/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Overholdelse af lovgivningen
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 19-04-04 10:58

Jeg er på jagt efter lidt nyt IT-udstyr, og kikker selvfølgelig på nettet.

Jeg fandt blandt andet http://www.andersen-trading.dk som har følgende
stående under deres betingelser. Bemærk at det er rent fjernhandel, altså
ingen butik

Returretten gælder ikke for demo varer og skaffevarer.

Varer til reparation/ombytning skal altid returneres komplet, ubrugt, samt i
ubeskadiget original emballage og for egen regning. Emballagen skal derfor
altid opbevares af kunden i mindst hele garantiperioden.

Jeg tvivler lidt på, at disse betingelser er efter gældende regler, men har
jeg ret?

Bach



 
 
Per (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 19-04-04 11:34

De overtræder loven klart - hvis de sælger til private.

se
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/3/net-tjeke-handel/net-tjek-for-forbrugere/


Mvh Per

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
news:c607r8$df1$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er på jagt efter lidt nyt IT-udstyr, og kikker selvfølgelig på nettet.
>
> Jeg fandt blandt andet http://www.andersen-trading.dk som har følgende
> stående under deres betingelser. Bemærk at det er rent fjernhandel, altså
> ingen butik
>
> Returretten gælder ikke for demo varer og skaffevarer.
>
> Varer til reparation/ombytning skal altid returneres komplet, ubrugt, samt
i
> ubeskadiget original emballage og for egen regning. Emballagen skal derfor
> altid opbevares af kunden i mindst hele garantiperioden.
>
> Jeg tvivler lidt på, at disse betingelser er efter gældende regler, men
har
> jeg ret?
>
> Bach
>
>



Bertel Lund Hansen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-04-04 12:03

Allan Schuster Bach skrev:

>Jeg fandt blandt andet http://www.andersen-trading.dk som har følgende
>stående under deres betingelser. Bemærk at det er rent fjernhandel, altså
>ingen butik

>Returretten gælder ikke for demo varer og skaffevarer.

>Varer til reparation/ombytning skal altid returneres komplet, ubrugt, samt i
>ubeskadiget original emballage og for egen regning. Emballagen skal derfor
>altid opbevares af kunden i mindst hele garantiperioden.

>Jeg tvivler lidt på, at disse betingelser er efter gældende regler, men har
>jeg ret?

Ja. Ingen af disse forbehold vil kunne holde i en retssag. Men
det er meget praktisk at man som kunde på forhånd er advaret om
at butikken ikke kender eller vil følge lovgivningen. Så kan man
holde snitterne fra den - eller indstille sig på kamp.

Returretten som sikres i forbrugeraftalelovens § 12 er
ufraskrivelig (beskyttelsespræceptiv - § 16).

Det står ingen steder at man har pligt til at benytte original
emballage - kun at varen skal overgives til sælger i væsentligt
samme stand som den havde ved købet. Det tolkes dog sådan at
specelle varer kan have en emballage der repræsenterer en vis
værdi. Et tænkt eksempel er en æske til en dukke der er udformet
som et minidukkehus. I så fald er man forpligtet til at benytte
den originale emballage.

Computerudstyr skal blot pakkes forsvarligt ind.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Allan Schuster Bach (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Allan Schuster Bach


Dato : 19-04-04 12:30

> Ja. Ingen af disse forbehold vil kunne holde i en retssag. Men
> det er meget praktisk at man som kunde på forhånd er advaret om
> at butikken ikke kender eller vil følge lovgivningen. Så kan man
> holde snitterne fra den - eller indstille sig på kamp.

Jeg har nu sendt dem en venlig mail om, at jeg har valgt at lægge mit køb et
andet sted, da de ikke "magter" at overholde lovgivningen



> Det står ingen steder at man har pligt til at benytte original
> emballage - kun at varen skal overgives til sælger i væsentligt
> samme stand som den havde ved købet. Det tolkes dog sådan at
> specelle varer kan have en emballage der repræsenterer en vis
> værdi. Et tænkt eksempel er en æske til en dukke der er udformet
> som et minidukkehus. I så fald er man forpligtet til at benytte
> den originale emballage.
> Computerudstyr skal blot pakkes forsvarligt ind.

Klart

Bach



Bo Bach Jensen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Bo Bach Jensen


Dato : 19-04-04 16:46


"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
news:c60d87$jto$1@news.cybercity.dk...
> > Ja. Ingen af disse forbehold vil kunne holde i en retssag. Men
> > det er meget praktisk at man som kunde på forhånd er advaret om
> > at butikken ikke kender eller vil følge lovgivningen. Så kan man
> > holde snitterne fra den - eller indstille sig på kamp.
>
> Jeg har nu sendt dem en venlig mail om, at jeg har valgt at lægge mit køb
et
> andet sted, da de ikke "magter" at overholde lovgivningen
>
>
>
> > Det står ingen steder at man har pligt til at benytte original
> > emballage - kun at varen skal overgives til sælger i væsentligt
> > samme stand som den havde ved købet. Det tolkes dog sådan at
> > specelle varer kan have en emballage der repræsenterer en vis
> > værdi. Et tænkt eksempel er en æske til en dukke der er udformet
> > som et minidukkehus. I så fald er man forpligtet til at benytte
> > den originale emballage.
> > Computerudstyr skal blot pakkes forsvarligt ind.
>
> Klart
>
> Bach
>
>

Lidt i forbindelse med det her med IT gear og fjernhandel, der er jeg kommet
en smule op at slås med PRC Data og et par af de andre store butikker.
Problemet er at de lægger moms på forsendelsen, hvad jeg absolut mener, at
de ikke må ...

Nu er spørgsmålet så .. er det mig der skal give mig, og stikke dem en
undskylding, eller er det dem der er galt på den ?

//Bo Bach Jensen



Martin Jørgensen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 19-04-04 19:06

Bo Bach Jensen wrote:
-snip-

> Lidt i forbindelse med det her med IT gear og fjernhandel, der er jeg
> kommet en smule op at slås med PRC Data og et par af de andre store
> butikker. Problemet er at de lægger moms på forsendelsen, hvad jeg absolut
> mener, at de ikke må ...
>
> Nu er spørgsmålet så .. er det mig der skal give mig, og stikke dem en
> undskylding, eller er det dem der er galt på den ?

Du er ikke den eneste som er forvirret over det. Jeg har også læst at porto
er momsfritaget. Men i sidste uge ringede jeg ind til Told og Skat og de
sagde at man skulle afregne moms af alle de priser som indgår i varen...

Så hvis der er en, som vil forklare mig hvordan dette forhold hænger sammen,
ville jeg (også) blive glad.

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

petersen_michael (19-04-2004)
Kommentar
Fra : petersen_michael


Dato : 19-04-04 20:16

"Bo Bach Jensen" <bachy@nopost.dk> skrev i en meddelelse
news:4083f453$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Lidt i forbindelse med det her med IT gear og fjernhandel, der er jeg
kommet
> en smule op at slås med PRC Data og et par af de andre store butikker.
> Problemet er at de lægger moms på forsendelsen, hvad jeg absolut
mener, at
> de ikke må ...

Det kommer SVJV an på om der står, forsendelse, eller porto.

Forsendelse, indebærer jo også at der er en lagerarbejder,
der smider varen i en kasse, og taper den til, det er en
ydelse, som firmaet kan tage penge for, og som der er et
moms grundlag på.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste