/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
dumt spørgsmål om fagforeninger
Fra : Sinding


Dato : 11-04-04 21:29

Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?



 
 
Bertel Lund Hansen (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-04-04 21:48

Sinding skrev:

>Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?

Ja. Jeg er medlem af tre.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Karl Viggo (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Karl Viggo


Dato : 11-04-04 21:50

Er det ikke lidt overkill? Dyrt ad helvede til.
Nogen fagforeninger - typisk nogen som fagligt overlapper hinanden - har
faktisk gensidige aftaler om dobbeltmedlemsskab.

Viggo


"Sinding" <petersinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4079aa8f$0$8658$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?
>
>


Arne H. Wilstrup (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 11-04-04 22:51


"Sinding" <petersinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4079aa8f$0$8658$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?

Du kan være medlem af 10 eller flere, hvis du vil og har råd.

--
ahw
>
>



Peter Hansson (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 11-04-04 23:10


"Arne H. Wilstrup" <karl@derblevdusnydt.dk> skrev i en meddelelse
news:4079bdd1$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Sinding" <petersinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4079aa8f$0$8658$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?
>
> Du kan være medlem af 10 eller flere, hvis du vil og har råd.
>

Forudsat at vedtægterne tillader det.

PH



Arne H. Wilstrup (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 11-04-04 23:50


"Peter Hansson" <peter@ahansson.net> skrev i en meddelelse
news:Bmjec.2523$cN6.144@news.get2net.dk...
> Forudsat at vedtægterne tillader det.

tja, man kan jo lave vedtægter om hvad som helst -men det hindrer dig ikke
i at være medlem af flere foreninger alligevel. Man begår ikke noget
krimielt ved det, og hvis man overtræder foreningens love, kan man højst
blive ekskluderet.

--
ahw



David T. Metz (12-04-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 12-04-04 09:52

Arne H. Wilstrup wrote:
> Man begår
> ikke noget krimielt ved det, og hvis man overtræder foreningens love,
> kan man højst blive ekskluderet.

Hvorved resultatet altså bliver at man ikke kan være medlem af flere i visse
tilfælde.

David



Arne H. Wilstrup (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 12-04-04 20:29


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:407a58a7$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Arne H. Wilstrup wrote:
> > Man begår
> > ikke noget krimielt ved det, og hvis man overtræder foreningens love,
> > kan man højst blive ekskluderet.
>
> Hvorved resultatet altså bliver at man ikke kan være medlem af flere i
visse
> tilfælde.

1.spørgsmålet var: kan man være medlem af flere fagforeninger på en gang
2.svaret var: ja, det kan man godt!

Hvad resultatet bliver er fuldkommen irrelevant i forhold til spørgsmålet.

Der må i spørgsmålet ligge følgende: vil det stride imod nogen lov at være
det - svaret her er "nej" - hvad den enkelte fagforening lokalt måtte mene,
er sagen uvedkommende i dette spørgsmål. Selv er jeg medlem af to
fagforeninger - det er der ingen problemer i.

--
ahw



Kristian Storgaard (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 13-04-04 04:09

"Arne H. Wilstrup" skrev 12.04.2004 21:28:

> 1.spørgsmålet var: kan man være medlem af flere fagforeninger på en gang
> 2.svaret var: ja, det kan man godt!

Nej, svaret er: Det kommer an på hvilke fagforeninger der er tale om.

Normalt vil der ikke være noget problem.

Hvis den ene fagforening har en vedtægtsbestemmelse, der forbyder
dobbeltmedlemskab, så kan man afhængig af de nærmere omstændigheder slet
ikke gyldigt blive medlem af denne, og dermed vil svaret blive nej for så
vidt angår disse to fagforeninger.

> Hvad resultatet bliver er fuldkommen irrelevant i forhold til spørgsmålet.

På ingen måde.

> Der må i spørgsmålet ligge følgende: vil det stride imod nogen lov at være
> det - svaret her er "nej" - hvad den enkelte fagforening lokalt måtte mene,
> er sagen uvedkommende i dette spørgsmål. Selv er jeg medlem af to
> fagforeninger - det er der ingen problemer i.

Hvorfor tror du at man skal putte det ind i et spørgsmål som er klart
formuleret: "Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?". Hvad
foreningen selv mener er ikke irrelevant, idet foreningens besluttende
forsamlinger jo definerer hvem der kan blive medlemmer (dog inden for
rammerne af evt. offentligretlig regulering).

/kristian


Arne H. Wilstrup (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 13-04-04 15:51


"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCA12685.346C3%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "Arne H. Wilstrup" skrev 12.04.2004 21:28:
>
> > 1.spørgsmålet var: kan man være medlem af flere fagforeninger på en gang
> > 2.svaret var: ja, det kan man godt!
>
> Nej, svaret er: Det kommer an på hvilke fagforeninger der er tale om.

Nej, det gør ikke - du må være med i lige så mange foreninger, du vil og har
råd til - det er IKKE ulovligt, uanset hvad foreningens vedtægter siger. Men
hvis de opdager det, KAN de så ifølge evt. vedtægter om det, indstille dig
til eksklusion - så det kommer IKKE an på hvilke foreninger, der er tale om.
>
> Normalt vil der ikke være noget problem.
>
> Hvis den ene fagforening har en vedtægtsbestemmelse, der forbyder
> dobbeltmedlemskab, så kan man afhængig af de nærmere omstændigheder slet
> ikke gyldigt blive medlem af denne, og dermed vil svaret blive nej for så
> vidt angår disse to fagforeninger.

Der er ingen pligt til at oplyse noget som helst om ens øvrige aktiviteter i
andre fagforeninger - så hvis man er med i en fagforening, så er der ingen,
der kan vide om man er i en anden, men uanset ordlyden af vedtægterne, er
den skrappeste sanktion blot ekskludering-
>
> > Hvad resultatet bliver er fuldkommen irrelevant i forhold til
spørgsmålet.
>
> På ingen måde.

Jo, den er!
>
> > Der må i spørgsmålet ligge følgende: vil det stride imod nogen lov at
være
> > det - svaret her er "nej" - hvad den enkelte fagforening lokalt måtte
mene,
> > er sagen uvedkommende i dette spørgsmål. Selv er jeg medlem af to
> > fagforeninger - det er der ingen problemer i.
>
> Hvorfor tror du at man skal putte det ind i et spørgsmål som er klart
> formuleret: "Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?". Hvad
> foreningen selv mener er ikke irrelevant, idet foreningens besluttende
> forsamlinger jo definerer hvem der kan blive medlemmer (dog inden for
> rammerne af evt. offentligretlig regulering).

Du har ret til at forsamle dig med andre ligesindede i enhver forening, du
måtte ønske eller lade være med at gøre det. Det fremgår af Grundloven, det
fremgår af MR - de siger intet om detaljerne i foreningernes vedtægter, men
det er ikke ulovligt at være med i flere fagforeninger.

Som jeg skrev, er jeg medlem af to - hvis den ene forning opdágede det,
ville den nok ekskludere mig, men det ved den ikke, og jeg har ikke tænkt
mig at fortælle det. Når jeg er med i to foreninger, skyldes det nogle
private forhold, men uanset hvad, så er der altså ingen lov, der siger at du
ikke må være med i flere foreninger, det være sig fagforeninger eller
lignende, på en gang -

En politisk forening kan ekskludere folk ifølge deres vedtægter, hvis de
modarbejder partiet - Det Radikale Venstre har ingen eksklusionsparagraf og
vil have problemer med det, andre foreninger - både med og uden
partipolitisk sigte, har nogle paragraffer af den slags -men uanset hvad du
gør, er der INGEN LOV, DER KAN FORBYDE DIG AT VÆRE MEDLEM AF FLERE
FORENINGER PÅ EN GANG - foreningsvedtægterne kan så beslutte at man ikke kan
være medlem af flere foreninger, og nogle sørger også at få undersøgt om
medlemmet virkelig arbejder det sted, som vedkommende siger, men når de har
gjort det en gang, så er der ingen der såmænd kontrollerer noget som helst
af den slags længere, undtagen i specielle tilfælde (ved formandsvalg,
kongresser m.v.) - tillidsmanden kan f.eks. konstatere at du ikke arbejder
på den pågældende arbejdsplads mere og du kan blive bedt om at redegøre for
dine forhold - men uanset hvad, så er det altså noget sludder, det du
skriver.

At man kan risiskere nogle konsekvenser i form af eksklusion har ikke en
pind med spørgsmålet at gøre: kan man være medlem af to fagforeninger på
samme tid? JA! er det eneste rigtige svar - og det er uanset om der findes
nogle fagforeninger, der vitterlig har vedtægter om dette, om de
kontrollerer det etc. Det er ikke konsekvenserne der blev spurgt om, men
alene om lovligheden af det.

--
ahw



Kristian Storgaard (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 13-04-04 16:18

"Arne H. Wilstrup" skrev 13.04.2004 16:51:

> Nej, det gør ikke - du må være med i lige så mange foreninger, du vil og har
> råd til - det er IKKE ulovligt, uanset hvad foreningens vedtægter siger.

Det er kun dig der åbenbart interesserer sig for om forholdet er lovligt.
Det er der ingen der har benægtet.

> Men
> hvis de opdager det, KAN de så ifølge evt. vedtægter om det, indstille dig
> til eksklusion - så det kommer IKKE an på hvilke foreninger, der er tale om.

Ikke nok med det - du kan slet ikke gyldigt blive medlem af den pågældende
forening.

> Der er ingen pligt til at oplyse noget som helst om ens øvrige aktiviteter i
> andre fagforeninger - så hvis man er med i en fagforening, så er der ingen,
> der kan vide om man er i en anden, men uanset ordlyden af vedtægterne, er
> den skrappeste sanktion blot ekskludering-

Jeg er ikke helt enig med dig i, at der ikke eksisterer en eller anden form
for oplysningspligt. Det er klart at der ikke er nogen strafferetlig
sanktioneret offentligretlig pligt, men i forholdet til foreningen skal du
selvfølgelig give rigtige oplysninger. Hvis du har opnået medlemskab på
baggrund af forkerte eller mangelfulde oplysninger, så kan dit medlemskab
efter omstændighederne være ugyldigt. I så fald bliver der altså ikke tale
om eksklusion, for du har aldrig gyldigt været medlem.

Man kan ikke binde foreningen blot ved at give mangelfulde eller urigtige
oplysninger. Det er selvfølgelig de faktiske forhold der afgør
retsstillingen. Om det så i praksis bliver "opdaget" er en anden sag.

> Du har ret til at forsamle dig med andre ligesindede i enhver forening, du
> måtte ønske eller lade være med at gøre det. Det fremgår af Grundloven, det
> fremgår af MR - de siger intet om detaljerne i foreningernes vedtægter, men
> det er ikke ulovligt at være med i flere fagforeninger.

Hverken grundloven eller EMRK er relevante for spørgsmålet. De giver ingen
materiel ret til være medlem af en bestemt forening mod foreningens eget
ønske.

> Som jeg skrev, er jeg medlem af to - hvis den ene forning opdágede det,
> ville den nok ekskludere mig, men det ved den ikke, og jeg har ikke tænkt
> mig at fortælle det. Når jeg er med i to foreninger, skyldes det nogle
> private forhold, men uanset hvad, så er der altså ingen lov, der siger at du
> ikke må være med i flere foreninger, det være sig fagforeninger eller
> lignende, på en gang -

Jeg kan godt gentage at der endnu ikke er nogen der har påstået at der er
love der forbyder dobbeltmedlemskab.

[klip - en gang gentagelser]

> At man kan risiskere nogle konsekvenser i form af eksklusion har ikke en
> pind med spørgsmålet at gøre: kan man være medlem af to fagforeninger på
> samme tid? JA! er det eneste rigtige svar - og det er uanset om der findes
> nogle fagforeninger, der vitterlig har vedtægter om dette, om de
> kontrollerer det etc. Det er ikke konsekvenserne der blev spurgt om, men
> alene om lovligheden af det.

Din opfattelse af at eksklusion bygger på forestillingen om at man allerede
er blevet medlem. Og det er ikke sikkert at man gyldigt kan blive det.

/kristian


Henning Makholm (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 13-04-04 16:15

Scripsit "Arne H. Wilstrup" <karl@derblevdusnydt.dk>
> "Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en

> > Nej, svaret er: Det kommer an på hvilke fagforeninger der er tale om.

> Nej, det gør ikke - du må være med i lige så mange foreninger, du vil og har
> råd til - det er IKKE ulovligt, uanset hvad foreningens vedtægter siger.

Hvem andre end dig har forstået spørgsmålet som om det drejer sig om
lovlighed? Det lød "KAN man være medlem ...", ikke "MÅ man være medlem
....".

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Peter Hansson (13-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 13-04-04 17:08


"Arne H. Wilstrup" <karl@derblevdusnydt.dk> skrev i en meddelelse
news:407bfe60$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> gør, er der INGEN LOV, DER KAN FORBYDE DIG AT VÆRE MEDLEM AF FLERE
> FORENINGER PÅ EN GANG -

Som andre indlæg siger, blev der jo ike specifikt spurgt om lovligheden.

At du, som plejer at plædere for en helhedsorienteret synsvikel på tingene,
fokuserer lige netop på lovligheden, kan undre en smule.

Jeg ser iøvrigt ikke dikussion omkring foreningsvedtægter og den relevante
lovgivning som værende OT her.

PH



Jens (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 12-04-04 07:02

Arne H. Wilstrup wrote:
> "Sinding" <petersinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4079aa8f$0$8658$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>> Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?
>
> Du kan være medlem af 10 eller flere, hvis du vil og har råd.

får man så 10 x understøttelse ved arbejdsløshed ?


--
Jens




Kristian Thy (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 12-04-04 07:30

Jens uttered:
>>> Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?
>>
>> Du kan være medlem af 10 eller flere, hvis du vil og har råd.
>
> får man så 10 x understøttelse ved arbejdsløshed ?

Du får understøttelse (dagpenge) fra din a-kasse, ikke fra din
fagforening.

\\kristian
--
No trees were killed in the sending of this message. However,
a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Arne H. Wilstrup (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 12-04-04 09:33


"Jens" <jens@jens.comm> skrev i en meddelelse
news:407a30e9$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Arne H. Wilstrup wrote:
> > "Sinding" <petersinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4079aa8f$0$8658$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> >> Kan man være medlem af to fagforeninger på samme tid?
> >
> > Du kan være medlem af 10 eller flere, hvis du vil og har råd.
>
> får man så 10 x understøttelse ved arbejdsløshed ?

vrøvl - understøttelse har intet med fagforeningen at gøre - det gælder kun
i en konflikt, og her kan du jo kun have en arbejdsplads ad gangen, hvor du
så kan få understøttelse fra denne. Men du kan naturligvis ikke få
understøttelse fra 10 forskellige arbejdspladser på en gang. Det vil være
misbrug/svindel.
Med understøttelse menes der normalt den understøttelse du får fra din
A-kasse, og her kan du naturligvis ikke få penge fra 10 a-kasser på en gang.


--
ahw




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste