/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Køb af produkter på nettet - pris
Fra : Beeblebrox


Dato : 25-04-04 21:35

Hej

Jeg har bestilt et plasma TV på tilbud hos:
http://www.hifi-import.dk

Nu efter jeg har bestilt (og pralet til mine venner *s*) bliver jeg
gjort opmærksom på at de pludseligt har ændret prisen på deres site fra
28.999 til 38.999 - men heldigvis har jeg nået at nappe et par
skærmdumps af tilbudssiden hvor prisen stadig står korrekt - jeg har
postet dem i news:dk.binaer med titlen:

"Skærmdumps - (www.hifi-import.dk)"
news://news.inet.tele.dk:119/w7Vic.2332$Nt6.798@news.get2net.dk

Tidspunktet er 2004-04-25 kl. 22:27

Jeg har endnu ikke modtaget en ordrebekræftelse så hvordan er jeg
stillet nu? Kan de blot ændre prisen uden videre? Eller kan de ophæve
handlen? Eller hvad....?

Venlige hilsner,

Claus

 
 
Nicolai (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 25-04-04 22:39


"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in message
news:YdVic.2342$Gs7.2059@news.get2net.dk...

> Tidspunktet er 2004-04-25 kl. 22:27
>
> Jeg har endnu ikke modtaget en ordrebekræftelse så hvordan er jeg
> stillet nu? Kan de blot ændre prisen uden videre? Eller kan de ophæve
> handlen? Eller hvad....?

Hvis nu de har lavet en fejl, tror du så ikke de vil henholde sig til
teksten nederst på siden:

"
Alle priser er incl. moms.
Højttalere priser er pr. sæt. Gælder ikke subwoofer og centerhøjttalere.
Vi tager forbehold for trykfejl, pris- og specifikationsændringer, samt
udgåede varer.
Vejl. pris er den pris, producenten har opgivet i deres prisliste. "


Og da du slet ikke har modtaget en ordrebekræftelse, tror jeg ikke du får
held i sprøjten. Omvendt, så kan de vel heller ikke forlange at du skal
betale den nye pris.

> Venlige hilsner,
>
> Claus

Nic



Beeblebrox (25-04-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 25-04-04 23:17


Nicolai wrote:
> "Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in message
> news:YdVic.2342$Gs7.2059@news.get2net.dk...
>>
>>Jeg har endnu ikke modtaget en ordrebekræftelse så hvordan er jeg
>>stillet nu? Kan de blot ændre prisen uden videre? Eller kan de ophæve
>>handlen? Eller hvad....?
>
> Og da du slet ikke har modtaget en ordrebekræftelse, tror jeg ikke du får
> held i sprøjten. Omvendt, så kan de vel heller ikke forlange at du skal
> betale den nye pris.

Jeg efterlyste egentlig en juridisk vurdering af situationen. Jeg er
godt klar over er der er en masse "hvis'er" men det er jo netop dem jeg
ønsker konkrete svar på.

Er det vitterligt nok blot at skrive 'med forbehold for trykfejl' og så
kan alle priser rettes / alle handler ændres uden videre 'efter
forgodtbefindende'?

Vh,
Claus

Carsten Holck (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 26-04-04 00:22

Beeblebrox wrote:
> Nicolai wrote:
>> "Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in message
>> news:YdVic.2342$Gs7.2059@news.get2net.dk...
>>>
>>> Jeg har endnu ikke modtaget en ordrebekræftelse så hvordan er jeg
>>> stillet nu? Kan de blot ændre prisen uden videre? Eller kan de
>>> ophæve handlen? Eller hvad....?
>>
>> Og da du slet ikke har modtaget en ordrebekræftelse, tror jeg ikke
>> du får held i sprøjten. Omvendt, så kan de vel heller ikke forlange
>> at du skal betale den nye pris.
>
> Jeg efterlyste egentlig en juridisk vurdering af situationen. Jeg er
> godt klar over er der er en masse "hvis'er" men det er jo netop dem
> jeg ønsker konkrete svar på.
>
> Er det vitterligt nok blot at skrive 'med forbehold for trykfejl' og
> så kan alle priser rettes / alle handler ændres uden videre 'efter
> forgodtbefindende'?
Nej, de skal kunne godtgøre/sandsynliggøre at der er tale om en fejl, og
ikke bare en smart måde at lokke folk indenfor på - så bliver der nok i
strid med "god markedsføringsskik"
Hvis det er noget der sker altid/tit/ofte vil det nok være svæer at hævde at
der "bare" er tale om en fejl.

Iøvrigt tror jeg nok det er en meget kortsigtet markedsføringsgevinst hvis
det bliver kendt at man ikke kan stole på en butiks prisskiltning.

/carsten



Per Christoffersen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 26-04-04 08:02


"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse
news:HJWic.2448$Ra6.1644@news.get2net.dk...
> Er det vitterligt nok blot at skrive 'med forbehold for trykfejl' og så
> kan alle priser rettes / alle handler ændres uden videre 'efter
> forgodtbefindende'?

Nej, men det ender hurtigt i nogle detaljerede juridiske spidsfindigheder.
Kort fortalt, går det ud på, om du reelt har lavet en aftale om levering af
det pågældende TV, eller om du har sendt en forespørgsel på levering til den
angivne pris.
Der kan skrives (og er blevet skrevet) lange tykke bøger, om hvornår aftaler
kan anses for at være bindende, når de er indgået via nettet.

Har du modtaget en eller anden form for bekræftigelse på dit køb - enten via
en webside elller en mail?
Det kan godt være afgørende.

Må amn anse en aftale for at være indgået, så kan forretningen kun komme u
af den igen, hvis prisen eller andre aftaleforhold er åbenlyst forkerte. Om
det er tilfældet her, må andre vurdere.

/Per



Daniel Overby Hansen (26-04-2004)
Kommentar
Fra : Daniel Overby Hansen


Dato : 26-04-04 18:58

> Må amn anse en aftale for at være indgået, så kan forretningen kun komme u
> af den igen, hvis prisen eller andre aftaleforhold er åbenlyst forkerte. Om
> det er tilfældet her, må andre vurdere.

Det faktum, at Beeblebrox har taget screenshots af hjemmesiden, inden
prisen blev ændret, kunne godt antyde, at Beeblebrox vidste prisen er
urealistisk og må anses for at være i ond tro.

Er det tilfældet, vil firmaet ikke være bundet af en evt. aftale.

- Daniel

anders majland (26-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 26-04-04 19:29

> Det faktum, at Beeblebrox har taget screenshots af hjemmesiden, inden
> prisen blev ændret, kunne godt antyde, at Beeblebrox vidste prisen er
> urealistisk og må anses for at være i ond tro.

Jeg ville finde argumentet lidt vagt. Søger man en vare på internettet
er screenshots af relevante tilbud en nem måde at bevare overblikket på.
Ofte er hjemmesider skruet sådan sammen at det ikke er nemt at kopiere
billeder og tekst direkte.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Robert Andersen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Robert Andersen


Dato : 27-04-04 09:02

> Ofte er hjemmesider skruet sådan sammen at det ikke er nemt at kopiere
> billeder og tekst direkte.

Hvad med ctrl+print screen og derefter control+v i f.eks. paint ?? har ikke
set hjemmesider hvor det ikke kunne lade sig gøre (dog er det ikke så tit at
jeg kopierer hjemmesider )

/Robert Andersen



SoftMan Brian (27-04-2004)
Kommentar
Fra : SoftMan Brian


Dato : 27-04-04 13:27


"Robert Andersen" <no@mail.adr> wrote in message
news:408e138a$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Jeg ville finde argumentet lidt vagt. Søger man en vare på internettet
> > er screenshots af relevante tilbud en nem måde at bevare overblikket på.
> > Ofte er hjemmesider skruet sådan sammen at det ikke er nemt at kopiere
> > billeder og tekst direkte.
>
> Hvad med ctrl+print screen og derefter control+v i f.eks. paint ?? har
ikke
> set hjemmesider hvor det ikke kunne lade sig gøre (dog er det ikke så tit
at
> jeg kopierer hjemmesider )

Har lige tilføjet det du klippede væk, for det er jo netop et screenshot du
beskriver.

Mht. til at være i ond tro, kræver det jo at prisen skal være urealistisk
lav, for at det kan komme på tale. Jeg mener at den store elektronikbutik i
fields (ElGiganten?) havde den pågældende model til 29,995 i den første
eller anden uge de var åbne (men overblændet af et andet mærke til 19.995),
så prisen kan vel så ikke betragtes som urealistisk lav.



Beeblebrox (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 27-04-04 20:00

SoftMan Brian wrote:

> "Robert Andersen" <no@mail.adr> wrote in message
> news:408e138a$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>>Jeg ville finde argumentet lidt vagt. Søger man en vare på internettet
>>>er screenshots af relevante tilbud en nem måde at bevare overblikket på.
>>>Ofte er hjemmesider skruet sådan sammen at det ikke er nemt at kopiere
>>>billeder og tekst direkte.
>>
>>Hvad med ctrl+print screen og derefter control+v i f.eks. paint ?? har
>>ikke set hjemmesider hvor det ikke kunne lade sig gøre (dog er det
>>ikke så tit at jeg kopierer hjemmesider )
>
> Har lige tilføjet det du klippede væk, for det er jo netop et screenshot du
> beskriver.

Det var præcist det jeg gjorde

I øvrigt påstår de hårdnakket at deres prisændring ændrer prisen på den
bestilling jeg har lavet. De kan vel ikke tvinge mig til at købe til
+33% prisændring?

Jeg har flere (4) gange bedt om en afklaring og forklaring på hvor jeg
står når jeg har lavet bestillingen udfra en trykfejl, men de insistarer
på jeg skal betale de 38.999 og det er simpelthen for dyrt. Så vil jeg
ikke have det - jeg vil til enhver tid hellere køre til tyskland og købe
det til 28.500,-. Men de sender blot den ene vagt formulerede mail
tilbage efter den anden.

Er der en der kan give et svar (gerne som jeg kan citere direkte til
butikken) på hvorfor handlen ikke kan tvinges igennem når de ændrer
prisen så meget?


Vh,
Claus

Niels (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 27-04-04 20:35



> Er der en der kan give et svar (gerne som jeg kan citere direkte til
> butikken) på hvorfor handlen ikke kan tvinges igennem når de ændrer
> prisen så meget?

Du har 14 dages returret ved nethandel, så firmaet kan selv vælge, om de vil
annullere med det samme, eller om de vil sende apparatet til dig og vente
på, at du returnerer det.

Mvh Niels



Beeblebrox (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 27-04-04 21:35


Niels wrote:
>>Er der en der kan give et svar (gerne som jeg kan citere direkte til
>>butikken) på hvorfor handlen ikke kan tvinges igennem når de ændrer
>>prisen så meget?
>
>
> Du har 14 dages returret ved nethandel, så firmaet kan selv vælge, om de vil
> annullere med det samme, eller om de vil sende apparatet til dig og vente
> på, at du returnerer det.

Tak

Vh,
Claus

Bertel Lund Hansen (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-04-04 23:12

Niels skrev:

>Du har 14 dages returret ved nethandel, så firmaet kan selv vælge, om de vil
>annullere med det samme, eller om de vil sende apparatet til dig og vente
>på, at du returnerer det.

Det er ikke rigtigt. Der foreligger ikke en gyldig aftale fordi
Claus har accepteret én pris som butikken pludselig ikke vil
levere til. Den går ikke Granberg. Ellers skulle I bare se mig
tjene en millionformue på en uge - prisen stiger til det
tidobbelte når folk er gået i fælden.

Faktisk er det ikke umuligt at Claus (teoretisk) ville kunne
gennemtvinge handelen til den oprindelige pris, men det kommer an
på flere ting.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 28-04-04 00:12

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
> Niels skrev:

> >Du har 14 dages returret ved nethandel,

> Det er ikke rigtigt.

Jo, det er rigtig nok. Argumentet siger, mere skåret ud i tyndt
karton, at selv hvis vi hypotetisk forestiller os at der var indgået
en aftale, ville sælger ikke kunne tvinge Claus til at betale den
pris aftalen lød på. Det nytter derfor ikke for firmaet at påstå at
der er indgået en aftale, uanset om de har ret i den påstand eller ej.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Bertel Lund Hansen (28-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-04-04 06:35

Henning Makholm skrev:

>Jo, det er rigtig nok. Argumentet siger, mere skåret ud i tyndt
>karton, at selv hvis vi hypotetisk forestiller os at der var indgået
>en aftale, ville sælger ikke kunne tvinge Claus til at betale den
>pris aftalen lød på. Det nytter derfor ikke for firmaet at påstå at
>der er indgået en aftale, uanset om de har ret i den påstand eller ej.

Det er vi ikke uenige om, men hvis der ikke er indgået nogen
aftale, kan man heller ikke tale om nogen returret. Det var min
pointe.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Beeblebrox (27-04-2004)
Kommentar
Fra : Beeblebrox


Dato : 27-04-04 19:53

Først: Tak til jer alle for de gode og detaljerede svar

Daniel Overby Hansen wrote:

> Det faktum, at Beeblebrox har taget screenshots af hjemmesiden, inden
> prisen blev ændret, kunne godt antyde, at Beeblebrox vidste prisen er
> urealistisk og må anses for at være i ond tro.

Som jeg skrev skete det _efter_ at jeg i dk.teknik.tv+video (hvor
tilbuddet først blev præsenteret) så en nyt indlæg i tråden hvor de
skrev at prisen nu var ændret på TV-oversigtssiden. Da jeg så efter stod
den gamle pris stadig på tilbudssiden/forsiden og det var det jeg tog
screendump af.

Jeg var ikke i ond tro; apparaterne koster det samme i Tyskland og
10-12K mere de billigste steder her hjemme.

Hvis jeg var i ond tro havde jeg bestilt via deres indkøbskurv hvor man
får odrebekræftelse med det samme. Det gjorde jeg ikke da jeg _ikke_
ville have default-sendt via Post DK.

Vh,
Claus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste