/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Metaldetektiver?
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-04 18:02

Hej,

Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne var
uhyggelige - skaderne voldsomme...

http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg

Bruddet ser således ud :

http://www.kroglassen.dk/skruener.jpg

Er der en ekspert, der kan se noget om årsagen?


Anders
Helsingør



 
 
Claus Tersgov (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 19-04-04 19:00



Uheldigvis faldt Anders Lassen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne
> var uhyggelige - skaderne voldsomme...
> http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg

Det er svært at sige ud fra billeder, men jeg synes, at der er mange
rust pletter på både ror og propel.

Har du overvejet, om du ikke har et slemt tærringsproblem?

Hvor er dine offeranoder?

Med den konstruktion, du har, så ville jeg umiddelbart mene, at der
skulle være masser af offeranoder...

Claus


Olau (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Olau


Dato : 19-04-04 19:46


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c61428$1g3g$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Anders Lassen over tastaturet og skrev derved
> følgende:
>
> > Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne
> > var uhyggelige - skaderne voldsomme...
> > http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg
>
> Det er svært at sige ud fra billeder, men jeg synes, at der er mange
> rust pletter på både ror og propel.
>
> Har du overvejet, om du ikke har et slemt tærringsproblem?
>
> Hvor er dine offeranoder?
>
> Med den konstruktion, du har, så ville jeg umiddelbart mene, at der
> skulle være masser af offeranoder...
>
> Claus
>

Det er helt klart tæringsproblemer.
Prøv at lægge mærke til de rustagtige pletter på skruen. I brudfladen ser
man kun det røde kobber og ingen tegn på frisk brud i bronze, de grå områder
er meget gamle tæringer.
Det hele ligner det samme problem som PKJ skriver mht. søventiler og
skroggennemføringer.
Hvis du prøver at slå på propellen med en hammer, så lyder den " skruk " den
klinger ikke som en frisk propel.
Husk at sætte zink på både aksel, skrog og ror.

Hilsen Olau



Ukendt (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-04 21:13

Båden blev leveret med en stor anode på skrueakslen. Den blev fornyet efter
et år (- sidste år - båden er to år gammel) - men der var ikke spor af den,
da jeg tog båden op i dag.

Andre anoder var der ikke på ror/skrue/aksel da jeg fik den leveret. På
billedet man ser hvordan:

www.kroglassen.dk/soset.jpg

Jeg spurgte på en international gruppe for metallurgi - her er lidt af
svaret fra en, der åbenbart ved hvad han taler om:

I suspect that the part is aluminium bronze? The jagged bit at the origin of
the fracture (lower face centre of blade) would probably be either a casting
defect or an old weld repair as its too near the centre of the blade to be
cavitation damage.. The concentric lines are indicative of a fatigue
process - a slowly-growing crack initiating at the high stress site and
growing under the combined effects of corrosion and additional fluctuating
stress.

The more yellow-coloured fracture at the top of the blade in the picture is
the final overload failure as the crack had reduced the section thickness
and the operating loads were concentrated in this final bit of sound metal.

The alloy was obviously "sensitised" to de-alumnification, usually the
result of failure to temper the alloy [probably Nickel Aluminium Bronze
("NAB")] at 650 degrees C after casting..

Regular inspection by eye might have revealed the cracking long before the
failure if you had known what to look for.



Anders




"Olau" <olaunospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40841e6c$0$260$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
> news:c61428$1g3g$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Uheldigvis faldt Anders Lassen over tastaturet og skrev derved
> > følgende:
> >
> > > Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne
> > > var uhyggelige - skaderne voldsomme...
> > > http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg
> >
> > Det er svært at sige ud fra billeder, men jeg synes, at der er mange
> > rust pletter på både ror og propel.
> >
> > Har du overvejet, om du ikke har et slemt tærringsproblem?
> >
> > Hvor er dine offeranoder?
> >
> > Med den konstruktion, du har, så ville jeg umiddelbart mene, at der
> > skulle være masser af offeranoder...
> >
> > Claus
> >
>
> Det er helt klart tæringsproblemer.
> Prøv at lægge mærke til de rustagtige pletter på skruen. I brudfladen ser
> man kun det røde kobber og ingen tegn på frisk brud i bronze, de grå
områder
> er meget gamle tæringer.
> Det hele ligner det samme problem som PKJ skriver mht. søventiler og
> skroggennemføringer.
> Hvis du prøver at slå på propellen med en hammer, så lyder den " skruk "
den
> klinger ikke som en frisk propel.
> Husk at sætte zink på både aksel, skrog og ror.
>
> Hilsen Olau
>
>



Claus Tersgov (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 19-04-04 21:24



Uheldigvis faldt Anders Lassen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Båden blev leveret med en stor anode på skrueakslen. Den blev
fornyet
> efter et år (- sidste år - båden er to år gammel) - men der var ikke
> spor af den, da jeg tog båden op i dag.

Hvis den er røget af eller er tæret væk meget tidligt, så er din
propel den svageste led i "fødekæden"...

Du har med sikkerhed et alvorligt tærringsproblem...

Claus


Jørgen L (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L


Dato : 20-04-04 11:09


"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
news:40843257$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Båden blev leveret med en stor anode på skrueakslen. Den blev fornyet
efter
> et år (- sidste år - båden er to år gammel) - men der var ikke spor af
den,
> da jeg tog båden op i dag.
>
> Andre anoder var der ikke på ror/skrue/aksel da jeg fik den leveret. På
> billedet man ser hvordan:
>
> www.kroglassen.dk/soset.jpg

På min fars Finnsailer 35 sider der sink på skruen, begge sider af roret, på
støtte stangen til roret og 4 stk. fordelt på kølen.
Ja det er mange, men den ligger ivandet 362 dage om året. Den skal forøvrigt
snart op og ordnes, nu hvor det er blevet lunere i vejret

Hilsen Jørgen




---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.659 / Virus Database: 423 - Release Date: 15-04-2004



Claus Tersgov (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 20-04-04 11:14



Uheldigvis faldt Jørgen L over tastaturet og skrev derved følgende:

> På min fars Finnsailer 35 sider der sink på skruen, begge sider af
> roret, på støtte stangen til roret og 4 stk. fordelt på kølen.
> Ja det er mange, men den ligger ivandet 362 dage om året. Den skal

Det er også den eneste rigtige måde at gøre det på. Man kan kun blive
forundret, når man ser, hvor tit folk vælger at spare på tærezink....

Det er et underligt sted at spare...

Claus


Bjarke Christensen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 20-04-04 16:55

Ja, den sikre tommelfinger regel siger jo et stykke zink *på hver* metaldel
under overfladen. Jeg vil mene at Jørgen far også burde have tærezink på
akslen til skruen.

Argumentet er, at selvom det alt sammen ligner nogenlunde det samme metal,
så kan man aldrig være sikker på at legeringen er helt den samme og man kan
ikke være sikker på, at der er elektrisk forbindelse i samlinger (fx ror til
støttestang)

Better safe than sorry ...

På Anders billeder kan jeg ikke se anden zink en "klumpen" på akslen. Det er
jo i hvert fald ikke nok, da aksel og skrue er to meget forskellige
materialer.

Anders, nu ved jeg ikke hvor store skaderne (om det kan betale sig), men jeg
ville overveje at holde sælgeren (som har klargjort båden) ansvarlig.

/Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:c62t5h$ijn$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Jørgen L over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > På min fars Finnsailer 35 sider der sink på skruen, begge sider af
> > roret, på støtte stangen til roret og 4 stk. fordelt på kølen.
> > Ja det er mange, men den ligger ivandet 362 dage om året. Den skal
>
> Det er også den eneste rigtige måde at gøre det på. Man kan kun blive
> forundret, når man ser, hvor tit folk vælger at spare på tærezink....
>
> Det er et underligt sted at spare...
>
> Claus
>



Ukendt (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-04-04 21:04


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c63h40$19q2$1@news.cybercity.dk...

>
> Anders, nu ved jeg ikke hvor store skaderne (om det kan betale sig), men
jeg
> ville overveje at holde sælgeren (som har klargjort båden) ansvarlig.
>
> /Bjarke
>

>

Ja, det er i hvert fald en af de "store" bådforhandlere her i landet, der
har leveret båden. (Ingen nævnt - endnu....men indehaveren er på billedet af
søsætningen... ) Og jeg har en regning i forbindelse med købet på 1900,-
for montering af tærezink! Så hvis forsikringen ikke vil dække så må jeg jo
skrue (!) bissen på overfor ham.

I øvrigt har jeg fået flere svar fra en metallurgi-nyhedsgruppe, der alle
peger på det samme: At der MÅ have været en initial svaghed i skruen på det
pågældende sted. Enten på grund af en støbefejl eller på grund af en
svejsning. Havde der ikke været det, ville revnen slet ikke kunne have
udviklet sig, siger de.

Så - vi må se!


Anders





Bjarke Christensen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 20-04-04 21:53

Ja, navnet står jo på hans jakke ...

/Bjarke

"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> wrote in message
news:408581c8$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Ja, det er i hvert fald en af de "store" bådforhandlere her i landet, der
> har leveret båden. (Ingen nævnt - endnu....men indehaveren er på billedet
af
> søsætningen... ) Og jeg har en regning i forbindelse med købet på
1900,-
> for montering af tærezink! Så hvis forsikringen ikke vil dække så må jeg
jo
> skrue (!) bissen på overfor ham.
>
>



Jørgen L (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen L


Dato : 20-04-04 22:26

> Ja, den sikre tommelfinger regel siger jo et stykke zink *på hver*
metaldel
> under overfladen. Jeg vil mene at Jørgen far også burde have tærezink på
> akslen til skruen.

Ja du har ret, der sider også på skruen, en forglemelse fra min side

Hilsen jørgen


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.659 / Virus Database: 423 - Release Date: 15-04-2004



Ukendt (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-04 17:12

Lidt nyt for de interesserede:

Det viser sig, at den legering som er brugt i den skrue, der sad på fra
fabrikken er såkaldt "mangan bronze". Det er velegnet til skruer - blot ikke
til propeller, der kommer ud for høje belastninger fra high-power motorer.

Min motor har et drejningsmoment på næsten 700 Nm og det er ifølge Korsør
Propeller for meget til en propel af mangan-bronze. Der skal man bruge
propeller af Nikkel-aluminium-bronze (NAB eller Nibral)

Beskedden fra Korsør var, at denne type propel har en høj risiko for at
knække - simpelthen på grund af overbelastning!

Så enten forhandler eller værft har villet spare de ekstra 30% som en
nibral-propel koster. Eller også har de ikke vidst dette. Men det skal de nu
nok komme til at finde ud af!

Tak for alle gode råd og kommentarer sofar!

Anders
Helsingør

"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
news:40840571$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne var
> uhyggelige - skaderne voldsomme...
>
> http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg
>
> Bruddet ser således ud :
>
> http://www.kroglassen.dk/skruener.jpg
>
> Er der en ekspert, der kan se noget om årsagen?
>
>
> Anders
> Helsingør
>
>



Bjarke Christensen (23-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-04-04 18:16

Utroligt spændende. Lad os endelig høre hvordan det går med at holde dem
ansvarlige og dækkningen af dine skader *samt* de omkostninger der har været
(og vil komme) ....

/Bjarke


"Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> wrote in message
news:40893fdf$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Lidt nyt for de interesserede:
>
> Det viser sig, at den legering som er brugt i den skrue, der sad på fra
> fabrikken er såkaldt "mangan bronze". Det er velegnet til skruer - blot
ikke
> til propeller, der kommer ud for høje belastninger fra high-power motorer.
>
> Min motor har et drejningsmoment på næsten 700 Nm og det er ifølge Korsør
> Propeller for meget til en propel af mangan-bronze. Der skal man bruge
> propeller af Nikkel-aluminium-bronze (NAB eller Nibral)
>
> Beskedden fra Korsør var, at denne type propel har en høj risiko for at
> knække - simpelthen på grund af overbelastning!
>
> Så enten forhandler eller værft har villet spare de ekstra 30% som en
> nibral-propel koster. Eller også har de ikke vidst dette. Men det skal de
nu
> nok komme til at finde ud af!
>
> Tak for alle gode råd og kommentarer sofar!
>
> Anders
> Helsingør
>
> "Anders Lassen" <anders.lassenNEJTILSPAM (at)adr.dk> skrev i en meddelelse
> news:40840571$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej,
> >
> > Havde havari i går: Mistede det ene blad på min skrue. Vibrationerne var
> > uhyggelige - skaderne voldsomme...
> >
> > http://www.kroglassen.dk/skrue1.jpg
> >
> > Bruddet ser således ud :
> >
> > http://www.kroglassen.dk/skruener.jpg
> >
> > Er der en ekspert, der kan se noget om årsagen?
> >
> >
> > Anders
> > Helsingør
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste