører
>det under reklamationretten.
>Har jeg ret?




Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Henning (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-05-04 14:32


>Han indleverer disken og efter gentagne rykkere får han besked om, at disken
>ikke fejler noget, og han skal betale 250 for at få disken retur. Værkstedet
>havde både lowlevel-formatteret disken, partioneret den (i 2 dele) og
>formatteret den.
>
>Nu er det, at jeg mener, at han er blevet snydt, fordi man ikke bare lige
>foretager en lowlevel-formattering uden, at disken fejler noget, da det godt
>kan være en halvrisikabel affære.
>Har disken fejlet noget, er der tale om en reparation, og i så fald hører
>det under reklamationretten.
>Har jeg ret?

Nej, du har ikke ret.
Hvis han har købt maskinen samlet, skal han indlevere den samlet til
reparation. Fejlen kan ligge i controller og/eller kabel, behøver ikke
at være disken. En "low-level formatering" betyder bare at den
formateres mere grundigt end ex. Windows gør, det er ikke risikabelt
på nogen måder. De har sikkert brugt diskværktøj til diagnosticering,
som er produceret af fabrikanten til samme formål.



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Frodo Nifinger (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 02-05-04 16:31


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:5tt9901g0tbr5ujrdeo985ogvthnf5sjbv@4ax.com...
>
>
> Nej, du har ikke ret.
> Hvis han har købt maskinen samlet, skal han indlevere den samlet til
> reparation. Fejlen kan ligge i controller og/eller kabel, behøver ikke
> at være disken. En "low-level formatering" betyder bare at den
> formateres mere grundigt end ex. Windows gør, det er ikke risikabelt
> på nogen måder. De har sikkert brugt diskværktøj til diagnosticering,
> som er produceret af fabrikanten til samme formål.
>
Også, når maskinen ikke længere har den samme konfiguration?
I sin tid blev den købt som en samlet maskine med 256 Mb DDR PC2700 ram
Exelstoredisken på 30 Gb og et CD-romdrev. + et TNT2 grafikkort i et Codegn
kabinet (Bundkort Soltek Via KT400 bundkort og XP2000+)

Nu står den med ATI Radeon 9600 Pro GFX, DVD-drev, DVD-brænder, CD-brænder,
en IBM 30 Gb Hd, en Seagate 120 Gb og den føromtalte Exelstoredisk. Det hele
er nu monteret i et A-open HX-08 kabinet.
Så hvorfor skal han indlevere maskinen for det?
Fordi han ændrer på konfigurationen, bør han da ikke forlise sin
reklamationsret på de enkelte dele i maskinen!
Husk på, at en PC er modulopbygget.

Samtidigt har en anden disk kunnet køre efterfølgende som C-drev og master
på IDE1 controlleren uden problemer

Det er altså ikke en defekt, når man ikke længere kan formattere disken med
almindelige systemværktøjer, men må ty til specialværktøjer/software?
Det er lidt bittert, at måtte aflevere 250 kr. på en brugt disk, når man
regner med en garantirep/ombytning., især med tanker på prisen på nye diske.
De 250 kr har han nu nok afskrevet, men EDB-MIX har da i hvert fald forlist
mindst 2 mulige kunder på den behandling.

Ps. Jeg er godt klar over, at jeg bevæger mig på kanten af gruppens fundats,
men jeg mener ikke dk.forbruger vil kunne være i stand til at håndtere den
tekniske side af spørgsmålet.
Jeg tager den lige videre til dk.videnskab.jura for at få de teknisk mindede
medlemmer af den gruppe til at vurdere forholdet.

--
Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Peter (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 02-05-04 20:50


"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40951422$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> Også, når maskinen ikke længere har den samme konfiguration?
> I sin tid blev den købt som en samlet maskine med 256 Mb DDR PC2700 ram
> Exelstoredisken på 30 Gb og et CD-romdrev. + et TNT2 grafikkort i et
Codegn
> kabinet (Bundkort Soltek Via KT400 bundkort og XP2000+)
>
> Nu står den med ATI Radeon 9600 Pro GFX, DVD-drev, DVD-brænder,
CD-brænder,
> en IBM 30 Gb Hd, en Seagate 120 Gb og den føromtalte Exelstoredisk. Det
hele
> er nu monteret i et A-open HX-08 kabinet.
> Så hvorfor skal han indlevere maskinen for det?
> Fordi han ændrer på konfigurationen, bør han da ikke forlise sin
> reklamationsret på de enkelte dele i maskinen!
> Husk på, at en PC er modulopbygget.
>
> Samtidigt har en anden disk kunnet køre efterfølgende som C-drev og master
> på IDE1 controlleren uden problemer
>
> Det er altså ikke en defekt, når man ikke længere kan formattere disken
med
> almindelige systemværktøjer, men må ty til specialværktøjer/software?
> Det er lidt bittert, at måtte aflevere 250 kr. på en brugt disk, når man
> regner med en garantirep/ombytning., især med tanker på prisen på nye
diske.
> De 250 kr har han nu nok afskrevet, men EDB-MIX har da i hvert fald
forlist
> mindst 2 mulige kunder på den behandling.
> --
> Mvh
>
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
>
>

Om du bare kan indlevere en harddisk, fra en computer købt samlet, ved jeg
ikke, men jeg formoder ikke man kan forlange, at man i de to år
reklamationsretten løber er bundet, til det eksakte opstilling computeren
havde på købstidspunktet. Jeg vil mene, at de enkelte dele, som kan
tilbageføres til faktura specifikationen, til en hver tid, stadig enkeltvis
må være dækket af reklamationsretten.

Ligeledes mener jeg, som computer tekniker, at en low level formatering,
ikke er noget enhver skal give sig af med, men bør overlades til computer
tekniker, som er i besiddelse af de nødvendige speciale programmer til
formålet. Dermed må det også være en reparation af harddisken, og dermed
omfattet af reklamations retten.


Peter B



Henning (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-05-04 21:01


>Ligeledes mener jeg, som computer tekniker, at en low level formatering,
>ikke er noget enhver skal give sig af med, men bør overlades til computer
>tekniker, som er i besiddelse af de nødvendige speciale programmer til
>formålet. Dermed må det også være en reparation af harddisken, og dermed
>omfattet af reklamations retten.

De "specialprogrammer" du omtaler, når de ligger til fri download på
harddiskproducentens hjemmeside - må man så ikke betragte det som
hver-mands eje? Hvis de er så "farlige" som folk påstår, ville
producenterne sikkert ikke gi' dem fri?
Som udgangspunkt - viser producentens diagnostic-værktøjer ikke fejl,
er der ikke fejl!



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Peter (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 03-05-04 13:09


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:qnka90drfo8kn2soqt6pumc0srfc75n4c3@4ax.com...
> Som udgangspunkt - viser producentens diagnostic-værktøjer ikke fejl,
> er der ikke fejl!

Fuldkommen enig, men så er der heller ingen grund til en low format.

I øvrigt siger mine erfaringer, at bliver man nød til at low formatere, går
der ikke ret lang tid før man har problemerne igen.

Peter B



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste